Jump to content
IGNORERAD

Coronavaccin skulle du ta det?


Esspe

Cornoavaccin - skulle du ta det?  

157 röster

  1. 1. Om det blir möjligt att ta i år.

    • Ja oavsett var det kom från
      23
    • Nej aldrig i livet
      22
    • Ja men inte om det kom från Kina
      20
    • Ja om Trump garanterar att det är säkert
      11
    • Ja om Putins dotter tagit det först
      5
    • Ja om det krävs för att komma in i Thailand
      43
    • Bara om Tegnell säger att det är ok
      17
    • Ja om två år och man inte sett några biverkningar
      40


Recommended Posts

 

Eftersom vi har tragglat igenom all annan statistik i denna och andra trådar, kan vi väl lika gärna ge oss i kast med statistiken avseende misstänkta biverkningar av vaccinet. I Sverige är vi som bekant extremt duktiga avseende allsköns statistik och rapportering. När det gäller vaccineringen får vi dock förlita oss på en annan myndighet än FoHM och SCB, nämligen Läkemedelsverket. Så här det det ut just nu:

 

image.png.4b0a5617d1884989b621a1b6ad0e43f6.png

 

https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner#hmainbody2

 

Inte så mycket att skrika i falsett om här heller. Men det görs det förstås ändå. Ur led är tiden.

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    170

  • Tallviking

    168

  • Esspe

    164

  • Nicholas

    126

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

27 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Eftersom vi har tragglat igenom all annan statistik i denna och andra trådar, kan vi väl lika gärna ge oss i kast med statistiken avseende misstänkta biverkningar av vaccinet. I Sverige är vi som bekant extremt duktiga avseende allsköns statistik och rapportering. När det gäller vaccineringen får vi dock förlita oss på en annan myndighet än FoHM och SCB, nämligen Läkemedelsverket. Så här det det ut just nu:

 

image.png.4b0a5617d1884989b621a1b6ad0e43f6.png

 

https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner#hmainbody2

 

Inte så mycket att skrika i falsett om här heller. Men det görs det förstås ändå. Ur led är tiden.

 

 

Tja om det jämförs med c19 allvarliga  samtoch dödliga summan så...

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-10-08 at 21:23, skrev Fritz:

Trots Lars Bern och hans varningar om vaccin mot covid19? Ja jag säger då det, du var mig en tuffing. 🥶

Stolle eller eftertanke, är nog bättre fråga 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, berlitz said:

Tja om det jämförs med c19 allvarliga  samtoch dödliga summan så...

Eller som kan man titta på hur många som drabbas av den vanligaste biverkningen av det utskällda AstraZeneca-vaccinet: cirka 1 %. Biverkningen är snabbt övergående feber.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

Eller som kan man titta på hur många som drabbas av den vanligaste biverkningen av det utskällda AstraZeneca-vaccinet: cirka 1 %. Biverkningen är snabbt övergående feber.

Och de allvarliga? Är det förlust och jämnförbart med allvarliga kontra % av de som insjuknat och dött alt blivit allvarligt sjuka.Vaccin kontra inte vaccin. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev spooncreek:

Eller som kan man titta på hur många som drabbas av den vanligaste biverkningen av det utskällda AstraZeneca-vaccinet: cirka 1 %. Biverkningen är snabbt övergående feber.

0.024% avlider av/med corona om jag minns siffrorna rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, berlitz said:

Och de allvarliga? Är det förlust och jämnförbart med allvarliga kontra % av de som insjuknat och dött alt blivit allvarligt sjuka.Vaccin kontra inte vaccin. 

Mig veterligen finns det ännu inte några bekräftat allvarliga biverkningar av att ta vaccin. 

 

Själv tycker jag att det är rätt onödigt för sådana som mig att behöva vaccinera sig (ingen riskgrupp), men jag är för den sakens skull inte ett skvatt orolig för att en kommande vaccinering ska ge mig några allvarligare men. Inget tyder på att  något annat gäller för de som befinner sig i riskgrupp av och av det skälet faktiskt har ett ganska stort behov av att vaccineras. Så, den helt osakliga skepsismen mot vaccin i allmänhet, som nu fått fler anhängare under covidvaccineringen i synnerhet,  är bekymmersam enligt mitt sätt att på det hela.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev spooncreek:

Mig veterligen finns det ännu inte några bekräftat allvarliga biverkningar av att ta vaccin. 

 

Själv tycker jag att det är rätt onödigt för sådana som mig att behöva vaccinera sig (ingen riskgrupp), men jag är för den sakens skull inte ett skvatt orolig för att en kommande vaccinering ska ge mig några allvarligare men. Inget tyder på att  något annat gäller för de som befinner sig i riskgrupp av och av det skälet faktiskt har ett ganska stort behov av att vaccineras. Så, den helt osakliga skepsismen mot vaccin i allmänhet, som nu fått fler anhängare under covidvaccineringen,  är bekymmersam enligt mitt sätt att på det hela.

Iom att andelen som får blodpropp verkar vara ungefär lika stor hos de som inte vaccinerat sig som hos de vaccinerade, är det möjligt att pausa att inte vaccinera sig? Man verkar ju få blodpropp konstant av att inte vaccinera sig....

 

Tycker nog det känns säkrast att pausa detta (att inte vaccinera sig, alltså). Bara för att vara på säkra sidan......🙈

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, frogfish said:

Iom att andelen som får blodpropp verkar vara ungefär lika stor hos de som inte vaccinerat sig som hos de vaccinerade, är det möjligt att pausa att inte vaccinera sig? Man verkar ju få blodpropp konstant av att inte vaccinera sig....

 

Tycker nog det känns säkrast att pausa detta. Bara för att vara på säkra sidan......🙈

hängslen, livrem, ansiktsmask,  karantän och övervakningsapp anbefalles härmed för alla vaccinerade  😉

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev spooncreek:

Mig veterligen finns det ännu inte några bekräftat allvarliga biverkningar av att ta vaccin. 

 

Själv tycker jag att det är rätt onödigt för sådana som mig att behöva vaccinera sig (ingen riskgrupp), men jag är för den sakens skull inte ett skvatt orolig för att en kommande vaccinering ska ge mig några allvarligare men. Inget tyder på att  något annat gäller för de som befinner sig i riskgrupp av och av det skälet faktiskt har ett ganska stort behov av att vaccineras. Så, den helt osakliga skepsismen mot vaccin i allmänhet, som nu fått fler anhängare under covidvaccineringen i synnerhet,  är bekymmersam enligt mitt sätt att på det hela.

Jag är inte heller i riskgruppen ,men ditt argument..osaklig skeptiskism mot ett framhastat vaccin...vidhåller jag dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

hänglen, livrem, ansiktsmask,  karantän och övervakningsapp anbefalles härmed för alla vaccinerade  😉

Jamen vaccinera alla är ju lösningen 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev spooncreek:

Det är samma typ av panik som rör alla beslut i hela coronahistorien där du i andra frågor har motsatt uppfattning. Risken att drabbas av en biverkning som är långiktigt skadlig eller dödlig av de olika vaccinen är till och med avsevärt mindre än att som i övrigt kärnfrisk dö av covid19.

Ja, du är en sån där som kan se in i framtiden. 

Bra egenskap att ha... :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det är lite tidigt att uttala sig om biverkningar eller icke biverkningar. 

Men när såpass många som det ju ändå är får blodpropp några dagar efter vaccinet så tro fn att risken är stor att det beror på vaccinet och självklart så ska man då pausa och utreda. 

 

Och som vanligt reagerar Sverige långsammast i klassen. 

Är ju därför dom kallar oss för den dumme schweden, vi litar blint på myndigheter. 

 

 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev spooncreek:

Det är samma typ av panik som rör alla beslut i hela coronahistorien där du i andra frågor har motsatt uppfattning. Risken att drabbas av en biverkning som är långiktigt skadlig eller dödlig av de olika vaccinen är till och med avsevärt mindre än att som i övrigt kärnfrisk dö av covid19.

Någon panik har jag inte drabbats av.  Ďäremot kan det ju vara läge att pausa AZ. Nu verkar dom ju ändå inte kunna leverera. Eftersom jag i grunden inte anser att vaccinet behövs (bara riskgrupper) varför då ha så bråttom. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Esspe said:

Någon panik har jag inte drabbats av.  Ďäremot kan det ju vara läge att pausa AZ. Nu verkar dom ju ändå inte kunna leverera. Eftersom jag i grunden inte anser att vaccinet behövs (bara riskgrupper) varför då ha så bråttom. 

Oavsett vad man tycker om vad vi befinner oss i för läge, så verkar ju vaccinering vara den mest framkomliga vägen för tillfället för att bli av med de tärande restriktionerna och öppna upp gränser igen.

 

För Thailand är det definitivt INTE bra att bromsa AZ, nu ändrade man lyckligtvis på det beslutet igår vad jag förstått. En tredje "våg" (i realiteten en lätt krusning) är på väg och förseningar i ett vaccineringsprogram som redan andas överoptimism är det sista som behövs just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Surin P3 said:

Ja, du är en sån där som kan se in i framtiden. 

Bra egenskap att ha... :D 

Njae....jag ska erkänna att jag haft hjälp. Häromveckan landade det en "Police Box" i min trädgård, kan du tänka dig? Nåväl,  ut klev några av framtidens främsta vetenskapsmän och doktorer. Jag kan försäkra dig om att det kommer att gå bra för dig att ta sprutan. 😉

 

sciencefuture.thumb.jpg.668e17ac95f1bd051938f42e4b2c43e9.jpg

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev spooncreek:

Oavsett vad man tycker om vad vi befinner oss i för läge, så verkar ju vaccinering vara den mest framkomliga vägen för tillfället för att bli av med de tärande restriktionerna och öppna upp gränser igen.

 

För Thailand är det definitivt INTE bra att bromsa AZ, nu ändrade man lyckligtvis på det beslutet igår vad jag förstått. En tredje "våg" (i realiteten en lätt krusning) är på väg och förseningar i ett vaccineringsprogram som redan andas överoptimism är det sista som behövs just nu.

Förstår tankegången. För att bli av med ett stort problem som aldrig borde ha blivit så stort så kan man ta den risk att få ett mindre problem som trots allt finns.

 

Skillnaden var vi står i frågan är väl att du har större tilltro till läkemedelsföretagen moral och tillförlitlighet än vad jag har. Plockar i princip alla företagen samtidigt  fram ett vaccin 5-6 ggr snabbare än vanligt är jag övertygad om att man rundat lite hörn. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Esspe  Tror som du. handlar bara om stora pengar . Inte att värna om oss människor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 hours ago, spooncreek said:

hängslen, livrem, ansiktsmask,  karantän och övervakningsapp anbefalles härmed för alla vaccinerade  😉

Oj. 

Skit vaccinet #1A fick körförbud. 

Vem kunde se det i framtiden. 

Ja, det var visst jag det och inte du nä. 

 

 

Screenshot_20210316-122004_TextTV.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev spooncreek:

Njae....jag ska erkänna att jag haft hjälp. Häromveckan landade det en "Police Box" i min trädgård, kan du tänka dig? Nåväl,  ut klev några av framtidens främsta vetenskapsmän och doktorer. Jag kan försäkra dig om att det kommer att gå bra för dig att ta sprutan. 😉

 

sciencefuture.thumb.jpg.668e17ac95f1bd051938f42e4b2c43e9.jpg

Nu skojar du. Igen.

Minst två av de där karaktärerna är ju bara på låtsas.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Nicholas:

Oj. 

Skit vaccinet #1A fick körförbud. 

Vem kunde se det i framtiden. 

Ja, det var visst jag det och inte du nä. 

 

 

Screenshot_20210316-122004_TextTV.jpg

Visste du redan innan rapporterna om de nya biverkningarna som kom idag att dom skulle komma ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minutes ago, Tallviking said:

Visste du redan innan rapporterna om de nya biverkningarna som kom idag att dom skulle komma ?

Ja. 

 

Läs denna tråd från början. 

 

Tegnell äter ut min hand. 

 

Tyvärr med 6-12 månaders fördröjning. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Nicholas:

Ja. 

 

Läs denna tråd från början. 

 

Tegnell äter ut min hand. 

 

Tyvärr med 6-12 månaders fördröjning. 

 

Så när den här tråden startade visste du redan då att det idag skulle komma rapporter om blödningar som biverkningar ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Påstås att Prutten fått en dos AZ idag men jag tvivlar på sanningshalten i det. 

Vad tror ni händer här om han får en blodpropp eller blödningar? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...