Jump to content
IGNORERAD

Coronavaccin skulle du ta det?


Esspe

Cornoavaccin - skulle du ta det?  

157 röster

  1. 1. Om det blir möjligt att ta i år.

    • Ja oavsett var det kom från
      23
    • Nej aldrig i livet
      22
    • Ja men inte om det kom från Kina
      20
    • Ja om Trump garanterar att det är säkert
      11
    • Ja om Putins dotter tagit det först
      5
    • Ja om det krävs för att komma in i Thailand
      43
    • Bara om Tegnell säger att det är ok
      17
    • Ja om två år och man inte sett några biverkningar
      40


Recommended Posts

En sak är säkert, jag kommer inte ta Astra zenika vaccinet, står hellre över om jag inte kan välja.

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 2k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    170

  • Tallviking

    168

  • Esspe

    164

  • Nicholas

    126

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

16 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA och Svenska läkemedelsmyndigheten har sedan tidigare uppgett att det inte är fastställt att det finns någon koppling mellan vaccinet och blodproppar.

 

https://omni.se/who-ingen-anledning-att-pausa-astra-zenecas-vaccin/a/GawEK6

"Det är inte fastställt att det finns en koppling", märkligt resonemang. Vi kör på tills det ev. är fastställt alltså. Omvänd bevisföring. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Esspe:

"Det är inte fastställt att det finns en koppling", märkligt resonemang. Vi kör på tills det ev. är fastställt alltså. Omvänd bevisföring. 

I Sverige finns t.ex fler rapporter om incidenter med blodproppar på andra vaccin än på Astras och de andra skriker inte folk i högan sky om......

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev spooncreek:

Njae,jag tror inte han jagade procent, utan helt enkelt inte klarade att stå emot trycket längre och försvara den svenska strategin.

 

Sen är den här regeringen till stora delar tyvärr ett hopkok av alltför många inkompetenta ministrar, vilket till och med den mest inbitne sosse borde beklaga. Det kan väl inte varit så illa ställt med kompetensen sedan borgarnas olika regeringskonstellationer 1976-1979 under ledning av Fälldin och Ullsten.

 

Jag tror  det funkade bra under första delen av coronapaniken för att regeringen hade vett att lyssna mer på sina tillsatta tjänstemän och låta de stå i fronten. Men även den insikten har ju regeringen tappat nu.

Nja jag tror nog han satte fingret i luften och kollade av lite först. Hade det funnits en stor opinion mot restriktioner hade han nog fortsatt att gömma sig bakom FoHM. Nu var det ju tvärtom och som du säger vågade han inte hålla fast vid Sveriges strategi.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

I Sverige finns t.ex fler rapporter om incidenter med blodproppar på andra vaccin än på Astras och de andra skriker inte folk i högan sky om......

Så det är en konspiration mot Astra då?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Esspe:

Så det är en konspiration mot Astra då?

 

Nej det tror jag inte.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ända sedan början har hela corona-"strategin" som bekant präglats av maximalt med panik och minimalt med eftertanke och analys.

 

När smittspridningen var ett faktum införde Kina i panik sina lockdowns och lagom till smittan nått Italien var även den globala paniken ett faktum. "Stäng allt fort som fan" var strategin i de flesta länder, med det föga imponerande argumentet att det var "självklart" att lockdowns funkar.

 

När det visade att lockdowns inte funkade, ja då införde man först än mer åtgärder av lockdown-karaktär och började dela in sina länder i "zoner" med olika grader av paniska åtgärder. Ungefär samtidigt kom ansiktsmaskerna  till Europa och USA och som genom ett trollslag så var det "självklart"  att ansiktmasker funkade.

 

Parallellt behövdes såklart vaccin tas fram i panik vilket också skett. Dock med ett ganska gott resultat där framstående vetenskapsmän faktiskt fixade att göra det den panikslagna befolkningen och de likaledes panikslagna politikerna krävde. Väl testade dessutom.

 

Men inte hjälpte det heller. Paniken fortsätter. Någon i Irland (?) får en blodpropp, troligen inte alls orsakad av vaccinet, men kanske kanske... något dygn senare börjar följa John-leken igen och ända borta i Thailand, som investerat för kung och fosterlandets omedelbara överlevnad i AZ virus, sprids paniken. Vaccin stoppas, och vad som verkar vara den enda framkomliga vägen just nu till någon slags normalitet i världen, bromsas upp.

 

Jag börjar alltmer luta mig igen mot mina tidiga teorier: Alltför många människor verkar hysa någon slags abnorm önskan att ha panik, att befinna sig i en verklighet som påminner om en katastroffilm producerad av Hollywods främsta blockbustergäng.

 

Ur led är tiden. Men man kan bara luta sig tillbaka, le och se skådepelet fortsätta in i nästa "twist". Är det måhända Tarantino som regisserar även 2021?

 

daf19ee4c8bc2dc2b49ead376a2ef110.jpg.caf06983ba6635f8dc0ba04f5d659a00.jpg

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev FF:

En sak är säkert, jag kommer inte ta Astra zenika vaccinet, står hellre över om jag inte kan välja.

 

  FF

De som anser att det inte behövs ett stopp har nog möjligheten att välja vilket vaccin som de ska få...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev UglyFarang:

De som anser att det inte behövs ett stopp har nog möjligheten att välja vilket vaccin som de ska få...

Får nog hoppas att det finns ens chans att välja i dagsläget, men man vet inte i dag.

Men i väntan får man ha semester här hemma när det finns vaccin för oss som godkänt för oss alla.

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev FF:

Får nog hoppas att det finns ens chans att välja i dagsläget, men man vet inte i dag.

Men i väntan får man ha semester här hemma när det finns vaccin för oss som godkänt för oss alla.

 

  FF

Är nog svårt att välja. Min syster som är 81 år fick AstraZeneca vaccin idag. Hon försökte protestera att hon ville ha annat vaccin, men det var bara att acceptera, eller inte få nåt alls (i alla fall i närtid). Hon har dessutom haft flera blodproppar och strokar.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

Det är inte jag heller och inte @Esspe heller mig veterligen. Men att den skärpning av restriktioner som Sverige haft de senaste månaderna är en inriktning som är mer politiskt styrd än myndighetsstyrd tycker jag med ter sig ganska självklart.

Och att när Tegnell yttrar sig så är han inte att lita på därför att han är ju rädd om sitt jobb och säger bara det som regeringen vill att han ska säga?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Fritz said:

Och att när Tegnell yttrar sig så är han inte att lita på därför att han är ju rädd om sitt jobb och säger bara det som regeringen vill att han ska säga?

Jag gillar Anders Tegnell skarpt. Men tveklöst är det så att både han och hans företrädare Johan Giesecke har fått ta en hel del stryk för det som från början var den svenska coronamodellen. Jag tror de båda är smärtsamt medvetna om vad hårdare restriktioner får för konsekvenser liksom restriktionernas marginella inverkan på själva smittsamheten.  Tegnell framstår för mig numera som något bakbunden av kanske även av sin GD, men definitivt av regeringen, svar ja.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag gillar Anders Tegnell skarpt. Men tveklöst är det så att både han och hans företrädare Johan Giesecke har fått ta en hel del stryk för det som från början var den svenska coronamodellen. Jag tror de båda är smärtsamt medvetna om vad hårdare restriktioner får för konsekvenser liksom restriktionernas marginella inverkan på själva smittsamheten.  Tegnell framstår för mig numera som något bakbunden av kanske även av sin GD, men definitivt av regeringen, svar ja.

OK, tror vi får hitta på nåt annat samtalsämne nästa gång vi träffas så vi inte ryker ihop. ;)

Jag tror nämligen att både Tegnell och hans chef är mer rakryggade än att dom sätter sin heder och ära på spel och säger saker som dom inte tror på "bara" för att dom är rädda att få sparken.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minutes ago, Fritz said:

OK, tror vi får hitta på nåt annat samtalsämne nästa gång vi träffas så vi inte ryker ihop. ;)

Jag tror nämligen att både Tegnell och hans chef är mer rakryggade än att dom sätter sin heder och ära på spel och säger saker som dom inte tror på "bara" för att dom är rädda att få sparken.

Om du vill tro att Anders Tegnell delar de budskap med uppskruvat tonläge och  med klara drag av "drama queens" som Stefvan Löfven och Lena Hallengren mfl stått för de senaste månaderna med tillhörande skärpta restriktioner så är det naturligvis upp till dig. Jag delar inte din uppfattning.

 

Olika åsikter bland goda vänner är inget jag lider av och det tror jag inte du gör heller. Jag tar gärna upp den här diskussionen liksom många andra när du funnit vägen genom coronapaniken tillbaka till Sin City. :wink:

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

OK, tror vi får hitta på nåt annat samtalsämne nästa gång vi träffas så vi inte ryker ihop. ;)

Jag tror nämligen att både Tegnell och hans chef är mer rakryggade än att dom sätter sin heder och ära på spel och säger saker som dom inte tror på "bara" för att dom är rädda att få sparken.

Det tror jag också vilket känns jätte konstigt. Nej det är bara att börja om de måste vara något jag missar. ;)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Parallellt behövdes såklart vaccin tas fram i panik vilket också skett. 

 

Precis.

 

13 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Någon i Irland (?) får en blodpropp

 

Något fler än Paddy i Limerick är det allt.  

 

https://www.dn.se/sverige/flera-lander-satter-astra-zenecas-vaccin-pa-paus/

 

Dessutom har det ju bara en skyddsfaktor på ca 60% och dom har haft problem med det mesta hela tiden. Inte testat på äldre från början. Rek endast för personer under 65 år tidigare och i vissa länder fortfarande. Leveransproblem.

 

Plocka bort AZ ur min cocktail annars blir jag nykterist.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl så enkelt att de som erbjuds AZ vaccin vägrar acceptera det. Det har ju varit problem från början till slut med AZ.

Sen står allsmäktige AT och säger att man måste ta det vaccin som erbjuds. Att den tomten överhuvudtaget erbjuds mediatid

längre är ju en gåta. Finns nog ingen myndighetsperson som mig veterligen haft fel i 100% av sina uttalanden, men ändock tillåts

yttra sig.  Har haft denna diskussion med en del kolleger på jobbet.....

"Jo, men man måste ju acceptera det som dom säger, bara att låta sig injiceras med vad fan som helst".

I helvete heller. Jag/du/ni bestämmer helt och hållet. 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

WOW idag skriver expressen om att dödstalen sjunker på grund av vaccinationen. Det är kanon men är det hela sanningen. Alla som dom tog livet av finns inte kvar och vad gav man dessa för vård . Jo palitativ( hur fan det stavas) vård. Alltså ingen vård alls. Vore väl mycket märkligt om inte dödstalen skulle sjunka. 

Att tillskriva endast vaccinationen är att glida en hel del på sanningen. Våra beslutsfattare gjorde valet att ta livet av en massa människor. Rätt eller fel är upp till var och en att bedöma. Jag tycker/tyckte det var fel. Vi hoppas att ansvariga ställs inför skranket

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nicholas:

Spara Pfizer, moderna och sputnik till mig. 

 

 

Screenshot_20210314-132911_TextTV.jpg

På tiden att försiktighetsprincipen tillämpas.

 

Den har varit bortglömd under covid19-paniken! Hoppas att den kommer tillbaka och skapar mer sunt betänkande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyskland också stoppat AZ. Hade jag varit med i den stora konspiration jag ibland blir beskylld för hade jag undrat varför just Sverige och England inte gör det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Esspe said:

Tyskland också stoppat AZ. Hade jag varit med i den stora konspiration jag ibland blir beskylld för hade jag undrat varför just Sverige och England inte gör det.

Det är samma typ av panik som rör alla beslut i hela coronahistorien där du i andra frågor har motsatt uppfattning. Risken att drabbas av en biverkning som är långiktigt skadlig eller dödlig av de olika vaccinen är till och med avsevärt mindre än att som i övrigt kärnfrisk dö av covid19.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...