Jump to content
IGNORERAD

HIV i thailand


Up2You

Recommended Posts

broder tuk tuk

Sannolikheten att bli smittad av HIV är inte särskilt hög. Åtminstone inte vid enskilda samlag. Även om nu bartjejen bär på HIV så innebär det inte att man automatiskt blir smittad utan även andra faktorer spelar in.

Hur mycket virus tjejen bär på och om man har någon annan könssjukdom samtidigt.

Använder man sedan kådis så är risken i stort sett obefintlig.

Efter vad jag läst så är HIV viruset ett virus med mycket låg smittnivå.

De som blir smittade är oftast familjemedlemmar som har samlag med varandra frekvent.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    6

  • AnOnYm

    4

  • peter201

    4

  • Up2You

    4

Mest aktiva i denna tråd

Tycker det är lite skrämmande 1,4 % av hela befolkningen, räknas barn med också?

Vad kan andelen smittade bartjejer vara då, 10-15 %?

Läste nån seriös statestik från nån världshälsosida för nått år sedan eller två. Majoriteten av dom smittade i Thailand var homosexuella män. Smittade bartjejer finns naturligtvis, och det är dumt att blanka, men dom finns inte i den utsträckningen som vissa vill göra gällande. Thailand var dessutom ett av dom få länderna där spridningen av HIV bromsat in och sjönk år för år.

Men faktum är att ca, 40-50 män per år företrädesvis i medelåldern eller något högre.

Blir smittade vid utlandsvistelser och största andelen blir smittade i asien.

Hur många svenska kvinnor blir smittade efter resor till Gambia?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Farang,

Vad vet man egentligen om HIV/AIDS?

Jag kan konstatera att fru Chang känner till flera som dött av AIDS i Thailand, ej från baren. Jag har inte varit bekant med någon som dött av det i Sverige. Kan man dra någon slutsats av det?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sannolikheten att bli smittad av HIV är inte särskilt hög. Åtminstone inte vid enskilda samlag. Även om nu bartjejen bär på HIV så innebär det inte att man automatiskt blir smittad utan även andra faktorer spelar in.

Hur mycket virus tjejen bär på och om man har någon annan könssjukdom samtidigt.

Använder man sedan kådis så är risken i stort sett obefintlig.

Efter vad jag läst så är HIV viruset ett virus med mycket låg smittnivå.

De som blir smittade är oftast familjemedlemmar som har samlag med varandra frekvent.

BTT

Hur sprids det utanfor familjen? Risken att bli smittad vid enskilt samlang bedoms av olika experter till allt mellan 3-15% beroende pa en rad faktorer. Torrt och hogre friktion leder till betydligt storre risk for blodkarlsbristningar och darmed radikalt okad smittorisk osv. Oskyddat analsex anses av manga vara betydligt mkt riskfyllt en vanligt samlag osv.

Andelen av sexarbetare som ar smittade ar val svart att fastalla med sakerhet men uppgifter tyder pa att allt mellan 20-50% galler for vissa grupper. Andelen ar generellt hogre bland manliga sexarbetare och i vissa gransomraden osv.

En simpel men kanske nyttig sannolikhetsovning kan goras.

Sag att 16,6% av alla prostituerade har HIV och att smittorisken vid varje enskilt tillfalle ligger pa 6% om kondom inte anvands. Detta betyder ju att risken ar ca 1 % vid varje oskyddat samlag eller snarare 6% var sjatte gang.

Vet inte hur du oversatter det men for egen del sa ar det pa tok for hog risk for att fundera over. Nu ar inte sexkop av nagot intresse men om det hade varit det sa hade skydd upplevts som en billig och enkel forsakring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste nån seriös statestik från nån världshälsosida för nått år sedan eller två. Majoriteten av dom smittade i Thailand var homosexuella män. Smittade bartjejer finns naturligtvis, och det är dumt att blanka, men dom finns inte i den utsträckningen som vissa vill göra gällande. Thailand var dessutom ett av dom få länderna där spridningen av HIV bromsat in och sjönk år för år.

Hur många svenska kvinnor blir smittade efter resor till Gambia?

Har inte en susning. Jag har noll koll på kvinnor som åker dit. Ämnet har aldrig tilldragit mitt intresse.

Men du kan ju fråga en annan medlem som gillar att länka. :excl:

BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Wille!

1% risk vid enskilt samlag får väl anses vara låg risk?

Men som sagt är tjejen nysmittad och har gott om virus i kroppen så ökar givetvis risken.

Så visst är det lite rysk roulette att k**lla runt bland barerna utan kondom.

Dessutom kan man knappast se på en tjej ifall hon har HIV eller inte. De flesta är inte själva medvetna om det.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar inte vara många här som bryr sig om tjejerna som jobbar i barerna och om dom blir smittade av sina kunder.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Farang,

Vad vet man egentligen om HIV/AIDS?

Jag kan konstatera att fru Chang känner till flera som dött av AIDS i Thailand, ej från baren. Jag har inte varit bekant med någon som dött av det i Sverige. Kan man dra någon slutsats av det?

Herr Chang har talat.

Absolut inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste för nåt år sen att risken för en man att bli smittad av en tjej i vanligt vaginalt samlag är 1 på 10.000 men analt så var det 1 på 1000.Risken är ju inte sååå stor,men den finns där. Men sån statistik ska man inte gå efter utan det bästa är att man använder kondom och då är du 99.9% säker på att du inte får nån sjukdom ,om nu inte kondomen skulle spricka.

Jag vet inte om det är någon utav er som vet..Har bara hört att tjejerna som jobbar i bar och går med kunder måste testa sig regelbundet?? Vet ej om det är sant eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Jag har en Thailändsk bekant med Hiv i Thailand, jag undrar om nån vet vad det kostar med bromsmediciner i Thailand?

Sponsar regeringen någe med gratis medicin?

Mvh Lung King

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

2

Ändrades av Lung King

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut inte.

Absolut visst, man kan dra följande slutsatser, det är säkrare att umgås med tjejerna i baren än med fru Changs bekanta, säkrare än det är att umgås med herr Changs bekanta, fast säkraste slutsatsen är att dra sin egen :P

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att påstå att risken att bli smittad av HIV är 1% vid vaginala samlag är bara fåniga påståenden av okunniga människor.

I senaste nummret av Vårdfacket tar man upp problemet med stickskador med anledning av att så många människor skall bli vaccinerad mot grisinfuensen..där framkommer att.

Risken att via ett nålstick bli smittad av en patient med:
 

Hepatit b är cirka en på tre.
 

Hepatit c är cirka en på 30. 
 

Hiv är cirka en på 300. 


Källa: Smittskyddsinstitutet.

Därmed kan även lekmän förstå orimligheten i påståendet att risken vid vaginala samlag är cirka 1 %. HIV är ett lågvirulent virus till skillnad mot Hepatit B viruset som är medium virulent och Ebola viruset som är högvirulent.

Min erfarenhet av HIV i Sverige är att så länge du inte är sprutnarkoman, idkar könsumgänge med stjärtpojkar eller kvinnor som ursprungligen kommer ifrån söder om sahara eller svenska kvinnor som har haft könsumgänge med människor som urspungligen kommer ifrån söder om sahara så är risken för HIV försvinnande liten.

I Thailand är HIV-raten betydligt högre än i Sverige. Om man vill sova gott om nätterna är inte blankning att rekomendera...skulle det ändå hända är oddsen för att inte bli smittat på din sida.

I framförallt nordeuropa är det vanligt med en genmutation hos befolkningen som uppkom under svartpesten som gör att de inte smittas lika lätt av HIV. Forskare uppskattar att 16-18& av befolkningen har denna mutation. Ju längre söderut man kommer miskar andelen av befolkningen som har denna "defekt". Runt medelhavet tror man att endast 2 % har den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut visst, man kan dra följande slutsatser, det är säkrare att umgås med tjejerna i baren än med fru Changs bekanta, säkrare än det är att umgås med herr Changs bekanta, fast säkraste slutsatsen är att dra sin egen :P

Slutsatser kan man dra från allt.

Sen behöver dom ju inte vara speciellt vettiga.

Ska man dra en sats i en tjej är det dock min slutsats att det är säkrast att använda kondom.

Annars kan man sluta satsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut visst, man kan dra följande slutsatser, det är säkrare att umgås med tjejerna i baren än med fru Changs bekanta, säkrare än det är att umgås med herr Changs bekanta, fast säkraste slutsatsen är att dra sin egen :P

Hej Farang,

Nu blev du inte populär hos fru Chang!

Men visst är det säkraste att ta saken i egna händer och dra en egen slutsats.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst är det säkraste att ta saken i egna händer och dra en egen slutsats.

Det maste ju vara i sarklass basta sattet att undvika HIV iaf :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det maste ju vara i sarklass basta sattet att undvika HIV iaf :D

Det bästa sättet att undvika HIV är att inte testa sig...

Nej usch, vad skriver jag! Jag uppmanar härmed alla som känner det minsta tvivel att gå och testa sig.

Vilket jag själv gjort två gånger i Chiang Mai, och det var väl praktiskt sett inte så jobbigt. Däremot lite mentalt påfrestande innan man fick sitt efterlängtade negativa provresultat.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa sättet att undvika HIV är att inte testa sig...

Nej usch, vad skriver jag! Jag uppmanar härmed alla som känner det minsta tvivel att gå och testa sig.

Vilket jag själv gjort två gånger i Chiang Mai, och det var väl praktiskt sett inte så jobbigt. Däremot lite mentalt påfrestande innan man fick sitt efterlängtade negativa provresultat.

Herr Chang har talat.

Enligt Wikipedia:

Risken att smittas av hiv beror på mängden virus i blodet. Undersökningar har visat att smittorisken vid ett vaginalt samlag är 0,05% (5 av 10 000) för män och 0,1% (10 av 10 000) för kvinnor.[9]. Vid oralt sex utfört på en HIV-positiv man är risken 0,01% (1 av 10 000) och omätbar utfört på en HIV-positiv kvinna. Antalet HIV-smittade i världen ökar.

Alltså långt ifrån 6% eller 1% som det spekulerats om i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Wikipedia:

Risken att smittas av hiv beror på mängden virus i blodet. Undersökningar har visat att smittorisken vid ett vaginalt samlag är 0,05% (5 av 10 000) för män och 0,1% (10 av 10 000) för kvinnor.[9]. Vid oralt sex utfört på en HIV-positiv man är risken 0,01% (1 av 10 000) och omätbar utfört på en HIV-positiv kvinna. Antalet HIV-smittade i världen ökar.

Alltså långt ifrån 6% eller 1% som det spekulerats om i tråden.

Dom måste k**lla som faan i Afrika .

In three southern African countries, the national adult HIV prevalence rate now exceeds 20%. These countries are Botswana (23.9%), Lesotho (23.2%) and Swaziland (26.1%).2 3

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om risken sett i % är väldigt liten att bli smittad om man har sex med en HIV-smittad kvinna så är det ju trots allt ganska många Svenska män som faktist blir smittade i Thailand varje år. Eller de behöver inte ens ha blivit smittade i Thailand, många Svenska män som konstateras smittade har förmodligen blivit smittade av sin Thaitjej som de haft hundratals eller kanske tusentals oskyddade samlag med. Sen om de haft sex i Sverige eller i Thailand tas det nog ingen hänsyn till när smittskyddsläkaren ska fylla i förmodat land där patienten blivit smittad.

Och många verkar dra upp bartjejer som en stor risk att bli smittad men åtminstone tidigare så var det väldigt vanligt att Thaitjejer blivit smittade av sin Thaikille som i sin tur blivit smittad när han haft oskyddad sex med prostiuerade. Med andra ord, en bartjej som har sex med faranger (oftast med kondom dessutom) är det nog mindre risk att hon har HIV jämfört med en tjej som haft tusentals oskyddade samlag med sin notoriskt otrogne Thaikille. :whistle:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit det förut men jag får väl skriva det igen. Många verkar bara bry sig om risken att bli smittad i baren.

Men ingen verkar bry sig om tjejerna som jobbar i barerna och kanske blir smittade av kunder som vet att dom bär på en "dödlig sjukdom".

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom måste k**lla som faan i Afrika .

In three southern African countries, the national adult HIV prevalence rate now exceeds 20%. These countries are Botswana (23.9%), Lesotho (23.2%) and Swaziland (26.1%).2 3

En teori om varför hiv spritt sig så explosionsartat över hela kontinenten (Afrika) är att blodtransfusioner gavs liberalt under 1960-talet och 1970-talet för behandling av anemi

Link to comment
Dela på andra sajter

En teori om varför hiv spritt sig så explosionsartat över hela kontinenten (Afrika) är att blodtransfusioner gavs liberalt under 1960-talet och 1970-talet för behandling av anemi

men AIDS kom väl först på 80-talet?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur sprids det utanfor familjen? Risken att bli smittad vid enskilt samlang bedoms av olika experter till allt mellan 3-15% beroende pa en rad faktorer. Torrt och hogre friktion leder till betydligt storre risk for blodkarlsbristningar och darmed radikalt okad smittorisk osv. Oskyddat analsex anses av manga vara betydligt mkt riskfyllt en vanligt samlag osv.

Andelen av sexarbetare som ar smittade ar val svart att fastalla med sakerhet men uppgifter tyder pa att allt mellan 20-50% galler for vissa grupper. Andelen ar generellt hogre bland manliga sexarbetare och i vissa gransomraden osv.

En simpel men kanske nyttig sannolikhetsovning kan goras.

Sag att 16,6% av alla prostituerade har HIV och att smittorisken vid varje enskilt tillfalle ligger pa 6% om kondom inte anvands. Detta betyder ju att risken ar ca 1 % vid varje oskyddat samlag eller snarare 6% var sjatte gang.

Vet inte hur du oversatter det men for egen del sa ar det pa tok for hog risk for att fundera over. Nu ar inte sexkop av nagot intresse men om det hade varit det sa hade skydd upplevts som en billig och enkel forsakring.

Wille, var fick du dessa totalt orimliga siffror ifrån? Kanske du drog till med dem i rent avskräckande syfte. Men folk blir ju bara trötta på sån desinformation.

Att det har smittats en del svenska män i Thailand beror väl främst på att man idkat sex "bakvägen" utan skydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...