Jump to content
IGNORERAD

Skicka pengar utan frågor ifrån banken


lasseiudon

Recommended Posts

Min fru berättade att hon känner flera thaikompisar som fått brev ifrån sina banker där det står typ: "Vi har noterat att ni under 12-månadersperioden si och så skickat 90.000 kronor utomlands. Vänligen besvara alla våra frågor....."

 

Denna form av trakasserier skulle man kunna diskutera i oändlighet men min fråga gäller hur kan man skicka pengar, man har på sin svenska bank, till Thailand utan att riskera dessa brev.

 

Funderar på om det funkar med Transferwise om man har ett bankkort kopplat till sin svenska bank, som Transferwise kan lyfta pengar ifrån. Kommer banken fatta att det är en utlandsöverföring eller ser dom bara att man har handlat någonting?

 

Fattar för övrigt inte varför jag inte fått liknande brev ifrån min bank, kan det vara så att bankerna bara letar bland utländska namn!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Min fru berättade att hon känner flera thaikompisar som fått brev ifrån sina banker där det står typ: "Vi har noterat att ni under 12-månadersperioden si och så skickat 90.000 kronor utomlands. Vänligen besvara alla våra frågor....."

 

Denna form av trakasserier skulle man kunna diskutera i oändlighet men min fråga gäller hur kan man skicka pengar, man har på sin svenska bank, till Thailand utan att riskera dessa brev.

 

Funderar på om det funkar med Transferwise om man har ett bankkort kopplat till sin svenska bank, som Transferwise kan lyfta pengar ifrån. Kommer banken fatta att det är en utlandsöverföring eller ser dom bara att man har handlat någonting?

 

Fattar för övrigt inte varför jag inte fått liknande brev ifrån min bank, kan det vara så att bankerna bara letar bland utländska namn!

Har fått liknande,ringt banken och förklarat att hon har flera släktingar som har det svårt och att hon bistår med hjälp.Nya riktlinjer från finansinspektionen ang.penningtvätt.Banken nöjer sig med det svaret

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev måne:

Har fått liknande,ringt banken och förklarat att hon har flera släktingar som har det svårt och att hon bistår med hjälp.Nya riktlinjer från finansinspektionen ang.penningtvätt.Banken nöjer sig med det svaret

Skickar hon till eget konto så säg bara att Mamma eller nån har bankkortet

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Min fru berättade att hon känner flera thaikompisar som fått brev ifrån sina banker där det står typ: "Vi har noterat att ni under 12-månadersperioden si och så skickat 90.000 kronor utomlands. Vänligen besvara alla våra frågor....."

 

Denna form av trakasserier skulle man kunna diskutera i oändlighet men min fråga gäller hur kan man skicka pengar, man har på sin svenska bank, till Thailand utan att riskera dessa brev.

 

Funderar på om det funkar med Transferwise om man har ett bankkort kopplat till sin svenska bank, som Transferwise kan lyfta pengar ifrån. Kommer banken fatta att det är en utlandsöverföring eller ser dom bara att man har handlat någonting?

 

Fattar för övrigt inte varför jag inte fått liknande brev ifrån min bank, kan det vara så att bankerna bara letar bland utländska namn!

Inga konstigheter. Det är för att stävja penningtvätt. Bara svara på frågorna så bör ni inte få några problem (om ni inte tvättar pengar).

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minutes ago, lasseiudon said:

Min fru berättade att hon känner flera thaikompisar som fått brev ifrån sina banker där det står typ: "Vi har noterat att ni under 12-månadersperioden si och så skickat 90.000 kronor utomlands. Vänligen besvara alla våra frågor....."

 

Denna form av trakasserier skulle man kunna diskutera i oändlighet men min fråga gäller hur kan man skicka pengar, man har på sin svenska bank, till Thailand utan att riskera dessa brev.

 

Funderar på om det funkar med Transferwise om man har ett bankkort kopplat till sin svenska bank, som Transferwise kan lyfta pengar ifrån. Kommer banken fatta att det är en utlandsöverföring eller ser dom bara att man har handlat någonting?

 

Fattar för övrigt inte varför jag inte fått liknande brev ifrån min bank, kan det vara så att bankerna bara letar bland utländska namn!

Nej det har inget med rasism att göra. 

Det gäller väl att skicka mindre än 70k/gång för att det ska skyldigt att rapporteras till skattmyndigheten?

Var själv tvungen att ringa Swedbank för någon månad sedan och då gällde det transfereringar från Danmark till Sverige.

Bara att snacka med dom, han jag pratade med undrade bara om det kommer fortsätta och dessutom bekräfta att jag kommer fortsätta skicka till Thailand vid behov. Hur trevlig som helst. 

Fick även, idag, frågan från Nordnet om jag kan fylla i uppgifter på min son. Brukar vara en årlig grej, Kundkännedom kallar de det.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Var din egen bank. Billigare, snabbare, inga frågor från maffian (banken, staten) som ska ha sina procent på allt.

Bitcoin

Men köp inte från en svensk firma. Svindyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig blivit ifrågasatt, men så för jag över pengar via betaltjänster som typ Betalo, nu kör jag med Transferwise

För över ca: 20000 :- skr mån

Från Svensk Till Thai kanske går bättre då inte vet jag.

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...