Jump to content
IGNORERAD

Öppna upp landet nu eller acceptera ekonomisk kollaps.


janne_h

Recommended Posts

Captain Morgan
17 minutes ago, SatanG said:

Varför då?

Jag vet att det är inställningen hos många men tycker också den är fel på flera sätt och personligen har jag lite svårt för irrationella människor som faktaklöst låser sig. Kanske delvis en propagandasak.

Lite som "äter man inte ris blir man inte mätt" etc men jag kanske låser mig själv mindre vid platser som fd sjöman.

 

/ SatanG

Det kan faktiskt skita sig rent praktiskt. Det finns länder som kräver att man söker vissa visum från deras ambassad i det land man själv är medborgare. Har själv råkat ut för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    32

  • Esspe

    27

  • janne_h

    25

  • LTD

    22

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

45 minuter sedan, skrev janne_h:

Det du skriver förutsätter att du har väldigt god insikt i dom interna diskussioner som Prayuth och hans medarbetare för. Naturligtvis handlar ju våran diskussion om vad vi tror. Att hävda nånting annat är ju rent löjligt.

Det du anför att dom förlorar det dom kämpat för är förvisso sant. Med det finns ju fler avvägningar än corona i detta.

Om du tittat på Haverikommisionen? Så finns det ett avsnitt där ett plan kraschar för att både mekaniker och båda piloterna konsentrerar all energi på ett lösa ett fel. Så dom ej ser vad som händer i övrigt i planet. Ungefär det scenariot står Thailand inför nu. Man har koncentrerat sig så hårt på corona. Att man valt att bortse från allt annat. Vilket nu håller på att skapa en ekonomisk härdsmälta.

Vilket jag tror sent börjat gå upp för dom. Om man läser mellan raderna ,med alla galna förslag som kommer.

För prutten handlar det nu att klara sig ur detta utan ett tappat ansikte. Svårare än så är det inte.

Tror du på fullt allvar att regeringen bryr sig om stora delar av befolkningen stryker med? Då är du mer än lovligt naiv. Detta handlar naturligtvis om makt och ingenting annat. Corona är bara ett verktyg för att nå målet.

Du har inte funderat på att gå en kurs i läsförståelse? 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev SatanG:

Varför då?

Jag vet att det är inställningen hos många men tycker också den är fel på flera sätt och personligen har jag lite svårt för irrationella människor som faktaklöst låser sig. Kanske delvis en propagandasak.

Lite som "äter man inte ris blir man inte mätt" etc men jag kanske låser mig själv mindre vid platser som fd sjöman.

 

/ SatanG

Beror ju alldeles på hur man är som person. Min mor fick t.ex. hemlängtan varje gång hon gick hemifrån medans jag är precis tvärtom. Min fru är nånstans mittemellan men trivs bra hemma i Korat. För dom flesta thai är det också viktigt att man får sitt ris och inte Uncle Bens.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, LTD said:

Du har inte funderat på att gå en kurs i läsförståelse? 

Vad menar du att jag förlöjligar? 

Det jag skrev blir ju den praktiska konsekvensen, av det du skrev. 

Varken mer eller mindre. 

Vi diskuterar åsikter här. 

Och vill du hävda på något sätt att du har tolkningsföreträde före oss andra. Då blir det du skriver löjligt. Men det ligger ju på dig själv. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde en episod som inträffade för några år sedan, när vi i Sverige hade rekordstor arbetslöshet och "kompostpartiet" drev "arbetslinjen":

 

Ett företag hade annonserat ut ett jobb och fått in ett par hundra ansökningar.

Sekreteraren går in till chefen, med den stora bunten, och lägger på hans skrivbord.

Chefen tittar på bunten, tar sedan halva, och slänger i papperskorgen.

Sekreteraren blir förfärad och säger: slänger du hälftan utan att ens titta på om det finns några lämpliga?

Chefens kommentar: dom där hade otur, och du menar väl inte att jag skall anställa någon med otur?

 

( borde kanske hamna i dagens skämthistoria men passar även här)

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev janne_h:

Vad menar du att jag förlöjligar? 

Det jag skrev blir ju den praktiska konsekvensen, av det du skrev. 

Varken mer eller mindre. 

Vi diskuterar åsikter här. 

Och vill du hävda på något sätt att du har tolkningsföreträde före oss andra. Då blir det du skriver löjligt. Men det ligger ju på dig själv. 

Eftersom du inte förstår vad jag skriver finner jag det meningslöst att diskutera vidare med dig. 

Ha en fin dag

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, LTD said:

Det här handlar ju inte om vad du, jag eller Janne tror eller tycker utan om hur Prutten och Thailand ser på saken. Jag uttalar mig om hur jag tror att Prutten ser på det och han resonerar inte som dig å Janne hur mycket ni än vill det. 

 

25 minutes ago, LTD said:

Eftersom du inte förstår vad jag skriver finner jag det meningslöst att diskutera vidare med dig. 

Ha en fin dag

Vad får dig att tro att vi andra inte uttalar oss hur vi tror Prayuth och regeringen tänker?

Det är ju du som inte förstod detta från början. Att vi pratar om samma sak. Fast ur olika vinklar. 

Dock är det ju inte Prayuth ensam som styr. Utan han har ju flera regeringskollegor, som nog har mer att säga till om än honom. 

Oavsett det, så kan nog ingen motsäga att regeringen är pressad just nu. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Bike:

Enligt gårdagens nyhetsmedia så har China nu vaccinerat 40,000 personer, Sverige överväger att beställa Chinesiskt vaccin. 

Heter det inte ”chinesisct”?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Bike:

Enligt gårdagens nyhetsmedia så har China nu vaccinerat 40,000 personer, Sverige överväger att beställa Chinesiskt vaccin. 

Heter det inte ”chinesisct”?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Bike:

Enligt gårdagens nyhetsmedia så har China nu vaccinerat 40,000 personer, Sverige överväger att beställa Chinesiskt vaccin. 

Tog du svininfluensavaccinet?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Esspe:

Beror ju alldeles på hur man är som person. Min mor fick t.ex. hemlängtan varje gång hon gick hemifrån medans jag är precis tvärtom. Min fru är nånstans mittemellan men trivs bra hemma i Korat. För dom flesta thai är det också viktigt att man får sitt ris och inte Uncle Bens.

Är du helt säker på att du inte brås på morsan?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Vad menar du att jag förlöjligar? 

Det jag skrev blir ju den praktiska konsekvensen, av det du skrev. 

Varken mer eller mindre. 

Vi diskuterar åsikter här. 

Och vill du hävda på något sätt att du har tolkningsföreträde före oss andra. Då blir det du skriver löjligt. Men det ligger ju på dig själv. 

Dags du försöker skaffa en svensklärare som lär det det basala i meningsuppbyggnad i svenska språket. Nu får man använda samma nyckel att förstå din text som boa, clion och ????

 

Det funkar men inte lättläst.

 

Dyslexi? Nää tror inte jag heller men....

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Wanchai said:

Dags du försöker skaffa en svensklärare som lär det det basala i meningsuppbyggnad i svenska språket. Nu får man använda samma nyckel att förstå din text som boa, clion och ????

 

Det funkar men inte lättläst.

 

Dyslexi? Nää tror inte jag heller men....

 

Man ska nog inte kasta gummiklubba i betonghus. Den studsar lätt tillbaka. Och slår dig i skallen.....

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Man ska nog inte kasta gummiklubba i betonghus. Den studsar lätt tillbaka och slår dig i skallen.....

Rättade till ditt svar. Läs och begrunda!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, Wanchai said:

Rättade till ditt svar. Läs och begrunda!

Dags att du försöker skaffa dig en svensklärare. Som lär ut det det basala i en meningsuppbyggnad i svenska språket. Nu får man använda samma nyckel för att förstå din text som boa, clion och ????

 

Det funkar. men är inte lättläst.

 

Dyslexi? Nää tror inte jag heller men....

 

Hur vore det med lite självinsikt.

Du gör ett svar. Där meningsuppbyggnaden är helt bedrövlig. Där du du anmärker på min meningsuppbyggnad. 🤣🤣

Man kan ju nästan tro att du svänger dig med rinkebysvenska. 🤣🤣

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Wanchai:

Tog du svininfluensavaccinet?

Nepp! Var lite yngre då och var inte i forumvärlden heller, dvs inga svin i min närhet 🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, janne_h said:

fel

 

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

Dags att du försöker skaffa dig en svensklärare. Som lär ut det det basala i en meningsuppbyggnad i svenska språket. Nu får man använda samma nyckel för att förstå din text som boa, clion och ????

 

Det funkar. men är inte lättläst.

 

Dyslexi? Nää tror inte jag heller men....

 

Hur vore det med lite självinsikt.

Du gör ett svar. Där meningsuppbyggnaden är helt bedrövlig. Där du du anmärker på min meningsuppbyggnad. 🤣🤣

Jaja.

 

Du verkar inte förstå och då är det inte lätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Det kan faktiskt skita sig rent praktiskt. Det finns länder som kräver att man söker vissa visum från deras ambassad i det land man själv är medborgare. Har själv råkat ut för det.

Jag har faktiskt råkat ut för det påståendet på Thailands ambassad i USA, men eftersom det inte stämmer, så bad jag att få prata med nån annan handläggare.

 

Det funkade fint, det kan ha hjälpt att jag "Råkade" lägga upp min plånbok så att handläggaren kunde se bilden på Frugan och barnen...

Hon frågade, och jag sa som det var "Jag saknar dem mycket".

 

Jag hade läst att det tog 2 dygn/48 tmmar, att förnya ett Non mig o-visa till Thailand på ambassaden, så när allt pappersarbete var avklarat, frågade jag "skall jag komma tillbaka i övermorgon och hämta passet?", Jag hade kört 5 timmar för att komma till Washington från Virginia, och hade planerat att köra tillbaka för att återvända om 2 dagar...

 

"Nejdå det kan du hämta imorgon, när vi öppnar".

"Så det är egentligen klart i eftermiddag, innan ni stänger kl 4?" frågade jag...

"Jo, egentligen... du kan hämta ditt pass strax före stängningsdags!"

Så från 2 dygn till 8 timmar! Fick en trevlig dag i Washington och var hemma på båten igen före 20:00!

 

Slapp dessutom omvägen via Sverige!

 

MVH

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev LTD:

Du har inte funderat på att gå en kurs i läsförståelse? 

Men hallå. snor du min oneliner jag posta till annan medlem på mpr??

9 timmar sedan, skrev LTD:

Eftersom du inte förstår vad jag skriver finner jag det meningslöst att diskutera vidare med dig. 

Ha en fin dag

Det kan sålunda vara så att du skriver otydligt och då kanske behöver vidareutbildning på SFI...

1 timme sedan, skrev janne_h:

Man ska nog inte kasta gummiklubba i betonghus. Den studsar lätt tillbaka. Och slår dig i skallen.....

 

13 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag har faktiskt råkat ut för det påståendet på Thailands ambassad i USA, men eftersom det inte stämmer, så bad jag att få prata med nån annan handläggare.

 

Det funkade fint, det kan ha hjälpt att jag "Råkade" lägga upp min plånbok så att handläggaren kunde se bilden på Frugan och barnen...

Hon frågade, och jag sa som det var "Jag saknar dem mycket".

 

Jag hade läst att det tog 2 dygn/48 tmmar, att förnya ett Non mig o-visa till Thailand på ambassaden, så när allt pappersarbete var avklarat, frågade jag "skall jag komma tillbaka i övermorgon och hämta passet?", Jag hade kört 5 timmar för att komma till Washington från Virginia, och hade planerat att köra tillbaka för att återvända om 2 dagar...

 

"Nejdå det kan du hämta imorgon, när vi öppnar".

"Så det är egentligen klart i eftermiddag, innan ni stänger kl 4?" frågade jag...

"Jo, egentligen... du kan hämta ditt pass strax före stängningsdags!"

Så från 2 dygn till 8 timmar! Fick en trevlig dag i Washington och var hemma på båten igen före 20:00!

 

Slapp dessutom omvägen via Sverige!

 

MVH

 

Men va F#n Tommy, vart är tråden med dina eskapader i USA???? Hemlighåller du för oss underhållande information om ditt korståg i USA???????? Var inte blyg, ge oss alla detaljer :)

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tekkor:

Men va F#n Tommy, vart är tråden med dina eskapader i USA???? Hemlighåller du för oss underhållande information om ditt korståg i USA???????? Var inte blyg, ge oss alla detaljer :)

Kan ge en liten kul detalj, från min ansökan om arbetsvisa i USA!

 

Vi fick en bunt papper att fylla i, inför ansökan för vår besättning inför ett längre varvsbesök i Virginia, USA,

Jag fyllde i sanningsenligt, och var helt säker på att vad jag skrivit var korrekt...

 

Nästa dag kallade Kaptenen in mej i hytten och sa " Du kan inte skriva att du är utbildad på en massa olika vapensystem, dessutom i sprängtjänst, då får du ALDRIG visum, GÖR OM!!!"

 

Jag svarade "Tror du inte att det verkar mer misstänkt om jag jobbat som 20 år i Försvaret, med allt vad det innebär, påstår att jag INTE kan skjuta med lite vad som helst (från K-pist via Sjunkbomber till luftvärnskanoner och sprängtjänst)?"

 

Min ansökan skickades som jag skrev den, och jag fick Visum för 10 år...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-10-08 at 20:22, skrev Tommy:

Kan ge en liten kul detalj, från min ansökan om arbetsvisa i USA!

 

Vi fick en bunt papper att fylla i, inför ansökan för vår besättning inför ett längre varvsbesök i Virginia, USA,

Jag fyllde i sanningsenligt, och var helt säker på att vad jag skrivit var korrekt...

 

Nästa dag kallade Kaptenen in mej i hytten och sa " Du kan inte skriva att du är utbildad på en massa olika vapensystem, dessutom i sprängtjänst, då får du ALDRIG visum, GÖR OM!!!"

 

Jag svarade "Tror du inte att det verkar mer misstänkt om jag jobbat som 20 år i Försvaret, med allt vad det innebär, påstår att jag INTE kan skjuta med lite vad som helst (från K-pist via Sjunkbomber till luftvärnskanoner och sprängtjänst)?"

 

Min ansökan skickades som jag skrev den, och jag fick Visum för 10 år...

 

MVH

Jag var inte för detaljerad om mina kunskaper när jag sökte nya jobb efter Försvaret... Gjort det en gång och det blev inte bra :)

 

Lvakan 40/48 or, ja de modifierade var fina (gick att se på en mässa på Lv6 Gbg), optiska kablar mm istället för de äldre tunga kablaget, vill minnas att svenska Försvaret inte ville uppdatera, utan körde på med standard varianten, viss modifiering gjordes uppe i Karlsborg av Götets "kanoner".

 

https://www.tjelvar.se/vapen/4-12.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/7/2020 at 4:39 PM, ArneMorales said:

Arbetloshet augusti 2020

Thailand   1,9 %

Sverige     8,8 %

Jag måste säga att du är en av de medlemmar jag finner intressantast att fundera runt. Ibland är jag 100% säker på att du ironiserar, trots att du knappast tillhör den ironiska generationen, men sedan verkar du seriöst argumentera för det som jag var säker på var ett skämt, och så blir jag osäker på om flera av de inlägg jag tidigare tyckt var roliga, faktiskt var allvarligt menade.

 

Jag skulle vilja påstå att närmare 50% i vår by på ett eller annat sätt är arbetslösa, och då ligger byn ändå bara en dryg timme från Bangkok och i ett av Thailands industritätaste områden. Inte för att jag frågat, men jag är 99% säker på att inte en endaste av dem någonsin varit inskrivna som arbetslösa och varför skulle de göra sig den mödan då det inte finns några bidrag, utbildning eller hjälp att få?

 

Fast givetvis är det inte så många procent (kanske 10%) som är helt arbetslösa; resterande har helt enkelt inte råd att inte ha någon inkomst så de säljer lotter, är daglönare eller kränger yaabaa. Jag är dock tämligen säker på att under 30% av Thailands arbetsföra befolkning har en ens hyfsat säker inkomst och i en vikande ekonomi så kan bara de som förlorar sitt jobb inom turismsektorn ta ett jobb från någon annan; det finns helt enkelt inga nya jobb. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Tekkor:

Jag var inte för detaljerad om mina kunskaper när jag sökte nya jobb efter Försvaret... Gjort det en gång och det blev inte bra :)

 

Lvakan 40/48 or, ja de modifierade var fina (gick att se på en mässa på Lv6 Gbg), optiska kablar mm istället för de äldre tunga kablaget, vill minnas att svenska Försvaret inte ville uppdatera, utan körde på med standard varianten, viss modifiering gjordes uppe i Karlsborg av Götets "kanoner".

 

https://www.tjelvar.se/vapen/4-12.htm

Lvakan 40/48 har man spenderat många timmar med :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...