Jump to content
IGNORERAD

Öppna upp landet nu eller acceptera ekonomisk kollaps.


janne_h

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev LTD:

Visst är det så men vad händer om dom öppnar och släpper in corona? 

Vad blir konsekvensen av det alternativet? 

Fundera på det utifrån Pruttens synvinkel, vad tror du han väljer? 

Han har tillräckligt mycket strålar och vill inte vara den som "släppte in" Corona.

 

Det vill väl iof ingen så därför vågar inget land öppna upp, i alla fall inte först......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    32

  • Esspe

    27

  • janne_h

    25

  • LTD

    22

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Du tror väl inte de officiella siffrorna på arbetslösheten i Thailand är riktiga?

Ett helt annat system där få skriver in sig som arbetssökande, tar helt bort den delen som inte får något stöd från socialförsäkringssystemet. Uppskattningsvis är knappt 10% av arbetsstyrkan i Thailand utan jobb vad jag förstår, dvs ca 3.5 miljoner. Kan nog lägga på en del som aldrig brytt sig om att jobba utan bara levt ihop med familjen.

 

Inte heller sveriges siffror stämmer så knepig jämförelse.

 

/ SatanG 

Statistiken i både Sverige och Thailand redovisar  dem som registrerat sig hos berord myndighet och uppfyller kraven  for att att få  arbetsloshetsersättning, samt dem som soker sitt forsta jobb.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev LTD:

Visst är det så men vad händer om dom öppnar och släpper in corona? 

Vad blir konsekvensen av det alternativet? 

Fundera på det utifrån Pruttens synvinkel, vad tror du han väljer? 

Så du tror inte Coronan varit eller är här nu? Bara utlänningar och hemvändare som har det med sig :)

 

Thailand hade sin dos av Coronan med början runt okt/nov 2019 men då var det ingen som räknade eller satte namn på det.

 

Konsekvensen om man öppnar blir att fler kanske blir sjuka, dom absolut flesta lindrigt förkylda om ens det. En dödlighet som är marginellt större (om ens det) än den vanliga influensan.

 

Finns bara en väg att gå, öppna. Men det kan dom inte för att dom skrämt upp befolkningen så pass att dom inte kan backa nu. Så nu sitter dom i rävsaxen och försöker med allehanda konstiga planer trixa fram nån halvmesyr som inte kommer att påverka ett dugg. Undrar just vad som hände med det första planet från Kina, kanske pinsamt att flyga in det tomt?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Esspe said:

Så du tror inte Coronan varit eller är här nu? Bara utlänningar och hemvändare som har det med sig :)

 

Thailand hade sin dos av Coronan med början runt okt/nov 2019 men då var det ingen som räknade eller satte namn på det.

 

Konsekvensen om man öppnar blir att fler kanske blir sjuka, dom absolut flesta lindrigt förkylda om ens det. En dödlighet som är marginellt större (om ens det) än den vanliga influensan.

 

Finns bara en väg att gå, öppna. Men det kan dom inte för att dom skrämt upp befolkningen så pass att dom inte kan backa nu. Så nu sitter dom i rävsaxen och försöker med allehanda konstiga planer trixa fram nån halvmesyr som inte kommer att påverka ett dugg. Undrar just vad som hände med det första planet från Kina, kanske pinsamt att flyga in det tomt?

 

Själv hajar jag inte varför turister skulle gå med på att betala för att sitta 14 dagar i "fängelse".

Visst en del långliggare som går med på vad som helst för lite "Black bush interaction" samt de som har familj och jobb här men annars?

Själv hade jag dragit till sydamerika eller nåt, finns ju fler länder på jordklotet s.a.s.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

Prutten har knappast råd att missa en högsäsong till, varken politiskt eller ekonomiskt. Thailand riskerar att öppna upp sist av alla och hamna på efterkälken. Då diskuteras inte längre hur många som smittades eller dog utan endast GDP.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Captain Morgan said:

Prutten har knappast råd att missa en högsäsong till, varken politiskt eller ekonomiskt. Thailand riskerar att öppna upp sist av alla och hamna på efterkälken. Då diskuteras inte längre hur många som smittades eller dog utan endast GDP.

Om jag fattat rätt så är nedgången i exportsektorn, om man undantar guldet definitivt, större än turismsektorn så det finns lite att brottas med. Tror inte heller PM har den enorma makten som många tror.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, SatanG said:

 

Du tror väl inte de officiella siffrorna på arbetslösheten i Thailand är riktiga?

Ett helt annat system där få skriver in sig som arbetssökande, tar helt bort den delen som inte får något stöd från socialförsäkringssystemet. Uppskattningsvis är knappt 10% av arbetsstyrkan i Thailand utan jobb vad jag förstår, dvs ca 3.5 miljoner. Kan nog lägga på en del som aldrig brytt sig om att jobba utan bara levt ihop med familjen.

 

Inte heller sveriges siffror stämmer så knepig jämförelse.

 

/ SatanG 

Rättar mig själv lite här.

Det är företagen som rapporterar in och ut anställda. Hela den delen som inte går på kontraktsanställningar borde alltså inte registreras.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, LTD said:

Visst är det så men vad händer om dom öppnar och släpper in corona? 

Vad blir konsekvensen av det alternativet? 

Fundera på det utifrån Pruttens synvinkel, vad tror du han väljer? 

Ur pruttens synvinkel. Så börjar alternativen minska för varje dag som går. Det är chandobelt att skydda landet mot corona. Men om varje dag som går riskerar att störta landet ekonomiskt i fördärvet. Då kan du nog tänka på hur regeringen svettas just nu. Man har skrämt upp folket med corona. Samtidigt som man nationalekonomiskt bör öppna landet helst igår. 

Har du varit tillräckligt länge med Thai, förstår du precis varför dessa utspel om visum kommer. Mitt stalltips är att Thailand släpper på fullt. I december, senast januari. Och mörkar alla corona fall som uppstår. 

Regeringen är nervös nu 

Då dom förstått att dom spelat högt. Kolla på senaste förslaget om affärsmän. Där man nu skippar karantän mot att dom skickar med en sköterska/följare. Det kommer säkert komma ett par utspel till. Innan dom förstår. Att det enda sätt att få hit folk som genererar pengar för landet. Det är att öppna gränserna utan restriktioner. 

Försök att tänka på saker ur en thailändsk synvinkel. Utan att rationalisera det på vårat vis. 

Ingenting som händer i Thailand är logiskt just nu. Förutom att det nu gäller att komma ut med hedern i behåll. Utan att tappa ansiktet. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev M33:

Ursäkta en analfabet, men va fan betyder detta ord?

 

Schandobel =elegant, tjusig 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
1 hour ago, SatanG said:

Om jag fattat rätt så är nedgången i exportsektorn, om man undantar guldet definitivt, större än turismsektorn så det finns lite att brottas med. Tror inte heller PM har den enorma makten som många tror.

 

/ SatanG 

Det kan vara värre än så. Vad är det för guld som exporterats? I Thailand grävs inte mycket guld. Kan det vara allt guld thaiarna sålt för att få kontanter under krisen?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev M33:

Ursäkta en analfabet, men va fan betyder detta ord?

 

Är osäker på om det ens är ett riktigt ord eller bara ett uttryck från pilsnerfilmer .

Bör var från ordet Gentilt   http://www.saob.se/artikel/?unik=G_0221-0085.E4XQ

 

Hobbe

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Stoneys:

Schandobel =elegant, tjusig 

Tack, vidare googling gav mig detta.

 

E969051B-7322-40DA-83AA-D0BC2270F6A2.thumb.jpeg.cb8991fcfa563bd671d5bc336a205426.jpeg

 

Aldrig hört någon använda detta, känns lite som när @Knasen skriver en massa ”svåra” ord för att låta mer beläst 😜. Själv hade jag valt flott, lätt att stava till dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetslösheten är nog rätt hög i Thailand. Om man sedan tänker på alla som kommer ut från universitet och sånt och ska hitta sitt första jobb har det inte lätt.

Såg en bild på fejjan för någon månad sedan när hotellkedjan Miracle skulle anställa personal för ett nytt hotell i Bangkok. Dålig timing men ändå. Kommer inte ihåg hur många dom sökte, kanske 50-100 pers. Det var i alla fall flera tusen som väntade utanför för att lämna sin ansökan. Måste kännas hopplöst i det läget.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Själv hajar jag inte varför turister skulle gå med på att betala för att sitta 14 dagar i "fängelse".

Visst en del långliggare som går med på vad som helst för lite "Black bush interaction" samt de som har familj och jobb här men annars?

Själv hade jag dragit till sydamerika eller nåt, finns ju fler länder på jordklotet s.a.s.

 

/ SatanG

Med det nya STV visumet skulle dom ju få folk att stanna minst 3 månader (ev 9) och en del kanske står ut med 14 dagar karantän då men det är ju inte gratis heller. Internet och en bra pool hade nog funkat för mig. Satt ju mer eller mindre i karantän i våras men då fick man ju iaf gå ut och handla. Om inte kostnaden blir för hög skulle jag nog överväga det om det fortfarande är ett krav nästa höst. Inte fan ska jag spendera en av mina återstående vintrar i Sverige men det finns ju förhoppningsvis andra, icke-karantän, alternativ också precis som du säger. Frågan är vad min fru skulle säga.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago, Captain Morgan said:

Det kan vara värre än så. Vad är det för guld som exporterats? I Thailand grävs inte mycket guld. Kan det vara allt guld thaiarna sålt för att få kontanter under krisen?

 

Exakt.

https://www.bangkokpost.com/business/1940324/may-exports-fall-22-5-y-y-but-gold-shipments-surge

Såg en nyare blänkare om det i dagarna men hittar den inte.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Esspe said:

Med det nya STV visumet skulle dom ju få folk att stanna minst 3 månader (ev 9) och en del kanske står ut med 14 dagar karantän då men det är ju inte gratis heller. Internet och en bra pool hade nog funkat för mig. Satt ju mer eller mindre i karantän i våras men då fick man ju iaf gå ut och handla. Om inte kostnaden blir för hög skulle jag nog överväga det om det fortfarande är ett krav nästa höst. Inte fan ska jag spendera en av mina återstående vintrar i Sverige men det finns ju förhoppningsvis andra, icke-karantän, alternativ också precis som du säger. Frågan är vad min fru skulle säga.

Jag vet inte om du skojar eller inte men just din sista mening är ganska typisk för många förhållanden.

Kan du åka till andra länder kan väl även din fru göra det?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Esspe:

Så du tror inte Coronan varit eller är här nu? Bara utlänningar och hemvändare som har det med sig :)

 

Thailand hade sin dos av Coronan med början runt okt/nov 2019 men då var det ingen som räknade eller satte namn på det.

 

Konsekvensen om man öppnar blir att fler kanske blir sjuka, dom absolut flesta lindrigt förkylda om ens det. En dödlighet som är marginellt större (om ens det) än den vanliga influensan.

 

Finns bara en väg att gå, öppna. Men det kan dom inte för att dom skrämt upp befolkningen så pass att dom inte kan backa nu. Så nu sitter dom i rävsaxen och försöker med allehanda konstiga planer trixa fram nån halvmesyr som inte kommer att påverka ett dugg. Undrar just vad som hände med det första planet från Kina, kanske pinsamt att flyga in det tomt?

Det här handlar ju inte om vad du, jag eller Janne tror eller tycker utan om hur Prutten och Thailand ser på saken. Jag uttalar mig om hur jag tror att Prutten ser på det och han resonerar inte som dig å Janne hur mycket ni än vill det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev janne_h:

Ur pruttens synvinkel. Så börjar alternativen minska för varje dag som går. Det är chandobelt att skydda landet mot corona. Men om varje dag som går riskerar att störta landet ekonomiskt i fördärvet. Då kan du nog tänka på hur regeringen svettas just nu. Man har skrämt upp folket med corona. Samtidigt som man nationalekonomiskt bör öppna landet helst igår. 

Har du varit tillräckligt länge med Thai, förstår du precis varför dessa utspel om visum kommer. Mitt stalltips är att Thailand släpper på fullt. I december, senast januari. Och mörkar alla corona fall som uppstår. 

Regeringen är nervös nu 

Då dom förstått att dom spelat högt. Kolla på senaste förslaget om affärsmän. Där man nu skippar karantän mot att dom skickar med en sköterska/följare. Det kommer säkert komma ett par utspel till. Innan dom förstår. Att det enda sätt att få hit folk som genererar pengar för landet. Det är att öppna gränserna utan restriktioner. 

Försök att tänka på saker ur en thailändsk synvinkel. Utan att rationalisera det på vårat vis. 

Ingenting som händer i Thailand är logiskt just nu. Förutom att det nu gäller att komma ut med hedern i behåll. Utan att tappa ansiktet. 

Det är ju just ur Thailändsk synvinkel jag ser på det. Om Thailand öppnar och får en pandemi likt Europas så kommer ju allt dom redan offrat att ha varit för gäves och troligtvis tvingas dom då att börja om med nya restriktioner. 

 

Visst fn är dom nervösa men jag tror att dom gör allt dom kan för att hålla corona stången tills ett vaccin kommer vilket innebär att dom absolut inte släpper på för fullt. 

Eg vill dom nog hålla helt stängt i väntan på ett vaccin men man måste blidka folket och därav dessa utspel om krångliga visum mm. Dom försöker få det att se ut som om dom gör nåt men i själva verket kommer det ju inte att tillföra mer än en krusning på ytan. 

 

Givetvis blir dom mer pressade ju längre tiden går men jag tror att dom försöker hålla emot ett bra tag till. Att få in pandemin i landet är nog det värsta som kan hända ang att tappa ansiktet. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Med det nya STV visumet skulle dom ju få folk att stanna minst 3 månader (ev 9) och en del kanske står ut med 14 dagar karantän då men det är ju inte gratis heller. Internet och en bra pool hade nog funkat för mig. Satt ju mer eller mindre i karantän i våras men då fick man ju iaf gå ut och handla. Om inte kostnaden blir för hög skulle jag nog överväga det om det fortfarande är ett krav nästa höst. Inte fan ska jag spendera en av mina återstående vintrar i Sverige men det finns ju förhoppningsvis andra, icke-karantän, alternativ också precis som du säger. Frågan är vad min fru skulle säga.

Ett litet krux är ju att du vid karantän inte får lov att använda poolen, du får bara sitta å glo på den en tim/dag. 

Å ingen alkohol å inte röka, inte röka skrämmer nog bort en hel del. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

Jag vet inte om du skojar eller inte men just din sista mening är ganska typisk för många förhållanden.

Kan du åka till andra länder kan väl även din fru göra det?

 

/ SatanG

Klart hon kan men eftersom hon är thai så blir det nog svårt att tillbringa 8 månader i Trinidad utan att komma till Thailand öht.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minutes ago, LTD said:

Det här handlar ju inte om vad du, jag eller Janne tror eller tycker utan om hur Prutten och Thailand ser på saken. Jag uttalar mig om hur jag tror att Prutten ser på det och han resonerar inte som dig å Janne hur mycket ni än vill det. 

Det du skriver förutsätter att du har väldigt god insikt i dom interna diskussioner som Prayuth och hans medarbetare för. Naturligtvis handlar ju våran diskussion om vad vi tror. Att hävda nånting annat är ju rent löjligt.

Det du anför att dom förlorar det dom kämpat för är förvisso sant. Med det finns ju fler avvägningar än corona i detta.

Om du tittat på Haverikommisionen? Så finns det ett avsnitt där ett plan kraschar för att både mekaniker och båda piloterna konsentrerar all energi på ett lösa ett fel. Så dom ej ser vad som händer i övrigt i planet. Ungefär det scenariot står Thailand inför nu. Man har koncentrerat sig så hårt på corona. Att man valt att bortse från allt annat. Vilket nu håller på att skapa en ekonomisk härdsmälta.

Vilket jag tror sent börjat gå upp för dom. Om man läser mellan raderna ,med alla galna förslag som kommer.

För prutten handlar det nu att klara sig ur detta utan ett tappat ansikte. Svårare än så är det inte.

Tror du på fullt allvar att regeringen bryr sig om stora delar av befolkningen stryker med? Då är du mer än lovligt naiv. Detta handlar naturligtvis om makt och ingenting annat. Corona är bara ett verktyg för att nå målet.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Esspe said:

Klart hon kan men eftersom hon är thai så blir det nog svårt att tillbringa 8 månader i Trinidad utan att komma till Thailand öht.

Varför då? Kanske jag missförstått något?

 

Jag vet att det är inställningen hos många men tycker också den är fel på flera sätt och personligen har jag lite svårt för irrationella människor som faktaklöst låser sig. Kanske delvis en propagandasak.

Lite som "äter man inte ris blir man inte mätt" etc men det kanske är jag som låser mig mindre än normalt för platser som fd sjöman.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Det är ju just ur Thailändsk synvinkel jag ser på det. Om Thailand öppnar och får en pandemi likt Europas så kommer ju allt dom redan offrat att ha varit för gäves och troligtvis tvingas dom då att börja om med nya restriktioner. 

 

Visst fn är dom nervösa men jag tror att dom gör allt dom kan för att hålla corona stången tills ett vaccin kommer vilket innebär att dom absolut inte släpper på för fullt. 

Eg vill dom nog hålla helt stängt i väntan på ett vaccin men man måste blidka folket och därav dessa utspel om krångliga visum mm. Dom försöker få det att se ut som om dom gör nåt men i själva verket kommer det ju inte att tillföra mer än en krusning på ytan. 

 

Givetvis blir dom mer pressade ju längre tiden går men jag tror att dom försöker hålla emot ett bra tag till. Att få in pandemin i landet är nog det värsta som kan hända ang att tappa ansiktet. 

Enligt gårdagens nyhetsmedia så har China nu vaccinerat 40,000 personer, Sverige överväger att beställa Chinesiskt vaccin. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...