Jump to content
IGNORERAD

intyg om faderskap


Neil

Recommended Posts

hej

sag pa ambassadens hemsida att tjejen behover ett domstolsintyg angaende faderskapet for sin son nar hon soker UT. detta skall tydligen ske aven om han ej ar medsokande. onodigt trams eftersom det i fodelsebevis klart framstar vem som ar fader. UT ansokan ar dock inte aktuell pa ett bra tag men min erfarenhet av thailandka domstolar sager mig att vi kanske bor dra igang och fixa ett sant papper nu.

nagon som har erfarenhet av detta?

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att det står så på hemsidan, kan ej minnas att det behövts gå till domstol då barnet ej är medsökande.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

visst star det dar. blev sjalv valdigt forvanad men det verkar vara en ny sak som det skall kranglas med.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

onodigt trams eftersom det i fodelsebevis klart framstar vem som ar fader.

Hej

Den andra delen kan jag inte uttala mig om.

Men just födelsebevis accepterar inte det svenska skatteverket som tillräckligt bevis för vem som är fader till barnet. Jag tror att det beror på hur man går till väga för att få födelsebevis i Thailand.

Vem som helst kan anmäla ett barns födsel och ange vem som helst som far till barn, typ(inte riktigt så - jag överdriver lite...). Har inte gjort det själv. Men på mitt stod det att min pappa var min pappa, men anmälare var nog en granne.  :crazy:

---

Min gissning är kanske att Sverige vill spara pengar och slippa arbete med att fastställa faderskapet för när utländska barn flyttat till Sverige och vill få underhållsstöd från försäkringskassan.

Även om man inte har ngt med försäkringskassan att göra är det ändå lag i Sverige att alla barn har rätt att veta vem deras far är.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kvinnor som söker uppehålls- och arbetstillstånd som har barn i Thailand, ombeds lämna in domstolsbeslut avseende faderskapet. Detta gäller oavsett om barnet/barnen är medsökande eller om de blir kvar i Thailand.

Anledningen till denna nya rutin är att förenkla framtida folkbokföringsrutiner i Sverige samt fastställande av faderskap för barn födda i Thailand som kan komma ifråga för underhållsstöd från svenska försäkringskassor

Nytt det här åxå from. 1Maj , håller på med skiten just nu , inte lätt snacka baklänges "Thinglish" med tjejen & försöka förklara vad det är som gäller när det gäller dom Svenska myndigheterna .. hon skiljde sig dock nyligen & "gubb-jäveln" skrev då även på papper om att tjejen min har ensam vårdnad av båda barnen , hon har frågat på "Amphur" & det ska tydligen gå bra visa upp det pappret (kopia & översättning alltså) hos våran Ambassad/migrationsverket .. den som orkar med det hela får se hur det går!  :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat från sv ambassaden:

Kvinnor som söker uppehålls- och arbetstillstånd som har barn i Thailand, ombeds lämna in domstolsbeslut avseende faderskapet. Detta gäller oavsett om barnet/barnen är medsökande eller om de blir kvar i Thailand.

Anledningen till denna nya rutin är att förenkla framtida folkbokföringsrutiner i Sverige samt fastställande av faderskap för barn födda i Thailand som kan komma ifråga för underhållsstöd från svenska försäkringskassor---

Wow. Hade jag köpt lottor hade jag nog vunnit!

Lycka till na ka.

Behöver du hjälp med tolkning så får du höra av dig.

Men den närmaste veckan blir jag bortrest.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Wow. Hade jag köpt lottor hade jag nog vunnit!

Lycka till na ka.

Behöver du hjälp med tolkning så får du höra av dig.

Men den närmaste veckan blir jag bortrest.

Mvh

Magrood

Det blir värre ska du se .. läs gärna det här ---> http://www.maipenrai...php?topic=690.0 ... läs gärna PM:et ja skickat dig åxå!

Mulle Nöh!

Link to comment
Dela på andra sajter

detta later jobbigt.

Ar det nagon som fixat ett faststallande av faderskapet genom domstol? vore bra om ni kunde beratta hur det gar till.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Rogigoal

Quote

Citat från sv ambassaden:

Kvinnor som söker uppehålls- och arbetstillstånd som har barn i Thailand, ombeds lämna in domstolsbeslut avseende faderskapet. Detta gäller oavsett om barnet/barnen är medsökande eller om de blir kvar i Thailand.

Anledningen till denna nya rutin är att förenkla framtida folkbokföringsrutiner i Sverige samt fastställande av faderskap för barn födda i Thailand som kan komma ifråga för underhållsstöd från svenska försäkringskassor---

Wow. Hade jag köpt lottor hade jag nog vunnit!

Lycka till na ka.

Behöver du hjälp med tolkning så får du höra av dig.

Men den närmaste veckan blir jag bortrest.

Mvh

Magrood

Helt klar är det för att spara pengar.

När min sambo tog sitt barn hit så räckte det med  att hon stod som ensam vårdnashavare,allt bra så långt.

Men sen när svenska myndigheter totalt sågar det pappret så dras en process igång,faställande av faderskap.

Det är advokater,tingsrätt o hela processen,vilket igentligen är bara en formalitet.

Men fick höra notan från våran företrädare,,,wow..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Helt klar är det för att spara pengar.

När min sambo tog sitt barn hit så räckte det med  att hon stod som ensam vårdnashavare,allt bra så långt.

Men sen när svenska myndigheter totalt sågar det pappret så dras en process igång,faställande av faderskap.

Det är advokater,tingsrätt o hela processen,vilket igentligen är bara en formalitet.

Men fick höra notan från våran företrädare,,,wow..

Om allt är grönt i starten så slipper ju alla inblandade parter klabba med skiten senare , men vart utspelade sig allt det här du skriver om?? .. Sweden el. i Thailand??

Kom ungen ens hit innan allt trassel började el. börja det redan på "hemma plan"?

Hur då "allt bra så långt"  , det gick ju inget bra tydligen eller?

Fattar Inget!!!

Mr.Kwai.  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Rogigoal

Quote

Om allt är grönt i starten så slipper ju alla inblandade parter klabba med skiten senare , men vart utspelade sig allt det här du skriver om?? .. Sweden el. i Thailand??

Kom ungen ens hit innan allt trassel började el. börja det redan på "hemma plan"?

Hur då "allt bra så långt"  , det gick ju inget bra tydligen eller?

Fattar Inget!!!

Mr.Kwai.  :crazy:

Sorry,ser vad du menar...

Inga problem överhuvudtaget,dottern(som jag säger nu)kom hit enkelt eftersom hennes far godkände det.

Problemet(eller det jobbiga)började här i sverige när svenska myndigheter inte godkänner faderskapsintyget från Thailand,då dras en process igång som tar lång tid och tydligen kostar ofantligt mycket pengar för en sak som är självklar redan från början.

Om jag uppfattat det rät så är det väl det som dom nu väl förenkla med att ställa större krav på papprerna från Thailand nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sorry,ser vad du menar...

Inga problem överhuvudtaget,dottern(som jag säger nu)kom hit enkelt eftersom hennes far godkände det.

Problemet(eller det jobbiga)började här i sverige när svenska myndigheter inte godkänner faderskapsintyget från Thailand,då dras en process igång som tar lång tid och tydligen kostar ofantligt mycket pengar för en sak som är självklar redan från början.

Om jag uppfattat det rät så är det väl det som dom nu väl förenkla med att ställa större krav på papprerna från Thailand nu..

Ah , skönt att höra iom. jag numera är lycklig 3 barns farsa , fick "tillökning" med 2st x-tra för någon vecka sedan , iof. har dom kallat mig "Papa" alt."påh" i flera år nu men nu har "gubben med säden , han som gjorde skit görat" skrivit på & givit tjejen ensam vårdnad av kid:sen! Och om jag köper e´ko & ho får kalvar så är det ju mina kalvar åxå el. hur? hehehe  :P

Men då är det ju i så fall nåt possitivt med den nya regeln om "domstols beslut" i frågan .. om det i slutänden förenklar det hela menar ja! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Rogigoal

Quote

Ah , skönt att höra iom. jag numera är lycklig 3 barns farsa , fick "tillökning" med 2st x-tra för någon vecka sedan , iof. har dom kallat mig "Papa" alt."påh" i flera år nu men nu har "gubben med säden , han som gjorde skit görat" skrivit på & givit tjejen ensam vårdnad av kid:sen! Och om jag köper e´ko & ho får kalvar så är det ju mina kalvar åxå el. hur? hehehe  :P

Men då är det ju i så fall nåt possitivt med den nya regeln om "domstols beslut" i frågan .. om det i slutänden förenklar det hela menar ja! :thumbsup:

Grattis till dom två nya,hoppas allt går smidigt o inget krångel.

p,s, glöm inte ansöka om vårdnasbidraget ;) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Grattis till dom två nya,hoppas allt går smidigt o inget krångel.

p,s, glöm inte ansöka om vårdnasbidraget ;) .

"Me no go Sweden for money , me go Sweden to stay with boyfriend" .. sött men jag har sagt får andra ska vi åxå ha .. är inplanerat & väl behövligt då jag har vart "ful-pankis" sen 2000 tyvärr!

I övrigt bugar man & bockar till Gratulationerna!  ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan forsta att man behover ordentliga papper om barn ar medsokande. men tjejens grabb kommer ej att vara det sa jag fattar inte varfor det behovs ett papper som faststaller fadesrskapet. om jag kanner thaiarna vid provisdomstolen ratt sa kommer de att titta konstigt och forundrat pa mig och sedan leende forklara att det behovs inget papper for det finns ju redan fodelsebevis. av tidigare erfarenhet av thaidomstolar sa vet jag att de ar ruggigt langsama precis som de svenska.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda fördelen med att det är i Thailand och inte Sverige där detta förfarande ska ske är väl att det går att muta sig först i kön för att påskynda ärendet . Stundom är korruptionen på den godes sida.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

... jag kan forsta att man behover ordentliga papper om barn ar medsokande. men tjejens grabb kommer ej att vara det sa jag fattar inte varfor det behovs ett papper som faststaller fadesrskapet ..

Neil

Om jag känner Thai:arne rätt så vill ju hela släkten komma till Sverige , förr el. senare iaf. "me go Swedan to" brukar mostrar , morbröder & kusiner säga .. bra .. börja spara till biljetterna först då brukar ja säga!  :P

Finns säkert dom barn som kommit hit lite på efterkälken även om det aldrig varit tänkt så .. jag har tex. en redan "förbeställd" till om 2 år ungefär , är väl bara bra om faderskapet är fastställt då men det är klart ingen hit om det ställer till en massa problem förstås!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

hej

sag pa ambassadens hemsida att tjejen behover ett domstolsintyg angaende faderskapet for sin son nar hon soker UT. detta skall tydligen ske aven om han ej ar medsokande. onodigt trams eftersom det i fodelsebevis klart framstar vem som ar fader. UT ansokan ar dock inte aktuell pa ett bra tag men min erfarenhet av thailandka domstolar sager mig att vi kanske bor dra igang och fixa ett sant papper nu.

nagon som har erfarenhet av detta?

ha det

Neil

Svenska myndigheter är nånting av det mest tramsigaste man kan tänka sig!

När min frus söner kom till Sverige för lite över 1 år sedan så gjorde folkbokföringen gällande att det Thailändska "Domslutet" som ger min fru ensam vårdnad om sönerna inte gäller i sverige, för att Thailand inte skrivit på nån typ av EU förordning. :furious2:

Vi fick gå till familjerätten och inleda en faderskapsutredning för att underhållsstöd skulle betalas ut ö.h.t.

Familjerätten skulle via svenska ambassaden i Bangkok skicka papper till fadern där han skulle skriva på papper och godkänna vårdnaden att den är enskild (fadern motsätter sig inte och är med på noterna).

Nu ca 1 år sedan vi var på familjerätten så har kallelse papperen från ambassaden kommit till fadern.

Dom verkar jobba i expressfart :crazy:

Jag får väl hoppas att sverige har ändrat sig i denna fråga?

För i annat fall så skulle jag vilja beteckna svenska myndigheter som schizofrena.

Vad ska man med ett domslut till som ändå inte gäller i Sverige ???

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svenska myndigheter är nånting av det mest tramsigaste man kan tänka sig!

När min frus söner kom till Sverige för lite över 1 år sedan så gjorde folkbokföringen gällande att det Thailändska "Domslutet" som ger min fru ensam vårdnad om sönerna inte gäller i sverige, för att Thailand inte skrivit på nån typ av EU förordning.

Mvh Janne

WoW .. det låter som om jag mutat "äkta maken" med 100,000thb för ett papper om ensam vårdnad av barnen som inte ens gäller i Sverige alltså??  :D

Iof. behövs ju pappret endå , annars får ju ungarna inte lämna landet/skaffa pass!

Nu är det endå inte så illa som det låter  .. jag fick ju "överta" hans gamla kärring , det ingick åxå i den summan , att han till slut efter 2½ år masade sig iväg & skiljde sig från henne trots han har ny kärring samt 2 nya ungar sen 5 år tebax!  :P TIT .. his is Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...