Jump to content
IGNORERAD

tomtbilder mae raka


phitsanulok

Recommended Posts

Äntligen fick jag lite nya bilder på tomten med tillhörande bilverkstad, den ska iofs ramla ikull om jag får bestämma.

Bara 100 m till stora vägen och busshålplatsen och sen ett par mil in till phitsanulok och dess fröjder.

Blir väl en resa till sommaren hoppas jag så jag får följa markjobbet på plats.

Bild inifrån tomt, seda bild utifrån och sist bild på byvägen upp mot stora vägen.

mvh walle

post-3315-125753372287_thumb.jpg

post-3315-125753378364_thumb.jpg

post-3315-125753383654_thumb.jpg

post-3315-125753372287_thumb.jpg

post-3315-125753378364_thumb.jpg

post-3315-125753383654_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nice .

Köpte också lite i somras.

Bifogar en liten bild från våran tomt i södra Thailand. Tar bilden från tomtgränsen som slutar vid stora palmträdet till vänster.

Till höger en skogsdunge som skall ersättas av våran bygge.

post-3333-125859433401_thumb.jpg

post-3333-125859433401_thumb.jpg

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

ser bra ut, in med en cat och jämna ut marken, och sedan fyllning.

Känns konstigt att sitta på andra sidan klotet och följa jobben med tomt etc.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån Cat blir det inte.

Förutom diket närmast så är det plant.

Träden lär försvinna innan vi fyller rejält för bygget.

Vill ha lite säkerhet mot översvämmingar.

Att träden försvinner hjälper nog tjejens pappa till med.

Bara det gamla palmträdet har uppköpare erbjudit 400 bath för vad dom nu skall med den till?

Behåller bara enstaka stora träd vid tomtgränsen.

Lär nog gå åt kanske ett par hundra lass uppfyllnad då det bara för en vecka sedan var rejäl översvämming i området.

Låglänt som det är och bergen bredvid.

Borde kanske tagit en tjej från Isan :whistle:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Va då, tjej från Isaan! Min kostade 111 lass crazy.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

hej! tänk på att alla lasen år bara början på er totala ruin, vi började typ med lite mark o skulle bvygga

ett litet hus, sen bar det iväg förmodligen mitt fel du vet några öl då är man kung man vill gjärna ha det lite elegant,

men nu står huset dår mitt i ingenstans vi är gifta har en liten emma och börsen har blivit fan så mycket mindre, men jag är

jävligt lycklig, bara ett tips se till att börsen är välfylld innan ni drar igång på riktigt för det kommer att kosta.

mvh

FANTASY

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ser riktigt fint ut. Vi har ett hus ca 12 mil öster om Nong Khai, i hustruns hemby. Det jag kan sakna är naturen som du verkar ha, ser ju ut som skog.

Därför skall vi börja leta mark där det är lite mer "natur" (inte bara därför).

Fyllning är ofta billig pga att man vill bli av med fyllningsmassor när man gräver vattenhål, och det gör man ju hela tiden.

Som vanligt, vad fick ni betala alltid intressant att veta så man har någon sorts måttstock när man själv skall handla.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

På måndag börjar de med 100 lass fyllnad.

650 bath lasset.

Tjejens bror ska inspektera hur högt det blir innan mer beställs.

Storleken på lastbilen okänd. :whistle:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm skitkul att beställa 100 lass som man inte vet storleken på, king cab?? Faaan va typix Thailand.

Nu brukar det ju oftast bli bra, men tänk om??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mera om tomter, om ni orkar. Jag har just kommit hem efter två veckor i Isaan, där vi varit bland annat bodelning efter frugans föräldrar -döda sedan decennier. Gammalt dödsbo, får man säga. Delningen gick bra, alla åtta syskonen var totalt överens om att jag skulle få välja skifte och det fick jag (genom frugan, förstås, formellt hade jag ju inget med saken att skaffa). Jag ville ha ett skifte med en damm i ena änden och jag fick min pöl. Skiftet är hundra meter långt och trettio brett i ena änden, 45 i den andra. Något över två rai, alltså. Där skall vi gräva en stor damm och använda jorden till tomt, det är rismark så vi får fylla upp högt. Så får jag två pölar!

Äganderätt kontra nyttjanderätt reglerar vi med usufruct-avtal, det stärks f.ö. av att vår dotter ju ärver så det blir ju svårt att kicka ut hennes pappa även utan avtal. Ägandet står frun för. Lagen om att hon inte kan äga ett förvärv gjort med mina pengar och inte heller får ta emot gåva för ändamålet (jodå, lagen finns) löser vi genom att en kompis i Sverige skriver ett fiktivt arbetsbetyg, så alla kan se att frun jobbat länge i Sverige.

Det var en rätt hektisk första vecka i Thailand, bodelning, markavstyckning, tösen skulle skrivas in i husboken, jag måste hitta bra advokat för avtal, jag skulle ta ut Visakort till bankkontot (annars törs man ju inte spara i Thailand, man kan ju komma att behöva pengarna...)

Jag hade sån tur att en väninna från Sverige (Thailändska) var i byn med sin man och byggde, så med henne som tolkstöd kunde jag diskutera min blivande kåk med hennes som exempel direkt med byggmästaren. Nu vet han vad som menas med isolering! Fast jag fick nog inte honom att förstå varför...

Bra resa alltså!

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon King cab blir det inte då tjejens bror har ordnat. :diablo:

Vad som är standardstorlek vet jag dock ej.

Farsan hennes kommer nog att övervaka också att rätt antal lass kommer.

Blir nog en fiskepöl också varifrån mer jord kan tas.

3,5 rai totalt räcker till mycket i hobbynivå. :dance:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

tomtar trodde jag var ute nu men här kommer en

post-6489-126971887804_thumb.jpg

om ni vill ha mer tomte bilder kan jag nog ordna mer.chok dee :drinks:

post-6489-126971887804_thumb.jpg

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

berätta gärna hur stora lassen va när de har kommit, kan va roligt att ha ett riktmärke för 650 tb.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nån Cat blir det inte.

Förutom diket närmast så är det plant.

Träden lär försvinna innan vi fyller rejält för bygget.

Vill ha lite säkerhet mot översvämmingar.

Att träden försvinner hjälper nog tjejens pappa till med.

Bara det gamla palmträdet har uppköpare erbjudit 400 bath för vad dom nu skall med den till?

Behåller bara enstaka stora träd vid tomtgränsen.

Lär nog gå åt kanske ett par hundra lass uppfyllnad då det bara för en vecka sedan var rejäl översvämming i området.

Låglänt som det är och bergen bredvid.

Borde kanske tagit en tjej från Isan :whistle:

Hej

Om jag vore du skulle jag spara så många träd som möjligt, dom ger skugga och det blir mycket behagligare.

Vi röjde av våran tomt när vi byggde och det har tagit oss 6-7 år att få svalkande skugga igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjejen grät när hon pratade i telefon med hennes pappa.

Det blev bara knähögt med 120 lass på 30x30m.

Kostnad närmare 80 000 bath.

Inte är jag förvånad men hade räknad med mer när släkten var inblandat :diablo:

Grävskopan för fiskedammen kostar nog 1500 bath timmen och därifrån får vi nog med jord för själva husgrunden.

Sedan skall allt jämmnas till

Svårt när man inte kan övervaka men det är ju inga summor vi pratar om ännu. :crazy:

Sedan är det inte helt säkert vi bygger där men mark kan man ju knappast förlora på i längden.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om jag vore du skulle jag spara så många träd som möjligt, dom ger skugga och det blir mycket behagligare.

Vi röjde av våran tomt när vi byggde och det har tagit oss 6-7 år att få svalkande skugga igen.

Mvh Isan Lover

Mina instruktioner är och behålla alla stora träd vid gränsen. Får se vad som händer :whistle:

När vi väl bygger har jag tänkt mig lite palmer och mer spännande grejer än nuvarande fauna.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fick betala 120 bfor en liten lastbil 3m3/150b for 5m3

och det var inte långt att kora

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...