Jump to content
IGNORERAD

Hur göra med barn


John Khonken

Recommended Posts

Min fru har två extra barn. men bara den ena ska vi försöka få till sverige + vårat gemensamma barn också ska med. Enligt ambassaden så måste domstolsbeslut angående faderskap finnas.

Frågan är hur har ni gjort med denna fråga. Min fru har garanterat ingen domstolsbeslut. Däremot två fäder som hon vet namnet på. Räcker pappret som skrivs vid födseln?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    8

  • AnOnYm

    5

  • thaikonsult

    5

  • stefan5300

    2

Mest aktiva i denna tråd

Min fru har två extra barn. men bara den ena ska vi försöka få till sverige + vårat gemensamma barn också ska med. Enligt ambassaden så måste domstolsbeslut angående faderskap finnas.

Frågan är hur har ni gjort med denna fråga. Min fru har garanterat ingen domstolsbeslut. Däremot två fäder som hon vet namnet på. Räcker pappret som skrivs vid födseln?

Nej, Faderskapet måste fastställas via domstolen.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att ambassaden vill ha ett domstolsbeslut är lagarna som finns i Sverige som.

I Sverige finns Underhållsskyldighet och underhållsbidrag.

För er gäller båda vad jag förstår, läs mer här: http://forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar

Du hamnar under rubriken "Underhållsskyldighet". De andra fäderna hamnar under "Underhållsbidrag".

Det är här som problemet finns "underhållsbidrag"

Citerar från Försäkringskassans egen hemsida:

Om den förälder som ska betala underhållsbidrag inte gör det har barnet rätt till underhållsstöd från Försäkringskassan. Även barn som är adopterade av en ensam förälder har rätt till underhållsstöd.

Hur kan försäkringskassan få en man från Thailand att betala sin del till en kvinna som han har barn med som dessutom bor i Sverige?

Vad som sker är att om adress finns till pappan är att han får ett brev där det står att han skall betala för sitt barn som finns i Sverige.

Det är naturligtvis inte många som svarar på ett sådant brev om det dessutom kommer från Sverige.

Därför vill ambassaden ha ett domslutbeslut så försäkringskassan har en viss möjlighet att driva in pengar som de ligger ute med. Hur de sedan lyckas med det är en annan fråga.

/BB

Ändrades av BB

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår ditt svar. men hur många thaidamer har domstolsbeslut om detta. jag gissar ca 1 % . Hur har ni andra gjort. För ska jag starta domstol för detta också. Då kommer tiracen aldrig till sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det måste i så fall vara ett mycket nytt krav.

Vi tog hit hustruns dotter för 2 år sedan. När hon väl var här påbörjades en faderskapsutredning av socialkontoret i kommunen.

Modern (=min fru) redogjorde för vem som var fadern, hans senast kända adress mm. Detta blev underlag för en förfrågan som kommunen ställde till Thailändska myndigheter via Svenska ambassaden i BKK:

Efter en tid (flera månader) kom svaret att man inte kunnat lokalisera fadern och därmed inte heller få en accept från honom om faderskapet.

Det beslutades därmed att faderskap ej kunde fastställas. Därmed var saken utagerad. Min fru får pengar varje månad som om fadern givit underhåll.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste i så fall vara ett mycket nytt krav.

Vi tog hit hustruns dotter för 2 år sedan. När hon väl var här påbörjades en faderskapsutredning av socialkontoret i kommunen.

Modern (=min fru) redogjorde för vem som var fadern, hans senast kända adress mm. Detta blev underlag för en förfrågan som kommunen ställde till Thailändska myndigheter via Svenska ambassaden i BKK:

Efter en tid (flera månader) kom svaret att man inte kunnat lokalisera fadern och därmed inte heller få en accept från honom om faderskapet.

Det beslutades därmed att faderskap ej kunde fastställas. Därmed var saken utagerad. Min fru får pengar varje månad som om fadern givit underhåll.

Det ställs även krav på DNA prov om barnet är ens eget...

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det ställs även krav på DNA prov om barnet är ens eget...

Det har vi inte lämnat. Men som sgat, detta var för 2 år sedan. Kan ha ändrats nu.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm ej att faderskapet på alla hennes barn måste fastställas , även ert gemensamma..

Detta gäller oavsett om dom skall följa med till Sverige eller ej.

Female applicants who have a child/children in Thailand should provide a court decision stating the paternity of the child/children. This document shall be enclosed regardless of whether the child/children applies for residence permit together with their mother or intend to stay in Thailand for the moment.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ställs även krav på DNA prov om barnet är ens eget...

Beror väl på när de gifte sig..Var de gifta när barnet föddes är faderskapet redan klart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl på när de gifte sig..Var de gifta när barnet föddes är faderskapet redan klart...

Det verkar inte så ...

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Papper på att jag är fader har jag. Tiracen har säkert papper på på dom andra barnen också(tror jag). Det skrevs på sjukhuset. Har hon samma papper på sina två andra barn. Borde inte det räcka . Men räcker inte det. Har någon gått tillväga för att fastställa faderskapet via domstol

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste i så fall vara ett mycket nytt krav.

Vi tog hit hustruns dotter för 2 år sedan. När hon väl var här påbörjades en faderskapsutredning av socialkontoret i kommunen.

Modern (=min fru) redogjorde för vem som var fadern, hans senast kända adress mm. Detta blev underlag för en förfrågan som kommunen ställde till Thailändska myndigheter via Svenska ambassaden i BKK:

Efter en tid (flera månader) kom svaret att man inte kunnat lokalisera fadern och därmed inte heller få en accept från honom om faderskapet.

Det beslutades därmed att faderskap ej kunde fastställas. Därmed var saken utagerad. Min fru får pengar varje månad som om fadern givit underhåll.

Själva domstolsförfarande, pappersexercisen vet jag inget om, men just det ovanstående är vad jag kan förstå själva anledningen till att bevisbördan läggs över till vederbörande istället för att "belasta" svenska myndigheter.

John, jag har frågat några men ingen är i Din situation så jag vet inte mer än så här, dvs, nada.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste i så fall vara ett mycket nytt krav.

Vi tog hit hustruns dotter för 2 år sedan. När hon väl var här påbörjades en faderskapsutredning av socialkontoret i kommunen.

Modern (=min fru) redogjorde för vem som var fadern, hans senast kända adress mm. Detta blev underlag för en förfrågan som kommunen ställde till Thailändska myndigheter via Svenska ambassaden i BKK:

Efter en tid (flera månader) kom svaret att man inte kunnat lokalisera fadern och därmed inte heller få en accept från honom om faderskapet.

Det beslutades därmed att faderskap ej kunde fastställas. Därmed var saken utagerad. Min fru får pengar varje månad som om fadern givit underhåll.

Det var snarlika för oss, för ca 3 år sedan. När sambons son, då 13 år,

skulle flytta hit.

Fadern fick godkänna och skriva på att sonen flyttade till mamman. Det

gjordes på kommunen och samtidigt med sambon och fadern närvarande.

Den handlingen bifogades sen med ansökan till FK som godkände att sambon

var berättigad till barnbidrag och underhållsbidrag.

Därefter skulle FK avkräva fadern pengar i Thailand..och det går ju

knappast, så klart.

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här svarade Migrationsverket när vi frågade dem 2008 ang. faderskapet:

"Hej,

Efter att ha kontaktat svenska ambassaden i Bankok kan jag ge dig

följande information.

Din fråga 1

Till att börja med vill jag påpeka att det från ambassadens sida det

inte är något krav på att lämna in en handling som styrker faderskap för

barn. Kvinnorna ombeds att ge in handlingen.

Skälet till att ambassaden lämnar informationen på sin hemsida är att

thailändska kvinnor med barn - som inte är födda inom ett äktenskap -

ofta ansöker om tillstånd för barnet senare. När barnet väl fått

tillstånd och kommit till Sverige behövs en handling som styrker

faderskapet vid kvinnans och barnets kontakter med andra myndigheter i

Sverige för att de ska kunna få de förmåner som de är berättigade till.

Att utreda faderskap efter det att modern och barnet kommit till Sverige

tar längre tid än om kvinnan skaffar handlingen medan hon befinner sig i

hemlandet. Tillägget infördes på ambassadens hemsida i maj i år, bl.a

efter önskemål från familjerätterna i Sverige men också på grund av att

dessa ärenden tar oerhörda resurser i anspråk för ambassaden.

Med vänlig hälsning

Suzanne Rosenlind

Tillståndsenheten i Norrköping"

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Thaikonsult

Men om min fru har papper där det står vem som är fader. På sjukhuset skrev jag på ett papper om detta. Räcker inte det utan man är tvungen att gå till domstol. Man har ju godkänt faderskapet en gång redan. Borde det inte räcka att min fru går till Amphoer och får det godkänt. Att sonen stannar i Thailand .men frugan har papper på vem som är fader. Dottern papper på att frugan ensam tar hand om henne och att pappans namn och godkännande är Ok. Om inte hur gör man praktiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan ordna faderskapet när din fru kommit till Sverige via socialtjänsten på den ort du bor. Skatteverkets folkbokföring kommer automatiskt att kontakta socialtjänsten om inte faderskapet är fastställt på ett acceptabelt sätt.

Du kan även ringa Britt-Marie Bengtsson på Skatteverket 010-5735328. Hon är en av Skatteverkets personer som jobbar med faderskapsfrågor i Sverige. Du kan fråga henne vad hon anser.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

När min fru och jag tog hit hennes barn såg hon till via domstol att få ensam vårdnad om barnen.

Sedan ansökte vi hos den svenska ambassaden och fick ett godkännande.

Jag åkte själv ner till BKK och hämtade barnen med ett intyg ifrån Thailänska ambassaden i Sthlm.

Det var dock lite bökigt vid flygplatsen när vi skulle åka hem då dem undrade vem jag var med två små Thai barn.

Jag hade med mig barnens mostrar som kunde intyga att allt var ok. Så det gick lite smidigare tillväga.

Att man sedan får "vårdnads bidrag" ca 3500kr/månaden är ju fantastiskt men mycket underligt i mina ögon sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru ska såklart skaffa papper på att hon är ensam vårdnadshavare av Flickan. Ska också ha papper på vem som är fader ändå. När det gäller pojken ska han vara kvar i Thailand för att pappan säger nej. men ändå ska hon ha papper på att han är pappa. Räcker det för att svenska ambassaden ska godkänna UT. Självklart med alla andra papper OK

Thaikonsult ska ringa skatteverket. Tack för tipset.

Alla säger att det är så lätt att få hit sin tirac. men för mig känns det som ett steg fram sju steg bakåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm ej att faderskapet på alla hennes barn måste fastställas , även ert gemensamma..

Detta gäller oavsett om dom skall följa med till Sverige eller ej.

Female applicants who have a child/children in Thailand should provide a court decision stating the paternity of the child/children. This document shall be enclosed regardless of whether the child/children applies for residence permit together with their mother or intend to stay in Thailand for the moment.

Bakgrunden till allt detta är att mamma INTE ensam kan söka visum för sitt barn utan att även pappan måste skriva under, så var det i alla fall när vi senast sökte för min frus dotter.

Födelseattest har dom väl alla, större sjukhus fixar detta direkt men föder du på vischan kanske du måste uppsöka ditt ampö för att registrera bebisen.

Att pappan sedan kanske är tillgänglig antar jag är en annan huvudvärk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite ytterligare info.

Faderskap = vem som är den juridiska fadern till barnet. Faderskapsintyg utfärdas i regel av den thailändska familjerätten.

Vårdnad = vem som har den juridiska vårdnaden av barnet. Vårdnadsintyg utfärdas i regel av den thailändska hemkommunen.

Har man en delad vårdnad av barnet, krävs både faderns och moderns godkännande för att barnet ska få visum eller uppehållstillstånd till Sverige.

Har modern ensam vårdnad av barnet krävs enbart moderns godkännande för att barnet ska få visum eller uppehållstillstånd till Sverige.

Om Skatteverket vid folkbokföringen inte skulle godkänna ett vårdnadsintyg utfärdat av den thailändska hemkommunen, gäller svenska regler enligt följande:

Om ett barn flyttar in från utlandet och det inte föreligger något vårdnadsbeslut som gäller här i landet bör Skatteverket normalt registrera

vårdnad om barnet enligt svenska principer. Kontoret bör således utgå från att föräldrar som är eller har varit gifta med varandra har gemensam

vårdnad och att i annat fall modern är ensam vårdnadshavare.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, att "ta" med sig sin Thaifrus/flickväns barn till Sverige är väl inga problem, men väl i Sverige kommer problemen enligt min erfarenhet, om barnet är för "gammalt", 12 år var frugans grabb. Jag kan säga efter mina erfarenheter idag så skulle jag aldrig "ta" med mig ett barn som är äldre än 5-6 år till Sverige. Ni ska veta att Svenska barn kan vara mycket elaka och det är väldigt lätt för en 12-14 årig Thaikille att komma snett. Som tur är så är grabben tillbaka i Thailand nu.

Han åkte hem till Thailand efter bland annat 2 rättegångar, för han klappade till ett par killar som hade jävlats med honom.

Under en rättegång ansåg domare och nämndemän att grabben blivit trackaserad och mobbad men blev ändå fälld, för enligt svensk lag får man inte slå nån på käften. Som tur är så är det inga problem med grabben nu i Thailand. Även Svenska skolan är inte den bästa även om det låter så ibland ifrån regeringshållet

Jag vill inte måla fan på väggen, men detta är mina erfarenheter.

MVH Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stefan

Jag kan hålla med dig om att det inte är lätt att ta ett barn från Thailand till Sverige. Det är en stor omställning för barnet och ibland går det bra men ibland kan det gå riktigt fel. Jag vill dock inte avråda någon från att ta hit barnen men man ska vara medveten om problemet. Nu är jag lyckligt lottad som har tre thaiungar på 11, 14 och 16 år som det går bra för både i skolan och bland kompisar.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stefan

Jag kan hålla med dig om att det inte är lätt att ta ett barn från Thailand till Sverige. Det är en stor omställning för barnet och ibland går det bra men ibland kan det gå riktigt fel. Jag vill dock inte avråda någon från att ta hit barnen men man ska vara medveten om problemet. Nu är jag lyckligt lottad som har tre thaiungar på 11, 14 och 16 år som det går bra för både i skolan och bland kompisar.

Mvh Thaikonsult

Hejsan Thaikonsult

Det är bara att gratulera, Men det var väl ingen dans på rosor att intergrera barnen i det Svenska samhället.

Men som jag skrev förut, jag ville inte måla fan på väggen, men ibland går saker bra och ibland går saker åt helsike.

MVH Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde det vara som jag säger. har frugan papper på att hon är ensam vårdnadshavare till dottern så ska det räcka+ Att det finns papper på vad pappan heter. För sonen räcker ett intyg om vem som är pappa och mamma. Är det hundra rätt nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...