Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Håller med om det sista.

 

Men första paragrafen håller jag definitivt inte med om. Den paragrafen är endast rätt om du tar ett steg till och kontrollerar den.

Du kan inte per automatik anta att "gamla" källor har rätt bara för att de inte är nya.

Gamla källor bygger upp ett förtroende om dom visar sig ha klart för sig. Nya har du ännu ingen relation till men visst ska man alltid ha kritikerkepsen på sig.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Fast när folk söker själv, så måste man se till att man endast söker på Wikipedia eller källor man hittat på Wikipedia. 

 

Allt annat på interwepsen är lögn eller konspirationsteorier. 

Som jag tolkar dig så är all information som man finner här på MPR ren lögn då det inte kommer ursprungligen från Wikipedia.

 

Där sprack min världsbild om Lars Bern😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska man vara kritiskt till allt. Men man måste söka fakta som stärker eller förkastar det man påstår. Men att döma efter vem som säger vad. Är totalt korkat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev John Khonken:

Men att döma efter vem som säger vad.

Faktum är att jag tycker just det är rätt sundt.......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Som jag tolkar dig så är all information som man finner här på MPR ren lögn då det inte kommer ursprungligen från Wikipedia.

 

Där sprack min världsbild om Lars Bern😄

Wikipedia är en unik hemsida som har noll ursprunglig information. 

Där gäller bara andrahandsinformation.

 

Det är det hemsidan har som grund.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Esspe:

Gamla källor bygger upp ett förtroende om dom visar sig ha klart för sig. Nya har du ännu ingen relation till men visst ska man alltid ha kritiketkepsen på sig.

De kan ha gjort så någon gång historiskt sett, men har bevisligen inte gjort det de senaste decennierna. 

 

Idag finns det inte ens en handfull nyhetsorganisationer som har opartiska nyheter som affärsmodell.

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Surin P3:

Håller med om det sista.

 

Men första paragrafen håller jag definitivt inte med om. Den paragrafen är endast rätt om du tar ett steg till och kontrollerar den.

Du kan inte per automatik anta att "gamla" källor har rätt bara för att de inte är nya.

 

54 minuter sedan, skrev Soengsang:

Men man kan inte helt förkasta de udda källor du nämner vilka jag förvisso håller med om att är suspekta, men man får tolka "faktan" med kritik, och tyvärr så blir det ofta så att man tolkar till sin egen tro då.

Så det med källor är väldigt svårt, det bästa är nog att ta in många och därifrån bilda sin uppfattning.

När det gäller nämnde Håkan Bergmark så räckte det egentligen mer än väl att se att han är vice ordförande i partiet populisterna för att man ska förstå vad som rör sig i huvudet på den mannen. Ett axplock från partiprogrammet.

"Man lovar bland annat att sänka skatterna med minst 90% samt att förse hushåll, fordon och företag med gratis energi skickad trådlöst genom luften. Och ja, man menar det på allvar."

https://www.pkjonas.se/etikett/smapartier/

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Fritz:

 

När det gäller nämnde Håkan Bergmark så räckte det egentligen mer än väl att se att han är vice ordförande i partiet populisterna för att man ska förstå vad som rör sig i huvudet på den mannen. Ett axplock från partiprogrammet.

"Man lovar bland annat att sänka skatterna med minst 90% samt att förse hushåll, fordon och företag med gratis energi skickad trådlöst genom luften. Och ja, man menar det på allvar."

https://www.pkjonas.se/etikett/smapartier/

Bra då vet vi var JK hittar sina väl underbyggda argument.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Surin P3:

De kan ha gjort så någon gång historiskt sett, men har bevisligen inte gjort det de senaste decennierna. 

 

Idag finns det inte ens en handfull nyhetsorganisationer som har opartiska nyheter som affärsmodell.

Håller med men det finns olika nivåer på opartiskheten. Kastar in en pinne genom att påstå att SVT numera har blivit mycket bättre. Inte alls lika vänsterorienterat som tidigare men det finns fortfarande lite att jobba på även där. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Surin P3:

Wikipedia är en unik hemsida som har noll ursprunglig information. 

Där gäller bara andrahandsinformation.

 

Det är det hemsidan har som grund.

MPR är också en unik hemsida som bygger på förmodligen 40-50 års kunskap om både Thailand och ellära😄. Både dagsfärsk som gammal information, men du som ägare har den fördelen att du behöver inte använda medlemmarnas innehåll som kontext för ett informationsflöde då det mesta här är subjektivt.

 

Mycket text för ingenting, men du fattar nog...Intressanta trådar sköter sig själv, medans dom tråkiga dör ut och ingen bryr sig..

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Surin P3 said:

Wikipedia är en unik hemsida som har noll ursprunglig information. 

Där gäller bara andrahandsinformation.

 

Det är det hemsidan har som grund.

Därför att det är ett uppslagsverk. Ofta dagsaktuellt. Med vissa brister, men där trots allt den mesta informationen är fotnotad, vill man veta mer eller betvivlar någon information kan man genom bara ett klick söka vidare. Bättre än Infowars, Swebbtv,  SVT, CNN, Fox eller Expressen. 

Jag har svårt att förstå denna aversion mot Wikipedia.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Nja, men man ska väl alltid vara källkritisk och speciellt mot nya källor som man inte känner igen, håller du inte med om det?

Nu har jag googlat runt ett tag på denne Håkan Bergmark som JK refererar till och jag blir inte speciellt imponerad av det jag hittar. Mycket av det jag hittar får i alla fall mig att sätta stämpeln konspirationsteoretiker i pannan på honom. Men tror man tex på allt som sägs på Swebb-TV så är det ju en alldeles hyvens man med full täckning på allt han påstår. Var och en blir salig på sin tro, amen.

Eller på SVT , då är man ganska blåögd Såsse gissar jag på, det mesta är sant, men det som inte passar väljer man bort, blir det då sanning eller en halvlögn  lol

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Bike:

Eller på SVT , då är man ganska blåögd Såsse gissar jag på, det mesta är sant, men det som inte passar väljer man bort, blir det då sanning eller en halvlögn  lol

Ibland får jag höra att jag inte är riktigt klok och det stämmer säkert.

Men då brukar jag gå in på Mpr för att söka tröst i att jag inte är ensam om det. Tack för att du finns. :good:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fritz:

Ibland får jag höra att jag inte är riktigt klok och det stämmer säkert.

Men då brukar jag gå in på Mpr för att söka tröst i att jag inte är ensam om det. Tack för att du finns. :good:

Tackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev spooncreek:

Därför att det är ett uppslagsverk. Ofta dagsaktuellt. Med vissa brister, men där trots allt den mesta informationen är fotnotad, vill man veta mer eller betvivlar någon information kan man genom bara ett klick söka vidare. Bättre än Infowars, Swebbtv,  SVT, CNN, Fox eller Expressen. 

Jag har svårt att förstå denna aversion mot Wikipedia.

Håller med om att Wikipedia är som helhet bra. Och riktigt bra som traditionellt uppslagsverk.

 

Som informationssajt för mer åsiktsinriktade saker är den vinklad. 

Lite av en åsiktstunnel.

Med andra ord tycker jag Wikipedia är mycket sämre än de hemsidor du nämner i samlad form. Men bättre om man jämför de enskilt (vilket man inte gör av naturliga skäl).

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Fritz:

Ibland får jag höra att jag inte är riktigt klok och det stämmer säkert.

Men då brukar jag gå in på Mpr för att söka tröst i att jag inte är ensam om det. Tack för att du finns. :good:

Det är ungefär som med mig då.

Jag har aldrig ansett mig specielt smart eller begåvad men efter att jag har läst på thaiforum i en massa år så har jag insett att jag är jäkligt smart och begåvad.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lock-down tills vi får ett vaccin. Låter som en bra idé. Om man inte har någonting innanför pannbenet. Vanligt vaccin skyddar ca 50%, nu räknar man med kanske på sin höjd 30%.

 

https://www.bangkokpost.com/world/2006351/vaccine-trials-cant-detect-virus-risk-reduction-says-researcher

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Esspe said:

Lock-down tills vi får ett vaccin. Låter som en bra idé. Om man inte har någonting innanför pannbenet. Vanligt vaccin skyddar ca 50%, nu räknar man med kanske på sin höjd 30%.

 

https://www.bangkokpost.com/world/2006351/vaccine-trials-cant-detect-virus-risk-reduction-says-researcher

Vanligt vaccin funkar väl bra emot den version av virus det är gjort för. 

Problemet med en vanlig influensa-säsong är ju att den består av flera olika virus. 

 

Men om nu corona har muterat i lite olika varianter kanske det blir samma sak. 

 

Dock behövs ju inte 100% täckning för att falla under R1. 

 

Långt mindre. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Vanligt vaccin funkar väl bra emot den version av virus det är gjort för. 

Funkar bra, syftar du då på de 50% som vaccinet beräknas skydda för covid?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Soengsang said:

Funkar bra, syftar du då på de 50% som vaccinet beräknas skydda för covid?

Mer specifikt vilket vaccin? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nicholas:

Mer specifikt vilket vaccin? 

 

Det som du säger funkar bra......

De flesta prognoser man sett för dem mot covid, beräknas skydda mer än 50%

"Åtta vaccin mot coronaviruset är nu inne i den tredje testfasen. Enligt WHO når inget av de vaccin som är i kliniska försök upp till mer än 50 procents effektivitet"

https://www.svd.se/inget-vaccin-hittills-mer-an-50-procent-effektivt

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Soengsang said:

Det som du säger funkar bra......

De flesta prognoser man sett för dem mot covid, beräknas skydda mer än 50%

"Åtta vaccin mot coronaviruset är nu inne i den tredje testfasen. Enligt WHO når inget av de vaccin som är i kliniska försök upp till mer än 50 procents effektivitet"

https://www.svd.se/inget-vaccin-hittills-mer-an-50-procent-effektivt

Aja. 

 

50% bedömer jag som tillräckligt med råge för att bryta spridningen. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Surin P3:

Wikipedia är en unik hemsida som har noll ursprunglig information. 

Där gäller bara andrahandsinformation.

 

Det är det hemsidan har som grund.

Och det går att hitta en hel del felaktigheter där med, direkta fel, trots att lövet säger och har myntat "Det står att läsa i Wikdipedia" 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...