Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

Alla som förespråkar restriktioner, lockdowns etc bör ta sig en titt på detta. 
 

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13293884

 

1,2 miljoner barn beräknas ha dött till följd av de restriktioner som införts. Utöver det har 135 miljoner försatts i fattigdom pga restriktionerna, alltså 135 miljoner extra utöver de som redan var fattiga innan pandemin.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Dempa:

Alla som förespråkar restriktioner, lockdowns etc bör ta sig en titt på detta. 
 

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13293884

 

1,2 miljoner barn beräknas ha dött till följd av de restriktioner som införts. Utöver det har 135 miljoner försatts i fattigdom pga restriktionerna, alltså 135 miljoner extra utöver de som redan var fattiga innan pandemin.

Allt är inte svart eller vitt, det finns mellanting. I våra I länder har knappast några barn blivit fattigare.

 I Phil har jag läst att det drabbar fattiga, Thailand vet jag ej, men tvivlar på att det är.

 Indien Absolut, men dessa har ju tagit till drakoniska åtgärder , vilket i alla fall jag inte kan försvara 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Bike:

 Indien Absolut, men dessa har ju tagit till drakoniska åtgärder , vilket i alla fall jag inte kan försvara

Är det obligatoriskt lagstadgat masktvång i Indien 😲

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
48 minuter sedan, skrev Bike:

Allt är inte svart eller vitt, det finns mellanting. I våra I länder har knappast några barn blivit fattigare.

 I Phil har jag läst att det drabbar fattiga, Thailand vet jag ej, men tvivlar på att det är.

 Indien Absolut, men dessa har ju tagit till drakoniska åtgärder , vilket i alla fall jag inte kan försvara 

Barnen till de 111 951 personer som varslats om uppsägning sedan 1 mars till oktober har med största sannolikhet inte fått det bättre i de flesta fall.

En andra våg innebär inte enbart covid 19, så antalet varslade kommer att stiga i november.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Bike said:

I Phil har jag läst att det drabbar fattiga, Thailand vet jag ej, men tvivlar på att det är

Thailand är naturligtvis hårt drabbat, även om det som vi varit inne på förut slår olika hårt i olika sektorer och på olika orter. Statistiken talar sitt tydliga språk, senast igår presenterades nya siffror på negativ  tillväxt, minskad export etc etc.

 

Jag är engagerad en del i välgörenhet och vet därför lite om hur det står till bland de allra mest utsatta. Stora välgörenhetsorganisationer i Sin City som Father Ray och H2H (föräldralösa barn och funktionshindrade barn primärt) har jobbigt att få in pengar till sina löpande kostnader, eftersom donationerna minskat kraftigt.  

 

De organisationer, ofta restauaranger och barer, som fortsatt delar ut mat, brukar portionera ut några hundra paket på 15-20 minuter, där folk börjar köa ett par timmar innan för sin ranson av ris nudlar, vatten och andra liknande basvaror. 

 

Antalet vräkta från sina hem ökar, och därmed antalet hemlösa. Hur utbredd arbetslösheten och konkurserna är, räcker med en kortare promenad på stan för att inse.  Extradottern jobbar på ett finansbolag där man kan låna på sina motorbikes, bilar eller andra tillgångar. De har hur mycket som helst att göra. Annars har ungefär halva den utökade familjen blivit av med jobbet. Vänner & bekanta som desperat ringer om lån förekommer nästan dagligen numera.

 

Sådär kan hålla på och rabbla länge naturligtvis. Läget är jävligt svårt för jävligt många i Thailand. Man kan bara ana hur det är i de än fattigare länderna i Asien och Afrika framförallt.

 

Hysterin och paniken och de konsekvenser världen drabbades av på grund av den är vad vi kommer att minnas mest om 5-10 år. Det är jag fortsatt övertygad om. Måtte en sådan panik, på grund av människors irrationella och överdrivna dödsskräck inte inträffa igen.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Boa52:

Var in till centrum av stora Umeå idag, ett måste ärende annars aldrig. Gick

några gubbar med skydd för ansiktet inte många som jag såg kanske 4 st

Dom  måste vara de mest PMS gubbar som finns inte för dom hade mask utan

dom tittade på alla andra som om dom var idi*ter och ville nog helst börja raljera

hur dum alla är som inte hade mask. Bråka nu inte för jag skrev bara mask

Dom finns ju här på forume också PMS gubbar

Blev du rädd när du såg 4 PMS-gubbar?

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev spooncreek:

Thailand är naturligtvis hårt drabbat, även om det som vi varit inne på förut slår olika hårt i olika sektorer och på olika orter. Statistiken talar sitt tydliga språk, senast igår presenterades nya siffror på negativ  tillväxt, minskad export etc etc.

 

Jag är engagerad en del i välgörenhet och vet därför lite om hur det står till bland de allra mest utsatta. Stora välgörenhetsorganisationer i Sin City som Father Ray och H2H (föräldralösa barn och funktionshindrade barn primärt) har jobbigt att få in pengar till sina löpande kostnader, eftersom donationerna minskat kraftigt.  

 

De organisationer, ofta restauaranger och barer, som fortsatt delar ut mat, brukar portionera ut några hundra paket på 15-20 minuter, där folk börjar köa ett par timmar innan för sin ranson av ris nudlar, vatten och andra liknande basvaror. 

 

Antalet vräkta från sina hem ökar, och därmed antalet hemlösa. Hur utbredd arbetslösheten och konkurserna är, räcker med en kortare promenad på stan för att inse.  Extradottern jobbar på ett finansbolag där man kan låna på sina motorbikes, bilar eller andra tillgångar. De har hur mycket som helst att göra. Annars har ungefär halva den utökade familjen blivit av med jobbet. Vänner & bekanta som desperat ringer om lån förekommer nästan dagligen numera.

 

Sådär kan hålla på och rabbla länge naturligtvis. Läget är jävligt svårt för jävligt många i Thailand. Man kan bara ana hur det är i de än fattigare länderna i Asien och Afrika framförallt.

 

Hysterin och paniken och de konsekvenser världen drabbades av på grund av den är vad vi kommer att minnas mest om 5-10 år. Det är jag fortsatt övertygad om. Måtte en sådan panik, på grund av människors irrationella och överdrivna dödsskräck inte inträffa igen.

 

 

 

Jag åkte tidigare med en MC klubb i Thai som ofta skänkte slantar till just hem för föräldralösa, skänkte inte pengar utan lät bygga tillex en ny WC eller annat som de behövde på olika inrättningar, jo självklart lider folk av detta, och som du skriver i de riktigt fattiga länderna. Jag har en tidigare plastdotter som vigt sitt liv till att jobba med utbildning i Afrika, hon är ca 50 bast nu och håller fortfarande på som frivilligarbetare, ofta helt oavlönade, Har svårt att förstå att de orkar. 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Wanchai:

Blev du rädd när du såg 4 PMS-gubbar?

Nä bara fundersam hur en del tänker och deras vilja att spy ut sin galla till dom

som inte gör som dom. Vi har ju några här på forumet som skriver inlägg på inlägg

om deras övertygelse. PMS gubbar

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, Dempa said:

Dödstalen är lägre denna höst än tidigare år. Att folk går bort är en naturlig del av livet. Givetvis tragiskt, speciellt för de anhöriga. 
 

Visste du att ca 10 miljoner barn under 5 år dör årligen i världen. Främst pga av fattigdom. Tycker du inte att vi borde bekämpa fattigdom istället för att noja över ett virus med en dödlighet i paritet med säsongsinfluensan?

Mitt politiska och ekonomiska ansvar är inte globalt. 

Jag har ej heller någon Rösträtt annat än i Sverige. 

 

Ser inte varför jag skulle jämföra min mor med ett barn i tredje världen. 

 

Fullständigt oklart faktiskt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mask eller inte mask. 

Från SVT Nyheter idag. 

Börjar man äntligen förstå i Sverige?... 

 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Mask eller inte mask. 

Från SVT Nyheter idag. 

Börjar man äntligen förstå i Sverige?

 

Med det namnet måste man ju tro på honom.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev LTD:

Om man kikar på kurvan så blir man fundersam, 515 avlidna med Corona i Syd Korea, Hur ser populationen ut där och vad gör dessa som Sverige inte klarar av ? 51,269,185 personer i det landet 

 

Oj , glömde att det kan inte jämföras med Sverige, de räknar annorlunda 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/25/2020 at 1:13 PM, Dempa said:

Alla som förespråkar restriktioner, lockdowns etc bör ta sig en titt på detta. 
 

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13293884

 

1,2 miljoner barn beräknas ha dött till följd av de restriktioner som införts. Utöver det har 135 miljoner försatts i fattigdom pga restriktionerna, alltså 135 miljoner extra utöver de som redan var fattiga innan pandemin.

Kommer ni ihåg när obligatoriska vaccinationer, kontantlöst samhälle, ansiktsigenkänning, digital spårning, masscensur, microchips, 5G infrastruktur, avlyssnade apparater, brukade vara sånt som foliehattarna pratade om.

 

 

IMG-20201120-WA0004.jpg

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Mr atm said:

Kommer ni ihåg när obligatoriska vaccinationer, kontantlöst samhälle, ansiktsigenkänning, digital spårning, masscensur, microchips, 5G infrastruktur, avlyssnade apparater, brukade vara sånt som foliehattarna pratade om.

 

Det kanske foliehattar gör också, men det här med staters övervakning av medborgarna är ju även en ständigt pågående debatt bland folk som kan tänka klart,  och inget konspirationsteoretiker kan ta åt sig någon slags ära för.

 

De flesta hyfsat allmänbildade har väl koll på George Orwells roman 1984, som utkom 1949. "Big brother is watching" etc, etc.

 

Än längre tillbaks har vi Penthams "Panopticon" från 1800-talet som den franske filosofen Focault återanvände i sin bok "övervakning och straff".

 

Oavsett, det är en viktigt debatt att föra, hur mycket övervakning vi är beredda att acceptera, från såväl stat som större företag.

 

real-panopticon.jpg.6ebbf863d43aa960cfffc60e3e7a30cd.jpg

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sitter A Tegnell och orerar i TV 4  igen, rena killgissningarna. 

Kurvan kommer att plana ut i december, för att sedan planas ut alltmer i februari. Vilken skitsnackare, han kommer att återigen få sitta och ljuga bort dessa uttalanden , inte en siffra rätt sen han började syssla med detta spel 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Bike:

Nu sitter A Tegnell och orerar i TV 4  igen, rena killgissningarna. 

Kurvan kommer att plana ut i december, för att sedan planas ut alltmer i februari. Vilken skitsnackare, han kommer att återigen få sitta och ljuga bort dessa uttalanden , inte en siffra rätt sen han började syssla med detta spel 

Du gillar de ordet "Killgissning" va? Du har väl koll på vad det betyder?

 

Tycker Tegnell alltid är tydlig med att deras prognoser inte är någon absolut fakta. Sa han verkligen att det var klarlagt att kurvan kommer att plana ut i december?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Bike:

Nu sitter A Tegnell och orerar i TV 4  igen, rena killgissningarna. 

Kurvan kommer att plana ut i december, för att sedan planas ut alltmer i februari. Vilken skitsnackare, han kommer att återigen få sitta och ljuga bort dessa uttalanden , inte en siffra rätt sen han började syssla med detta spel 

Varför inte hålla dig till sanningen om vad som sägs av FHM?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här sa FHM.

"Sverige kan nå kulmen för smittsprid- ningen i mitten av december, enligt en bedömning från Folkhälsomyndigheten. -Scenariot baseras på att vi har en god följsamhet och en god distansering i samhället, säger FHM:s general- direktör Johan Carlson. Scenariot bygger på de inrapporterade virusfallen mellan 24/8 och 6/12. Smittkurvan väntas vända om drygt två och en halv vecka, enligt Carlson."

 

Kan få, Väntas vända......är inte skrivet i fast form, vilket du försöker få det till.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Varför inte hålla dig till sanningen om vad som sägs av FHM?

Det är exakt vad som sades i Rapport , samt andra nyhetsmedia , enligt deras matematiska beräkningar så räknar de med att smittkurvan skall plana ut i mitten av december samt i februari än mer. Du kan buuaaa hur mycket som helst, inte en siffra rätt, men är ju lätt att gissa när man inte behöver stå för vad som sedan matas ut i nyhetsrapporteringen. Inget annat än gissningar, det värsta är att de som skall vara de bästa (FHM ) har haft fel i stort allt sedan detta började 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Så här sa FHM.

"Sverige kan nå kulmen för smittsprid- ningen i mitten av december, enligt en bedömning från Folkhälsomyndigheten. -Scenariot baseras på att vi har en god följsamhet och en god distansering i samhället, säger FHM:s general- direktör Johan Carlson. Scenariot bygger på de inrapporterade virusfallen mellan 24/8 och 6/12. Smittkurvan väntas vända om drygt två och en halv vecka, enligt Carlson."

 

Kan få, Väntas vända......är inte skrivet i fast form, vilket du försöker få det till.....

Mao rena gissningar, inget annat, varför inte säga att vi har noll koll då det är detta som gäller, Jag kan även jag läsa mellan rader, inget annat än tomt pladder som sen bara konstateras varit  fel  kalkyler.De inger befolkningen felaktig information, jag vet vad de sade, och det som du beskriver, hur tror du att det uppfattas av gemene man ?? Halvsanningar är deras främsta styrka. Det kommer att bli än värre än i våras, har jag fel så är jag glad men tyvärr så är det många virologer som nu säger just att FHM svamlar   

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Bike:

Det är exakt vad som sades i Rapport , samt andra nyhetsmedia , enligt deras matematiska beräkningar så räknar de med att smittkurvan skall plana ut i mitten av december samt i februari än mer. Du kan buuaaa hur mycket som helst, inte en siffra rätt, men är ju lätt att gissa när man inte behöver stå för vad som sedan matas ut i nyhetsrapporteringen. Inget annat än gissningar, det värsta är att de som skall vara de bästa (FHM ) har haft fel i stort allt sedan detta började 

Nu skriver du mer riktigt "så räknar de med" är inte fast form, så som du skriver tidigare "kommer att", vilket är en fast form, vilket de inte sagt, bara du som försöker få saker att se illa ut.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...