Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

49 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag är inte bakterielog. 

Men jag kan läsa innantill. Vad Agnes säger. Är att sprit dödar i första hand bakterier. Inte virus. Därav, så gör detta mera nytta i länder, som har bakteriologiska sjukdomar. Typ Indien. 

Hon säger även att spriten tar bort dom goda bakterierna. Vilket påverkar immunförsvaret. Det kanske är en kioskvältare för dig?  Men ett bra sätt att bekämpa bakterier. Är med andra bakterier. Penicillin är ett bra exempel på det. 

Dock fungerar det naturliga försvaret mångt och mycket på så sätt. 

Om du tror att goda bakterier begränsar sig till tarmarna?Då har du fel

Covid 19 är inte den enda åkomman som härjar i samhället. 

Tvål och vatten ska tydligen vara det mest effektiva. 

En flamsäker dräkt, och hjälm är nog bra när man kör på bana. Dock betyder inte det, att var man behöver ha dylika. För att köra barnen till dagis. 

Undrar om du är läskunnig ?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev hobbe:

Undrar varför hon svamlar och använder ordet "kanske " lite för ofta. kanske var det så att dessa skulle dött i alla fall under året 2020, verkligen seriöst.  Så vilket land räknar då rätt, Sverige , Finland eller Norge , Finland vågar man inte ens nämna, det skulle vara ödesdigert att två länder blir jämförda med Sverige. Uppenbarligen är hon Svenska, i vilket landsmyndighet har hon sina empatier tro. Möjligt att hon har rätt, men svamlar  djäkligt mycket och "tror" alldeles för mycket.

Som professor och i publika uttalanden bör man kanske komma med mer fakta, "tro" kan hon syssla med i kyrkan , Kanske syster yster med AT 🤣

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Bike said:

Undrar om du är läskunnig ?

Skulle ha kunnat kalla dig hjärnslö tidigare.

Med tanke på vilken låg nivå du verkar ligga på att förstå det skrivna ordet. Men tycker att det räcker med smädelser. 

Om du vill dra det på den nivån, så säger det mer om dig än mig. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

Skulle ha kunnat kalla dig hjärnslö tidigare.

Med tanke på vilken låg nivå du verkar ligga på att förstå det skrivna ordet. Men tycker att det räcker med smädelser. 

Om du vill dra det på den nivån, så säger det mer om dig än mig. 

Vilseledande om virusinfektioner, handhygien och handsprit

Malin Bengnér
med dr, överläkare, infektionskliniken, Länssjukhuset Ryhov; biträdande smittskyddsläkare, Region Jönköpings län
malin.bengner@rjl.se

CITERAS SOM:

Läkartidningen. 2016;113:DX7M

Läkartidningen 11/2016

Lakartidningen.se 2016-03-03

8 KOMMENTARER

 

KOMMENTERA

Professor Agnes Wolds insatser för att belysa hur kvinnor missgynnas vid ansökningar om forskarassistenttjänster till Medicinska forskningsrådet kan knappast överskattas, och hennes kamp mot irrationella råd vid graviditet och amning har lugnat många oroliga mammor. Rationalitet och vetenskapligt underbyggda argument har alltid känts som hennes ledstjärnor.

Därför är det med viss besvikelse jag följt hennes senaste framträdanden i olika medier där svepande formuleringar och direkta felaktigheter dykt upp, bland annat att virusinfektioner som influensa, förkylningar och magsjuka inte överförs via kontaktsmitta och att både handsprit och tvätt med tvål och vatten är meningslöst för att förebygga dessa infektioner.

När det gäller smittvägar är det visat att influensa- och förkylningsvirus finns i miljön och på fingrarna [1, 2]. Det är också visat att vi omedvetet rör oss i ansiktet i genomsnitt 15 gånger i timmen [3]. Framför allt ögon och näsa är mycket mottagliga för virussmitta [4].

En annan studie delade upp personal som vårdade barn med RS-infektion i tre grupper: de som höll i och vårdade barnen som vanligt, de som bara tog i sängkläderna när barnet inte var kvar i rummet och de som satt på en stol utan att röra vid barnet eller sängen. Enbart individer i grupp ett och två blev smittade [5]. Såväl en Cochraneanalys [6] som andra översiktsartiklar [7, 8] finner att evidensläget ger tydligt stöd för handhygienens betydelse för att stoppa överföringen av luftvägsinfektion.

När det gäller handsprit instämmer nog de flesta som arbetar med hygien- och smittskyddsfrågor i att den främst fyller en funktion inom sjukvården. Där har den en central roll som ett snabbt och skonsamt sätt att få rena händer före och efter varje patientkontakt. Lika tät tvätt med tvål och vatten torkar ut huden och är svår för de flesta att tolerera.

I samhället är vanlig handtvätt i regel fullt tillräcklig, men det beror inte på att handspriten inte skulle fungera. Effekten må vara begränsad på magsjukevirus som calici, men influensavirus och flera förkylningsvirus är mycket känsliga för handsprit.

Mycket av det Agnes Wold för fram är sunt och sant. Överdriven tvätt och städning i hemmet gör oss sannolikt inte friskare, och den normala bakteriefloran på huden finns det i regel ingen anledning att oroa sig för. Däremot finns det god anledning att, särskilt i influensatider, tvätta händerna efter att man varit på toaletten eller snutit sig och innan man äter. Att nyansera är möjligen inte lika underhållande och slagkraftigt som att popularisera, men när förenkling övergår i rena felaktigheter bör det bemötas.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Bike:

hon svamlar och använder ordet "kanske " lite för ofta.

Ja hon verkar var din raka motsats ,du som kan och vet allt .

Just saying.............

 

Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Var in till centrum av stora Umeå idag, ett måste ärende annars aldrig. Gick

några gubbar med skydd för ansiktet inte många som jag såg kanske 4 st

Dom  måste vara de mest PMS gubbar som finns inte för dom hade mask utan

dom tittade på alla andra som om dom var idi*ter och ville nog helst börja raljera

hur dum alla är som inte hade mask. Bråka nu inte för jag skrev bara mask

Dom finns ju här på forume också PMS gubbar

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, Bike said:

Vilseledande om virusinfektioner, handhygien och handsprit

Malin Bengnér
med dr, överläkare, infektionskliniken, Länssjukhuset Ryhov; biträdande smittskyddsläkare, Region Jönköpings län
malin.bengner@rjl.se

CITERAS SOM:

Läkartidningen. 2016;113:DX7M

Läkartidningen 11/2016

Lakartidningen.se 2016-03-03

8 KOMMENTARER

 

KOMMENTERA

Professor Agnes Wolds insatser för att belysa hur kvinnor missgynnas vid ansökningar om forskarassistenttjänster till Medicinska forskningsrådet kan knappast överskattas, och hennes kamp mot irrationella råd vid graviditet och amning har lugnat många oroliga mammor. Rationalitet och vetenskapligt underbyggda argument har alltid känts som hennes ledstjärnor.

Därför är det med viss besvikelse jag följt hennes senaste framträdanden i olika medier där svepande formuleringar och direkta felaktigheter dykt upp, bland annat att virusinfektioner som influensa, förkylningar och magsjuka inte överförs via kontaktsmitta och att både handsprit och tvätt med tvål och vatten är meningslöst för att förebygga dessa infektioner.

När det gäller smittvägar är det visat att influensa- och förkylningsvirus finns i miljön och på fingrarna [1, 2]. Det är också visat att vi omedvetet rör oss i ansiktet i genomsnitt 15 gånger i timmen [3]. Framför allt ögon och näsa är mycket mottagliga för virussmitta [4].

En annan studie delade upp personal som vårdade barn med RS-infektion i tre grupper: de som höll i och vårdade barnen som vanligt, de som bara tog i sängkläderna när barnet inte var kvar i rummet och de som satt på en stol utan att röra vid barnet eller sängen. Enbart individer i grupp ett och två blev smittade [5]. Såväl en Cochraneanalys [6] som andra översiktsartiklar [7, 8] finner att evidensläget ger tydligt stöd för handhygienens betydelse för att stoppa överföringen av luftvägsinfektion.

När det gäller handsprit instämmer nog de flesta som arbetar med hygien- och smittskyddsfrågor i att den främst fyller en funktion inom sjukvården. Där har den en central roll som ett snabbt och skonsamt sätt att få rena händer före och efter varje patientkontakt. Lika tät tvätt med tvål och vatten torkar ut huden och är svår för de flesta att tolerera.

I samhället är vanlig handtvätt i regel fullt tillräcklig, men det beror inte på att handspriten inte skulle fungera. Effekten må vara begränsad på magsjukevirus som calici, men influensavirus och flera förkylningsvirus är mycket känsliga för handsprit.

Mycket av det Agnes Wold för fram är sunt och sant. Överdriven tvätt och städning i hemmet gör oss sannolikt inte friskare, och den normala bakteriefloran på huden finns det i regel ingen anledning att oroa sig för. Däremot finns det god anledning att, särskilt i influensatider, tvätta händerna efter att man varit på toaletten eller snutit sig och innan man äter. Att nyansera är möjligen inte lika underhållande och slagkraftigt som att popularisera, men när förenkling övergår i rena felaktigheter bör det bemötas.

Detta verifierar ju i princip, det jag skrivit. 

Att handsprit inte behövs användas hemma. Men däremot i vården. Tvätta händerna är att föredra. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev janne_h:

Tvätta händerna är att föredra. 

Det har ju vi fått inpräntat hela tiden.

Handsprit endast då man inte har tillgång till tvål och vatten.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev janne_h:

Detta verifierar ju i princip, det jag skrivit. 

Att handsprit inte behövs användas hemma. Men däremot i vården. Tvätta händerna är att föredra. 

Det verifierar även att du allt som oftast tolkar en text efter det som passar dig själv. Har jag skrivit att det skall användas hemma?? Jag skrev att man måste sprita händerna efter att du tagit i masken. Sen skrek du rakt ut om spritens fördärv, handsprit skall inte drickas och förstör upplysningsvis inte tarmfloran, om man inte är djäklig sugen vill säga, kanske tillhör du dessa vad vet jag 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det har ju vi fått inpräntat hela tiden.

Handsprit endast då man inte har tillgång till tvål och vatten.

Och inte för att det inte fungerar med handsprit utan för att det torkar ut huden och inte tar bort smutsen.

Bara förstör virus då dessa är uppbyggda med ett skyddande fetthölje som absolut inte tål alkohol 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minutes ago, Bike said:

Det verifierar även att du allt som oftast tolkar en text efter det som passar dig själv. Har jag skrivit att det skall användas hemma?? Jag skrev att man måste sprita händerna efter att du tagit i masken. Sen skrek du rakt ut om spritens fördärv, handsprit skall inte drickas och förstör upplysningsvis inte tarmfloran, om man inte är djäklig sugen vill säga, kanske tillhör du dessa vad vet jag 

Vad yrar du om? 

Det var du själv som tog upp tarmflora. 

Menar du att du åker till sjukhuset och spritar händerna. 🤣

Att du inte verkar kunna läsa en text och förstå den, verkar nu utom allt rimligt tvivel. Spelar väl ingen roll var du befinner dig om du spritar händerna. Du jobbar inte inom vården. Och går inte mellan olika vårdtagare. Det var lixom det som var poängen. Anledning till att dom gör det i vården. Det är för att inte sprida bakterier mellan patienter. Således är spritning av händerna, helt onödigt för privat personer. Bättre att tvätta händerna med jämna mellanrum. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

Vad yrar du om? 

Det var du själv som tog upp tarmflora. 

Menar du att du åker till sjukhuset och spritar händerna. 🤣

Att du inte verkar kunna läsa en text och förstå den, verkar nu utom allt rimligt tvivel. Spelar väl ingen roll var du befinner dig om du spritar händerna. Du jobbar inte inom vården. Och går inte mellan olika vårdtagare. Det var lixom det som var poängen. Anledning till att dom gör det i vården. Det är för att inte sprida bakterier mellan patienter. Således är spritning av händerna, helt onödigt för privat personer. Bättre att tvätta händerna med jämna mellanrum. 

 

Var har du de goda bakterierna ?? Vet du det egentligen, de som påverkar ditt immunförsvar finns i magen. Du surrade om att döda "de goda bakterierna ". 

Du kan däremot inte ge exempel på dessa vilket visar på din okunnighet i just detta om goda bakterier. Dina hypoteser för vad som dödar vad ger jag inte mycket för. Frågan var om huruvida handsprit verkar på Coronavirus , och det gör det, dessutom väldigt effektivt. Nu skall de snackas bort , din okunskap är så graverande att det förklarar hur smittorna sprids inom vården, dåligt utbildad personal är ju nu ett faktum enligt myndigheterna, du tillhör uppenbarligen till den gruppen

 

Att diskutera vidare med dig i detta ger ingenting annat än ordbajsande från din sida    

Link to comment
Dela på andra sajter

Dödstalen är fortsatt låga så keep calm and don’t panic.

 

B378E764-965D-48CB-9B43-DF71393BF5E3.thumb.png.cce210b32602637dea77a35970d75a08.png

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minutes ago, Dempa said:

Dödstalen är fortsatt låga så keep calm and don’t panic.

 

B378E764-965D-48CB-9B43-DF71393BF5E3.thumb.png.cce210b32602637dea77a35970d75a08.png

Beror väl på om man är den som är döende eller inte.

En tämligen osmaklig syn på livet.
Vore det småbarnen som dog vore det annat ljud i skällan.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Nicholas:

Beror väl på om man är den som är döende eller inte.

En tämligen osmaklig syn på livet.
Vore det småbarnen som dog vore det annat ljud i skällan.

 

Dödstalen är lägre denna höst än tidigare år. Att folk går bort är en naturlig del av livet. Givetvis tragiskt, speciellt för de anhöriga. 
 

Visste du att ca 10 miljoner barn under 5 år dör årligen i världen. Främst pga av fattigdom. Tycker du inte att vi borde bekämpa fattigdom istället för att noja över ett virus med en dödlighet i paritet med säsongsinfluensan?

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Dempa:

Dödstalen är lägre denna höst än tidigare år. Att folk går bort är en naturlig del av livet. Givetvis tragiskt, speciellt för de anhöriga. 
 

Visste du att ca 10 miljoner barn under 5 år dör årligen i världen. Främst pga av fattigdom. Tycker du inte att vi borde bekämpa fattigdom istället för att noja över ett virus med en dödlighet i paritet med säsongsinfluensan?

Håller med om mycket, bekämpa barns fattigdom i Thailand tillex. Barn över hela världen svälter, jag ger inget till organisationerna, beror mest på att jag vet att det ett flertal gånger går till pengahungriga anställda, sista jag läste för nåt år sedan var Röda Korset, vilket jag aldrig trodde skulle hända, makabert 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Vad yrar du om? 

Det var du själv som tog upp tarmflora. 

Menar du att du åker till sjukhuset och spritar händerna. 🤣

Att du inte verkar kunna läsa en text och förstå den, verkar nu utom allt rimligt tvivel. Spelar väl ingen roll var du befinner dig om du spritar händerna. Du jobbar inte inom vården. Och går inte mellan olika vårdtagare. Det var lixom det som var poängen. Anledning till att dom gör det i vården. Det är för att inte sprida bakterier mellan patienter. Således är spritning av händerna, helt onödigt för privat personer. Bättre att tvätta händerna med jämna mellanrum. 

 

Är det bara i vården som man behöver sprita händer? 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Stoneys:

Är det bara i vården som man behöver sprita händer? 

japp, bara på vårdanställda det fungerar, inte på vanligt och inom ämnet outbildat folk. Akta dig , det dödar dina goda bakterier i händerna🤣 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Bike said:

Var har du de goda bakterierna ?? Vet du det egentligen, de som påverkar ditt immunförsvar finns i magen. Du surrade om att döda "de goda bakterierna ". 

Du kan däremot inte ge exempel på dessa vilket visar på din okunnighet i just detta om goda bakterier. Dina hypoteser för vad som dödar vad ger jag inte mycket för. Frågan var om huruvida handsprit verkar på Coronavirus , och det gör det, dessutom väldigt effektivt. Nu skall de snackas bort , din okunskap är så graverande att det förklarar hur smittorna sprids inom vården, dåligt utbildad personal är ju nu ett faktum enligt myndigheterna, du tillhör uppenbarligen till den gruppen

 

Att diskutera vidare med dig i detta ger ingenting annat än ordbajsande från din sida    

Om du läser det jag presenterade för dig tidigare. Istället för att bli otrevlig. Så förklarar Agnes detta väldigt pedagogiskt. Dock är du så fast i din egen övertygelse. Att bara du har rätt oavsett om du har svaret mitt framför ögonen. Att du sen börjar spotta och fräsa. Och bli rent otrevlig. Visar hur patetisk du är i din övertygelse. 

Ha en bra dag. 

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...