Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Mr atm:

IMG-20200314-WA0006.jpg

För vilka gäller detta , Intensivvårdade i Somalia eller kanske i Indien , "Lack of clean water" ?? 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Bike said:

Hmmm Har du koll på hur de är som människa efter i månad i intensivvård, har körts ett flertal program om detta, kanske du missat dem ??

 

En mycket märklig fråga. Utveckla, vad är du ute efter att påvisa som relaterar till den fakta jag redogjorde för? Använd gärna din akademiska erfarenhet för att vara tydlig och koncis. Tack på förhand.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det vet du väl själv, många års huvudlös politik med privatisering och vinstdrivande vård är naturligtvis den stora orsaken.

Men det är inget man ändrar på snabbt nu under en pågående pandemi.

Inget man inom denna regering VILL ändra på, det skulle kunna innebära personligt ansvar som tjänsteman  

Huuaa , inte kul som politiskt tillsatt utan kompetens inom det aktuella området

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Bike said:

För vilka gäller detta , Intensivvårdade i Somalia eller kanske i Indien , "Lack of clean water" ?? 

Tex. USA där dom har fluor i dricksvattnet tex.

Skulle inte skada att använda filter här med.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Bike:

politiskt tillsatt utan kompetens

Tänker du på statsministern nu, eller våra experter inom FHM, de är knappast politiskt tillsatta, mycket kompetenta och välutbildade med stor erfarenhet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

En mycket märklig fråga. Utveckla, vad är du ute efter att påvisa som relaterar till den fakta jag redogjorde för? Använd gärna din akademiska erfarenhet för att vara tydlig och koncis. Tack på förhand.

Att överleva som du skriver, vad betyder egentligen det ? 

Det kan vara med så svåra efterföljder av Covid så livet mer blir en plåga.

Vet du vad som påstås vara "normala" följdsjukdomar samt hur långvariga dessa har visats sig kunna vara?

Klarar du att utröna vad jag avser med dessa frågor? 

Om inte så är jag den förste att beklaga 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mr atm:

Tex. USA där dom har fluor i dricksvattnet tex.

Skulle inte skada att använda filter här med.

Diskuterade vi inte Sverige och den Svenska vården ? Jag trodde det i min enfald 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Bike said:

Att överleva som du skriver, vad betyder egentligen det ? 

Det kan vara med så svåra efterföljder av Covid så livet mer blir en plåga.

Vet du vad som påstås vara "normala" följdsjukdomar samt hur långvariga dessa har visats sig kunna vara?

Klarar du att utröna vad jag avser med dessa frågor? 

Om inte så är jag den förste att beklaga 

Ok, men var då så vänlig att fullfölja mitt resonemang baserat på den fakta du uppenbarligen besitter. Av de cirka 75-80 % som överlever intensivvården,  hur många av dem lever då med plågor för livet, och kanske till och med dör snart efter de kommer ur intensivvården? Gärna en siffra och en procentsats så vi kan relatera det till vår totala befolkning på 10 miljoner, vilket i  sin tur innebär att vi kan sätta det i relation till införda restriktioner för hela befolkningen. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Bike said:

Rent bull anser jag , finns handsprit, Svenska folket är uppenbarligen enligt dig osedvanligt dumma i skallen, dessutom finns ytdesinfektion att använda på masker som tål detta , Hur svårt kan det vara ? 

Du har tydligen inte förstått vad handsprit gör. Den dödar även dom goda bakterierna. Vilket gör, att om du springer och spritar händerna hela tiden. Så tar du bort en del av ditt immunförsvar.

 Det är därför som handtvätt ger bättre effekt. Samma med munskölj. Spriten i detta dödar bakterier i munnen som skyddar dig.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Soengsang said:

Troligen rätt svårt....

Var på Terminal21 idag.

Gissar ca 90% har dem på.

40%av dem under näsan, 20% halvvägs upp på näsan, 20% över näsan så som man bör, 20% endast på hakan.....

Ett spel för galleriet och inget annat.

Var på Chang international Circut i helgen. I princip ingen , som använde mask.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Du har tydligen inte förstått vad handsprit gör. Den dödar även dom goda bakterierna. Vilket gör, att om du springer och spritar händerna hela tiden. Så tar du bort en del av ditt immunförsvar.

 Det är därför som handtvätt ger bättre effekt. Samma med munskölj. Spriten i detta dödar bakterier i munnen som skyddar dig.

Ett bevis på din oerhörda kompetens i ämnet🤣 

 

De vanligaste metoderna för handhygien i Sverige har sedan länge varit handdesinfektion med alkoholbaserade desinfektionsmedel och handtvätt med flytande tvål och vatten. Handdesinfektion är det bästa sättet att utföra handhygien. I vissa fall kan man även behöva tvätta händerna med tvål och vatten. Det sistnämnda gäller om händerna är synbart eller kännbart smutsiga och efter vård av patienter med symptom på magsjuka. Alkohol har inte fullständigt avdödande effekt på vissa virus och Clostridium difficile-sporer som orsakar magsjuka. Man ska därför alltid vid dessa tillfällen tvätta händerna med tvål och vatten innan man använder handdesinfektionsmedel. Handtvätten innebär att man mekaniskt avlägsnar virus och sporer. Så desinfekterar och tvättar du händerna Handdesinfektion Gnid in händer och underarmar rikligt med handdesinfektionsmedel (2–4 ml). Kupa handen och gnid in medlet överallt på händerna. Börja med handflatorna, handryggarna, fingertopparna, runt alla fingrar och i tumgreppen. Avsluta med underarmarna. Gnid in handdesinfektionsmedlet tills händerna är torra. Då har full effekt uppnåtts. Se även illustration på sidan 9. Förutsättning för korrekt handhygien: • Kortärmade arbetskläder. • Inga ringar, klockor eller armband. • Kortklippta naglar utan nagellack. • Inga konstgjorda naglar. Handdesinfektionsmedlet ska vara lättillgängligt och sitta i patientens omedelbara närhet. Handtvätt med tvål och vatten före handdesinfektion Använd flytande tvål och vatten. Tvätta i minst 30 sekunder. Torka torrt med engångshandduk. Desinfektera händerna enligt ovan. När ska man använda handskar? Enligt Socialstyrelsens föreskrifter basal hygien inom hälsooch sjukvården (SOSFS 2015:10) ska skyddshandskar för engångsbruk användas vid kontakt med, eller risk för kontakt med, kroppsvätskor eller annat biologiskt material. Händerna ska desinfekteras omedelbart innan handskarna tas på. Skyddshandskarna ska tas av direkt efter ett arbetsmoment och händerna desinfekteras. Handskarna ska bytas ut mellan olika arbetsmoment. Syftet med att använda skyddshandskar är att minska mängden smittämnen på händerna, så att den efterföljande handdesinfektionen kan ha avsedd effekt. H

Så vad menar du egentligen, vill  du vill påskina att "de goda bakterierna" överlever tvätt med tvållösning? .

Ge mig ett enda namn på en av de goda handbakterier du avser .

Vårdpersonalen i världen torde vara de med sämst immunförsvar Ojojoj inget förvånar 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Bike said:

Diskuterade vi inte Sverige och den Svenska vården ? Jag trodde det i min enfald 

Nej, vi diskuterar allmänt om Corona här.

Men din sista mening kan jag hålla med.

IMG-20200901-WA0006.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, Tallviking said:

Ni klarar inte av munskydd!

De justerar det upp och ner, skjuter ner det när de pratar och sen upp igen för att senare ta och plocka i varorna, tar i dörrar, klämmer på bröd efteråt – ja, gudarna vet, skriver ”Bakterienisse”.

 

Se på folk som har munskydd inne i affärer. De justerar det upp och ner, skjuter ner det när de pratar och sen upp igen för att senare ta och plocka i varorna, tar i dörrar, klämmer på bröd efteråt – ja, gudarna vet.

Varför gör de detta. Jo, de är inte utbildade i sterilhantering. Har du EN gång tagit i något osterilt är du inte steril mer! Folk fattar inte att det ger en större smittspridning att ha munskydd än att vara utan. Att det kan dämpa utandningsluften är klarlagt men vad hjälper det när 99 procent inte förstår hanteringen.

Bakterienisse

https://www.gp.se/fria-ord/ni-klarar-inte-av-munskydd-1.37333344

Sicket skitsnack. 

Varför är det farligt att ta på ett munskydd? 

 

Ta och fundera på det, ett par timmar eller så.

 

Facit: det är inte farligt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, Bike said:

Ett bevis på din oerhörda kompetens i ämnet🤣 

 

De vanligaste metoderna för handhygien i Sverige har sedan länge varit handdesinfektion med alkoholbaserade desinfektionsmedel och handtvätt med flytande tvål och vatten. Handdesinfektion är det bästa sättet att utföra handhygien. I vissa fall kan man även behöva tvätta händerna med tvål och vatten. Det sistnämnda gäller om händerna är synbart eller kännbart smutsiga och efter vård av patienter med symptom på magsjuka. Alkohol har inte fullständigt avdödande effekt på vissa virus och Clostridium difficile-sporer som orsakar magsjuka. Man ska därför alltid vid dessa tillfällen tvätta händerna med tvål och vatten innan man använder handdesinfektionsmedel. Handtvätten innebär att man mekaniskt avlägsnar virus och sporer. Så desinfekterar och tvättar du händerna Handdesinfektion Gnid in händer och underarmar rikligt med handdesinfektionsmedel (2–4 ml). Kupa handen och gnid in medlet överallt på händerna. Börja med handflatorna, handryggarna, fingertopparna, runt alla fingrar och i tumgreppen. Avsluta med underarmarna. Gnid in handdesinfektionsmedlet tills händerna är torra. Då har full effekt uppnåtts. Se även illustration på sidan 9. Förutsättning för korrekt handhygien: • Kortärmade arbetskläder. • Inga ringar, klockor eller armband. • Kortklippta naglar utan nagellack. • Inga konstgjorda naglar. Handdesinfektionsmedlet ska vara lättillgängligt och sitta i patientens omedelbara närhet. Handtvätt med tvål och vatten före handdesinfektion Använd flytande tvål och vatten. Tvätta i minst 30 sekunder. Torka torrt med engångshandduk. Desinfektera händerna enligt ovan. När ska man använda handskar? Enligt Socialstyrelsens föreskrifter basal hygien inom hälsooch sjukvården (SOSFS 2015:10) ska skyddshandskar för engångsbruk användas vid kontakt med, eller risk för kontakt med, kroppsvätskor eller annat biologiskt material. Händerna ska desinfekteras omedelbart innan handskarna tas på. Skyddshandskarna ska tas av direkt efter ett arbetsmoment och händerna desinfekteras. Handskarna ska bytas ut mellan olika arbetsmoment. Syftet med att använda skyddshandskar är att minska mängden smittämnen på händerna, så att den efterföljande handdesinfektionen kan ha avsedd effekt. H

Så vad menar du egentligen, vill  du vill påskina att "de goda bakterierna" överlever tvätt med tvållösning? .

Ge mig ett enda namn på en av de goda handbakterier du avser .

Vårdpersonalen i världen torde vara de med sämst immunförsvar Ojojoj inget förvånar 

Vad du inte tycks förstå. Det är att gemene man, inte befinner sig i sjukhusmiljö. Att använda handsprit dagligen, slår ut stora delar av det naturliga försvar som kroppen har.

Tvål och vatten, är mycket bättre där.  Inget jag hittat på själv. 

Du kan lixom inte översätta råd till sjukvårdspersonal till daglig basis, för vanliga människor, i den bemärkelsen. 

 

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/professorn-sluta-med-handsprit/

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Källa Aftonbladet. 

 

Antalet inlagda coronapatienter fortsätter att öka i Stockholm. För två veckor sedan låg 373 personer inlagda mot dagens 735.

Även om den procentuella ökningen avtar så ökar trycket på sjukvården i Regionen.

– Vi hade nog inte riktigt räknat med att vi skulle få en sådan här hög puckel som vi verkar få nu, säger chefsläkare Johan Bratt i SVT:s ”Aktuellt”

Han befarar att trycket på sjukvården kan nå en topp eller platå om tio till fjorton dagar.

Det han ser som positivt är att antalet som vårdas på intensivvårdsavdelning har gått ner och av de som behöver sövas ner och läggas i respirator är antalet som överlever högre än tidigare.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev janne_h:

Vad du inte tycks förstå. Det är att gemene man, inte befinner sig i sjulhusmiljö. Att använda handsprit dagligen, slår ut stora delar av det naturliga försvar som kroppen har.

Tvål och vatten, är mycket bättre där.  Inget jag hittat på själv. 

Du kan lixom inte översätta räd till sjukvårdspersonal till daglig basis, för vanliga människor, i den bemärkelsen. 

 

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/professorn-sluta-med-handsprit/

Nä sjukvårdare, läkare , mfl är helt annan typ av människor, sicket tomt skitsnack, vad var det nu för "goda bakterier" kom igen nu, det var väl inte bara taget ut luften ??

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Bike:

Nä sjukvårdare, läkare , mfl är helt annan typ av människor, sicket tomt skitsnack, vad var det nu för "goda bakterier" kom igen nu, det var väl inte bara taget ut luften ??

Läste du inte länken? Och nä, alla människor är lika men de som arbetar i olika yrken har olika hygien krav. 

Annars kan väl alla klä sig som att de skall åka till månen, dyka i havet eller arbeta med kärnkraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minutes ago, Bike said:

Nä sjukvårdare, läkare , mfl är helt annan typ av människor, sicket tomt skitsnack, vad var det nu för "goda bakterier" kom igen nu, det var väl inte bara taget ut luften ??

Eftersom du antingen är för lat. Eller det troligaste. Inte förstår artikeln (vilket är det troligaste till din reaktion). Så finns det inte så mycket mera att förklara, eller lägga energi på. I rest my case.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev janne_h:

Eftersom du antingen är för lat. Eller det troligaste. Inte förstår artikeln (vilket är det troligaste till din reaktion). Så finns det inte så mycket mera att förklara, eller lägga energi på. I rest my case.

Samma här , tror det är bäst så 👍 

Agnes är helt klart felciterad av Expressens okunniga reportrar, hon är normalt kunnig och vettig, men detta var graverande. Handsprit funkar bara utomlands lol-- Om det handlar om att vatten inte finns att tillgå så gäller ju samma med maskhanteringen vid användning utanför hemmet, och det var det vi inledningsvis diskuterade och jag påpekade. Inte fn använder jag hela tiden sprit hemma , då använder vi tvål och vatten , Fö så torkar spriten ut huden , det enda negativa i det hela, Goda bakterier på händerna, vilket nys !  Goda bakterier har vi i kroppen bla. i magen . dessa påverkar och är en stor del av  immunförsvaret, Probiotica är samlingsnamnet för dessa "mjölksyrabakterier" 

 

Tror att vi nog egentligen tänker samma, men att det lätt blir en galen diskussion på forumet, om det mesta 🤣

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

Kunskap om detta postade jag för cirka 1 månad sedan. 

Prata, skrika, sjunga. 

Skjuter ut luft-puffar i hög hastighet. 

 

Screenshot_20201124-092108_TextTV.jpg

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

55 minutes ago, Bike said:

Samma här , tror det är bäst så 👍 

Agnes är helt klart felciterad av Expressens okunniga reportrar, hon är normalt kunnig och vettig, men detta var graverande. Handsprit funkar bara utomlands lol-- Om det handlar om att vatten inte finns att tillgå så gäller ju samma med maskhanteringen vid användning utanför hemmet, och det var det vi inledningsvis diskuterade och jag påpekade. Inte fn använder jag hela tiden sprit hemma , då använder vi tvål och vatten , Fö så torkar spriten ut huden , det enda negativa i det hela, Goda bakterier på händerna, vilket nys !  Goda bakterier har vi i kroppen bla. i magen . dessa påverkar och är en stor del av  immunförsvaret, Probiotica är samlingsnamnet för dessa "mjölksyrabakterier" 

 

Tror att vi nog egentligen tänker samma, men att det lätt blir en galen diskussion på forumet, om det mesta 🤣

Jag är inte bakterielog. 

Men jag kan läsa innantill. Vad Agnes säger. Är att sprit dödar i första hand bakterier. Inte virus. Därav, så gör detta mera nytta i länder, som har bakteriologiska sjukdomar. Typ Indien. 

Hon säger även att spriten tar bort dom goda bakterierna. Vilket påverkar immunförsvaret. Det kanske är en kioskvältare för dig?  Men ett bra sätt att bekämpa bakterier. Är med andra bakterier. Penicillin är ett bra exempel på det. 

Dock fungerar det naturliga försvaret mångt och mycket på så sätt. 

Om du tror att goda bakterier begränsar sig till tarmarna?Då har du fel

Covid 19 är inte den enda åkomman som härjar i samhället. 

Tvål och vatten ska tydligen vara det mest effektiva. 

En flamsäker dräkt, och hjälm är nog bra när man kör på bana. Dock betyder inte det, att var man behöver ha dylika. För att köra barnen till dagis. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Mr atm said:

IMG-20201120-WA0007.jpg

sånt skitsnack.

 

ungefär som att säga att hygien och rent vatten inte minskar spridning av sjukdomar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...