Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev SatanG:

Kvittar nog hur många experter som säger det funkar för flera härinne, råder ju någon absurd tanke att det istället ökar smittan. På något oförklarligt sätt verkar det vara bättre om viruset åker direkt in i käften än att en del viruspartiklar stoppas upp av en mask med en långsökt möjlighet att man istället får virus på fingret när man pillar på masken och sedan slickar på. 

 

Har även sett forskning på att mask inte alls gör att bärarna ökar riskbeteendet genom en sk. falsk trygghet utan istället gör att man i än större grad även anammar andra åtgärder såsom distansering. Kan ju vara intressant för t.ex. @Soengsang😉 Empatiska människor är mer benägna att bära mask än mindre empatiska, intressant men knappast förvånande. 

 

Nu är ju knappast mask en one-time solution utan ett komplement. Självklart är det många som använder mask fel men varje person som inte gör det är ju ett potentiellt skydd mot sin omgivning om man nu är asymptomatisk bärare.

 

@frogfishjag har för mig du flera gånger sagt att så länge det inte är lag så är det upp till var och en, andra ska inte lägga sig i den personliga friheten. Det är ju sant, men en förklaring varför en del irriterar sig på det verkar vara att de som bär mask skyddar den som inte bär mask och många av dessa tycker det är egoistiskt att inte få samma respekt tillbaka.

https://www.pnas.org/content/117/36/21851

 

Själv bär jag min mask perfekt, strax under näsan 😉

 

/ SatanG

I stort sett rätt i allt, förutom att kanske skall man återigen skilja på mask och munskydd, verkar vara klent med denna insikt på detta Forum. Masken skyddar väldigt mycket, i China bär flertalat mask och inte munskydd , kanske finns det en anledning att de kontrollerar sin smitta bra mycket bättre än här. själv anser jag inte munskydd räcker för mig, jag skyddar mig bra i offentliga miljöer med en P3 mask  samt handsprit 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Jive:

I Pattaya har vi annan anledning än Covid-19 att bära mask.

received_2903781063279192.thumb.jpeg.c0b9d9fd533210a816280a6c4a0f91a2.jpeg

Vi rekommenderas att ha fönster och dörrar stängda.

 

Hur kommer det sig? Trafiken lär ju vara betydligt mindre nu och dom har väl inte börjat bränna risfälten än?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Esspe:

Har funderat på varför maskivrare är så oerhört aggressiva i att framhäva maskens stora betydelse när det inte finns evidens för det.

Samtidigt som 99% av dem inte vet hur man hanterar en mask 😂😂😂😂

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Samtidigt som 99% av dem inte vet hur man hanterar en mask 😂😂😂😂

 

Precis, vissa vet ju inte ens vilket håll ventilen går.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Esspe:

Hur kommer det sig? Trafiken lär ju vara betydligt mindre nu och dom har väl inte börjat bränna risfälten än?

 

Jo, det är skördetid nu.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Esspe:

Precis, vissa vet ju inte ens vilket håll ventilen går.

Samtligt som hen påstår att hen har mask för att skydda andra 😂😂😂😂😂

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Bike:

I stort sett rätt i allt, förutom att kanske skall man återigen skilja på mask och munskydd, verkar vara klent med denna insikt på detta Forum. Masken skyddar väldigt mycket, i China bär flertalat mask och inte munskydd , kanske finns det en anledning att de kontrollerar sin smitta bra mycket bättre än här. själv anser jag inte munskydd räcker för mig, jag skyddar mig bra i offentliga miljöer med en P3 mask  samt handsprit 

Ja skål på dig Satan G  Men när jag jobbar med hojen inget dricka  här i garaget 😆

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Soengsang:

Samtligt som hen påstår att hen har mask för att skydda andra 😂😂😂😂😂

Jag har ett vanligt munskydd över så visst skyddar jag andra, men mest för att masken inte skall smutsas ner i onödan, den kan då användas vid flertillfällen, mest av den orsaken, för de som inte har vett att skydda sig skiter jag i 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Esspe:

Precis, vissa vet ju inte ens vilket håll ventilen går.

Och vissa har ju ingen ventil alls, bara ett ugly grisnylle 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Bike:

Och vissa har ju ingen ventil alls, bara ett ugly grisnylle 

Den du har o använder har ju iaf det......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Esspe:

Hur kommer det sig? Trafiken lär ju vara betydligt mindre nu och dom har väl inte börjat bränna risfälten än?

 

Såg en bild av Surin i en annan tråd från Pattaya, helt klart och fint. Så stor är väl inte 

den byhålan

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Såg en bild av Surin i en annan tråd från Pattaya, helt klart och fint. Så stor är väl inte 

den byhålan

Många eldar under dygnets mörka timmar. Då slipper de konfronteras med allmänheten avseende den ohälsosamma röken de sprider.

Antar att Jives bild är tagen tidigare på morgonen än P3s bild

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Boa52:

Såg en bild av Surin i en annan tråd från Pattaya, helt klart och fint. Så stor är väl inte 

den byhålan

Jag tog mitt foto från balkongen idag.

Jag vet inte när Surin tog sitt foto.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Boa52:

Såg en bild av Surin i en annan tråd från Pattaya, helt klart och fint. Så stor är väl inte 

den byhålan

Har inte sett nån smogg alls.

Körde en sväng till Sattahip imorse också. 

 

Här en balkongbild från imorse. 

 

20201119_094637.jpg

 

Och en från andra sidan...

 

 

20201119_082341.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

Har inte sett nån smogg alls.

Körde en sväng till Sattahip imorse också. 

 

Här en balkongbild från imorse. 

 

20201119_094637.jpg

 

Och en från andra sidan...

 

 

20201119_082341.jpg

Mycket märkligt

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Jive:

Mycket märkligt

Det är ingen smog. Det är inga risfält nära Pattaya, och inte mycket trafik heller.

Skulle snarare tro på soldis.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev möljis:

Det är ingen smog. Det är inga risfält nära Pattaya, och inte mycket trafik heller.

Skulle snarare tro på soldis.

De hade ett inslag på TVnyhetern alldeles nyss om luftföroreningar i Bkk och neråt Pattaya, men det som talar för att du har rätt är, att nu på kvällen är det alldeles klart (ingen smog).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev möljis:

Det är ingen smog. Det är inga risfält nära Pattaya, och inte mycket trafik heller.

Skulle snarare tro på soldis.

Det eldas för fullt i Thailand nu när regnperioden är över. Inte bara efter ris och sockerrörsskörd, utan även alla fallna kvistar, blad, gräs mm som nu hunnit torka upp av solen.

Lufttrycket gör att all rök, inklusive från sopeldningen, trafik mm  lägger sig som ett lock och ökar PM 2,5 kraftigt.

Löses oftast upp av solen efter några timmar på morgonen.

Samma varje år periodvis  i November, December.

Jag kör alltid en luftrenare med Hepa filter i lägenheten i Pattaya under denna  period.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Bike:

Ja skål på dig Satan G  Men när jag jobbar med hojen inget dricka  här i garaget 😆

Måste vara nåt annat du fått i dig då eftersom du citerar dig själv?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Bike:

Och vissa har ju ingen ventil alls, bara ett ugly grisnylle 

Jodå på cykeln har jag ventiler men dom släpper bara ut om man inte tvångsmatar dom.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Det eldas för fullt i Thailand nu när regnperioden är över. Inte bara efter ris och sockerrörsskörd, utan även alla fallna kvistar, blad, gräs mm som nu hunnit torka upp av solen. Lufttrycket gör att all

rök, inklusive från sopeldningen, trafik mm  lägger sig som ett lock och ökar PM 2,5 kraftigt.

Löses oftast upp av solen efter några timmar på morgonen.

Samma varje år periodvis  i November, December.

Jag kör alltid en luftrenare med Hepa filter i lägenheten i Pattaya under denna  period.

En tog bilden mitt på dagen, smog den andre på morgonen igen smog. Du skriver

dom eldar så det är smog på morgonen, en skriver finns inga ris eller sockerrörs

fält nära Pattaya. Det här skulle kunna bli en bra fredags tråd. Dj också

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Så här ser det ut just nu, högre tidigare idag.Screenshot_20201119-213637_AirVisual.thumb.jpg.e0743666f572c9b55d7dd1b1ef795a83.jpg

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Jodå på cykeln har jag ventiler men dom släpper bara ut om man inte tvångsmatar dom.

Sickna stollar !!

Varför konsulterar de inte Esspe, Grodan boll , samt Soen Sang mfl experter här på MPR, då skulle de inte sprida lögner att munskydd fungerar 

 

 Kungliga Vetenskapsakademiens expertgrupp om covid-19 säger nu att god ventilation samt användning av munskydd är viktiga åtgärder för att minska smittspridningen av smittan i inomhusmiljöer och inom kollektivtrafiken.

 

Det är Kungliga Vetenskapsakademien som tagit fram en ny delrapport om covid-19.

Där förespråkas munskydd och bra ventilation mot smittan.

Enligt organisationen bygger rådande smittskyddsrekommendationer på att smitta sker genom att den infekterade utsöndrar stora virusinnehållande droppar som snabbt faller till marken eller landar på olika ytor, vilket har lett till att fysisk distansering med en till två meter och noggrann handhygien blivit de centrala rekommendationerna till allmänheten.

"Men enligt Vetenskapsakademiens expertgrupp om Covid-19 ger nyare forskning belägg för att smitta också sker via små droppar som blir kvar i luften längre tid om den inte omsätts. Luftburen smitta kan spela en särskilt stor roll vintertid när fler vistas längre tid i dåligt ventilerade lokaler", skriver man i ett pressmeddelande.

Slutsatsen är att god ventilation med luftutbyte och användning av munskydd är "viktiga åtgärder" för att minska smittspridningen i inomhusmiljöer. Detta gäller även för kollektivtrafiken. Användningen av munskydd är särskilt viktig inom all sjuk- och äldrevård, påpekas det.

– Det finns i dag nya experimentella och epidemiologiska belägg för att munskydd minskar risken för luftsmitta, men inga för att de skulle ha motsatt effekt, säger Staffan Normark, professor i molekylär mikrobiologi och smittskydd samt ordförande för expertgruppen.

– Vi anser att de skärpta restriktioner som regeringen gått ut med nyligen är bra och det är oerhört viktigt att alla följer dem. Det är förstås lika viktigt att följa de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten gjort. Men för att nu snabbt få ner smittan behöver vi använda alla verktyg i verktygslådan, och dit hör munskydd och ventilation, tillägger han.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Esspe said:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-storre-skillnad-i-skydd-mot-corona-med-munskydd-visar-dansk-studie

 

Efter en månad hade 1,8 procent av munskyddsgruppen och 2,1 procent av kontrollgruppen smittats av coronaviruset.

 

Och för den lilla skillnaden vill du påtvinga en hel befolkning att bära mask. Som sagt tidigare ett flertal ggr, bär du din mask och var lycklig med den. Det är fortfarande inte förbjudet att bära mask.

 

Har funderat på varför maskivrare är så oerhört aggressiva i att framhäva maskens stora betydelse när det inte finns evidens för det. Kan det möjligen vara så att man känner sig lite löjlig med en mask när inte så många andra har det. 

 

 

https://sverigesradio.se/artikel/7603223

 

Evidens.

 

" Användning av munskydd och god ventilation är viktiga åtgärder för att minska spridningen av coronaviruset inomhus. Det slår Kungliga Vetenskapsakademien fast i den första rapporten från akademins expertgrupp om covid-19."

 

"– Det finns alltså egentligen ingenting som säger att det skulle vara farligt att bära munskydd. Inget som tyder på att det skulle öka smittspridningen, säger han."

 

 

Naturlagar.

 

Jag undrar vem som brukar nämna dessa saker .....

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Bike:

Jag har ett vanligt munskydd över så visst skyddar jag andra, men mest för att masken inte skall smutsas ner i onödan, den kan då användas vid flertillfällen, mest av den orsaken, för de som inte har vett att skydda sig skiter jag i 

Det är väl såna som du som gör att FHM inte  rekommenderar munskydd, återanvänder man munskydd så vet man inte hur den ska användas.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...