Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

7 minutes ago, Esspe said:

Det trista är ju att folk i allmänhet inte är kapabla att genomskåda skiten. Man sväljer det med hull och hår.

 

Nu tror jag du kraftigt underskattar folk och tror du att människor i allmänhet ser rubriker som absoluta sanningar så måste du haft tveksamt umgänge som gett dig den villfarelsen.

 

Visst är många lite småtröga men andelen direkt korkade är ändå relativt låg, och en stor andel av de riktigt korkade tror garanterat inte på ett endaste ord i msm utan väljer istället alternativa sanningar.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Atom said:

Du har ingen aning om varför Aftonbladet har en order att till varje pris skapa rädsla? Självklart har du ingen aning om det för varför i hela fridens namn skulle det finnas en sådan order.

 

Aftonbladet har en ägare som vill tjäna pengar så Aftonbladets uppgift/order är att sälja tidningar och klick och det gör man genom att presentera nyheter folk vill läsa. Är inte nyheterna intressanta nog så skruvar man på rubrikerna för att få det tämligen alldagliga att låta intressant. En rät linje skapar inget intresse; det är kraftiga uppgångar och nedgångar folk vill läsa om så det är det vi serveras. Inget konspiratoriskt, inte ens märkligt, ren företagsekonomi.

 

De alternativa media du konsumerar är ännu mer inriktade på sensationsjournalistik och dig har de lyckats skrämma så till den milda grad att du till och med skriver i falsett varje gång Covid-vaccin nämns, trots att nu över 2 miljarder vaccindoser injicerats med färre antal allvarliga incidenter än vad en fredagskväll i Akalla framkallar. 

Man kan ju undra vad corona skulle vara värt om inte internet fanns? Det man kan ta som exempel är väl Hongkong influensan 68. Som vad jag förstått gick på utan större rubriker från media. Även politikerna då var ju klart mera avslappnade. Om man tittar på smitt siffran för Hongkong influensan. Så tror jag inte att den var procentuellt värre än corona. Helt klart är att tidningar och media idag är mera alarmististiska. 

Vilket gör att politiker väljer lock down och diverse åtgärder för att inte bli dömda av den stora massan på sociala medier. 

På 60 och 60 talet så var det väl nästintill riskfritt för politiker att ignorera en pandemi. 

 

https://www.forskning.se/2020/07/06/idag-accepterar-vi-inte-sjukdom-och-dod/

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Esspe:

En väldigt typisk Corona artikel i Aftonbladet. Så här har man underblåst paniken från första början över hela världen.

 

Först en braskande panikrubrik.

 

"Paradisöarna gick från noll covidfall till coronakaos"

 

Vad kaoset innebär det får vi inte reda på.

 

Sen spär man på ytterligare i texten.

 

"till dags dato har över 7300 smittats. Det motsvarar drygt elva procent av befolkningen."

 

Ingenting nämns om antalet döda eller IVA-vårdade och då är det säkerligen inga rapporterade, man bara "glömmer" att skriva det.

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vq0m1J/paradisoarna-gick-fran-noll-covidfall-till-coronakaos

Här kan man se vad coronakaoset orsakat på fastlandet i Indien, eller är det som vanligt att AB bara hittar på för att sälja lösnummer ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kyov0o/larmet-lakarna-dor-och-misshandlas-i-coronainfernot

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, janne_h said:

Man kan ju undra vad corona skulle vara värt om inte internet fanns? Det man kan ta som exempel är väl Hongkong influensan 68. Som vad jag förstått gick på utan större rubriker från media. Även politikerna då var ju klart mera avslappnade. Om man tittar på smitt siffran för Hongkong influensan. Så tror jag inte att den var procentuellt värre än corona. Helt klart är att tidningar och media idag är mera alarmististiska. 

Vilket gör att politiker väljer lock down och diverse åtgärder för att inte bli dömda av den stora massan på sociala medier. 

På 60 och 60 talet så var det väl nästintill riskfritt för politiker att ignorera en pandemi. 

 

https://www.forskning.se/2020/07/06/idag-accepterar-vi-inte-sjukdom-och-dod/

Jag har skrivit dussintals inlägg om att jag inte tror på lockdowns och att dödssiffrorna är kraftigt överdrivna då en väldigt hög procent av de som dött skulle dött inom ett år ändå, exempelvis av vanlig säsongsinfluensa. Så visst har Covid-19 blåsts upp av den nya mediesituationen där msn måste konkurrera med den sociala medians alla megafoner.
 

Med det sagt så har ju ändå Covid-19 krävt en hel del offer även om nedstängningar och andra restriktioner nog i slutändan kostat fler människoliv än sjukdomen själv.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Här kan man se vad coronakaoset orsakat på fastlandet i Indien, eller är det som vanligt att AB bara hittar på för att sälja lösnummer ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kyov0o/larmet-lakarna-dor-och-misshandlas-i-coronainfernot

Visst dramatiseras det en del. Den värsta dagen dog drygt 4’000 med covid. Det dör ca 25’000 - 30’000 personer dagligen i Indien, de har trots allt en population på 1 400 000 000.

För tillfället ligger de på 108 plats på worldometer i antalet döda per capita. Alltså har 107 länder en högre dödlighet än Indien. Men det hade du väl koll på?

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Atom said:

Jag har skrivit dussintals inlägg om att jag inte tror på lockdowns och att dödssiffrorna är kraftigt överdrivna då en väldigt hög procent av de som dött skulle dött inom ett år ändå, exempelvis av vanlig säsongsinfluensa. Så visst har Covid-19 blåsts upp av den nya mediesituationen där msn måste konkurrera med den sociala medians alla megafoner.
 

Med det sagt så har ju ändå Covid-19 krävt en hel del offer även om nedstängningar och andra restriktioner nog i slutändan kostat fler människoliv än sjukdomen själv.

Inte minst i 3e världen. Då i länder har dragit ner affärer och bistånd, på grund av lockdowns i dom egna länderna. Vilket statistiskt gjort att många andra sjukdomar. Och framför allt svält skjutit i höjden på grund av corona. En annan sak som är stora problem. Som är en eftersläng av alla lockdowns. Det är alla industrier som dragit ner. Vilket kommer påverka världsekonomin under lång tid framöver. Som exempel får inte jag leverans på motorer och delar från Brigg Stratton till mina aggregat. Dels då det tydligen är metallbrist. Men även på grund av den corona peng som Trump delade ut. Kunde fabriken sakna 30 % av personalen. Då många i södern i USA struntade att gå till jobbet när dom fick bidrag från Trump. Vilket skapade en stor brist i produktionen av allehanda ting. Många containrar har tydligen skeppats till Kina. Men på grund av höga tullar och corona. Så skeppas det inte lika mycket tillbaka till USA. Vilket även skapat brist På containers. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
39 minutes ago, Fantomen said:

Intressant artikel i NYT. Om inte så för flera av de fantastiska bilderna:

 

https://www.nytimes.com/2021/06/05/world/asia/Thailand-covid-clubs.html2

Intressant artikel, min enda invändning är väl att de försöker få det att framstå som att folk dör "like fallen leaves" och lite andra sådana anslag kring covid-19s dödlighet i Thailand. Men det centrala budskapet om det elititiska Thailand och hur reglerna under lockdowns inte gäller för vissa,  är klockrent:

 

"The first outbreak, in the spring of 2020, was traced by virologists to a Bangkok boxing stadium operated by the country’s powerful military, which makes money on sports gambling. The second cluster, late last year, was tracked by health officials to a sweatshop seafood business, which depends on immigration officers turning a blind eye to workers trafficked from neighboring countries. And the third, which has killed about 1,000 people, originated in the nightclubs whose coziness with law enforcement is an open secret."

 

Om varför vaccineringen går långsamt:

 

"Thailand is counting on local production this summer of the AstraZeneca vaccine by a company controlled by the country’s king. The company has never made vaccines before."

 

Och om hur de rika själva gör för att lösa problemet med att vaccineringen går långsamt:

 

"The phuyai, as the gilded elite of Thailand are known, can book overseas tours to get vaccines unavailable at home; one $7,000 jaunt for jabs in Russia is fully booked until July. But the poor struggle. Many must wait for cots at free government field hospitals set up in stadiums or other areas. The rich with mild cases can convalesce at expensive hotels."

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Nu tror jag du kraftigt underskattar folk och tror du att människor i allmänhet ser rubriker som absoluta sanningar så måste du haft tveksamt umgänge som gett dig den villfarelsen.

 

Visst är många lite småtröga men andelen direkt korkade är ändå relativt låg, och en stor andel av de riktigt korkade tror garanterat inte på ett endaste ord i msm utan väljer istället alternativa sanningar.

Har tyvärr inte samma höga tankar om folk i allmänhet som du har. Räcker att snurra runt lite på FB så blir man snabbt varse hur illa det är ställt. 

 

Vad gäller nyheter i allmänhet och tidningar i synnerhet så är det kritiska tänkandet ofta under all kritik. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev berlitz:

Förstod att du tycker att det är snurrigt,när någon ifrågasätter, statens tyckande.Men det finns faktiskt fritänkande människor åxå.

Chockerande eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev berlitz:

Chockerande eller hur?

Skrämmande när folk tänker själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Precis nyss, skrev berlitz:

Skrämmande när folk tänker själv?

Kanske bättre om du slutar tänka för du halkar av banan varje gång du försöker på egen hand.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Kanske bättre om du slutar tänka för du halkar av banan varje gång du försöker på egen hand.....

Utan statens hjälp menar du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
9 minuter sedan, skrev berlitz:

Utan statens hjälp menar du då?

Ja. Halka av banan klarar du väldigt bra själv känns det som. Mästarklass !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Tallviking:

Ja. Halka av banan klarar du väldigt bra själv känns det som. Mästarklass !

Ja länge leve statens kontroll,vad vore du utan den?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Esspe:

Har tyvärr inte samma höga tankar om folk i allmänhet som du har. Räcker att snurra runt lite på FB så blir man snabbt varse hur illa det är ställt. 

 

Vad gäller nyheter i allmänhet och tidningar i synnerhet så är det kritiska tänkandet ofta under all kritik. 

Folk gör som dom blir tillsagda utan eftertanke, spec i Thailand. 

Var hos frisören igår, hon hade givetvis mask men även silikon handskar. Är du rädd att jag har covid i håret? 

Inget svar... 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Folk gör som dom blir tillsagda utan eftertanke, spec i Thailand. 

Var hos frisören igår, hon hade givetvis mask men även silikon handskar. Är du rädd att jag har covid i håret? 

Inget svar... 

Utbildningsnivån och kvalitén på utbildningen är ju oerhört varierande i Thailand så här tycker jag inte man kan begära så mycket. Många här har ju bara 4-5 års skola bakom sig och dessutom väldigt auktoritär utbildning. Stor skillnad mot Sverige även om man allt oftare undrar över hur det står till hos ganska många svenskar.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
17 timmar sedan, skrev berlitz:

Detta borde alla läsa. Med öppet sinne innan man tar sitt beslut. Att vissa indoktrinerade korkskallar inte förstår sitt bästa kan man bara beklaga. Men alla är saliga i sin tro. 

Däremot vore det väldigt roligt att diskutera dom 10 punkternas rätt och fel med öppna sinnen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev John Khonken:

Detta borde alla läsa. Med öppet sinne innan man tar sitt beslut. Att vissa indoktrinerade korkskallar inte förstår sitt bästa kan man bara beklaga. Men alla är saliga i sin tro. 

Däremot vore det väldigt roligt att diskutera dom 10 punkternas rätt och fel med öppna sinnen. 

Undrar om du tillåter din fru att ta sprutan eller att du stoppar henne från att åka och träffa sin familj. Jag kan inte tänka mig att du ska bo tillsammans med en korkskalle. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, John Khonken said:

Detta borde alla läsa. Med öppet sinne innan man tar sitt beslut. Att vissa indoktrinerade korkskallar inte förstår sitt bästa kan man bara beklaga. Men alla är saliga i sin tro. 

Däremot vore det väldigt roligt att diskutera dom 10 punkternas rätt och fel med öppna sinnen. 

Jag tycker absolut det finns skäl att inte vilja ta Covid-vaccinet och jag har inga problem med att vissa inte vill ta det. Jag kommer ta mitt vaccin men bara för att det kommer vara ett krav för att kunna resa och bo kvar i Thailand, annars hade jag hoppat.

 

Det jag dock inte kan förstå är folk som försöker övertyga andra om att inte ta vaccinet och kallar dem för korkskallar; vad är det som driver någon till det? Och varför stanna vid folk som vill ha sitt vaccin? Varför inte även gnälla på de som äter C-vitamin, broccoli eller snabbmakaroner? Är det någon kult du gått med i där du samlar poäng inför domedagen?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tycker absolut det finns skäl att inte vilja ta Covid-vaccinet och jag har inga problem med att vissa inte vill ta det. Jag kommer ta mitt vaccin men bara för att det kommer vara ett krav för att kunna resa och bo kvar i Thailand, annars hade jag hoppat.

 

Det jag dock inte kan förstå är folk som försöker övertyga andra om att inte ta vaccinet och kallar dem för korkskallar; vad är det som driver någon till det? Och varför stanna vid folk som vill ha sitt vaccin? Varför inte även gnälla på de som äter C-vitamin, broccoli eller snabbmakaroner? Är det någon kult du gått med i där du samlar poäng inför domedagen?

Snabbmakaroner, ungkarls mat för överlevnad. 😀 

 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

17 hours ago, Esspe said:

Har tyvärr inte samma höga tankar om folk i allmänhet som du har. Räcker att snurra runt lite på FB så blir man snabbt varse hur illa det är ställt. 

 

Vad gäller nyheter i allmänhet och tidningar i synnerhet så är det kritiska tänkandet ofta under all kritik. 

Jag tror inte man ska bilda sin uppfattning om människors intelligens, sociala förmåga eller kritiska tänkande genom att läsa på FB eller forum. Folk som ser det som sin livsuppgift att sprida sina politiska och samhälleliga uppfattningar på sociala media, aka skrivbordskrigare, har nog i allmänhet både IQ och EQ som vida understiger genomsnittet.

 

Inte bara är de redan mer korkade och socialt handikappade än genomsnittet, för att märkas i bruset måste de dessutom ytterligare överdriva och fördumma sina budskap för att nå fram. I frågor där jag är tämligen neutral, typ Covid-19, så skulle jag vilja påstå att minst 95% av alla inlägg för hårdare kontroll och obligatorisk vaccination får mig att bli anti-vax och 95% av alla inlägg mot kontroll och vaccinering får mig att vilja ta på mig fyra munskydd och få tolv sprutor i vardera arm.

 

Här på MPR har vi ju även begåvats med den yttersta eliten; de som lyckats med den helt otroliga bedriften att först skriva hundratals inlägg om hur Sverige inte var hårda nog för att sedan skriva hundratals inlägg mot munskydd och vaccination; det är fan som att vara bokstavstroende katolik men inte tro på Jesus.

 

Nej, folk i allmänhet är givetvis inte genier men de är kloka nog     att fatta vettiga beslut om det de bryr sig om. Det finns alltid en liten grupp människor som är för dumma för sitt eget bästa och sociala media har gett dem en röst så att vi andra med säkerhet ska veta hur korkade de är.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
20 hours ago, berlitz said:

 

3 hours ago, John Khonken said:

Detta borde alla läsa. Med öppet sinne innan man tar sitt beslut. Att vissa indoktrinerade korkskallar inte förstår sitt bästa kan man bara beklaga. Men alla är saliga i sin tro. 

Däremot vore det väldigt roligt att diskutera dom 10 punkternas rätt och fel med öppna sinnen. 

Nu har jag läst den med öppet sinne, Khonken, och jag förstår inte riktigt vad det är som står i den som vi med öppet sinne inte redan diskuterat i bland annat denna tråd? De flesta av de 10 argumenten avfärdas dock av de flesta personer.  Är det vi som inte tycker som du/artikeln som saknar ett öppet sinne, eller hur menar du?

 

Artikelns avsändare, Nya Dagbladet, kan man också ha synpunkter på. Spännande blandning av nyheter, lite som en ding ding värld i sitt urval , och med en del välkända foliehattar bland krönikörerna.

 

Nu kan man bland annat följa någon slags live-sändning över protester i Stockholm som sker idag på Sveriges Nationaldag.  "Nationaldagen - för frihet & sanning". Det är naturligtvis i deras fulla rätt att demonstrera, men just denna dag tycker jag det smakar lite illa. Att tidningen, som har grundare från avsomnade Nationaldemokraterna, sänder live därifrån är väl i sig inte så förvånande. Kommer du att vara där och demonstrera Khonken? Med eller utan ansiktsmask?

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...