Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

On 2021-05-09 at 10:02, skrev Alarik:

Gärna.

Du kan till exempel få detta till frukost om du hittar ett bra hotell:

Pumpernickel

Brötchen

Smör

Marmelad

Honung

Schwarzwaelderschinken

Korv

Salami

Ost

Ägg

Kaffe, te, juice, mjölk

 

 

 

 

Bra, nästa gång någon yttrar sig om någon frukost så hänvisar jag denne till dig!  :559bdc4880218_haveaniceday:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Batting:

Bra, nästa gång någon yttrar sig om någon frukost så hänvisar jag denne till dig!  :559bdc4880218_haveaniceday:

Det får du gärna göra.

 

Själv gillar jag gröt.

 

skanesang.jpg.5979ea3cc5e7e9927e431dee9df4f529.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Enis:

lite tröööööökigt är de.... F*n för kärringa är ju hemma med..... ganska dött i retaurangbranchen

 

/Enis

Är hon vaken då? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man vänjer sig väldigt fort. 
Igår var jag iväg till en stor Teliabutik.
Givetvis iförd munskydd för det vore ju fördärvligt att trilla dit nu när pandemin förhoppningsvis klingar av.
När jag kom hem så funderade jag på om försäljaren jag pratat med själv hade haft munskydd?
Det tog ett tag inan jag erinrade mig att han faktiskt hade haft det.
Detta visar ju inte bara på att vi har en förmåga att snabbt anpassa oss, utan även att vi tydligen kommunicerar bra med ögonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Afrikaner och finnar löper högre risk att dö i Covid.

”Födelseland påverkar risken att dö i covid-19

 

UPPDATERAD IDAG 12:43

 

PUBLICERAD IDAG 12:06

 

Risken att dö med covid-19 är mer än tre gånger så stor för personer födda i Afrika jämfört med svenskfödda. Det har Folkhälsomyndigheten slagit fast i en rapport. De främsta orsakerna bakom att vissa utlandsfödda drabbas hårdare är socioekonomiska faktorer som låg inkomst och trångboddhet.

 

– Ända sen pestens tid har fattiga varit mer utsatta under pandemier, säger Mikael Rostila, professor i folkhälsovetenskap.

 

Över 14 300 personer har hittills avlidit med covid-19 i Sverige. Risken att dö i sjukdomen är högre för personer födda utomlands än svenskfödda. För personer födda i Afrika är risken 3,4 gånger högre än för svenskfödda, medan risken för personer födda i Mellanöstern är 2,8 gånger högre.

 

Även personer födda i Finland löper en dubbelt så hög risk att dö i sjukdomen jämfört med svenskfödda. Det är bara personer födda i USA som löper en lägre risk att dö i covid-19 än personer födda i Sverige.

 

Påverkar möjligheten att skydda sig

 

– Man tänker kanske instinktivt att virus inte diskriminerar, alla har samma risk att smittas. Men i och med våra sociala förhållanden så påverkas möjligheten att skydda sig, säger Mikael Rostila, professor i folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet, och en av författarna bakom Folkhälsomyndighetens rapport.

 

Även risken för att bli så sjuk i covid-19 att det krävs intensivvård är högre för många personer födda utomlands. För personer födda i Afrika eller Mellanöstern är risken fem gånger högre än för svenskfödda. För vissa födelseländer är risken högre än så, som till exempel Somalia och Turkiet där risken är mer än nio respektive sex gånger så stor.

 

Svårt jobba hemifrån

 

Roya Hakimnia är läkare på vårdcentralen i Rinkeby i nordvästra Stockholm. Hon märker av utsattheten bland sina patienter.

 

– Vi som arbetar inom vården i det här området och andra underförsörjda områden vet att våra patienter har många riskfaktorer, som kol och diabetes. Sen vet vi att många arbetar i kontaktnära yrken inom äldresomsorgen och vården, eller som buss- och taxichaufförer. Man kan inte arbeta hemifrån, säger hon.

 

Mikael Rostila hoppas att kunskapen om att grupper drabbats olika under pandemin kan leda till förändring. 

 

– Vi måste arbeta mer med det här för att undvika att se liknande mönster i framtiden, säger han.

 

Jenny Lagerstedt

 

Uppdaterad 23 maj 2021 kl  12:43

 

Publicerad 23 maj 2021 kl  12:06”

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 timmar sedan, skrev Fredman:

Afrikaner och finnar löper högre risk att dö i Covid.

”Födelseland påverkar risken att dö i covid-19

 

UPPDATERAD IDAG 12:43

 

PUBLICERAD IDAG 12:06

 

Risken att dö med covid-19 är mer än tre gånger så stor för personer födda i Afrika jämfört med svenskfödda. Det har Folkhälsomyndigheten slagit fast i en rapport. De främsta orsakerna bakom att vissa utlandsfödda drabbas hårdare är socioekonomiska faktorer som låg inkomst och trångboddhet.

 

– Ända sen pestens tid har fattiga varit mer utsatta under pandemier, säger Mikael Rostila, professor i folkhälsovetenskap.

 

Över 14 300 personer har hittills avlidit med covid-19 i Sverige. Risken att dö i sjukdomen är högre för personer födda utomlands än svenskfödda. För personer födda i Afrika är risken 3,4 gånger högre än för svenskfödda, medan risken för personer födda i Mellanöstern är 2,8 gånger högre.

 

Även personer födda i Finland löper en dubbelt så hög risk att dö i sjukdomen jämfört med svenskfödda. Det är bara personer födda i USA som löper en lägre risk att dö i covid-19 än personer födda i Sverige.

 

Påverkar möjligheten att skydda sig

 

– Man tänker kanske instinktivt att virus inte diskriminerar, alla har samma risk att smittas. Men i och med våra sociala förhållanden så påverkas möjligheten att skydda sig, säger Mikael Rostila, professor i folkhälsovetenskap vid Stockholms universitet, och en av författarna bakom Folkhälsomyndighetens rapport.

 

Även risken för att bli så sjuk i covid-19 att det krävs intensivvård är högre för många personer födda utomlands. För personer födda i Afrika eller Mellanöstern är risken fem gånger högre än för svenskfödda. För vissa födelseländer är risken högre än så, som till exempel Somalia och Turkiet där risken är mer än nio respektive sex gånger så stor.

 

Svårt jobba hemifrån

 

Roya Hakimnia är läkare på vårdcentralen i Rinkeby i nordvästra Stockholm. Hon märker av utsattheten bland sina patienter.

 

– Vi som arbetar inom vården i det här området och andra underförsörjda områden vet att våra patienter har många riskfaktorer, som kol och diabetes. Sen vet vi att många arbetar i kontaktnära yrken inom äldresomsorgen och vården, eller som buss- och taxichaufförer. Man kan inte arbeta hemifrån, säger hon.

 

Mikael Rostila hoppas att kunskapen om att grupper drabbats olika under pandemin kan leda till förändring. 

 

– Vi måste arbeta mer med det här för att undvika att se liknande mönster i framtiden, säger han.

 

Jenny Lagerstedt

 

Uppdaterad 23 maj 2021 kl  12:43

 

Publicerad 23 maj 2021 kl  12:06”

Födda i Finland förklaras nog med att majoriteten av dessa är en bra bit över 70 år. 
FF och Audirs2 tillhör väl de yngsta i gruppen som är födda i Finland. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Changer
35 minuter sedan, skrev Koh Changer:

Det verkar som att de som pekat på kineserna och labbet i Wuhan som ursprungsplatsen för viruset har rätt. 

https://www.wsj.com/articles/intelligence-on-sick-staff-at-wuhan-lab-fuels-debate-on-covid-19-origin-11621796228?reflink=share_mobilewebshare

Och aftonlögnen rapporterar också. 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAjv0e/rapport-tre-forskare-vid-labbet-i-wuhan-sjuka-redan-2019

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Sky News Australien rapporterade om kinaspåret den 9 maj i år, rätt intressant.

 

 

 

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Så bra var det med lockdown, masker och annat skit. Ingen som helst nytta. Vad dom inte tar upp är att alla dom här tvångsåtgärderna i stället gett viruset en längre livslängd och möjlighet till 10.000 tals mutationer. Tror inte Olsèn håller med dock, han vill ju fortfarande stänga ner så mycket som möjligt.

 

”Strängheten i de åtgärder som vidtogs för att bekämpa pandemin, inklusive lockdown, har inte visat sig ha något samband med dödligheten.”

 

https://www.sydsvenskan.se/2021-05-23/lockdown--fortfarande-en-oppen-fraga-om-liv-eller-dod

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti

Aftonbladets highlite just nu 02:58

 

Skräcksiffrorna: 75 procent av iva-patienterna dör

 

Expressens highlite just nu 02:58

 

Journalisten visas upp i ny video: ”Tvingas erkänna

 

Märkligt att det kan slå så fel i våra dagstidningar.

 

På med masken och kryp in i hörnet och håll käften..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan fick första sprutan idag. Blev en dos med AstraZenecas vaccin!

astra.thumb.jpg.1b4658a4464b1f70e616c155c5708aa9.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Hockey-VM. 

Om en spelare blir utvisad i minst 4 minuter tex. 2+2. Så måste spelaren ta på sig en ansiktsblöja o decinfisera händerna 20 sekunder innan utvisningen tar slut.

En av alla idi*tiska regler som dom måste följa för att rädda världen.

 

 

 

 

 

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg på Tvnyheterna i Thailand idag, att i Pathong tar de 1 US dollar/natt/rum för farang.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
58 minuter sedan, skrev Jive:

Såg på Tvnyheterna i Thailand idag, att i Pathong tar de 1 US dollar/natt/rum för farang.

Undrar om de skulle acceptera ett tio årskontrakt, skrivet på distans.....  💵  🤩

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
49 minutes ago, Naam kaeng said:

Undrar om de skulle acceptera ett tio årskontrakt, skrivet på distans.....  💵  🤩

 

 

 

 

Det tror jag säkert. Precis innan dom konkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Aftonbladets highlite just nu 02:58

 

Skräcksiffrorna: 75 procent av iva-patienterna dör

 

Expressens highlite just nu 02:58

 

Journalisten visas upp i ny video: ”Tvingas erkänna

 

Märkligt att det kan slå så fel i våra dagstidningar.

 

På med masken och kryp in i hörnet och håll käften..

 

Om det inte står samma sak på löpsedlarna så har det egentligen inte hänt något allvarligt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti
1 timme sedan, skrev rolba:

Om det inte står samma sak på löpsedlarna så har det egentligen inte hänt något allvarligt. 

Precis så är det. Blev mest fundersam på varför ena tidningen går ut med skräckpropaganda hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
2 hours ago, Risifrutti said:

Precis så är det. Blev mest fundersam på varför ena tidningen går ut med skräckpropaganda hela tiden.

Exakt. Normalt brukar båda göra det samtidigt. Märkligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
4 timmar sedan, skrev Mr atm:

Exakt. Normalt brukar båda göra det samtidigt. Märkligt!

Måste buga mig och göra "hatten av" för dig för ditt bestämda och kraftfulla driv med vilket du kämpar för den sak du tror på.

Många hade nog gett upp för en tid sedan misstänker jag.

Faktum är att jag nästan hade trott att du var maskin/bot/ om det inte var så att vi suttit på takbar tillsammans och snackat (intressanta) grejor, svingandes en bägare eller två.

 

:wai:

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 hour ago, Naam kaeng said:

Måste buga mig och göra "hatten av" för dig för ditt bestämda och kraftfulla driv med vilket du kämpar för den sak du tror på.

Många hade nog gett upp för en tid sedan misstänker jag.

Faktum är att jag nästan hade trott att du var maskin/bot/ om det inte var så att vi suttit på takbar tillsammans och snackat (intressanta) grejor, svingandes en bägare eller två.

 

:wai:

 

 

Tack så mycket Ham kaeng! 

Ja, det är ju bara kul att vara emot "etablissemanget" här på mpr :-)

Vi har nog aldrig varit ihop på en takbar. Du blandar ihop mig med någon annan tyvärr.

Eftersom jag är en bot. Du kom på mig Naam Kaeng.

Annars hade jag gärna svingat ett par bägare med dig. Utan att tjata hål i huvudet på

dig om vaccin, Bitcoin, media, ekonomi etc...

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
14 timmar sedan, skrev Mr atm:

Tack så mycket Ham kaeng! 

Ja, det är ju bara kul att vara emot "etablissemanget" här på mpr :-)

Vi har nog aldrig varit ihop på en takbar. Du blandar ihop mig med någon annan tyvärr.

Eftersom jag är en bot. Du kom på mig Naam Kaeng.

Annars hade jag gärna svingat ett par bägare med dig. Utan att tjata hål i huvudet på

dig om vaccin, Bitcoin, media, ekonomi etc...

555 jodå visst har vi tagit en bira efter en träff! Fast det kanske per definition inte kallas takbar, när man inte sitter utomhus utan bara "högt upp i ett hus" 

typ gamla skattaskrapan på söder eller vad det var...

Du hade synpunkter på mina tafatta försök till att tala finska ( vilket jag förstås inte kan ) 😀 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...