Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

Risifrutti
1 timme sedan, skrev Esspe:

Vad jag kan få fram så har Sverige 212 och Finland 40 på IVA 9/3.

 

Någon totalsiffra för Finland hittar jag inte men jag kan ju inte finska. För Sverige är den just nu 5494 IVA vårdade med covid vilket kan få en att undra om man jämför med den rapporterade dödssiffran med covid på ca 13000. 

mao ungefär hälften drabbade i Finland och ungefär samma prognos i våra grannländer. Lite för enklat så  kan man nog anse att deras "hårdare" restriktioner har hållit ner både dödstal och antal som ligger inne för intensivvård.

 

Nog om det. Staten betalar...

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Risifrutti:

mao ungefär hälften drabbade i Finland och ungefär samma prognos i våra grannländer. Lite för enklat så  kan man nog anse att deras "hårdare" restriktioner har hållit ner både dödstal och antal som ligger inne för intensivvård.

 

Nog om det. Staten betalar...

Sverige är ju dubbelt så många också.

Jo att enkelrikta Ströget var säkert en mycket bidragande faktor 😉 

 

Det finns många faktorer som spelat in och dom största imo är nerdragningarna i den svenska vården inkl äldrevården och den stora andelen invandrare i Sverige. Tror inte att restriktioner gör mer än marginell nytta om någon alls och det får i stället stora effekter på andra områden. Senast idag kom en rapport från BRIS hur det drabbat barnen. Om det nu trots allt är så att restriktioner gör nytta så förlänger det ju bara pinan och ger ett antal tiotusen mutationer till. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Esspe:

Sverige är ju dubbelt så många också.

Jo att enkelrikta Ströget var säkert en mycket bidragande faktor 😉 

 

Det finns många faktorer som spelat in och dom största imo är nerdragningarna i den svenska vården inkl äldrevården och den stora andelen invandrare i Sverige. Tror inte att restriktioner gör mer än marginell nytta om någon alls och det får i stället stora effekter på andra områden. Senast idag kom en rapport från BRIS hur det drabbat barnen. Om det nu trots allt är så att restriktioner gör nytta så förlänger det ju bara pinan och ger ett antal tiotusen mutationer till. 

Blir intressant att se om det nånsin går att förklara skillnader i smitta etc. Tex Halland har jättehöga värden, medan Skåne (granne) har betydligt mindre. Är ju inte så att det skiljer jättemkt på hur de hanterar restriktioner.

Jag ger mig f*n på att det är en liten kines som sitter och trycker på knappar på en karta. Och om man tar hänsyn till vad Kina tycker om Sverige så har vi ju förklaringen till Sveriges siffror. Denna teori borde ju kvalificera mig för medlemskap i nåt forskningsgäng med en siffra (de 26, eller de 18)🙉

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti
15 minuter sedan, skrev Esspe:

Sverige är ju dubbelt så många också.

Jo att enkelrikta Ströget var säkert en mycket bidragande faktor 😉 

 

Det finns många faktorer som spelat in och dom största imo är nerdragningarna i den svenska vården inkl äldrevården och den stora andelen invandrare i Sverige. Tror inte att restriktioner gör mer än marginell nytta om någon alls och det får i stället stora effekter på andra områden. Senast idag kom en rapport från BRIS hur det drabbat barnen. Om det nu trots allt är så att restriktioner gör nytta så förlänger det ju bara pinan och ger ett antal tiotusen mutationer till. 

Räknade på det annars hade siffran varit den femdubbla.

 

Barnen och den psykiska ohälsan har sitt pris tyvärr och det hjälper inte att enkelrikta Ströget så där är vi är överens👍

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev frogfish:

Blir intressant att se om det nånsin går att förklara skillnader i smitta etc. Tex Halland har jättehöga värden, medan Skåne (granne) har betydligt mindre. Är ju inte så att det skiljer jättemkt på hur de hanterar restriktioner.

Här har du förklaringen till det, tro inte på dom som predikar att Covid19 är att likna med vilket förkylningsvirus som helst.

"Smittspridning i kluster

När ett virus sprids som en våg, till exempel vid influensa, bidrar alla som smittats i ungefär lika stor utsträckning till att sprida smittan vidare.
Till skillnad från influensa sprids SARS-CoV-2 i kluster. Det beror på att vissa personer är mer smittsamma än andra. När en sådan person befinner sig i nära kontakt med en större grupp människor kan hen bli en så kallad superspridare. En studie av SARS-CoV-2 i Hong Kong kom fram till att 19 procent av de smittade stod för 80 procent av spridningen."

https://www.forskning.se/2020/09/29/nar-uppnar-vi-egentligen-flockimmunitet/

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

tro inte på dom som predikar att Covid19 är att likna med vilket förkylningsvirus som helst.

Tycker inte du svarar på min fråga. Men du kanske kan förtydliga det du påstår.

 Har aldrig hört nån som predikat detta (det jag citerat ovan). Vem predikar detta? Vore trevligt om du förtydligade, och inte bara spred rykten. Vem?

Hoppas du inte struntar i att förklara vad du skriver, för jag är faktiskt nyfiken på vem som påstått det du skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev frogfish:

Tycker inte du svarar på min fråga. Men du kanske kan förtydliga det du påstår.

 Har aldrig hört nån som predikat detta (det jag citerat ovan). Vem predikar detta? Vore trevligt om du förtydligade, och inte bara spred rykten. Vem?

Hoppas du inte struntar i att förklara vad du skriver, för jag är faktiskt nyfiken på vem som påstått det du skriver.

Jag tycker att jag svarade väldigt tydligt på din fråga hur det kunde komma sig att smittan slagit så olika i ditt exempel, Halland och Skåne. Alltså Covid19 sprids i kluster och inte som en jämn våg som en vanlig influensa gör. Om du varit på demonstrationen i Sthlm för några dagar sen hade du säkert fått höra "predikningar" om virusets ofarlighet, https://www.expressen.se/nyheter/hundratals-coronademonstranter-i-stockholm/. Även här på forumet läser man ju inlägg där Covid19 jämförs med en vanlig förkylning. OK, vill man märka ord så kan jag gå med på att ordet "predika" inte var ett jättebra ordval.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag tycker att jag svarade väldigt tydligt på din fråga hur det kunde komma sig att smittan slagit så olika i ditt exempel, Halland och Skåne. Alltså Covid19 sprids i kluster och inte som en jämn våg som en vanlig influensa gör. Om du varit på demonstrationen i Sthlm för några dagar sen hade du säkert fått höra "predikningar" om virusets ofarlighet, https://www.expressen.se/nyheter/hundratals-coronademonstranter-i-stockholm/. Även här på forumet läser man ju inlägg där Covid19 jämförs med en vanlig förkylning. OK, vill man märka ord så kan jag gå med på att ordet "predika" inte var ett jättebra ordval.

 

Vad skulle jag gjort på idi*tdemonstrationen i Sthlm? Varför antar du att jag var där? Du är en märklig kuf. Jag har tidigare tyckt du varit tråkigt inställd till mig, men nu undrar man ju ännu mer. Alla som var där är ju dummare än dummast, att du anser att jag varit där säger mer om dig än mig.

 

Sen undrar jag fortfarande vem du hävdar predikar (eller vilket ord du själv väljer att ändra till) om saker? Hur svårt kan det vara att säga vad(vem du menar? Eller fegar du ur? Det är ju dina påståenden, tala ur skägget. Fånigt att insinuera.

Eller du kan ju åtminstone få ur dig vem du påstår på forumet hävda att covid19 är en vanlig förkylning? Jag har missat det. Men eftersom du vet vem, så fram med det. Du säger ju att detta finns på forumet.

 

Enkla frågor. Eller så kan du ducka igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Dempa:

Noterar främst det här:

 

"Det mest tillförlitliga sättet är att studera den så kallade överdödligheten. Det vill säga att jämföra det totala antalet dödsfall under en viss period, med ett genomsnitt för tidigare år."

 

Finns ju en del som inte alls håller med om det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Esspe:

Noterar främst det här:

 

"Det mest tillförlitliga sättet är att studera den så kallade överdödligheten. Det vill säga att jämföra det totala antalet dödsfall under en viss period, med ett genomsnitt för tidigare år."

 

Finns ju en del som inte alls håller med om det

Inte jag, snacka om att jämföra äpplen med päron om man som du brukar göra jämför dödlighet mellan två år där det var mycket restriktioner det ena av åren och inga alls det andra. Artikeln som du refererar till handlar ju i stället om att jämföra dödsfall under "aprilperioden" (6 april–3 maj 2020) och "decemberperioden" (7 december 2020–3 januari 2021) vilket naturligtvis är helt OK.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Esspe:

Noterar främst det här:

 

"Det mest tillförlitliga sättet är att studera den så kallade överdödligheten. Det vill säga att jämföra det totala antalet dödsfall under en viss period, med ett genomsnitt för tidigare år."

 

Finns ju en del som inte alls håller med om det.

Är det verkligen relevant att jämföra ett år med kraftiga restriktioner med snittet t ex fem år helt utan restriktioner? 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Krille said:

Är det verkligen relevant att jämföra ett år med kraftiga restriktioner med snittet t ex fem år helt utan restriktioner? 

 

/Krille

 

Ja det verkar konstigt nog vara relevant för en del, varför är dock svårare att förstå.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Krille:

Är det verkligen relevant att jämföra ett år med kraftiga restriktioner med snittet t ex fem år helt utan restriktioner? 

 

/Krille

Om man påvisa att covid har en väldigt hög dödlighet så är det naturligtvis bättre att bara jämföra veckan där just covid skördade mest dödsoffer. ;)

 

Det verkar också gå hand i hand med att man är för totala nedstängningar och munskyddstvång :)

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Mankan:

Om man påvisa att covid har en väldigt hög dödlighet så är det naturligtvis bättre att bara jämföra veckan där just covid skördade mest dödsoffer. ;)

Man kan ju också hävda att det är relevant att jämföra snömängden mellan vinter och sommar.

 

Bara man räknar på snittet för snömängden de senaste fem somrarna 😉

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Krille:

Är det verkligen relevant att jämföra ett år med kraftiga restriktioner med snittet t ex fem år helt utan restriktioner? 

 

/Krille

Expertisen verkar tycka det iaf.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Esspe:

Expertisen verkar tycka det iaf.

Lite lustigt att du som brukar idi*tförklara Tegnell och company nu plötsligt sväng om och refererar till Folkhälsoinstitutet som sanningssägare.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Covid har mariginell effekt i dödlighet om man ser det som isolerad händelse, det har dock kraftig negativ effekt på samhällsresurser.  Skall man låta en pandemi löpa amok i samhället blir konsekvenserna astronomiska, man behöver inte stänga ner samhället, det sköter viruset om, många fler sjuka betyder dåliga eller inga resurser där de behövs, har svårt att se hur det skulle se ut i världen utan några som helst åtgärder. Anarkism? Sjukvårdskris? Livsmedelskris? Finns många fler faktorer som inte tas med i beräkning om samhällspåverkan.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man stänger väl ner för att begränsa smittan i samhället och inte för att utrota den. Min fru jobbar på IVA avdelningen på ett av Sthlms största sjukhus och ibland så ser jag henne bara i dörren när jag ska ut på ärenden.  Vi pratar om 12-14 timmars pass för att vården ska räcka till.  Hon klagar inte, utan kan jobba så länge det behövs, men det sliter på henne och en dag får hon nog.

 

Vad gör vi då? När sjuksköterskan får nog och säger upp sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Fritz:

Lite lustigt att du som brukar idi*tförklara Tegnell och company nu plötsligt sväng om och refererar till Folkhälsoinstitutet som sanningssägare.

Nu är du riktigt ute och cyklar. Jag är tvärtom en av dom som stått upp för Tegnell sedan starten så nu är du helt fel ute. 

 

Det var när Lövet klev in och skulle visa handlingskraft som det började gå åt pipan. Sedan dess har Tegnell hållit (tvingats) en låg profil.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Krille:

Då antar jag att du också litar på samma experters statistik angående överdödlighet:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/rapport-overdodlighet-vecka-6.pdf

image.png.f5e4ff09b062d2df668678f2ee4b0423.png

Vart vill du komma med det hör? Vi vet ju att det fanns en överdödlighet på ca 6000 personer 2020. Vet ingen som förnekat det.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
5 timmar sedan, skrev Baa:

Covid har mariginell effekt i dödlighet om man ser det som isolerad händelse, det har dock kraftig negativ effekt på samhällsresurser.  Skall man låta en pandemi löpa amok i samhället blir konsekvenserna astronomiska, man behöver inte stänga ner samhället, det sköter viruset om, många fler sjuka betyder dåliga eller inga resurser där de behövs, har svårt att se hur det skulle se ut i världen utan några som helst åtgärder. Anarkism? Sjukvårdskris? Livsmedelskris? Finns många fler faktorer som inte tas med i beräkning om samhällspåverkan.

Helt rätt, Den stora faran kan bli inbördes krig på grund av livsmedelsbrist.  Sen måste testerna bli bättre. PCR testen är inte tillförlitlig. Varför slår covid så olika mot människor. Frågan gäller helt friska nu. Vid annan sjukdom och för äldre är saken en annan. 

Sen som Baa skriver vad blir dom ekonomiska kostnaderna för samhället i förhållande till åtgärden. Den frågan måste också lyftas

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Esspe:

Noterar främst det här:

 

"Det mest tillförlitliga sättet är att studera den så kallade överdödligheten. Det vill säga att jämföra det totala antalet dödsfall under en viss period, med ett genomsnitt för tidigare år."

 

Finns ju en del som inte alls håller med om det.

Med tanke på att pandemin har medfört restriktioner med avstånd, masker, bättre hygien och liknande så har vi haft betydligt färre dödsfall av de vanliga orsakerna så om man lägger till de vanliga genomsnittliga dödsorsakerna till siffrorna(C19) för 2020 och framåt så får man mycket högre siffror.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Med tanke på att pandemin har medfört restriktioner med avstånd, masker, bättre hygien och liknande så har vi haft betydligt färre dödsfall av de vanliga orsakerna så om man lägger till de vanliga genomsnittliga dödsorsakerna till siffrorna(C19) för 2020 och framåt så får man mycket högre siffror.

Hmmm....vilka vanliga dödsorsaker har minskat pga av mask, bättre hygien etc? Tumörer? Hjärt och kärlsjukdomar? 
 

9DA581A2-D81F-4EC0-ADAE-905667CEC66B.jpeg.aff76bed40bd4debe9e2a32e2b4a0ac3.jpeg

 

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...