Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev Esspe:

Det är ju nu det är läge att öka spridningen. Vi går mot varmare tider och vården ser inte ut att vara under större belastning även om det är 7 IVA inlagda i Skellefteå. Andra vågen kom inte upp i hälften så många allvarligt sjuka som första och det är på klar nergång. Flockimmunitet är som vanligt det bästa för att få bukt med en influensa.

Det säger du ja men du får finna dig i att jag sätter större tilltro till alla dom experter med årtals av utbildning och forskning i ämnet som tycker tvärt om. Här ett inslag från gårdagens Aktuellt där professorn i smittskydd, Jan Albert, intervjuas efter ca: 8 minuter in i programmet. Se även reportaget från Brasilien som börjar vid 11 minuter, skrämmande att se hur det kan gå när viruset löper amok.

https://www.svtplay.se/video/29611376/aktuellt/aktuellt-23-feb-21-00-3?start=auto

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Fritz:

Det säger du ja men du får finna dig i att jag sätter större tilltro till alla dom experter med årtals av utbildning och forskning i ämnet som tycker tvärt om. Här ett inslag från gårdagens Aktuellt där professorn i smittskydd, Jan Albert, intervjuas efter ca: 8 minuter in i programmet. Se även reportaget från Brasilien som börjar vid 11 minuter, skrämmande att se hur det kan gå när viruset löper amok.

https://www.svtplay.se/video/29611376/aktuellt/aktuellt-23-feb-21-00-3?start=auto

Som jag sagt tidigare, titta på dom diagram och den statistik som finns isf att lyssna på div "experter" som vill ha sina 5 i rampljuset. Dom gissar lika bra allihop.

 

Dom som känner att dom befinner sig i riskgrupper får ju hantera det, inte ska resterande 90%+ av befolkningen lida av restriktioner för det. Bli arbetslösa, förlora sina företag m. fl. katastrofer. Barnen får inte normal skolgång vilket jag anser vara mycket viktigare än att hålla nere smittspridning, ffa eftersom dom inte blir sjuka. Att dom ev kan sprida smitta till andra tycker jag inte dom ska lida för.

 

Nu är folk rädda för att bli smittade, varför det? Riskgrupp förstår jag men resten?

  • Dödligheten är som en vanlig influensa.
  • Kurvan för antalet inlagda är väldigt lätt att tyda.
  • Överdödligheten i Sverige var ca 7% vilket inte är mer än tidigare större influensor haft. 
  • Folk under 70 dör sällan och dom som gör det (även 70+) har oftast något annat i bagaget.

Släpp fångarne loss, det är vår!

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Jive said:

Nu har du lagt mycket krut på att hävda din negativa inställning till effekten av lock down.

Har du krut över till att föreslå effektivare sätt att få bukt med smittospridningen?😉

Du fick ju ett svar på min inställning, jag återanvänder igen:

 

"Utifrån det, så kan jag nog tycka att det är tveksamt om Thailand hade behövt genomföra några åtgärder alls, möjligen undantaget att fokusera resurser mer på att skydda riskgrupper."

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Som jag sagt tidigare, titta på dom diagram och den statistik som finns isf att lyssna på div "experter" som vill ha sina 5 i rampljuset. Dom gissar lika bra allihop.

 

Dom som känner att dom befinner sig i riskgrupper får ju hantera det, inte ska resterande 90%+ av befolkningen lida av restriktioner för det. Bli arbetslösa, förlora sina företag m. fl. katastrofer. Barnen får inte normal skolgång vilket jag anser vara mycket viktigare än att hålla nere smittspridning, ffa eftersom dom inte blir sjuka. Att dom ev kan sprida smitta till andra tycker jag inte dom ska lida för.

 

Nu är folk rädda för att bli smittade, varför det? Riskgrupp förstår jag men resten?

  • Dödligheten är som en vanlig influensa.
  • Kurvan för antalet inlagda är väldigt lätt att tyda.
  • Överdödligheten i Sverige var ca 7% vilket inte är mer än tidigare större influensor haft. 
  • Folk under 70 dör sällan och dom som gör det (även 70+) har oftast något annat i bagaget.

Släpp fångarne loss, det är vår!

"Dom som känner att dom befinner sig i riskgrupper får ju hantera det, inte ska resterande 90%+ av befolkningen lida av det."

 

Vilken vidrig syn på våra 70+are, som har byggt vårt samhälle.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

4 timmar sedan, skrev spooncreek:

Återanvändning är bra sägs det :wink:, så jag använder ett inlägg från tidigare i tråden för att ge min syn på saken:

 

Från den 25 januari:

"Logiken bakom alla lockdowns kan vid en första anblick tyckas enkel att förstå. Minska smittspridningen  genom att begränsa mänskliga kontakter till ett minimum. Och kanske har det också en begränsande effekt, men så här dryga året in i den så kallade pandemin tycker jag man kan konstatera att det på det stora hela inte funkar särskilt bra. Viruset låter sig inte utrotas, och sprids vidare trots lockdowns och när andra förutsättningar för smittspridning är gynnsamma. Att en sådan enkel sak som vädret påverkat mycket känns väl t.ex ganska klart vid det här laget.

 

När man ska gradera länder efter smittspridning eller den viktigaste mätfaktorn, antal döda, så skiljer det ju mycket mellan länder som alla tillämpat hårda lockdowns. Och länder som inte varit så restriktiva har i vissa fall klarat sig bra ändå. Andra inte. 

 

För min del blir svaret i korthet att lockdowns inte är särskilt effektiva och att anledningen till hur viruset drabbar olika länder olika hårt, har andra förklaringar. Svaret på varför Thailand har mindre smitttade och döda än Sverige handlar därmed inte om hur man hanterat sina respektive lockdowns.

 

Dessutom är det troligen så att länder borde lagt resurser på andra typer av åtgärder i sin önskan att begränsa smittan.

 

Till ovanstående resonemang tillkommer förstås alla de andra negativa effekterna av en lockdown som du är inne på och som du och jag verkligen kan se i Thailand. Med det inräknat blir lockdown-strategier än mer obegripliga och i grunden ganska irrationella.

 

Stenbordsanlaytikern Spooncreek"

 

 

 

 

Återanvändning är bra 🙂 Ett bra och välbalanserat inlägg där lockdowns ställs i relation till övriga negativa konsekvenser och att det finns andra åtgärder som man borde lägga sina resurser på.

 

I de senaste svaren  känns det dock som att du verkar tycka att alla åtgärder för att begränsa smittan är helt fel. Men det kan ju vara jag som missförstår också?

 

19 timmar sedan, skrev Fritz:

Är det inte så att kurvan för antalet smittade vänt ganska brant uppåt i Gävle och att man därför snabbt vill stämma i bäcken, alltså vidta åtgärder för att  bromsa smittan innan folk blir sjuka eller har jag fattat även det helt fel?

19 timmar sedan, skrev spooncreek:

Du har fattat det helt rätt. Jag tycker som bekant alla sådana åtgärder är helt fel, för att använda dina uttryck.

 

/Krille

 

/Krille

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Krille said:

 

 

 

Återanvändning är bra 🙂 Ett bra och välbalanserat inlägg där lockdowns ställs i relation till övriga negativa konsekvenser och att det finns andra åtgärder som man borde lägga sina resurser på.

 

I de senaste svaren  känns det dock som att du verkar tycka att alla åtgärder för att begränsa smittan är helt fel. Men det kan ju vara jag som missförstår också?

 

 

/Krille

 

/Krille

 

 

 

Återanvändning som sagt...detta är ett tidigare svar till dig. Vi bara upprepar oss, Krille. 

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Jive:

"Dom som känner att dom befinner sig i riskgrupper får ju hantera det, inte ska resterande 90%+ av befolkningen lida av det."

 

Vilken vidrig syn på våra 70+are, som har byggt vårt samhälle.

Det må du tycka men att barnen inte får sin skolgång, att folk förlorar sina livsverk osv det spelar ingen roll tydligen.

 

Dom som inte kan ta eget ansvar, typ vårdhem m.m., ska naturligtvis ha hjälp av staten att hantera det hela. Tycker däremot inte att 70+ med automatik ska styra livet för resten av befolkningen och inte heller för dom 70+ som inte vill sitta inlåsta eller med begränsad rörelsefrihet. Då får man ta sitt eget ansvar i stället men den varan är det ont om i Sverige.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

Åeranvändning som sagt...detta är ett tidigare svar till dig. Vi bara upprepar oss, Krille. 

 

 

Hela Coronadiskussionen är väl egentligen ett enda upprepande och jag tror inte någon har bytt till den rätta åsikten på vägen, tyvärr.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Som Svensk skäms jag för att vi inte gjort någonting. Som halv Finne är jag stolt att vi faktiskt gjorde någonting..

 

12.649 st i Sverige mot 733 i Finland.

 

Räkna själv och bedöm.

Undras vad finskarna har i sin Kosken?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Som Svensk skäms jag för att vi inte gjort någonting. Som halv Finne är jag stolt att vi faktiskt gjorde någonting..

 

12.649 st i Sverige mot 733 i Finland.

 

Räkna själv och bedöm.

Hur redovisar Finland sina Coronafall?

 

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Jive:

"Dom som känner att dom befinner sig i riskgrupper får ju hantera det, inte ska resterande 90%+ av befolkningen lida av det."

 

Vilken vidrig syn på våra 70+are, som har byggt vårt samhälle.

Mina föräldrar är vid 80 och tillhör riskgrupp och är då multisjuka och håller sej undan i största möjliga mån och de kommer att ta vaccin när den tiden är kommen och anser att jag gör rätt som inte avser att vaccinera mej och rör mej ute i samhället så mycket jag anser att jag behöver.

De anser att det är helt ok att de för sin egen skull håller sej så isolerade som möjligt och att vi andra som anser att vi inte behöver vara isolerade gör det vi behöver utan att vi ska skuldbeläggas för detta.

 

Jag ska hem till dem senare i veckan och fixa lite som Ruten inte klarar och vi har kommit överens om att inte träffas de första 2 veckorna efter att min sambo har kommit hem från Thailand igen.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Mina föräldrar är vid 80 och tillhör riskgrupp och är då multisjuka och håller sej undan i största möjliga mån och de kommer att ta vaccin när den tiden är kommen och anser att jag gör rätt som inte avser att vaccinera mej och rör mej ute i samhället så mycket jag anser att jag behöver.

De anser att det är helt ok att de för sin egen skull håller sej så isolerade som möjligt och att vi andra som anser att vi inte behöver vara isolerade gör det vi behöver utan att vi ska skuldbeläggas för detta.

 

Jag ska hem till dem senare i veckan och fixa lite som Ruten inte klarar och vi har kommit överens om att inte träffas de första 2 veckorna efter att min sambo har kommit hem från Thailand igen.

Bra att du hjälper dina föräldrar och inte låter dem klara sig själva så gott de kan. 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Jive:

Bra att du hjälper dina föräldrar och inte låter dem klara sig själva så gott de kan. 

Tyvärr så ställer inte övriga "barn" upp med lite "service" åt de gamla, gamarna dyker väl upp först när det finns ett arv att slåss för.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minutes ago, Esspe said:

Det må du tycka men att barnen inte får sin skolgång, att folk förlorar sina livsverk osv det spelar ingen roll tydligen.

 

Dom som inte kan ta eget ansvar, typ vårdhem m.m., ska naturligtvis ha hjälp av staten att hantera det hela. Tycker däremot inte att 70+ med automatik ska styra livet för resten av befolkningen och inte heller för dom 70+ som inte vill sitta inlåsta eller med begränsad rörelsefrihet. Då får man ta sitt eget ansvar i stället men den varan är det ont om i Sverige.

Tänka själv när det finns en  (socialdemokratisk) stat som kan göra det åt en...nu kräver du på tok för mycket....

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Tänka själv när det finns en  (socialdemokratisk) stat som kan göra det åt en...nu kräver du på tok för mycket....

Tänkte inte på det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Jive:

"Dom som känner att dom befinner sig i riskgrupper får ju hantera det, inte ska resterande 90%+ av befolkningen lida av det."

 

Vilken vidrig syn på våra 70+are, som har byggt vårt samhälle.

Så 70+ ska isolera sig och övriga människor ska sympatiisolera sig?

 

Då jag är allergisk mot jordnötter så ska dessa inte få säljas i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Så 70+ ska isolera sig och övriga människor ska sympatiisolera sig?

 

Då jag är allergisk mot jordnötter så ska dessa inte få säljas i Sverige?

Det tankesättet är ju rätt genomgående i Sverige. Alla ska med.

 

Ffa i skolan hämmar det ju utvecklingen för dom som är begåvade. Att inrätta klasser efter förmåga är inte att tänka på. Går ju att dra en parallell till Corona där. Isf att ge extra resurser och hjälp (det får endast extremfall) till dom som behöver det bäst begränsar man för dom som inte behöver det. Förhoppningsvis har det förändrats sen grabben gick i skolan men det tror jag inte. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Återanvändning som sagt...detta är ett tidigare svar till dig. Vi bara upprepar oss, Krille. 

 

 

Ja - men så länge du fortsätter att regelbundet upprepa att din åsikt bygger på fakta kan du nog förvänta dig motfrågor från oss som inte förstår vad du menar 😉.

 

Fakta är att viruset sprids genom mänskliga kontakter. Restriktioner som leder till färre kontakter leder till lägre spridning. Isolerar jag mig i en stuga ute i skogen är risken mindre att jag blir smittad (och sprider smittan vidare) än om jag regelbundet delar glas med 10 andra på en trång afterski i alperna. Vetenskapen och empirin kring hur virus sprids känns rätt etablerad och accepterad för mig.

 

Sen kan man alltid ha åsikter om vilka åtgärder som är rimliga och om Coronaviruset är "allvarligt" eller inte. Vissa åtgärder har säkert också en negativ effekt på spridningen t ex felaktigt använda andningsskydd och lockdowns som leder till att tusentals går ut och demonstrerar tillsammans. Men jag tror inte vi diskuterar samma sak ens en gång 😉

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Krille said:

Ja - men så länge du fortsätter att regelbundet upprepa att din åsikt bygger på fakta kan du nog förvänta dig motfrågor från oss som inte förstår vad du menar 😉.

 

Fakta är att viruset sprids genom mänskliga kontakter. Restriktioner som leder till färre kontakter leder till lägre spridning. Isolerar jag mig i en stuga ute i skogen är risken mindre att jag blir smittad (och sprider smittan vidare) än om jag regelbundet delar glas med 10 andra på en trång afterski i alperna. Vetenskapen och empirin kring hur virus sprids känns rätt etablerad och accepterad för mig.

 

Sen kan man alltid ha åsikter om vilka åtgärder som är rimliga och om Coronaviruset är "allvarligt" eller inte. Vissa åtgärder har säkert också en negativ effekt på spridningen t ex felaktigt använda andningsskydd och lockdowns som leder till att tusentals går ut och demonstrerar tillsammans. Men jag tror inte vi diskuterar samma sak ens en gång 😉

 

/Krille

Och jag tycker faktan talar för att lockdowns inte fungerar särskilt bra, och då får du förvänta dig fortsatta  mothugg från mig om du vill påstå motsatsen.  Hur länge ska vi hålla på tycker du? Notera att jag inte en enda gång har sagt något annat än att att virus sprids mellan människor. Det vore ju osedvanligt korkat. 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
54 minuter sedan, skrev Esspe:

Det tankesättet är ju rätt genomgående i Sverige. Alla ska med.

 

Ffa i skolan hämmar det ju utvecklingen för dom som är begåvade. Att inrätta klasser efter förmåga är inte att tänka på. Går ju att dra en parallell till Corona där. Isf att ge extra resurser och hjälp (det får endast extremfall) till dom som behöver det bäst begränsar man för dom som inte behöver det. Förhoppningsvis har det förändrats sen grabben gick i skolan men det tror jag inte. 

Alla ska ha det lika dåligt. 
Det kan ju inte vara så att någon ska ha några fördelar och således ska alla anpassas efter den svagaste. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
22 minuter sedan, skrev Krille:

Ja - men så länge du fortsätter att regelbundet upprepa att din åsikt bygger på fakta kan du nog förvänta dig motfrågor från oss som inte förstår vad du menar 😉.

 

Fakta är att viruset sprids genom mänskliga kontakter. Restriktioner som leder till färre kontakter leder till lägre spridning. Isolerar jag mig i en stuga ute i skogen är risken mindre att jag blir smittad (och sprider smittan vidare) än om jag regelbundet delar glas med 10 andra på en trång afterski i alperna. Vetenskapen och empirin kring hur virus sprids känns rätt etablerad och accepterad för mig.

 

Sen kan man alltid ha åsikter om vilka åtgärder som är rimliga och om Coronaviruset är "allvarligt" eller inte. Vissa åtgärder har säkert också en negativ effekt på spridningen t ex felaktigt använda andningsskydd och lockdowns som leder till att tusentals går ut och demonstrerar tillsammans. Men jag tror inte vi diskuterar samma sak ens en gång 😉

 

/Krille

Ah, det sprids via mänskliga kontakter.

Fimpa mänskligheten så är problemet löst.

Livet ska som sagt inte bara vara långt. Det viktigaste är att man har en bredd i sitt liv.

Att bara överleva, för att sedan dö....vad är poängen?

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev spooncreek:

Och jag tycker faktan talar för att lockdowns inte fungerar särskilt bra, och då får du förvänta dig fortsatta  mothugg från mig om du vill påstå motsatsen.  Hur länge ska vi hålla på tycker du? Notera att jag inte en enda gång har sagt något annat än att att virus sprids mellan människor. Det vore ju osedvanligt korkat. 

Vad förväntar du dig? Det handlar inte om "fakta", det handlar om att få sista ordet. All (historisk) fakta pekar på det.......

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev frogfish:

Vad förväntar du dig? Det handlar inte om "fakta", det handlar om att få sista ordet. All (historisk) fakta pekar på det.......

Vilken tur att du då dyker upp och tillför diskussionen en helt ny dimension i ämnet Corona  - det var ju inte direkt heller någon högoddsare baserat på historisk fakta.....😉

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ah, det sprids via mänskliga kontakter.

Fimpa mänskligheten så är problemet löst.

Livet ska som sagt inte bara vara långt. Det viktigaste är att man har en bredd i sitt liv.

Att bara överleva, för att sedan dö....vad är poängen?

Låter som att vi är helt överens om problemet och även vad som är den mest rationella lösningen. Kanske lite drastiskt men så länge människor tar eget ansvar och använder sunt förnuft ser jag inga hinder för att alla vi som inte är i en riskgrupp fortsätter att leva normalt och har ett långt och brett liv.

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Fritz:

Det säger du ja men du får finna dig i att jag sätter större tilltro till alla dom experter med årtals av utbildning och forskning i ämnet som tycker tvärt om. Här ett inslag från gårdagens Aktuellt där professorn i smittskydd, Jan Albert, intervjuas efter ca: 8 minuter in i programmet. Se även reportaget från Brasilien som börjar vid 11 minuter, skrämmande att se hur det kan gå när viruset löper amok.

https://www.svtplay.se/video/29611376/aktuellt/aktuellt-23-feb-21-00-3?start=auto

Du får ursäkta men jag tror att big pharma regisserar hela tillställningen! Det har de lyckats med till 100%!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...