Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

4 minutes ago, Tallviking said:

Efter våg två – Sveriges dödstal bland de lägre

 

De flesta länder i Europa har drabbats betydligt hårdare av pandemin än Sverige, enligt en färsk sammanställning av överdödligheten. 

Men i Norden ligger Sverige i särklass högst. 

Mönstret påminner om tidigare pandemier.

 

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/efter-vag-tva-sveriges-dodstal-bland-de-lagre/

Många kloka och tänkvärda åsikter av forskaren/historikern som intervjuas. T.ex detta om statistiska jämförelser mellan länder: 

 

" Överdödligheten räknas ut genom att jämföra hur många som har dött under året jämfört med de föregående fyra åren, och är ett av de mer exakta sätten att undersöka hur ett samhälle påverkas av exempelvis en pandemi. Enligt Fredrik Charpentier Ljungqvist är det ett grundläggande redskap, då han analyserar följderna av hungersnöd, farsoter och andra historiska händelser.

 

– Det är ett robust mått, som gör det möjligt att jämföra olika länder med liknande demografi. Att utgå från ländernas egen rapportering av smitta och dödsfall i covid-19 är i princip meningslöst, eftersom testning och kriterier varierar så mycket. Att dessutom göra det vecka för vecka i början av en pandemi är närmast intetsägande, eftersom situationen förändras kraftigt ju längre smittan pågår. Det vet vi sedan tidigare pandemier, säger Fredrik Charpentier Ljungqvist."

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Fritz:

image.thumb.png.dddbe3d8276af96231e5109f88d1ab29.png

Coronarapportering (regionvasterbotten.se)

Sverige består inte enbart av Västerbotten. Vidga dina vyer.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev spooncreek:

Många kloka och tänkvärda åsikter av forskaren/historikern som intervjuas. T.ex detta om statistiska jämförelser mellan länder: 

 

" Överdödligheten räknas ut genom att jämföra hur många som har dött under året jämfört med de föregående fyra åren, och är ett av de mer exakta sätten att undersöka hur ett samhälle påverkas av exempelvis en pandemi. Enligt Fredrik Charpentier Ljungqvist är det ett grundläggande redskap, då han analyserar följderna av hungersnöd, farsoter och andra historiska händelser.

 

– Det är ett robust mått, som gör det möjligt att jämföra olika länder med liknande demografi. Att utgå från ländernas egen rapportering av smitta och dödsfall i covid-19 är i princip meningslöst, eftersom testning och kriterier varierar så mycket. Att dessutom göra det vecka för vecka i början av en pandemi är närmast intetsägande, eftersom situationen förändras kraftigt ju längre smittan pågår. Det vet vi sedan tidigare pandemier, säger Fredrik Charpentier Ljungqvist."

Men det hjälper ju inte mot panikarna ändå. Vill man inte förstå det så gör man det inte.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

image.thumb.png.dddbe3d8276af96231e5109f88d1ab29.png

Coronarapportering (regionvasterbotten.se)

Eftersom jag inte förväntar mig att du gör dig besväret att leta upp det så lånar jag en bild från tidigare i tråden. 

 

image.png.e835db485c1bdb6d1068fdf6a8e58438.png

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

image.thumb.png.dddbe3d8276af96231e5109f88d1ab29.png

Coronarapportering (regionvasterbotten.se)

7st på akuten enligt de sista siffrorna, utöver det 36st i slutenvården. Tycker inte att 43 personer på en befolkningsmängd på ca 270’000 är något att hetsa upp sig över. Sen är det värt att påminna om att detta är med covid och inte nödvändigtvis pga covid.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Norge har klarat det så bra att dom t.o.m. hade underdödlighet 2020. Snart är norrmännen odödliga.

 

image.thumb.png.ec9d8d9fc4974829215d2bd41a41775b.png

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Esspe:

Norge har klarat det så bra att dom t.o.m. hade underdödlighet 2020. Snart är norrmännen odödliga.

 

image.thumb.png.ec9d8d9fc4974829215d2bd41a41775b.png

Vad håller du på med? Du får bara jämföra med Norge och Finland!!! Stolle🙈

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Vad håller du på med? Du får bara jämföra med Norge och Finland!!! Stolle🙈

Det är ju det jag gör.

 

Överdödlighet räknas ju f.ö. inte eftersom samma person inte kan dö två gånger.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Esspe said:

Norge har klarat det så bra att dom t.o.m. hade underdödlighet 2020. Snart är norrmännen odödliga.

 

image.thumb.png.ec9d8d9fc4974829215d2bd41a41775b.png

Norrmännen är för djävligt vassa inte bara på skidor. De har klarat alla 1900-talets pandemier bättre än Sverige, även då de inte panikstängde gränser och skolor.....hur är det möjligt?....

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev spooncreek:

Norrmännen är för djävligt vassa inte bara på skidor. De har klarat alla 1900-talets pandemier bättre än Sverige, även då de inte panikstängde gränser och skolor.....hur är det möjligt?....

Friska nordiska gener?

Link to comment
Dela på andra sajter

22 hours ago, Esspe said:

Norge har klarat det så bra att dom t.o.m. hade underdödlighet 2020. Snart är norrmännen odödliga.

 

image.thumb.png.ec9d8d9fc4974829215d2bd41a41775b.png

Med samma logik (Över/underdödlighet) har alltså C19 väckt upp döda i Norge :-)

 

/ SatanG 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

22 hours ago, Esspe said:

Norge har klarat det så bra att dom t.o.m. hade underdödlighet 2020. Snart är norrmännen odödliga.

 

image.thumb.png.ec9d8d9fc4974829215d2bd41a41775b.png

Det tydligaste svaret jag tycker man får av den här mappade statistiken är  (återigen) att lockdowns inte funkar. Hur hårt viruset slår i olika länder styrs av andra faktorer än sådana som man hoppas kunna kontrollera genom att låsa in folk och stänga ned samhällen.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev spooncreek:

Det tydligaste svaret jag tycker man får av den här mappade statistiken är  (återigen) att lockdowns inte funkar. Hur hårt viruset slår i olika länder styrs av andra faktorer än sådana som man hoppas kunna kontrollera genom att låsa in folk och stänga ned samhällen.

Precis. Det ser ju snarare ut som om dom som varit mest "handlingskraftiga" råkat mest illa ut. England och Spanien t.ex.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Det tydligaste svaret jag tycker man får av den här mappade statistiken är  (återigen) att lockdowns inte funkar. Hur hårt viruset slår i olika länder styrs av andra faktorer än sådana som man hoppas kunna kontrollera genom att låsa in folk och stänga ned samhällen.

I princip så är hela alperna är nedstängt nu under vinterloven. I Sverige är skidbackarna öppna som vanligt med dom vanliga restriktionerna (håll avstånd) . Det känns som att Sverige är i framkant här, eller så är övriga länder i Europa lite efter.  Blir väldigt tydligt när man ser det i bild och inte bara i siffror.

 

Skistar får ha hundratals människor i kö och öppna karbiner, medans Italien, Spanien, Frankrike, Österrike, Schweiz, Tyskland, Tjeckien stänger helt + många länder kräver karantän innan inresa i landet.

 

Sverige kräver bara sunt förnuft. Rätt eller fel så har vi ingen aning. Dock en intressant jämförelse.  9:e plats nu och det passar väl mellanmjölks Sverige rätt bra att ligga i mitten.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Risifrutti:

I princip så är hela alperna är nedstängt nu under vinterloven. I Sverige är skidbackarna öppna som vanligt med dom vanliga restriktionerna (håll avstånd) . Det känns som att Sverige är i framkant här, eller så är övriga länder i Europa lite efter.  Blir väldigt tydligt när man ser det i bild och inte bara i siffror.

 

Skistar får ha hundratals människor i kö och öppna karbiner, medans Italien, Spanien, Frankrike, Österrike, Schweiz, Tyskland, Tjeckien stänger helt + många länder kräver karantän innan inresa i landet.

 

Sverige kräver bara sunt förnuft. Rätt eller fel så har vi ingen aning. Dock en intressant jämförelse.  9:e plats nu och det passar väl mellanmjölks Sverige rätt bra att ligga i mitten.

 

 

 

 

 

 

Håller med om att det är lite konstigt att dom får ha öppet men endast av anledning att andra inte får. Restauranger, diverse offentliga miljöer och andra företag är starkt begränsade men liftarna får gå. Väldigt konstigt, det är ju inte ens S eller MPs väljargrupper som åker. Iofs är väl inte svenska fjällen lika internationella som skidorter i dom andra länderna men det haltar betänkligt om man ser till vilka begränsningar det finns inom landet för andra.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev SatanG:

Med samma logik (Över/underdödlighet) har alltså C19 väckt upp döda i Norge :-)

 

/ SatanG 

Nja, det är ju ett medeltal under 5 år, inte en absolut bestämd siffra. Nåt eller några år kommer vara över/under medelsiffran. I Norges fall är 2020 det (under medel). Men syrrans barn gjorde samma observation som du inna vi hade en diskussion om medel/median etc....😉

 

Men med det sagt har ju Norge lyckats väldigt bra (trots exakt samma åtgärder som vissa med "dåligt" resultat). Att bara (och ständigt) bli jämförda med Norge, är lite som att säga att Asafa Powell var en långsam j*vel eftersom han inte sprang snabbare än Bolt...

 

Det (i min mening) diagrammet egentligen visar är väl att det är svårt att döma exakt hur det gått mitt under pandemin. Och att Sverige kanske inte ALLTID är sämst i allt. Man FÅR jämföra med fler parametrar än döda under andra veckan i april 2020......

 

Pratar ju mkt med frugan som är i Thailand, och ni verkar ha det ganska bra där nere. Det enda som är lite skrämmande är paniken bland befolkningen. Folk blir väldigt upprörda och pekar finger om covidsmitta (trots att det ju knappt finns nån). Men det här är ju i byn på landet, är säkert bättre i mer "upplysta" områden (hoppas jag).

 

Ändrades av frogfish
Förtydligande (hjälpte nog inte.....)
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Esspe:

Håller med om att det är lite konstigt att dom får ha öppet men endast av anledning att andra inte får. Restauranger, diverse offentliga miljöer och andra företag är starkt begränsade men liftarna får gå. Väldigt konstigt, det är ju inte ens S eller MPs väljargrupper som åker. Iofs är väl inte svenska fjällen lika internationella som skidorter i dom andra länderna men det haltar betänkligt om man ser till vilka begränsningar det finns inom landet för andra.

 

Känns mera som att några "inpiskare" har tagit det här beslutet då det inte är konsekvent. Har mer respekt för dom som faktiskt försöker göra någonting även om det kan bli fel i slutändan än att gynna några få och straffa merparten.

 

Skistars VD fick frågan om dom hade några restriktioner på antal sålda liftkort. Svaret blev iskallt - NEJ

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minutes ago, Risifrutti said:

I princip så är hela alperna är nedstängt nu under vinterloven. I Sverige är skidbackarna öppna som vanligt med dom vanliga restriktionerna (håll avstånd) . Det känns som att Sverige är i framkant här, eller så är övriga länder i Europa lite efter.  Blir väldigt tydligt när man ser det i bild och inte bara i siffror.

 

Skistar får ha hundratals människor i kö och öppna karbiner, medans Italien, Spanien, Frankrike, Österrike, Schweiz, Tyskland, Tjeckien stänger helt + många länder kräver karantän innan inresa i landet.

 

Sverige kräver bara sunt förnuft. Rätt eller fel så har vi ingen aning. Dock en intressant jämförelse.  9:e plats nu och det passar väl mellanmjölks Sverige rätt bra att ligga i mitten.

 

 

 

 

 

 

Alperna i Österrike är öppna men hotell, restauranger är stängda. Mat kan du få som take away vissa tider

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev 65Selander:

Alperna i Österrike är öppna men hotell, restauranger är stängda. Mat kan du få som take away vissa tider

Öppna ja, men säljer dom liftkort? Många backar är öppna, men bara för lokalbefolkningen. Inte för turister från hela världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, Risifrutti said:

Öppna ja, men säljer dom liftkort? Många backar är öppna, men bara för lokalbefolkningen. Inte för turister från hela världen.

Klart de säljer liftkort. svårt att ta sig upp annars  😉

Svensson turisten tar sig inte in på ett enkelt sätt men du kan resa in med PCR test o.s.v.

Därför blev min resa inställd i år till Kaprun, skulle bli mitt 11:e år.

Var dock där i Oktober. 

IMG-20201018-WA0016.jpg

Ändrades av 65Selander
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev 65Selander:

Klart de säljer liftkort. svårt att ta sig upp annars  😉

Svensson turisten tar sig inte in på ett enkelt sätt men du kan resa in med PCR test o.s.v.

Därför blev min resa inställt i år till Kaprun, skulle bli mitt 11:e år.

Var dock där i Oktober. 

IMG-20201018-WA0016.jpg

95% av liftarna i St: Anton verkar vara stängda i alla fall. Blir dock svårt att ta emot turister om hotellen och restaurangerna är stängda mitt i högsäsongen😀

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, frogfish said:

Nja, det är ju ett medeltal under 5 år, inte en absolut bestämd siffra. Nåt eller några år kommer vara över medelsiffran. I Norges fall är 2020 det (över medel). Men syrrans barn gjorde samma observation som du inna vi hade en diskussion om medel/median etc....😉

 

Men med det sagt har ju Norge lyckats väldigt bra (trots exakt samma åtgärder som vissa med "dåligt" resultat). Att bara (och ständigt) bli jämförda med Norge, är lite som att säga att Asafa Powell var en långsam j*vel eftersom han inte sprang snabbare än Bolt...

 

Det (i min mening) diagrammet egentligen visar är väl att det är svårt att döma exakt hur det gått mitt under pandemin. Och att Sverige kanske inte ALLTID är sämst i allt. Man FÅR jämföra med fler parametrar än döda under andra veckan i april 2020......

 

Pratar ju mkt med frugan som är i Thailand, och ni verkar ha det ganska bra där nere. Det enda som är lite skrämmande är paniken bland befolkningen. Folk blir väldigt upprörda och pekar finger om covidsmitta (trots att det ju knappt finns nån). Men det här är ju i byn på landet, är säkert bättre i mer "upplysta" områden (hoppas jag).

 

Håller med dig, tur iaf MPR finns så man kan tömma skallen och hävda lite skräp emellanåt :-)

 

Jodå det är bra härnere vad det gäller C19. Tycker som du att det är trist med paniken som matas in i folk. Oftast så sker ju saker pga syften, troligen likadant med detta. Syftet här kan man ju spekulera om men en gissning vore väl att det är lättare att kontrollera ett relativt obildat och splittrat folk som dessutom är rädda. Masshypnosen verkar ju dock inte bara råda i Thailand men den foliehatten vill jag inte ta på mig.  

 

Förresten, vart har du gjort av din "bästis" Bike? 😀 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev SatanG:

Håller med dig, tur iaf MPR finns så man kan tömma skallen och hävda lite skräp emellanåt :-)

 

Jodå det är bra härnere vad det gäller C19. Tycker som du att det är trist med paniken som matas in i folk. Oftast så sker ju saker pga syften, troligen likadant med detta. Syftet här kan man ju spekulera om men en gissning vore väl att det är lättare att kontrollera ett relativt obildat och splittrat folk som dessutom är rädda. Masshypnosen verkar ju dock inte bara råda i Thailand men den foliehatten vill jag inte ta på mig.  

 

Förresten, vart har du gjort av din "bästis" Bike? 😀 

 

/ SatanG

Han smyger säkert i krokarna med nytt nick, det brukar han göra när det hettar till🙉

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...