Jump to content
IGNORERAD

I Coronatider 2.0


Esspe

Recommended Posts

1 hour ago, LTD said:

2 frågor. 

Du bor i Thailand och du litar på Prutten? 

 

Snack om xxxxxförklarad om du svarar ja på det. 

Jag skulle nog kunna utnämna mig själv till MPRs störste kritiker av militärjuntan, i alla fall under de senaste fem åren för att inte  ta risken att  överdriva. Syns i den nu rätt avsomnade avdelningen för thailändsk politik om du är nyfiken att veta mer om de ställningstagandena.  Thailand har jag haft som min bas i 11 år nu, även om jag pre covid befann mig rätt mycket på resande fot. 

 

Du har alltså helt fel i att jag skulle grunda mina åsikter om dödstalen avseende Covid19 i Thailand på att jag "litar på Prutten". Varför jag inte tror på att de officiella dödstalen är särskilt felaktiga finns rätt noggrant redogjort i ett inlägg här ovan idag. 

 

Läs om,  fundera ett varv till, vässa dina argument, och framförallt: gör något åt din attityd här på MPR. Den är rätt trist.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Krille:

Du ser inte skogen för alla träden 🙂

 

Av 8 985 avlidna i Sverige var 8 139 (90%) över 70 år. 

 

Hur många avlidna över 70 år tror du testas för Covid i Thailand?

 

/Krille

Kompisens svärmor dog på våren/försommaren och ska ej ha kollats för evt Covid, hans sambo är nere nu för att fixa det juridiska med dödsboet och har kollat upp detta.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailands vaksineplan er langsom

 

Det går langsomt med Thailands vaksineplan da de vil få kun 2 millioner doser av den kinesiske vaksinen fra Sinovac Biotech. I første omgang får de 200 tusen doser som kommer i februar, deretter 800 tusen doser i mars og de resterende i april.

Thailands Siam Bioscience vil produsere vaksinen fra Astra Zeneca på lisens og den vil være klar i mai. Først i slutten av året regner myndighetene med å ha vaksinert ca. 33 millioner, noe som bare er halvparten av befolkningen. En kan da regne med fortsatt karantene for turister til langt inn i fjerde kvartal.

Det er også uavklart om langtidsboende utlendinger får tilgang til vaksine. Hvis og om private sykehus får vaksine kan de sikkert tilby denne mot en klekkelig sum da det også er åpnet for at de kan importere godkjente vaksiner selv. Et annet krav kan komme fra immigration at de som skal fornye oppholdtillatelse må fremvise vaksinasjonsattest.

 

https://vikingpattaya.com/index.html?pageid=1

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dan Eliasson begär att få lämna uppdraget som generaldirektör för MSB

 

Eliasson tog initiativ till ett möte redan idag med inrikesminister Mikael Damberg för att ta upp frågan om situationen efter jul- och nyårsresan till Kanarieöarna.

Eliasson har diskuterat möjligheten att fortsätta sitt arbete som generaldirektör. Han ser det som svårt givet de reaktioner som finns och därtill försvårar dessa reaktioner även för MSB att genomföra sitt viktiga uppdrag. Inrikesminister Mikael Damberg uttryckte i samtalet att han har förståelse för detta och att han delar bedömningen. Därför har Dan

Eliasson i dag bett om förflyttning från sitt jobb som myndighetschef och generaldirektör för MSB. Regeringen kommer att fatta ett beslut i frågan inom kort.

 

https://www.msb.se/sv/aktuellt/nyheter/2021/dan-eliasson-begar-att-fa-lamna-uppdraget-som-generaldirektor-for-msb/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Tallviking said:

Dan Eliasson begär att få lämna uppdraget som generaldirektör för MSB

 

Eliasson tog initiativ till ett möte redan idag med inrikesminister Mikael Damberg för att ta upp frågan om situationen efter jul- och nyårsresan till Kanarieöarna.

Eliasson har diskuterat möjligheten att fortsätta sitt arbete som generaldirektör. Han ser det som svårt givet de reaktioner som finns och därtill försvårar dessa reaktioner även för MSB att genomföra sitt viktiga uppdrag. Inrikesminister Mikael Damberg uttryckte i samtalet att han har förståelse för detta och att han delar bedömningen. Därför har Dan

Eliasson i dag bett om förflyttning från sitt jobb som myndighetschef och generaldirektör för MSB. Regeringen kommer att fatta ett beslut i frågan inom kort.

 

https://www.msb.se/sv/aktuellt/nyheter/2021/dan-eliasson-begar-att-fa-lamna-uppdraget-som-generaldirektor-for-msb/

"förflyttning" 

 

Aldrig avsked för eliten. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nicholas:

"förflyttning" 

 

Aldrig avsked för eliten. 

 

Nästa hållplats "Elefantkyrkogården"

 

Svårt att avskeda någon från en tjänst dom inte är anställda på......

 

Generaldirektör på MSB är bara ett förordnande och ingen anställning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Fritz:

Thailands vaksineplan er langsom

 

Det går langsomt med Thailands vaksineplan da de vil få kun 2 millioner doser av den kinesiske vaksinen fra Sinovac Biotech. I første omgang får de 200 tusen doser som kommer i februar, deretter 800 tusen doser i mars og de resterende i april.

Thailands Siam Bioscience vil produsere vaksinen fra Astra Zeneca på lisens og den vil være klar i mai. Først i slutten av året regner myndighetene med å ha vaksinert ca. 33 millioner, noe som bare er halvparten av befolkningen. En kan da regne med fortsatt karantene for turister til langt inn i fjerde kvartal.

Det er også uavklart om langtidsboende utlendinger får tilgang til vaksine. Hvis og om private sykehus får vaksine kan de sikkert tilby denne mot en klekkelig sum da det også er åpnet for at de kan importere godkjente vaksiner selv. Et annet krav kan komme fra immigration at de som skal fornye oppholdtillatelse må fremvise vaksinasjonsattest.

 

https://vikingpattaya.com/index.html?pageid=1

Om Thailand gör som andra länder så vaccinerar man bara den delen av befolkningen som är över 18år.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Nicholas:

"förflyttning" 

 

Aldrig avsked för eliten. 

 

Givetvis, han är väl värd 2 mille om året för oss skattebetalare.....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Tallviking:

Nästa hållplats "Elefantkyrkogården"

 

Svårt att avskeda någon från en tjänst dom inte är anställda på......

 

Generaldirektör på MSB är bara ett förordnande och ingen anställning

Tjänsten som landshövding i Blekinge blir ledig nu efter Sten Nordin. Men jag hoppas den redan är tillsatt så vi slipper Eliasson här.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Fritz:

Thailands vaksineplan er langsom

 

Det går langsomt med Thailands vaksineplan da de vil få kun 2 millioner doser av den kinesiske vaksinen fra Sinovac Biotech. I første omgang får de 200 tusen doser som kommer i februar, deretter 800 tusen doser i mars og de resterende i april.

Thailands Siam Bioscience vil produsere vaksinen fra Astra Zeneca på lisens og den vil være klar i mai. Først i slutten av året regner myndighetene med å ha vaksinert ca. 33 millioner, noe som bare er halvparten av befolkningen. En kan da regne med fortsatt karantene for turister til langt inn i fjerde kvartal.

Det er også uavklart om langtidsboende utlendinger får tilgang til vaksine. Hvis og om private sykehus får vaksine kan de sikkert tilby denne mot en klekkelig sum da det også er åpnet for at de kan importere godkjente vaksiner selv. Et annet krav kan komme fra immigration at de som skal fornye oppholdtillatelse må fremvise vaksinasjonsattest.

 

https://vikingpattaya.com/index.html?pageid=1

Har för mig att det var någon som för ett tag sen gnällde på att det fanns inlägg skrivna på utrikiska på detta forum...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Tjänsten som landshövding i Blekinge blir ledig nu efter Sten Nordin. Men jag hoppas den redan är tillsatt så vi slipper Eliasson här.

ICA-Stig är ju ledig också !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minutes ago, Tallviking said:

Nästa hållplats "Elefantkyrkogården"

 

Svårt att avskeda någon från en tjänst dom inte är anställda på......

 

Generaldirektör på MSB är bara ett förordnande och ingen anställning

Nästa hållplats ambassadör, konsul, FN, UNHCR, landshövding, WHO, EU, världsbanken eller någon annan skattefinasierad verksamhet. 

Eliten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Nästa hållplats ambassadör, konsul, FN, UNHCR, landshövding, WHO, EU, världsbanken eller någon annan skattefinasierad verksamhet. 

Eliten. 

Ambassadör i Spanien kanske ??

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Nästa hållplats ambassadör, konsul, FN, UNHCR, landshövding, WHO, EU, världsbanken eller någon annan skattefinasierad verksamhet. 

Eliten. 

Jag undrar vad aset har för hållhake på sossarna.

Han har aldrig visat någon som helst kompetens överhuvudtaget.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Jag undrar vad aset har för hållhake på sossarna.

Han har aldrig visat någon som helst kompetens överhuvudtaget.

Han har väl fotobevis på sig själv och övriga eliten på massa obskyra klubbar och tillställningar

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
5 minutes ago, UglyFarang said:

Jag undrar vad aset har för hållhake på sossarna.

Han har aldrig visat någon som helst kompetens överhuvudtaget.

Han har gjort precis det jobbet som toppen har anställt honom för.

Om man tänker att deras jobb är att Sveriges ska sänkas. 

Så börjar man plötsligt att förstå sådant som tidigare var omöjligt.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det var ju Alliansen som först gjorde honom till generaldirektör...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, LTD said:

Vet inte hur det är just nu men i våras och somras så fick Thai betala 2000 baht för att bli covid testad och det rådde dessutom brist på testkit. 

Men självklart så kan man lita på Pruttens siffror..

Man behöver inte betala för ett test om man varit i en riskmiljö, inte heller vård. 

 

God Jul till alla försäkringsbolag som sålde covidförsäkringar åt folket :-)

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2040247/free-covid-19-tests-for-at-risk-groups

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Enis:

Han har väl fotobevis på sig själv och övriga eliten på massa obskyra klubbar och tillställningar

 

Enis

Den tanken har föresvävat mej åtskilliga gånger.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

På nyheterna så var det med att Kina hade nekat WHO-personal inresa för att kontrollera ursprunget till SarsCov2 i Wuhan men fick nej för att kineserna behövde göra mera förberedelser.........

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Nästa hållplats "Elefantkyrkogården"

 

Svårt att avskeda någon från en tjänst dom inte är anställda på......

 

Generaldirektör på MSB är bara ett förordnande och ingen anställning

Ska du ta över nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nicholas:

Nästa hållplats ambassadör, konsul, FN, UNHCR, landshövding, WHO, EU, världsbanken eller någon annan skattefinasierad verksamhet. 

Eliten. 

Aset fick en mjuklandning.

 

https://www.nsk.se/2021/01/06/eliasson-omplaceras-men-behaller-lonen/  

Edit: länkfel.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

The Kaiser Family Foundation released a survey that shows an increasing number of healthcare workers (notably not the TikTok nurses and those who were paid off by dancing in the new year with the DeBlasios) are refusing to take the Covaids vaccine – citing concerns related to potential side effects and a lack of faith in the government to ensure the vaccines were safe.

 

For example:

 

In December, roughly 55 percent of surveyed New York Fire Department firefighters said they would not get the coronavirus vaccine.

An estimated 50% of frontline workers in the Riverside county of Los Angeles refused the vaccine.

Ohio Governor Mike DeWine said he was "troubled" by the relatively low numbers of nursing home workers who have elected to take the vaccine – revealing nearly 60% of nursing home staff declined the shot.

At Chicago’s Loretto Hospital a survey was administered in December that showed around 40 percent of the hospital staff said they would not get vaccinated.


The list goes on and on. And not only in the USA.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Benriach:

Har för mig att det var någon som för ett tag sen gnällde på att det fanns inlägg skrivna på utrikiska på detta forum...

Sicken tur för forumet att det finns muntergökar som dig då som balanserar till det hela. :great:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev spooncreek:

Att Thailand varit i det närmaste covidfritt från 1a maj ser jag inte alls som otroligt, i alla fall inte vad gäller allvarligt sjuka och döda. Vi är ju i det närmaste covidfria just nu med för övrigt, särskilt sett till folkmängd.

Det här börjar mer och mer kännas som en fråga bäst diskuteras efter 8-10 öl när "covidskiten" är över 🙂 Vem som har "rätt" om vad rädslan för Covid medför i Thailand kan nog diskuteras i all oändlighet.

 

Så om vi försöker håller oss till fakta - med reservation för att jag kan ha tolkat sifforna fel 😉 Sverige testar sedan den strukturerade testningen börjat vad jag kan förstå grovt sett 20-40 ggr så många (per dag och 1 milj invånare) som Thailand. 

image.png.499a22ab5f1b85a0b8460f5e6ead4041.png

 

 

Det kan man ju tolka lite som man vill:

- Ytterlighet 1: Det finns ett ganska svagt samband mellan antalet ev ytterligare genomförda test och antalet då ytterligare rapporterade smittade och döda i Thailand. Om Thailand testar lika många som Sverige påverkas inte antalet smittade och döda nämnvärt eftersom Thailand klarat sig så bra från Covid.

- Ytterlighet 2: Om Thailand testat 20-40 gånger fler så hade också antalet rapporterade smittade ökat i motsvarande grad.

 

Själv tror jag inte på någon av ytterligheterna men tror absolut att så få rapporterats smittade och döda i Thailand till stor del beror på att så få testas i förhållande till folkmängden. Det som också kan tala för det är att över en tredjedel av alla smittade i Thailand rapporterats de senaste 14 dagarna - d v s under samma period som antalet tester ökats avsevärt i Thailand.

 

Men vad som egentligen är "sanning" när det gäller Corona är det väl ingen som någonsin kommer att ha ett svar på.

 

/Krille

 

 

 

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...