Serath Inlagd November 6, 2009 Dela Inlagd November 6, 2009 (ändrad) Hyrde bil i 2 veckor i Thailand, körde totalt ca 250 mil. Åkte fast 6 ggr totalt för fortkörning, körde ca 70 mil tur och retur på större landsvägar och tydligen vid varje stad så har dom kontroller. uppskattar att jag körde förbi totalt 30-40 poliskontroller mestadels hastighetskotroller under hela min vistelse. Nu blev ju inte "böterna" så höga ungeför 150 sek totalt iom det går pruta ner mycket om man har thai i bilen, Antar det hade blivit betydligt dyrare om jag kört bilen ensam. Men det blev ganska irriterande att bli stoppad hela tiden. och endast 2 ggr bad dom mig visa körkort haha Enda sätter för snuten att dryga ut lönen antar jag. Men sjukt att just mutor är så utbrett, vart en snut som krävde 400 thb annars så skulle han skriva böter. Tjejen lyckades dock pruta ner det till 200 thb men han vart inte glad. Ändrades November 6, 2009 av Serath Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnOnYm Inlagd November 6, 2009 Dela Inlagd November 6, 2009 Verkar som du behöver glasögon & en dos sunt förnuft . ไม่ระบุชื่อ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SwedThai1 Inlagd November 6, 2009 Dela Inlagd November 6, 2009 Betalade 100 Bath för en resa söderut från Udon i somras höll ca 110 drygt på 80/90 väg.Sir you have speed over limitid. polismannen tackade mej med sina vita handskar och mörka solglasögon hadde nog ej gått utan min Thailändska fru... ibland så är det så skönt att det går att muta.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BB Inlagd November 6, 2009 Dela Inlagd November 6, 2009 Hyrde bil i 2 veckor i Thailand, körde totalt ca 250 mil. Åkte fast 6 ggr totalt för fortkörning, körde ca 70 mil tur och retur på större landsvägar och tydligen vid varje stad så har dom kontroller. uppskattar att jag körde förbi totalt 30-40 poliskontroller mestadels hastighetskotroller under hela min vistelse. Nu blev ju inte "böterna" så höga ungeför 150 sek totalt iom det går pruta ner mycket om man har thai i bilen, Antar det hade blivit betydligt dyrare om jag kört bilen ensam. Men det blev ganska irriterande att bli stoppad hela tiden. och endast 2 ggr bad dom mig visa körkort haha Enda sätter för snuten att dryga ut lönen antar jag. Men sjukt att just mutor är så utbrett, vart en snut som krävde 400 thb annars så skulle han skriva böter. Tjejen lyckades dock pruta ner det till 200 thb men han vart inte glad. Välkommen till Thailand, Har själv fått böter, dock bara en gång! Då jag under "songkran" i en liten by gav mig ut för att tanka min tgf's systers moppe så hon kunde åka till jobbet dagen efter. Hade lagt fram hjälmen på altanen för att ta den i samband med att jag tog fram moppen men glömde att ta på den naturligtvis. Men blev stoppad naturligtvis under just denna högtid. Kostade mig 100 Thb. Efteråt har jag fått höra att polisen som stoppade mig är inte vatten värd efter min svärmors agretion över vad de försökte göra. Polismannen och hans koleger har ursäktat sig och vill nu ta en wiskey tillsammans med mig och lovar att aldrig göra om det mot mig. Pom rak khun, svärmor. Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd November 7, 2009 Dela Inlagd November 7, 2009 Ett gott råd, kör aldrig i ytterfilen på 4 filig vägar annat än just i omkörningstillfället, det betraktas av någon anledning som fortkörning oberoende vilken hastighet Du håller. Vill Du ändå pressa metall så betala riktiga böter vid första tillfälle, se till att få ett kvitto, kan ta en liten stund då mutorna blir officiella böter och det vill dom ju inte missa, men stå på Dig, sedan kan Du visa detta kvitto varje gång Du blir stoppad, man kan bara fällas för samma trafiköverträdelse en gg per dygn. Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd November 7, 2009 Dela Inlagd November 7, 2009 Ett gott råd, kör aldrig i ytterfilen på 4 filig vägar annat än just i omkörningstillfället, det betraktas av någon anledning som fortkörning oberoende vilken hastighet Du håller. Vill Du ändå pressa metall så betala riktiga böter vid första tillfälle, se till att få ett kvitto, kan ta en liten stund då mutorna blir officiella böter och det vill dom ju inte missa, men stå på Dig, sedan kan Du visa detta kvitto varje gång Du blir stoppad, man kan bara fällas för samma trafiköverträdelse en gg per dygn. Baa Det kanske är värt och hyra en sportbil och gasa. man kommer långt på ett dygn Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd November 7, 2009 Dela Inlagd November 7, 2009 Oj, det var inte dåligt. Jag har under mina ca 7-8 års fordonsframförande i Thailand fått en fortkörningsbot. Fast det kanske beror på att jag inte kör för fort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Acid_Crow Inlagd November 7, 2009 Dela Inlagd November 7, 2009 Har aldrig blivit stoppad för fortkörning i södra Thailand, även om jag kört om poliser i allt för hög hastighet. Har fått intryck av att dom inte bryr sig.. kanske bara tänker att "jaja, han har väl bråttom".. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd November 19, 2009 Dela Inlagd November 19, 2009 Har åkt på fortkörningsböter många gånger summan har varit mellan 100 - 2500 Baht, senaste gången had jag en "bula" på däcket så ville inte köra fortare än 100 km/h från Udon Thani till Bangkok, då plockade polisen pengar istället på den "röda reg.plåten". 100 Baht för att jag körde efter 18:00 och ytterligare en annan gång för jag hade glömt att fylla i den "bruna boken". Så spelar ingen större roll om man åker utanför Bangkok med Bangkok reg. plåtar, brukar få betala oavsett. Ha en bra dag! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd November 19, 2009 Dela Inlagd November 19, 2009 Tycker det ar lite synd att boterna inte ar hogre eller eventuella straff hardare - det kanske kunde stoppa nagra av de snala men hjarndoda farangerna som tycker det ar coolt och haftigt att kora for fort. Har svart att kanna sympati for faranggubbar som beteer sig som omnipotenta tonaringar och gor det till sport att utsatta sin omgivning for onodiga risker g.m kora onodigt fort. Att kora for fort ar i grund och botten en solklart mkt egoistisk handling som kan rationaliseras bort pa allehanda satt men alltid forblir relativt svar att logiskt motivera. Lagg sedan till att manga av dessa fortkorare ocksa aktiv stodjer och nyttjar(och ofta hyllar) den utbredda korruptionen for att spara in ett par bathingar sa blir det hela annu lite osmakligare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NangYak Inlagd Februari 16, 2010 Dela Inlagd Februari 16, 2010 Åkte på en bot en 400 Bahts bot en gång. Körde visst för fort. Polisen tittade lite på mitt körkort men skrev sedan kvittot/boten på damen istället. Hennes namn var visst enklare att stava. "Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaiola Inlagd Februari 17, 2010 Dela Inlagd Februari 17, 2010 dom har även borjat med alkotester och det kan resultera även i fängelse OCH samhällstjänst Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Februari 17, 2010 Dela Inlagd Februari 17, 2010 Nummerskylt från Bangkok och en farang som förare, körandes uppe i Isaan får alltid betala. Har inte en enda gång klarat mig utan att bli stoppad, polisen hittar alltid på någon ursäkt för att kunna få lie fickpengar. Som nu i helgen skulle jag få betala 200 Baht för att jag hade på halvljustet på dagen i närheten av Khon Khen! Dock efter två minuters förklarande att det är ej olagligt att ha på halvljuset på dagen så fick vi åka utan att betala. Ha en bra dag! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Februari 17, 2010 Dela Inlagd Februari 17, 2010 3700 mil på thailänska vägar i östra, nordöstra och centrala delarna av landet i egen bil dom senaste 3,5 åren samt några hundra bil extra i hyrbilar i dom södra landskapen. Dessutom minst lika många mil på diverse hyrda motorcyklar dom senaste 13 åren. Och ännu aldrig en fortkörningsbot trots att jag antagligen jämt ligger på gränsen eller strax över. Däremot en massa "böter" (mutor) utan kvitto för att jag legat i snabbfilen på flerfiliga vägar precis som Baa beskriver det. Gissar att det är därför även du fått dina "fortkörningsböter" Serath. Har förutom det bötat för att jag glömt körkortet ett antal ggr, ungefär hälften av gångerna mot kvitto på polisstn och andra hälften genom en muta direkt ner i polismannens ficka. Ett antal ggr för att jag kört mc utan hjälm, alla ggr mot kvitto på polisstn, samt för en månad sedan i Bangkok 1500 baht i muta för någon påhittat trafiköverträdelse som ingen i vår fullsatta bil förstod vad det var. Gissar att konstapeln ifråga tog oss bara för att han såg tillfället med en farang på väg ut ur stan i en Surinskyltad bil (dvs en lantis på väg hem). Alternativet till den höga mutan var nämligen att polisen skulle behålla körkortet i 12 dgr. Vad gäller "lantis" så tycker jag dock att den förmodligen snuskrika ägaren till soan nong nooch gjort en häftig grej genom att på dom flesta sportbilar i sin stora bilsamling klistrat texten "ai baan nawk". Det är nämligen ett nedvärderande uttryck som stadsbefolkningar brukar använda om landsbygdsbor och som väl kan översättas med just "lantis" eller liknande svenska uttryck. Att som lantis komma blåsande om en uppnäst stadsbo i t ex en Lamborgini känns nog rätt så revanchfyllt kan jag tänka mig. Kanske känns det lika revanchfyllt för en landsortspolis att sätta dit en storstadsbo på vift. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
flor Inlagd Februari 17, 2010 Dela Inlagd Februari 17, 2010 Har bara åkt dit en gång av en polis som påstod att jag åkt för fort. Fattar nu att det berodde på att jag efter omkörning inte körde tillbaka till innerfilen fort nog för jag höll hastighetsbegränsningen. Polisen ville ha tvåhundra bath, frun försökte pruta ned det till etthundra men polisen pekade på mig och sa "falang 200 ". Tog fram plånboken och såg att jag bara hade tusen bathsedlar och tänkte att nu blir jag blåst på 800 bath. Polisen tog sedeln tittade på den en stund, skakade på huvudet och sa nåt till frun och gav tillbaka den och vinkade iväg oss. Frågade frun vad det var han sa. "ingen växel" så han var nog bara lite korrupt. bor i Korat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Februari 17, 2010 Dela Inlagd Februari 17, 2010 (ändrad) Tycker det ar lite synd att boterna inte ar hogre eller eventuella straff hardare - det kanske kunde stoppa nagra av de snala men hjarndoda farangerna som tycker det ar coolt och haftigt att kora for fort. Har svart att kanna sympati for faranggubbar som beteer sig som omnipotenta tonaringar och gor det till sport att utsatta sin omgivning for onodiga risker g.m kora onodigt fort. Att kora for fort ar i grund och botten en solklart mkt egoistisk handling som kan rationaliseras bort pa allehanda satt men alltid forblir relativt svar att logiskt motivera. Lagg sedan till att manga av dessa fortkorare ocksa aktiv stodjer och nyttjar(och ofta hyllar) den utbredda korruptionen for att spara in ett par bathingar sa blir det hela annu lite osmakligare. Undrar om det var fler än jag som kom och tänka på Bror Duktig Visst håller jag med om att det kan finnas de som skiter i allt och alla, men de flesta av oss har väl för fasiken tillräckligt med sunt förnuft och kunskap om Thailänds trafik för att agera med omtanke i trafiken, annars är man nog ganska snart ett nytt nummer statistiken. Att skryta med att föra fram ett fordon i hög hastighet kan jag väl hålla med om är en ganska så omoget, att torska för "fortkörning" däremot, påstådd eller ej, är nog något farangen får finna sig i. Skillnad på svensk o Thaitrafikpolis är i grova drag att i Sverige tror sig farbror blå uträtta ett samhällsnyttigt värv, i alla fall vill politikerna att det skall vara så, i Thailand gäller det att sno åt sig tillräckligt med deg för att ge sin överordnade en dusör så man kommer högre på stegen för avancemang. (fri tolkning från fruns kusin). Hög hastighet (inom rimliga gränser) behöver i sig behöver inte framkalla fara om samtliga trafikanter håller någotsånär gemensam hastighet men här i Thailand är differensen mellan trafikanternas förmåga och möjlighet att anpassa hastigheten till våra "normalfarter" oerhört olika, det är i mitt tycke en av de allra största anledningarna till olyckor på större vägar, inte "bara tungfotade faranger". Baa Ändrades Februari 17, 2010 av Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 17, 2010 Dela Inlagd Februari 17, 2010 Och en riktigt farlig kombination på vägen är en tungfotad farang tillsammans med okunniga thailändska förare. Ju mer tungfotad desto högre risk då man vistas i den thailändska trafiken Ordspråket gäller. Kör med insidan !! Det gäller extra väl i Thailand Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bolme Inlagd Februari 17, 2010 Dela Inlagd Februari 17, 2010 När jag blir stoppad för en skit sak som fortkörning brukar det räcka med 20-50 baht .säger bara att jag inte har några hundringar det funkar bra. Men det e nog en förutsättning att du har ett Thai körkort. Bolme///// Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pontus Inlagd Februari 17, 2010 Dela Inlagd Februari 17, 2010 Nu har jag aldrig blivit stoppad men alltid haft med mig både Svenskt och internationellt körkort. Visar ni bara era Svenska körkort för polisen i Thailand? Vissa har det bra, andra har det bättre! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Februari 18, 2010 Dela Inlagd Februari 18, 2010 Nu har jag aldrig blivit stoppad men alltid haft med mig både Svenskt och internationellt körkort. Visar ni bara era Svenska körkort för polisen i Thailand? Visar alltid mitt internationella körkort och har alltid fungerat bra i Thailand/Malaysia, vet inte varför jag inte visar Thai eller det Svenska körkortet. Ha en bra dag! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Februari 18, 2010 Dela Inlagd Februari 18, 2010 Brukar skämta lite med BIB om man blir ålagd att visa körkort, kör det internationella och slår upp en sida med nåt arabiskt, den texten får t.o.m. Thaisnuten att rynka på pannan, oftast le och räcka tillbaka körkortet och säga "no pompem". Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd Februari 18, 2010 Dela Inlagd Februari 18, 2010 Undrar om det var fler än jag som kom och tänka på Bror Duktig Visst håller jag med om att det kan finnas de som skiter i allt och alla, men de flesta av oss har väl för fasiken tillräckligt med sunt förnuft och kunskap om Thailänds trafik för att agera med omtanke i trafiken, annars är man nog ganska snart ett nytt nummer statistiken. Att skryta med att föra fram ett fordon i hög hastighet kan jag väl hålla med om är en ganska så omoget, att torska för "fortkörning" däremot, påstådd eller ej, är nog något farangen får finna sig i. Skillnad på svensk o Thaitrafikpolis är i grova drag att i Sverige tror sig farbror blå uträtta ett samhällsnyttigt värv, i alla fall vill politikerna att det skall vara så, i Thailand gäller det att sno åt sig tillräckligt med deg för att ge sin överordnade en dusör så man kommer högre på stegen för avancemang. (fri tolkning från fruns kusin). Hög hastighet (inom rimliga gränser) behöver i sig behöver inte framkalla fara om samtliga trafikanter håller någotsånär gemensam hastighet men här i Thailand är differensen mellan trafikanternas förmåga och möjlighet att anpassa hastigheten till våra "normalfarter" oerhört olika, det är i mitt tycke en av de allra största anledningarna till olyckor på större vägar, inte "bara tungfotade faranger". Baa Ja, jag ar knappast nagot helgon. Kor tyvar ofta lite for fort. Det jag tycker ar mer an lovligt barnsligt var inlagg av typen stjp's dar han la ut GPS loggar och skrot om hur fort han kort hit och dit samt andra som med smiley gubbar berattat hur de korde rattfulla men latt kunde mta snuten osv. Manniskor gor sjalvklart ofta ogenomtankta saker (mig sjalv inkluderad), men ibland kanske man skall ha vett att skammas snarare an skryta eller? Iom andra bilisters och mopedisters ibland tveksamma omdome ar det svart att gardera sig mot olyckor. Aven om man ar en skicklig Schumacher bakom ratten sa finns inga garantier. Hogre fart innebar med fa undantag mindre mojligheter att undvika olyckor pga egna eller andras misstag - relativt enkel ekvation. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Acid_Crow Inlagd Februari 18, 2010 Dela Inlagd Februari 18, 2010 De fa ganger jag blivit stoppad har de inte bett om korkort eller nat.. de har bara sagt 'kor vidare', eller gatt igenom bilen i jakt pa droger.. Inga mutor har kravts, for jag har ju inte gjort nat fel, men brukar anda forsoka fjaska lite med frukt eller annat gott jag rakar ha med mig i bilen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Februari 18, 2010 Dela Inlagd Februari 18, 2010 (ändrad) Ja, jag ar knappast nagot helgon. Kor tyvar ofta lite for fort. Det jag tycker ar mer an lovligt barnsligt var inlagg av typen stjp's dar han la ut GPS loggar och skrot om hur fort han kort hit och dit samt andra som med smiley gubbar berattat hur de korde rattfulla men latt kunde mta snuten osv. Manniskor gor sjalvklart ofta ogenomtankta saker (mig sjalv inkluderad), men ibland kanske man skall ha vett att skammas snarare an skryta eller? Iom andra bilisters och mopedisters ibland tveksamma omdome ar det svart att gardera sig mot olyckor. Aven om man ar en skicklig Schumacher bakom ratten sa finns inga garantier. Hogre fart innebar med fa undantag mindre mojligheter att undvika olyckor pga egna eller andras misstag - relativt enkel ekvation. Håller med Dig till 100%, att köra fort är inte svårt, att komma fram snabbt och säkert är en konst..i alla fall i LOS. Baa (som lagt blyfoten på hyllan sedan många år tillbaka) Ändrades Februari 18, 2010 av Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Plätt Inlagd Februari 18, 2010 Dela Inlagd Februari 18, 2010 Nu har jag aldrig blivit stoppad men alltid haft med mig både Svenskt och internationellt körkort. Visar ni bara era Svenska körkort för polisen i Thailand? Har blivit stoppad på mc flertal ggr men bara behöft visa 2 ggr mitt Svenska körkort dom andra ggr bara rört plånboken där körkortet är ok säger polisen bara att köra. Bil aldrig stoppad. Är nog 98% Kalle Anka poliser i Thailand skulle jag tro Detta gäller Ayutthaya Mvh.Plätt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu