Jump to content
IGNORERAD

En död efter politisk sammandrabbning i Udon Thani.


Steinlager

Recommended Posts

Läste på Bangkok Post att en PAD-supporter igår blev ihjälslagen av en mobb som kallar sig Kon Rak Udon. PAD hade samlats i Nong Prajak-Parken där de byggt upp en scen, KRU-mobben samlades i Tung Sri Muang, beväpnade med machetes och påkar. De marcherade sedan till parken där de rev ner scenen och attackerade PAD-anhängarna utan att de 700 poliser som fanns närvarande gjorde något. Sedan marcherade de runt på gatorna och skanderade slagord mot PAD.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    4

  • Herr Chang

    2

  • Isaan Butterfly

    2

  • Akha

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest kalim

Lita mer uppgifter om "sammandrabbningen".

Mobben som genomförde attacken leddes av en Mr Uthai som "råkar" vara bror med Samaks jordbruksminister, Mr Saenkaew, från just Udon Thani.

Under attacken dödas en PAD anhängare och ytterligare 17 fick allvarliga skador, däribland Buri Rams förre senator, Mr Karun.

Andra demonstrationsförsök från PAD´s sida på andra platser i Isaan har också stoppas, dock inte under så blodiga former och med enbart matriella skador.

Ibland undrar jag vad det är för land jag har flyttat till där 450 beväpnade poliser lugnt står och tittar på när både ett mord och flera fall av svår misshandel sker framför ögonen på dem !!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

PAD, dvs yrkesdemonstranterna i Bangkok, mot regeringen, har nu börjat organisera demonstrationer i Isaan.

Förra veckan ordnade man en bilkolonn med 100 bilar fyllda med demonstranter från Bangkok som körde de 40 milen till gränsen mot Cambodja för att protestera mot att FNs UNESCO placerat Cambodjas tempel Preah Vihear på gränsen mot Thailand, på UNESCOS världsarvslista.

I Sri Saket möttes dom av flera hundra stenkastande Isaanbor.

Igår ordnade PAD från Bangkok en demonstration i Udon Thani. De 150 demonstranterna möttes av ca 1000 uppretade Udon Thani ungdommar. Några demonstranter blev skadade, men guvernören i Udon Thani förnekar idag PADs påstående att någon dödats.

Polisen i Udon Thani  säger att de  450 poliserna som bevakade PAD kunde inte skydda demonstranterna mot de uppretade Udon Thani borna som blev flera än polisen räknat med.

Dessa uppgifter har jag läst i Bangkok Post och The Nation

För några veckor sedan presenterade PAD i Bangkok ett förslag att 70 procent av Thailands Riksdag skall utses av eliten i Bangklok, och 30 procent skall väljas i allmänna val.

För att genomföra detta förslag krävs troligen en ny militärkupp. Att  få en ny militärkupp är inte lätt eftersom premiärminister Samak, som även är försvarsminister, har ett bra samarbete med militärbossarna.

Enda chansen för PAD är att skapa så mycket oro som möjligt i landet så att militären till sist måste ta makten.

Udon Thani

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Uppenbarligen finns det olika upplagor av Bangkok Post.

Min upplaga uppger att en person har mördats genom ett yxhugg i huvudet.

Min upplaga anger mobbens antal till 700 personer.

Min upplaga ger inget svar på varför 450 beväpnade poliser inte kunde förhindra 700 personer att genomföra misshandel, och ev mord, på  PAD anhängare som genomför en helt laglig demonstration. Polischefen i Udon Thani , Pol Maj-Gen Permsak, anser dock att något fel inte begåtts.

Uppgifter att PAD är avlönade "yrkesdemonstranter" har framförts av två personer på detta forum, men jag har aldrig hört eller läst den uppgiften här i Thailand.

PAD är inget parti och har inte helhjärtat stöd av något parti i Thailand. Det enda oppositionspartiet som finns i Thailand, Demokraterna, har klart tagit avstånd från vissa åsikter framförda av PAD . F.ö så är PAD inte någon enhetlig grupp med en gemensam åsikt.

Personer från många olika håll har framträtt på deras demonstrationer, som samlat upp till 25000 deltagare och i stort sett bara haft ett gemensamt krav. Bort med Samak !

Kalim

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tror säkert att bossarna för PAD kan samla 25000 personer i Bangkok som vill ha bort  den i december nyvalde Premiärministern  Samak och hans koalitionsregering,

men just nu har Thailand parlamentarisk demokrati vilket innebär att vid det val som hölls i december 2007, och där varje thai över 18 år  hade en röst, oavset var de bor eller vilken utbildning de har, gav majoriteten av rösterna till PPP och de övriga koalitionspartierna att regera landet  4 år framåt.

Dessa partier valde sedan  PPPs  ledare Samak till premiärminister.

Av Thailands över 60 miljoner invånare är ca 30 miljoner röstberättigade.

Den nuvarande regeringen fick  betydligt mer än hälften av rösterna vid valet för drygt ett halvår sedan.

Det förekom säkert  en del  sk  röstköp  från flera partier under valrörelsen, men eftersom alla partier utom ett ingår i koalitionsregeringen så skulle de ha fått en klar majoritet oavsett detta.

Om sedan någon i regeringen, eller annan person, gjort något brottsligt skall de naturligtvis dömas för detta, men då av domstol.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Varje medborgare i Thailand har en röst - Riktigt.

Tyvärr är dock inte alla röster lika mycket värda. Att Thaksin vid sin "jordskedseger" fick 75 % av parlamentsplatserna underlättades något av att oppositionen fick "betala" sina platser med 86 % fler röster per mandat jämfört med TRT.

Om Samak hade suttit vid makten även utan omfattande röstköp kan diskuteras. Varför skulle politikerna offra mångmiljonbelopp på röstköp om dom ändå skulle bli valda ?

Normalt här är att politikerna är oerhört generösa enbart mot sig sjäva och enda undantaget från den regeln är just när det är dags för val. Märkligt!

Nu gällde denna tråden inte Thailand valsystem eller Samaks legitimitet utan polisens agerande när de vägrar ingripa mot en mobb som attackerar, misshandlar och kanske tom dödar deltagare i en helt laglig demonstration som framställer det helt lagliga kravet på Samak´s avgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kalim,

"Att Thaksin vid sin "jordskedseger" fick 75 % av parlamentsplatserna underlättades något av att oppositionen fick "betala" sina platser med 86 % fler röster per mandat jämfört med TRT."

Berodde det på att man använde samma valmetod som till exempel Storbrittanien? Typ man kan vinna några distrikt med rejäl marginal, men förlora många knappt. Vilket får till följd att även om man totalt sett hade flest röster så får man inte majoritet i parlamentet.

Sveriges "jämkade uddatalsmetod" har väl sina brister kanske, men kommer nog närmare sanningen vad gäller röstandet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade just Bangkok post på nätet kl.15:30.  Ganska samstämmigt med föregåede inlägg, dock nämns i artikeln att Mr Uthai eller va det va han heter "uppmanat" sina halvgangsters "Khun rak Udon" att "döda" demonstranterna, vad har det leende folket tagit vägen?? Gäller att hålla sig på sin kant när det blir dags flytta till vinternästet och framför allt inte ta fram kameran vid fel tillfälle.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Som jag har sagt tidigare så har jag aldrig träffat en människa i Isaan som inte stöder Thaksin och nu PPP, så att åka dit och försöka demonstrera är nog ingen bra ide. Dom får nog hålla sig i Bangkok och vara nöjda med dom rikas stöd.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Herr Chang.

Det något ojämna "priset" på mandat beror delvis på ett valsystem liknande England, "The winner take´s it all", men även p.g.a. andra orsaker.

Det är redan fredagskväll här i Thailand ( = dags för en "fredagspilsner"), men om intresse finns, ska jag i morgon förklara hur det thailändska valsystem funkar och varför det ger ett så orättvist resultat.

Kalim

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Isaan Lover.

Menar Du fullt allvar att Du tycker att det är riktigt ska vara dödsstraff, utdelat av mobben utan rättegång,  på att genomföra en laglig demonstration mot Samak ??? ? ??? ? ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Naturligtvis tycker jag inte det, men betänk att dessa människor har tagit makten från folket till militären många gånger tidigare och att dom nu vill ändra så att Isaans röster ska vara mindre värda än dom i Bangkok. Jag tror många inkl. PAD underskattar folket i Isaan och deras vilja till förändring  via demokrati, men försvara våld det kan inte ens jag, bara inse att det är dömt att misslyckas att propagera mot dom folkvalda i deras egen provins.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Isaan Lover

Beträffande röstvärde, se mitt inlägg 5 . Det är rösterna från Isaan som är rejält övervärderande.

Ca 30 % av befolkningen  i Isaan röstade INTE på Samak. Konstigt att Du aldrig har träffat nån av dom, det har jag.

Kalim.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betr. polisens passivitet, det finns en video på udonthanimaps.com, dom rör inte en fena för att ens försöka tala idi*terna till rätta, man blir så förbannad på dessa fega kräk som hellre snor en "oskyldig" fortkörare ellr hjälmlös på svarta stålar än ens försöker hålla lag o ordning, måste vara rena drömjobbet att få stjäla från kreti o pleti och inte behöva göra ett jävla dugg när det behövs.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kalim,

Ja, det vore intressant med lite information om det thailändska valsystemet.

Hoppas du fick en trevlig fredagskväll, min egen börjar just nu!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Att mobben drabbar samman är väl inget specifikt för Thailand.

Hulliganproblem har vi ju även från och till i Sverige, inte minst när vissa stockholmslag drabbar samman i fotboll

och även då finns det ex på meningslöst våld och dödsfall.

Politik handlar i många fall om liv eller död, åtminstone i fattigare länder.

Det är väl klart att isaanborna vill försvara de reformer som genomförts och retar sig på att folk från Bangkok har

mage att komma till deras hemstäder och provocera.

Sedan om demonstrationerna är lagliga eller ej är en annan fråga.

Men vad har dessa demonstrerande människor i Isaan att göra?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Baa>

Jag är medlem på UdonThani Maps, har du nån länk till video´n ? Hittar inte den tyvärr...

Isan Lover>

Man blir verkligen förvånad när du säger att du inte har träffat nån som är kritisk mot Thaksin, ca hälften jag har pratat med är kritiska till Thaksin och framför allt till Samak som jag pratat med senaste tiden.

Annat var det för ca 4-5 år sedan när nästan alla tyckte väldigt bra om Thaksin

Och JA, det är med folk från Isaan och nordvästra delarna jag pratat med !

Är ganska säker att du kan få olika svar om du pratar i grupp och enskilt med Isaan-borna...

Mvh Micke/Akha

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej.

Baa>

Jag är medlem på UdonThani Maps, har du nån länk till video´n ? Hittar inte den tyvärr...

Den här hittade jag en läskig snutt på.

Hade

Baa

http://www.nationmul...=News&cateid=13

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

450 poliser på plats som inte gör nånting när det pågår misshandel nån meter ifrån dom...

Dom är betalda för att hålla sig passiva under "mobben"...

Blåsa i sina j...kla visselpipor är dom duktiga på ialla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag håller ju mest till i Udon Thani och Nong Khai och där var det nog närmare 90% som inte röstade på oppositionen om jag kommer ihåg rätt från distriktens röstsammanställning. Och jag har faktiskt aldrig träffat någon som varit emot Thaksin eller PPP ännu, men vi får väl se till vintern, kanske har det ändrat sig.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Om man tittar på det totala resultat av 2007 års val framgår att PPP med Samak i ledningen fick totalt ca 37 % av de avgivna rösterna.

Närmare 2/3 delar av Thailands befolkning röstade alltså inte på PPP/Samak !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag läste nyss att demonstranterna i PAD var betalade för att delta och hade tagit emot kontanter och gatis mat och sedan blivit påsatta t-shirts från PAD. Och att målet med deras möten är att provocera fram bråk i hela landet och försöka åstadkomma kaos för att få militären att ta makten igen, ett konstigt sätt att arbeta politiskt om man kallar sig demokratisk.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...