Jump to content

Hur mycket vet vi egentligen?

Surin P3

Recommended Posts

Rillex
4 timmar sedan, skrev Tommy:

Antar att du skämtar?

Om inte (vilket känns otroligt), så undrar jag vad du vet om vad andra varit med om?

Det är ibland svårt för mej att uppfatta ironi, och om du verkligen menar allvar, så...

Fortsätt tro att du är speciell, det är bra för din självkänsla, men att påstå att man har varit med om mer än de flesta, är ett riktigt stort påstående, som du knappast kan försvara...

Det beror på hur du upplever din verklighet.

Du kan tro, påstå eller tycka så, men det är inte sant för det.

MVH

Ja det är liksom inte alltid det lättaste att vara så ödmjuk när man egentligen vet och kan bäst!!

med vänliga hälsningar ..

MVH blir lite som ”gå och dö”  orkar man inte skriva det så ska man inte säga det heller...

• Ge karma 5
  • Fint 1
  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Tommy

5

• Atom

5

• Nicholas

4

• Bibben

4

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Är det en sådan kväll idag??......  

Funderar på hur lite jag egentligen vet. Alltså faktiskt på riktigt vet. Inte vad jag läst eller hört på nyheterna. Utan personligen vet.   Det är inte mycket.   Jag

Ironin är ett tungt vapen som många inte förstår..  

Posted Images

Captain Morgan
11 hours ago, Surin P3 said:

Funderar på hur lite jag egentligen vet.

Alltså faktiskt på riktigt vet.

Inte vad jag läst eller hört på nyheterna.

Utan personligen vet.

Det är inte mycket.

Jag vet egentligen bara vad jag tror och tycker. Knappt det ibland. 

Nä... jag vet inte nåt. Förmodligen dags att sova. 

Det är endast sunt förnuft som räknas.

samet
11 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Det man inte vet mår man heller inte dåligt av. Det räcker långt här i livet.

Skön filosofiskt tråd som kan bli hur lång som helst. Kunskap är bra, men kännedom behöver inte alltid vara till godo.

Innebär det att okunskap och dunheter innebär lycka? 

Då finns det många lyckliga på mpr.

Själv är jag riktigt glad, kanske även lycklig och när jag tänker efter riktigt hårt är jag nog euforisk. 

• Ge karma 2
  • Haha 3
Risifrutti
4 timmar sedan, skrev samet:

Innebär det att okunskap och dunheter innebär lycka? 

Då finns det många lyckliga på mpr.

Själv är jag riktigt glad, kanske även lycklig och när jag tänker efter riktigt hårt är jag nog euforisk. 

Förmodligen mindre olycka om du är lyckligt ovetande. Har inget med okunskap att göra utan snarare brist på kännedom.

Kunskap är makt, Det har nog dom flesta lärt sig här i livet, men knappast något som påverkar din euforiska känsla.

Benriach

Jag vet iallafall vilken öl som är godast...

• Ge karma 1
  • Ojojoj 1
  • Skål 2
  • Haha 3

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Alarik
13 minuter sedan, skrev Benriach:

Jag vet iallafall vilken öl som är godast...

Chimay Grande Réserve Barrel Fermented Oak Edition, 2019 ?

• Pannslag 3

Alarik
21 minuter sedan, skrev Alarik:

Chimay Grande Réserve Barrel Fermented Oak Edition, 2019 ?

Måste ha tänkt på Clirre.

Länge sedan han skrev på MPR.

Edited by Alarik

Atom

Finns en jävla massa saker jag vet. Exempelvis namnet på minst 150 huvudstäder, alla 50 stater i USA, vilka som tog SM-guld i fotboll 1982 och den kemiska beteckningen för minst 50 grundämnen. Plus givetvis en massa vardagliga saker som namnet på personer och prylar etc.

Jag antar dock att den gode P3 hade ett djupare syfte med sin fråga, kanske sprungen ur det genetiskt betingade finländska vemodet 😉. I så fall har han givetvis en poäng; när det gäller samtida händelser inom politik, ekonomi och vetenskap är det faktiskt inte särskilt mycket man med säkerhet vet. Visst finns det en del obestridlig fakta men vad/när/hur det innebär är alltid öppet för tolkningar och till och med de största experterna kan komma till diametralt motsatta konklusioner. 

• Skål 1
  • Haha 1

When I'm good, I'm good, but when I'm bad I'm better

conservator
On 2020-10-03 at 15:26, skrev Atom:

Finns en jävla massa saker jag vet. Exempelvis namnet på minst 150 huvudstäder, alla 50 stater i USA, vilka som tog SM-guld i fotboll 1982 och den kemiska beteckningen för minst 50 grundämnen. Plus givetvis en massa vardagliga saker som namnet på personer och prylar etc.

Jag antar dock att den gode P3 hade ett djupare syfte med sin fråga, kanske sprungen ur det genetiskt betingade finländska vemodet 😉. I så fall har han givetvis en poäng; när det gäller samtida händelser inom politik, ekonomi och vetenskap är det faktiskt inte särskilt mycket man med säkerhet vet. Visst finns det en del obestridlig fakta men vad/när/hur det innebär är alltid öppet för tolkningar och till och med de största experterna kan komma till diametralt motsatta konklusioner. 

1982 det var ju ett märkligt år att lägga på minnet var det möjligtvis för att IFK:s finalmotståndare var just Hammarby, för visst är det så att du tillhör kategorin landsortskillar som helt plötsligt får ett favoritlag ifrån Stockholm som av någon konstig anledning ofta blir just Hammarby

• Haha 1
audirs2
On 2020-10-03 at 12:13, skrev Alarik:

Måste ha tänkt på Clirre.

Länge sedan han skrev på MPR.

Vänta tills det skall flygas igen!!:lipa:

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

audirs2
On 2020-10-03 at 15:26, skrev Atom:

Kan du inte skriva nått med dom mest akademiska ord som finns så vi vanliga dödliga svimmar på direkten?:lipa:

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

janne_h

Fast ibland kan det vara bra att inte veta saker. Som när en anställd ringer och frågar om dom får köpa en skruv. 

Vad min fru köper i affären till exempel. 

Bra att veta saker, så länge det passerat spamfiltret. 😎😀

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

evert 1

Själv "vet" jag väldigt mycket = stor erfarenhet, men till vilken nytta?

Det duger gott åt mig men för andra är mitt vetande inte värt ett skit, dessutom börjar min kunskap bli förlegad.

Tiderna och världen förändras, tyvärr hänger nog jag inte med i den förändringen.

Yngre människor skulle nog anse att mitt vetande närmar sig nada.

EX 1 jag hittar bra i snart sagt varje svensk stad - men till vilken nytta nu när det finns GPS.

EX 2 kan själv tillverka bra dryck, men den kan idag även köpas in utifrån till bra pris.

EX 3 kan mer eller mindre helrenovera en bil av äldre årsmodell, men kan nästan inte göra något på en av årsmodell 2020.

• Ge karma 8
Atom
On 10/7/2020 at 3:18 PM, conservator said:

1982 det var ju ett märkligt år att lägga på minnet var det möjligtvis för att IFK:s finalmotståndare var just Hammarby, för visst är det så att du tillhör kategorin landsortskillar som helt plötsligt får ett favoritlag ifrån Stockholm som av någon konstig anledning ofta blir just Hammarby

Jag tillhör absolut kategorin "landsortskillar som plötsligt fick ett favoritlag från Stockholm och av någon anledning blev det Hammarby". Min story är att min gamla klubb från Tibro hade en tradition att åka till Borås för att gå på djurparken samt besöka Ryavallen för att se på fotboll som avslutning på säsongen. Min första resa var 1980 och Elfsborg mötte Bajen. Det var också en del av traditionen att man som god lokalpatriot skulle hålla på Elfsborg men jag och bästa polaren hade bestämt att vi skulle vara annorlunda så vi kom i gröna t-shirts när alla andra hade gula.

Vid SM-finalen höll också alla på IFK då dels Göteborg typ är Västergötland men också för att de var överlägset bäst. Jag och polaren hade dock lyckats locka över några stycken som höll på Billy, Putte och gänget och varje lunchrast var det stenhårda matcher mellan Bajen och Götet och till skillnad från i SM-finalen så brukade vi vinna. 

• Ge karma 1
  • Fint 2

conservator
1 timme sedan, skrev Atom:

Jag tillhör absolut kategorin "landsortskillar som plötsligt fick ett favoritlag från Stockholm och av någon anledning blev det Hammarby". Min story är att min gamla klubb från Tibro hade en tradition att åka till Borås för att gå på djurparken samt besöka Ryavallen för att se på fotboll som avslutning på säsongen. Min första resa var 1980 och Elfsborg mötte Bajen. Det var också en del av traditionen att man som god lokalpatriot skulle hålla på Elfsborg men jag och bästa polaren hade bestämt att vi skulle vara annorlunda så vi kom i gröna t-shirts när alla andra hade gula.

Vid SM-finalen höll också alla på IFK då dels Göteborg typ är Västergötland men också för att de var överlägset bäst. Jag och polaren hade dock lyckats locka över några stycken som höll på Billy, Putte och gänget och varje lunchrast var det stenhårda matcher mellan Bajen och Götet och till skillnad från i SM-finalen så brukade vi vinna. 

SÅ bra att ni vann lunchrastmatcherna, värre är det med det "riktiga" Bajen som har uppenbara problem att göra detsamma :-) aldrig för sent att byta till ett vinnande lag

Atom
8 minutes ago, conservator said:

SÅ bra att ni vann lunchrastmatcherna, värre är det med det "riktiga" Bajen som har uppenbara problem att göra detsamma :-) aldrig för sent att byta till ett vinnande lag

Ångest är den enda sanna känslan. Vill jag kunna glädja mig åt något så futilt som fotboll var och varannat år så skulle jag hålla på Paris SG eller Bayern Munchen. En eller två gånger under en livstid är precis lagom så jag väntar gärna 40 år till.

• Haha 1

conservator
3 minuter sedan, skrev Atom:

Ångest är den enda sanna känslan. Vill jag kunna glädja mig åt något så futilt som fotboll var och varannat år så skulle jag hålla på Paris SG eller Bayern Munchen. En eller två gånger under en livstid är precis lagom så jag väntar gärna 40 år till.

Glädien ska optimalt vara konstant, först då har du hittat rätt

Nicholas

Viss kännedom om matematik, fysik, kemi, biologi och andra naturlagar gör ju iallafall att man kan förstå den fysiska context man befinner sig i. 

Det kan inte påverkas av killgissare. 

On 10/13/2020 at 4:02 AM, Nicholas said:

Viss kännedom om matematik, fysik, kemi, biologi och andra naturlagar gör ju iallafall att man kan förstå den fysiska context man befinner sig i. 

Det kan inte påverkas av killgissare. 

Är det verkligen sant? Även professorer inom matematik, fysik, kemi, biologi samt angränsande naturvetenskaper är ytterst oeniga om stora frågor som klimatförändringar, Covid-19, universum och till och med hur man ska sampla en population för en väljarundersökning. Visst finns det fundamentala naturlagar som förmodligen bara Qanon-anhängare och andra religiösa missfoster ifrågasätter, men du behöver inte röra dig långt från 9:ans NO-bok så börjar de flesta sanningar öppna sig för killgissningar. Hyfsat skarpa killgissningar är dessutom farligare då de kommer med en viss akademisk tyngd och därför är svårare att vifta bort än killgissningarna från byggbaracken. 

• Ge karma 5
  • Haha 4

Nicholas
2 hours ago, Atom said:

Är det verkligen sant? Även professorer inom matematik, fysik, kemi, biologi samt angränsande naturvetenskaper är ytterst oeniga om stora frågor som klimatförändringar, Covid-19, universum och till och med hur man ska sampla en population för en väljarundersökning. Visst finns det fundamentala naturlagar som förmodligen bara Qanon-anhängare och andra religiösa missfoster ifrågasätter, men du behöver inte röra dig långt från 9:ans NO-bok så börjar de flesta sanningar öppna sig för killgissningar. Hyfsat skarpa killgissningar är dessutom farligare då de kommer med en viss akademisk tyngd och därför är svårare att vifta bort än killgissningarna från byggbaracken. 

Ja, ju längre man kommer från det uppenbara desto färre förstår vad det handlar om. 

Helt korrekt att det inträffar pinsamt snabbt. 

Därför borde grundläggande kunskaper vara krav för att få rösta. 

Minst xxx poäng på högskoleprovet som då kommer köras i en speciell upplaga som kallas röst-provet. 

Vi vill väl ändå inte ledas av hjärnsvaga individer? 

• Haha 2
audirs2
1 timme sedan, skrev Nicholas:

Ja, ju längre man kommer från det uppenbara desto färre förstår vad det handlar om. 

Minst xxx poäng på högskoleprovet som då kommer köras i en speciell upplaga som kallas röst-provet. 

Prexis, svetsare ska svetsa inget annat!!:lipa:

• Skål 1
  • Fint 2
  • Haha 2

19 hours ago, Nicholas said:

Ja det är ju många politikers våta dröm, att arbetare tas ifrån rösträtten🤣

• Haha 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund