Jump to content
IGNORERAD

Någon som har ångrat sig?


PlayTheGame

Recommended Posts

Hej

Jag ser det som helt naturligt att alla samhällsklasser finns representerade bland dom thaitjejer som invandrat till Sverige.

Det är lika naturligt att det finns rika och fattiga bland dessa, som att det finns rika och fattiga turister.

Jag tycker inte att dom rika i Thailand är svåra att lära känna, eller bli hembjuden till.

Men däremot tycker jag att deras liv är lite mindre spännande (nästan västerländskt) vad det gäller stress och måsten.

Så för en svensk man som gillar att leva "västerländskt" fast på asiatisk sätt så måste ju en "rik" thailändska passa fantastiskt bra.

Jag själv trivs ju bättre med dom enkla människorna på landsbygden, som fortfarande jagar och fiskar och saknar stress,

och lever sitt liv på samma sätt oavsett om börsen går upp eller ner, och oberoende om räntan är 1% eller 14%.

Och har solens upp och nedgång som klocka, och snart är jag där igen..

Mvh Isan Lover

IL,

Nar du brer pa och glorifierar din hemby med stora matt av bonderomantik sa finner jag det saval gulligt som karleksfullt da det ar tydligt hur mkt det betyder for dig. Dock ar det svarare att se nagon som helst konsekvens. Ena sekunden faller de offer for hemska ockerrantor och andra stunden behover de inte oroa sig for sadana saker osv.

En annan fundering ar vilken erfarenhet du har fran att leva nara inpa en medel- eller overklassfamilj i Thailand? Pa vad baserar du dina kategoriska slutsatser? Erfarnhet, kunskap eller regelratta gissningar?

Att pasta att det ar nastan vasterlandskt ar en rimlig slutsats att dra - om man gissar, eftersom det verkar logiskt. Min egen, och begransade erfarenhet, pekar dock pa motsatsen och aven om den matriella, akademiska, intellektuella nivan ar mer jamforbar med Sverige sa ar det anda milsvidda skillnader som praglas av djupt rotad kultur som jag bara ar i borjan av att forsoka forsta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 261
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    21

  • broder tuk tuk

    18

  • Baa

    15

  • Farang

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja, jag har kanske inte lika lång erfarenhet av byliv i Isaan som IL har. Jag känner dock inte igen mig i det han beskriver. Min slutsats är att folket i Isaan har minst lika mycket bekymmer som genomsnittssvensken. Problemen må vara av olika karaktär, men ont i magen gör det lik förbannat...

IL's smått löjliga beskrivning av det bekymmerslösa livet i Isaan är ej trovärdig för min del.

Det är ju lite rörande att läsa IL's berättelser om hur han accepterats i det enkla livet i Isaan. Dock lite deprimerande att han tydligen ej förstår att han aldrig kommer att bli en thailändare. Lika lite som jag, men jag fattar ju åtminstone att min bästa egenskap i deras ögon är att jag har relativt gott om pengar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man vistats ett antal år bland barerna så känner man igen en bartjej när man ser henne, oavsett om hon nu befinner sig i Flen eller på Kao San Road.

Tjejer som varit i barerna länge lägger sig till med en del maner som inte så lätt går att plocka bort.

Genom att prata med en thaitej ett antal minuter kan man snabbt avgöra ifall hon kommer från 3 år i baren på soi 8 eller direkt från hembyn i Isaan.

Den naturliga farangblygheten brukar försvinna ganska snabbt efter ett tag i baren.

Har hon sedan ett antal tatueringar på mer eller mindre diskreta ställen faller alla pusselbitarna på plats.

BTT

OK Jag köper att Du tror Dig känna igen en "barbrud". Det vet vi ju alla att Du är kapabel till om Du befinner Dig i en bar.

Jag köper dock inte att Du tror att Du känner igen en barbrud utanför en bar bara för att "Du umgåtts med ett flertal" och därmed klassat alla Du stöter på som barbrudar som är lite sexiga bara för att Du har den förträffliga kunskapen, jävla nonsens. :diablo:

Det finns en jäkla massa sexiga brudar som aldrig satt sin fot i en bar, tro det eler ej, men det är en bit av det verkliga livet. Utanför cocosnöten.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Wille

Du gör nog samma misstag som många andra och tror att jag bara har "råkat hamna bland risfälten", kanske i brist på

alternativ eller pengar.

Och inte känner och har umgåtts även med relativt rika Thailändare, enligt mina erfarenheter så är och var även rika lätta

att komma i kontakt med redan på åttiotalet och det har nog snarare blivit ännu lättare med åren.

Nej det är inte lätt att uttala sig om folk som man inte känner.

Till Chang

Som har problem att bli accepterad kan jag bara säga att det förmodligen finns någon anledning till det,

men eftersom jag aldrig har träffat honom eller vet något om honom så ska jag inte ens spekulera i varför,

jag vet ju inte ens om han har försökt eller ens vill bli accepterad.

Jag kan bara säga att han inte är ensam om det, jag känner till massor i samma situation.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste fader Baa!!

Om man nu kan känna igen barbrudar även utanför barerna ifall man har lång barerfarenhet kan väl inte du uttala dig om. Du har väl ingen längre erfarenhet av barliv.

Det är inga problem att snabbt känna igen en bartjej utanför baren.

För det första så har garvade bartjejer ett sätt och en personlighet som ganska mycket skiljer sig från den normala thaitjejen. En vanlig tjej från hembyn i Isaan skulle knappast flörta och vara fräck i truten mot en farang eller prata barengelska.

Pratar man lite med en thaitjej i Sverige på engelska upptäcker man ganska snabbt ifall barengelskans slangspråk smugit sig in i talet.

Bara att ställa de rätta frågorna så brukar det avslöjas.

Men det som egentligen är mest avslöjande är den omedvetna flörttaktiken som ofta sitter i även sedan tjejen lämnat barlivet bakom sig.

Det där med att skämta och sätta till med farangen på ett ganska vågat sätt.

Och ja jag har träffat fd bartjejer i Sverige.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste fader Baa!!

Om man nu kan känna igen barbrudar även utanför barerna ifall man har lång barerfarenhet kan väl inte du uttala dig om. Du har väl ingen längre erfarenhet av barliv.

Det är inga problem att snabbt känna igen en bartjej utanför baren.

För det första så har garvade bartjejer ett sätt och en personlighet som ganska mycket skiljer sig från den normala thaitjejen. En vanlig tjej från hembyn i Isaan skulle knappast flörta och vara fräck i truten mot en farang eller prata barengelska.

Pratar man lite med en thaitjej i Sverige på engelska upptäcker man ganska snabbt ifall barengelskans slangspråk smugit sig in i talet.

Bara att ställa de rätta frågorna så brukar det avslöjas.

Men det som egentligen är mest avslöjande är den omedvetna flörttaktiken som ofta sitter i även sedan tjejen lämnat barlivet bakom sig.

Det där med att skämta och sätta till med farangen på ett ganska vågat sätt.

Och ja jag har träffat fd bartjejer i Sverige.

BTT

Erfarenhet kan ju byggas på många grunder, efter 7 år i Thailanad har jag förmodligen sett fler Thailändskor än Du har trots Ditt häckande utanför damtoaletter och 7/11.

Tror säkert jag har träffat fler Thailändskor än Du har även i Sverige och jag kan försäkra Bäste bror om att det finns bartjejer som beter sig flerfaldigt bättre än en vanlig svensk Ulla på posten och de som aldrig satt sin fot i en bar som flirtar hejvilt, precis som Ullas kompis, så kom med nåt nytt, fast å andra sidan, i en cocosnöt finns ju bara en öppning och den har Du väl redan tryckt ner häcken i utanfö 7/11 och muggen.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja BTT,

Det är för all del så att en del fd bardamer i Sverige avslöjar sig tämligen omgående (speciellt om dom druckit alkohol), men långt ifrån alla. I vart fall enligt min erfarenhet, men jag kanske är för lättlurad?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag kom att tänka på ett bra exempel när det gäller att bli accepterad och att anpassa sig i ett annat land än det man är

född i, ta som ex. invandrare till Sverige som kommer ifrån alla världens hörn.

Obs! Detta är ett exempel och jag syftar inte på någon speciell individ, utan mer fenomenet i sig.

Nr 1. Hur stor chans har man att anpassa sig om dom bosätter sig i områden där det nästan bara bor andra invandrare.

Nr 2. Och fortsätter att tala sitt eget språk i det nya landet.

Nr 3. Och ser på hemlandets TV via parabol i det nya landet.

Nr 4. Och fortsätter att äta hemlandets mat i det nya landet.

Nr 5. Och umgås till största delen med landsmän i det nya landet.

Nr 6 Och behåller hemlandets traditioner i det nya landet.

Detta tror jag är den absolut största anledningen till att ganska många känner sig lite utanför i det nya landet.

Vi förväntar oss att invandrare till Sverige naturligtvis ska anpassa sig till allt nytt, men är vi själva beredda att göra det när vi kommer utomlands?

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Fader Baa!!

Nu svamlar du i nattmössan.

Vanliga filipinskor kan flirta hejvilt med faranggubbar men vanliga thaitjejer utanför baren gör knappast det.

Dels beroende på en naturligare blyghet men också beroende på omgivningens reaktioner.

Ser ju inte så bra ut om banknoi flörtar med farangen inför ögonen på thaimännen och andra anställda.

Då lär hon nog få veta att hon lever.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju inte så bra ut om banknoi flörtar med farangen inför ögonen på thaimännen och andra anställda.

Då lär hon nog få veta att hon lever.

Första gången jag var i Thailand med en kompis så köpte vi en resa på ett TAT kontor i Bangkok.

Det jobbade jobbade några söta sekreterare på kontoret som började att flörta med oss.

Det gick t.o.m så långt att försäljare frågade oss om vi ville gå ut med dom men vi tackade artigt nej tack.

Så det du snackar om märkte då inte jag av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången jag var i Thailand med en kompis så köpte vi en resa på ett TAT kontor i Bangkok.

Det jobbade jobbade några söta sekreterare på kontoret som började att flörta med oss.

Det gick t.o.m så långt att försäljare frågade oss om vi ville gå ut med dom men vi tackade artigt nej tack.

Så det du snackar om märkte då inte jag av.

Kan ju bara finnas en logisk förklaring till det.. Dom var väl gamla bargirls :P

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Lappen!

Det lyser igenom ibland i dina inlägg att du egentligen saknar erfarenhet av thailändska människor.

Två damer som arbetar inom turistbranchen har givetvis god erfarenhet av faranger och är därmed inte lika blyga som ex fabriksarbeterskan från Korat.

Såna damer brukar faktiskt kunna skämta lite med faranger.

De är ju också på något sätt Thailands ansikte utåt och vill givetvis ge en god image av sitt land.

Jag tror inte den lokala soppmadamen eller städerskan på hotellet skulle vara lika flörtiga mot er.

Visst en hotelstäderska kan man få en dejt med men blyg lär hon ju vara och skiljer sig därmed också från hardcorebartjejerna.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Lappen!

Det lyser igenom ibland i dina inlägg att du egentligen saknar erfarenhet av thailändska människor.

Jag har ALDRIG påstått att jag har någon större erfarenhet om Thailand eller dess invånare men jag säger bara vad jag upplevt och uppfattar saker och ting.

Dina inlägg däremot lyser genom att du har bara en sorts erfarenhet,förlåt dryper av, och det behöver jag inte nämna.

Och du påstår både det ena och det andra men kan inte backa upp dina ord.

Jag tror allvarligt att du fasen inte ens varit i Thailand utan bara ljuger ihop nått för det är enda sättet du kan få "vänner"

Link to comment
Dela på andra sajter

De är ju också på något sätt Thailands ansikte utåt och vill givetvis ge en god image av sitt land.

Väldigt positiv image dom vill visa upp genom att sätta på kunderna!!

Men det är väl den enda image du känner igen och det handlar bara om att sätta på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja BTT,

Det är för all del så att en del fd bardamer i Sverige avslöjar sig tämligen omgående (speciellt om dom druckit alkohol), men långt ifrån alla. I vart fall enligt min erfarenhet, men jag kanske är för lättlurad?

Herr Chang har talat.

får nog hålla med både chang och btt men va spelar det för roll huvudsaken är att dom är bra mäniskor sen om dom har jobbat i baren eller kontoret skit samma.ps min svåger som har bott i los och pratar thai och har låååång erfarenhet av Thailand sa en gång på en thaifest att 90% av tjejerna på festen var före detta bartjejer så det ligger nog en del sanning i vad btt säger

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

får nog hålla med både chang och btt men va spelar det för roll huvudsaken är att dom är bra mäniskor sen om dom har jobbat i baren eller kontoret skit samma.

Ingen har ju direkt sagt att det skulle vara negativt, men diskussionen kommer ju upp hela tiden så folk måste ju tycka att det är intressant att spekulera om. :great:

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Lappen!

Nu visar du din oerfarenhet av thailändska människor igen.

Vadå sätta på? Jag tror ju inte att damerna på resebyrån hade för avsikt att gå i säng med dig och din polare.

Men du inbillar väl dig att så fort en thaitjej ler mot dig eller kommer med något skämt så innebär det att hon är intresserad av sex.

Det kan säkert appliceras på bartjejer och en hel del svenska tjejer men en normalt arbetande thaitjej är knappast intresserade av att gå i säng med en medelålders lapplänning och hans polare.

Tror du det är du bara ovanligt korkad och naiv.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har ju direkt sagt att det skulle vara negativt, men diskussionen kommer ju upp hela tiden så folk måste ju tycka att det är intressant att spekulera om. :great:

Visst är det intressant på sätt och vis... för min del dock mer åt det akademiska hållet. Huruvida en specifik thaidam har en bakgrund i baren är ganska ointressant för mig. Jag är dock lite intresserad av den statistik man kan få fram empiriskt.

Lappen!

Det lyser igenom ibland i dina inlägg att du egentligen saknar erfarenhet av thailändska människor.

...

BTT

Jag bara baxnar... BTT borde enligt min mening genomlysa sina egna inlägg och begrunda huruvida dom påvisar någon förståelse av thailändare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det intressant på sätt och vis... för min del dock mer åt det akademiska hållet. Huruvida en specifik thaidam har en bakgrund i baren är ganska ointressant för mig. Jag är dock lite intresserad av den statistik man kan få fram empiriskt.

Om en specifik person har den bakgrunden spelar ju ingen större roll här på ett forum, kanske man är nyfiken om man är en bekant till henne dock. Jag skulle troligen vara nyfiken, men inte skulle det påverka på något sätt :)

Angående statistik så finns det nog ingen speciellt säkerställd överblick över Thailändska partners bakgrund, det känns som det är svårt att mäta det på något sätt som ger tillförlitlighet. Denna osäkerhet är säkert en av de större osakerna till att intresset är relativt stort och folk vill diskutera det och kommer med åsikter baserat på egna erfarenheter. Personligen har jag nog inte åsikt annat än att det är vanligt, samt att det är ganska intressant att läsa alla andras åsikter.

Jag har, vilket en del älskar att påpeka hela tiden, liten personlig erfarenhet av Thailand och Thailändare. De Thailändare jag kommit i kontakt med och känner idag kan jag ganska säkert säga kommer från överklassen. Om inte annat baserat på de feta studieavgifter deras familjer betalar för dem för att de ska kunna plugga i London.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Korp,

Anledning till mitt lilla intresse av huruvida de thaidamer jag träffar på i Sverige har en bakgrund i baren bottnar främst i vissa medlemmars påståenden (ja, BTT kommer osökt upp som kandidat).

Någon absolut sanning lär aldrig framträda. Jag gissar, och fru Chang tror sig veta det ena och det andra.

BTT's amatörmässiga och självgoda besserwissigt formulerade teorier fäster jag dock ingen vikt vid.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Herr Chang!!

Varför skulle en relativt välutbildad och ekonomiskt gynnad thaikvinna med en bra utstakad framtid i sitt eget land välja att dra iväg 800 mil bort med en småfet, halvalkoholiserad 55 åring?

Hur kan det komma sig att farangerna flockas och köper hus i det avlägsna Issan när majoriteten av singelgubbarna semestrar i barområdena i Pattaya eller Phuket.

Var träffar dessa singelgubbar sina damer som de köper hus till i damernas hembyar?

Inte tror jag väl att dessa Pattaya och Phuketgubbar åker upp en sväng till Isaan för att halvpackade tåga in i byarna och börja flörta med de fattiga risplockartjejerna som inte kan ett ord engelska.

Majoriteten av gubbarna som sitter och häckar i sina hus uppe i Isaan har givetvis träffat frugan i någon bar även om de nu inte erkänner det.

Frågar man en bartjej var hon har sitt hem så nog fan blir svaret i de flesta fall just Isaan.

Det finns dock en liten klick av gubbar som träffat sina darlingar via kontakter och via nätet.

Det ska erkännas,

men de är säkert inte i majoritet.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett några individer på det här forumet som jag beundrar p.g av sin kunskap, insikt och verbala förmåga.

Sedan finns det de jag beundrar för deras styvnackade inställning, de absolut största exemplen på detta är IL och BTT, inte en tum ger de vika, beundransvärt, den stora skillnaden dem emellan är att IL brinner för sin politiska åsikt samt sin kärlek till Issanska folket, HKO mannen BTT däför att han inte kan bättre. :whistle:

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett några individer på det här forumet som jag beundrar p.g av sin kunskap, insikt och verbala förmåga.

Sedan finns det de jag beundrar för deras styvnackade inställning, de absolut största exemplen på detta är IL och BTT, inte en tum ger de vika, beundransvärt, den stora skillnaden dem emellan är att IL brinner för sin politiska åsikt samt sin kärlek till Issanska folket, HKO mannen BTT däför att han inte kan bättre. whistle.gif

Baa

Jag kan ibland också beundra IL for att han står upp for sin overtygelse när det blåser snålt. Samtidigt hyser jag en viss aversion mot folk, däribland IL, som vägrar se att det finns negativa inslag i det positiva och vice versa. Om det skulle komma fram att Thaksin käkade Isaanbarn skulle han säkert hitta en positiv spin till det också yes.gif .

Jag har också svårt for när folk tar sin kunskap om sitt eget lilla mikrokosmos och forsoker applicera det på allting och där är BTT givetvis oslagbar men även IL är rätt duktig.

Själv är jag bara en tråkig besserwisserangry.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag bara en tråkig besserwisserangry.gif .

Inte alls Atom, du är en jättekul besserwisser. :yes:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls Atom, du är en jättekul besserwisser. yes.gif

Tack Vaxet men tyvärr blir det lite som när Hun Sen hyllar Thaksin for hans jobb for de fattiga när en besserwisser hyllar en annan great.gif .

Jag tror nog inte BTT, IL, S-M, Bossej, Nerike och några till tycker att jag är lika kul, besserwisserepitet har de nog dock ingen invändning mot yes.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...