Jump to content
IGNORERAD

Siam-Nilsson tycker till


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

Hejsan :)

Jag tyckte det var ett jättekul inlägg :great:

Jag har för mig att det förekommit något "liknade" tidigare.

Var det inte självaste Vaxet som sammansatt en lista på medlemmars kommentarer ? :unsure:

Det mottogs med klang och jubel, rakt av ! :whistle:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    10

  • stefan5300

    10

  • Balut Power

    10

  • BaBoo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Det finns kul satir. Och det finns dum satir.

Kul, och meningsfull, satir är t.ex humoristisk satir som förlöjligar någon som t.ex sticker ut hakan publikt med åsikter som förminskar eller skadar individer eller grupper.

Syftet är att åstadkomma en förändring hos den som förminskar eller skadar.

Dum satir är satir som inte syftar till annat än att förlöjliga. Och detta kan egentligen inte kallas för satir.

Översittaraktig slagfärdighet passar bättre.

Hurvida man använder okväden, eller inte, är inte poängen.

Om en person är dum mot någon annan, eller andra, så förjänar denne att höra detta.

Och gott kanske att få sin självkänsla lite sårad för att minnas detta till nästa gång.

Men vem förtjänar att göras till åtlöje oförtjänt? crazy.gif

Nu kan det vara ok att göra detta iaf, om ingen specifik person utpekas och syftet med satiren annars är god.

Men om syftet bara är att utmärka sig själv så blir det bara fel, fult och dumt. :)

Lite som att kliva in på att behandlingshem för mongoloida och börja skämta om efterblivna.

Skitkul, om man är känslolös och sätter sig själv på piedestal.

Att sen IL och S-N rör om tycker jag också är kul.

Men jag tycker nästan attt det är roligare att de gör det på bekostnad av att lyckas framställa sig själva som korkade trots sin egna förträfflighet.

Det är liksom livets oregisserade gratissatir det. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Vaxet och S-N tillhor den ganska exklusiva skara på forumet som kan och vill skriva inlägg på over 10 rader så jag hoppas båda fortsätter. Jag antar att alla trottnar på forumet ibland men det blir ju inte bättre än vad vi gor det till. Vore trist om man bara hade porrsurfningen när man sitter på sitt hotell i Gobi yes.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Vaxet och S-N tillhor den ganska exklusiva skara på forumet som kan och vill skriva inlägg på over 10 rader så jag hoppas båda fortsätter. Jag antar att alla trottnar på forumet ibland men det blir ju inte bättre än vad vi gor det till. Vore trist om man bara hade porrsurfningen när man sitter på sitt hotell i Gobi yes.gif .

Så länge Vaxet inte spyr galla över alla inlägg som går emot hans värderingar så håller jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge Vaxet inte spyr galla över alla inlägg som går emot hans värderingar så håller jag med.

Ett forum är en tvåvägskommunikation men det fungerar nästan mer som en envägskommunikation. Även om det finns smileys så är det oerhort svårt att få fram känslor som i en "riktig" kommunikation. Lägger man dessutom till att vi är från 20 till 70 år, vissa har en PhD och andra 7-årig folkskola, vissa är direktorer och andra sopåkare så är det lätt att forstå att det blir missforstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sen IL och S-N rör om tycker jag också är kul.

Men jag tycker nästan attt det är roligare att de gör det på bekostnad av att lyckas framställa sig själva som korkade trots sin egna förträfflighet.

Det är liksom livets oregisserade gratissatir det. :)

Haha precis så är det :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett forum är en tvåvägskommunikation men det fungerar nästan mer som en envägskommunikation. Även om det finns smileys så är det oerhort svårt att få fram känslor som i en "riktig" kommunikation. Lägger man dessutom till att vi är från 20 till 70 år, vissa har en PhD och andra 7-årig folkskola, vissa är direktorer och andra sopåkare så är det lätt att forstå att det blir missforstånd.

Du har alldeles rätt i detta, dock vill jag påstå att det ligger mer ansvar på de akademiskt bildade med språkliga förtecken att inte verbalt "köra över" de som inte är det. Ger liksom en besk eftersmak av att "där fick Du bonnläpp".

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen hoppar jag oftast över inlägg som dessa du beskriver.

Jag föredrar dig som du är Siam-Nilsson.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alldeles rätt i detta, dock vill jag påstå att det ligger mer ansvar på de akademiskt bildade med språkliga förtecken att inte verbalt "köra över" de som inte är det. Ger liksom en besk eftersmak av att "där fick Du bonnläpp".

Baa

Exakt! Vi lägger upp ett ordregister på ca 150 vanliga ord som får användas vid inlägg. Kan det bli mera rättvist?

Kanske måste vi därutöver införa vissa regler som förhindrar svårare kombinationer utav de tillåtna orden. :crazy:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, detta att fodervärdarna kan ge karma är en styggelse!

Blir det inte ändring snarast så åker solglasögonen på varje gång jag tittar in på MPR!

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alldeles rätt i detta, dock vill jag påstå att det ligger mer ansvar på de akademiskt bildade med språkliga förtecken att inte verbalt "köra över" de som inte är det. Ger liksom en besk eftersmak av att "där fick Du bonnläpp".

Baa

Du har givetvis rätt även om jag inte tror att akademisk utbildning och skriftlig färdighet alltid går hand i hand. Friheten att få dela ut lite snytingar i diskussionerna måste man få ha, så länge det gors med glimten i ogat. Problemet är väl att den glimten inte alltid framgår på ett forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har givetvis rätt även om jag inte tror att akademisk utbildning och skriftlig färdighet alltid går hand i hand. Friheten att få dela ut lite snytingar i diskussionerna måste man få ha, så länge det gors med glimten i ogat. Problemet är väl att den glimten inte alltid framgår på ett forum.

Helt rätt Atom

På ett forum ser man inte glimten i ögat

och man hör inte sarkasmen i rösten.

Det blir svårt

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt! Vi lägger upp ett ordregister på ca 150 vanliga ord som får användas vid inlägg. Kan det bli mera rättvist?

Kanske måste vi därutöver införa vissa regler som förhindrar svårare kombinationer utav de tillåtna orden. :crazy:

5

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alldeles rätt i detta, dock vill jag påstå att det ligger mer ansvar på de akademiskt bildade med språkliga förtecken att inte verbalt "köra över" de som inte är det. Ger liksom en besk eftersmak av att "där fick Du bonnläpp".

Baa

Till vilken nivå hade du då tänkt att "de akademiskt bildade med språkliga förtecken" skall sänka sej för att ta sitt ansvar?

Förskolan, eller räcker det med någon grundskolenivå?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen gillar jag inlägg och frågor som fokuserar på hur man står/sitter på toan. Det var ju ganska roande första gångerna man hörde från toan: AJJJJJJJ!

Vilket man senare förstod indikerade att hon hade ramlat av toan. :blink:

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej allihopa,

Vad ska man säga om all denna plötsliga och stundtals bittra uppmärksamhet?

Och var ska man börja om man nu vill försöka nysta upp denna härva av spretande tyckerier och slungade anklagelser mot både mig som person och mitt sätt att skriftligen uttrycka mig.

- Jag tycker faktiskt att härvan börjar nå rent artistiska former, så för min del så får den gärna lämnas lika orörd och tilltrasslad som den för närvarande ter sig. Kanske indignationen över den ”orättfärdiga” karmatilldelningen kan lämnas över till de universitetselever som gillar Antropologiska studier. De kanske sitter förmodligen och letar efter ett intressant material till den kommande D-uppsatsen.

- Oj då! Den där sista meningen kommer säkert att tolkas som att SiamNilsson lider av en obotlig hybris, och att han åter igen förlöjligar, förminskar och muckar gräl med hans sårade kritiker. Ha ha ha.

But, ”What the heck – Bring it on baby – I probably asked for it”. . . :dance1:

Några stackars rader som innehåller ironi eller satir kan eventuellt uppfattas som taskig kritik av de som sitter och känner sig direkt träffade.

Men jag tycker inte att det var särskilt elakt när jag skrev ner några typexempel på vanligt förekommande frågor som faktiskt ställs här på det publika Mpr.

Jag har inte nämnt några personer vid namn eller pekat finger på någon speciell individ, så varför denna upprördhet över sk ”dum ironi”.

Det enda namnet som jag skrev i mina påhittade frågor, ja det var det fiktiva namnet ”Bertil” som för övrigt var helt tagit ur luften. Om det nu var någon ”Bertil” som läste detta om plånboksstölden i Pattaya och då kände sig träffad av mitt integritetskränkande inlägg, så är det väl bara att beklaga, och jag hoppas att han och hans vän i framtiden slipper umgänget med dessa långhåriga och skurkaktiga bardamer.

Jag vet att en del ondgör sig över olika jämförelser som jag har skrivit, och de beskriver dessa som både plumpa och okunniga teser från SiamNilsson. Men det råder ju fri tolkningsrätt så varsågod att raljera över detta, väl bekommet.

- Men jag håller inte med om att jag brukar skriva läsarna på näsan. Det är snarare en efterkonstruktion från de som är i behov av en antagonist att bolla dagsilskan med. I det senaste inlägget som plötsligt flyttades över till en egen tråd av ledningen har jag medvetet valt att läsarna själva ska få läsa och tycka till om kontentan av aktuella frågor som då och då ställs på Mpr. Ingen av de i mitt tycke lustiga frågeställningarna är ordagrant återgivna eller citerade, så ingen person behöver därför känna sig speciellt utpekade och hånade av mig.

Men vad säger man då när en av mina kritiker samtidigt ondgör sig över att jag förmodligen förlöjligar personerna bakom vissa typinlägg här på Mpr, men samtidigt drar han sina egna paralleller och skriver så här om de stackars personer som tydligen har drabbats av min humor:

” Lite som att kliva in på att behandlingshem för mongoloida och börja skämta om efterblivna. Skitkul, om man är känslolös och sätter sig själv på piedestal.”

Jag ställer mig lite tveksam till om det bara är SiamNilsson som är känslolös eller har satt sig själv på piedestal.

Eller är det bara jag som lyckas med dessa etiska ”övertramp” på forumet Mpr? :whistle:

Överlag var det kul och intressant läsning från de som orkade skriva egna synpunkter i denna tråd, tack för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam..

Nä du är inte ensam att göra övertramp, det var inte mångar dagar sedan vaxet hota att lägga ner MPR för nåt jag skrev och fick karma för det.

Så frågan är om man får för många karma av folk, men inte stämmer med vad den personen tycker.

Är det inte så att den personen är avund, eller handlar det om sandlåde fasoner.

Ungefär så här låter det ibland i vissa trådar, - Får inte jag ha den blå hinken då går jag hem

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Till vilken nivå hade du då tänkt att "de akademiskt bildade med språkliga förtecken" skall sänka sej för att ta sitt ansvar?

Förskolan, eller räcker det med någon grundskolenivå?

Du får tolka det hur Du vill, men det har ju försiggått en hel del ordbajseri såväl i akademiska ordalag som i jordbunden bonnsvenska, det finns väl inga regler för sådant utan sunt förnuft måste väl för tusan kunna gälla, stundtals blir det dock rätt svårt att inte se sarkasmen mellan raderna där en del skribenter ser sig som oöverträffade både i sak och funktion. Det kommer alltid att finnas linguistiska skillnader, eller olika skitprat, men det gör väl det hela mer variantrikt, dock ansser i alla fall jag att det bör finnas en hövlig och icke nedsättande ton i ett inlägg, men visst, föredrar Du småskolan så duger det säkert åt de flesta för där har ju alla gått. :mdr:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihopa,

Vad ska man säga om all denna plötsliga och stundtals bittra uppmärksamhet?

Och var ska man börja om man nu vill försöka nysta upp denna härva av spretande tyckerier och slungade anklagelser mot både mig som person och mitt sätt att skriftligen uttrycka mig.

- Jag tycker faktiskt att härvan börjar nå rent artistiska former, så för min del så får den gärna lämnas lika orörd och tilltrasslad som den för närvarande ter sig. Kanske indignationen över den ”orättfärdiga” karmatilldelningen kan lämnas över till de universitetselever som gillar Antropologiska studier. De kanske sitter förmodligen och letar efter ett intressant material till den kommande D-uppsatsen.

- Oj då! Den där sista meningen kommer säkert att tolkas som att SiamNilsson lider av en obotlig hybris, och att han åter igen förlöjligar, förminskar och muckar gräl med hans sårade kritiker. Ha ha ha.

But, ”What the heck – Bring it on baby – I probably asked for it”. . . :dance1:

Några stackars rader som innehåller ironi eller satir kan eventuellt uppfattas som taskig kritik av de som sitter och känner sig direkt träffade.

Men jag tycker inte att det var särskilt elakt när jag skrev ner några typexempel på vanligt förekommande frågor som faktiskt ställs här på det publika Mpr.

Jag har inte nämnt några personer vid namn eller pekat finger på någon speciell individ, så varför denna upprördhet över sk ”dum ironi”.

Det enda namnet som jag skrev i mina påhittade frågor, ja det var det fiktiva namnet ”Bertil” som för övrigt var helt tagit ur luften. Om det nu var någon ”Bertil” som läste detta om plånboksstölden i Pattaya och då kände sig träffad av mitt integritetskränkande inlägg, så är det väl bara att beklaga, och jag hoppas att han och hans vän i framtiden slipper umgänget med dessa långhåriga och skurkaktiga bardamer.

Jag vet att en del ondgör sig över olika jämförelser som jag har skrivit, och de beskriver dessa som både plumpa och okunniga teser från SiamNilsson. Men det råder ju fri tolkningsrätt så varsågod att raljera över detta, väl bekommet.

- Men jag håller inte med om att jag brukar skriva läsarna på näsan. Det är snarare en efterkonstruktion från de som är i behov av en antagonist att bolla dagsilskan med. I det senaste inlägget som plötsligt flyttades över till en egen tråd av ledningen har jag medvetet valt att läsarna själva ska få läsa och tycka till om kontentan av aktuella frågor som då och då ställs på Mpr. Ingen av de i mitt tycke lustiga frågeställningarna är ordagrant återgivna eller citerade, så ingen person behöver därför känna sig speciellt utpekade och hånade av mig.

Men vad säger man då när en av mina kritiker samtidigt ondgör sig över att jag förmodligen förlöjligar personerna bakom vissa typinlägg här på Mpr, men samtidigt drar han sina egna paralleller och skriver så här om de stackars personer som tydligen har drabbats av min humor:

” Lite som att kliva in på att behandlingshem för mongoloida och börja skämta om efterblivna. Skitkul, om man är känslolös och sätter sig själv på piedestal.”

Jag ställer mig lite tveksam till om det bara är SiamNilsson som är känslolös eller har satt sig själv på piedestal.

Eller är det bara jag som lyckas med dessa etiska ”övertramp” på forumet Mpr? :whistle:

Överlag var det kul och intressant läsning från de som orkade skriva egna synpunkter i denna tråd, tack för det.

Ordbajseri i vanlig ordning!!

Jag orkade inte läsa skiten denna gång heller :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att man har ett väldigt dåligt ordförråd när man måste använda hundratals ord för att beskriva något som de flesta kan beskriva med ett fåtal ord?

Visst har du rätt. Det pratas och skrivs alldeles för mycket idag. Egentligen räcker det ju med ett ja eller nej. Och om diskussionen skulle dra ut på tiden så kan man ju peka på det man vill ha sagt. :D

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...