Jump to content
IGNORERAD

Gummiträd


ARO

Recommended Posts

Bakgrund: Jag bor i Sv och min tjej i Thailand, träffas några gånger om året i Th. Hon arbetar i dag som massör men invensterar sina pengar i gummiträd, äger i dag 15 Rai.

Nu har hon fått ett erbjudande att köpa 23 Rai för 1.5 milj Bath, träden är idag 4 år. odlingen ligger ca 4 mil från Buri Ram.

Eftersom jag inte kan/vet något om detta så har jag försökt sätta mig in i detta, men vet någon om priset är rätt? vad är det för vinst per rai? Har hört att 1 rai ger 66.000 Bath per år är detta rätt?

Kan man leva på 38 Rai när träden skall skördas (om 3/4ÅR)?

ARO

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • jack26

    5

  • BaBoo

    4

  • lenno

    3

  • ARO

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Bakgrund: Jag bor i Sv och min tjej i Thailand, träffas några gånger om året i Th. Hon arbetar i dag som massör men invensterar sina pengar i gummiträd, äger i dag 15 Rai.

Nu har hon fått ett erbjudande att köpa 23 Rai för 1.5 milj Bath, träden är idag 4 år. odlingen ligger ca 4 mil från Buri Ram.

Eftersom jag inte kan/vet något om detta så har jag försökt sätta mig in i detta, men vet någon om priset är rätt? vad är det för vinst per rai? Har hört att 1 rai ger 66.000 Bath per år är detta rätt?

Kan man leva på 38 Rai när träden skall skördas (om 3/4ÅR)?

ARO

Hej

Det priset är nog ganska ok, varken billigt eller dyrt.

Normalt kostar jordbruksmark mellan 15-30 000 baht per rai, på er mark är ju gummiträden planterade och

gödslade och skötta i 4 år, så nu är ju värdet betydligt högre.

Sedan är det ju alltid svårt att värdera en markbit utan att ha sett den.

Är träden välväxta och friska (kraftiga)?

Finns det vatten?

Finns det vägar?

Vilken typ av papper har marken?

Kolla upp att allt är ok, med ev. släktingar, ev. belåning o.s.v

Att leva på 38 rai gummiträd borde inte vara några problem, åtminstone inte med dom priser som är nu,

men vad priserna blir på gummi i framtiden vet man ju aldrig.

Räkna också med att 40-50% av inkomsterna ifrån gummit går åt i löner och skötsel av odlingen.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det priset är nog ganska ok, varken billigt eller dyrt.

Normalt kostar jordbruksmark mellan 15-30 000 baht per rai, på er mark är ju gummiträden planterade och

gödslade och skötta i 4 år, så nu är ju värdet betydligt högre.

Sedan är det ju alltid svårt att värdera en markbit utan att ha sett den.

Är träden välväxta och friska (kraftiga)?

Finns det vatten?

Finns det vägar?

Vilken typ av papper har marken?

Kolla upp att allt är ok, med ev. släktingar, ev. belåning o.s.v

Att leva på 38 rai gummiträd borde inte vara några problem, åtminstone inte med dom priser som är nu,

men vad priserna blir på gummi i framtiden vet man ju aldrig.

Räkna också med att 40-50% av inkomsterna ifrån gummit går åt i löner och skötsel av odlingen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh igen

Tack för dina råd.

När det gällde papper, så har jag hört att regeringen skulle äga marken och den som brukar den har rätten och att man skriver över sk, träden påny ägare

kan det var så?

ARO

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Heh igen

Tack för dina råd.

När det gällde papper, så har jag hört att regeringen skulle äga marken och den som brukar den har rätten och att man skriver över sk, träden påny ägare

kan det var så?

ARO

Hej

Visst kan det vara så och då heter marken sopokhor, då skrivs marken över av bychef och några betrodda bybor bevittnar överlämnandet

och betalningen, dessa skriver också på dokumentet.

Innan köpet bör man tillsammans med säljaren och grannar kontrollera markgränserna (så att ingen tvist uppstår) ibland finns gränspålar

utsatta, det är också bra att göra en kontrollmätning så att det antal rai man betalar för stämmer.

Sedan får man vänta tills vår motsvarighet av lantmäteriet kommer på besök (kan ta några år) och be dessa mäta upp och markera ordentligt,

man beställer då också en ny karta med er frus namn på.

Det är sedan mycket viktigt att bruka marken och att betala skatten för den varje år, och betalningen ska vara i din frus namn.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Lånar tråden lite, när man planterar ett gummiträd hur pass viktigt är det med vattning, gödsel och hålla plantan fri från ogräs tills när trädet börjar producera gummi?

Och kan man lagra rågummi (tänkte ifall det går att lagra när priserna är låga)?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Guest Isan Lover

Lånar tråden lite, när man planterar ett gummiträd hur pass viktigt är det med vattning, gödsel och hålla plantan fri från ogräs tills när trädet börjar producera gummi?

Och kan man lagra rågummi (tänkte ifall det går att lagra när priserna är låga)?

Hej

Om man planterar under torrtiden måste trädplantorna vattnas för att överleva, gödning och ogräsrensning krävs också under hela trädens livstid, från början för att

växa ordentligt och senare för att producera mycket gummi.

Man kan spara gummi tills priset går upp, men det är stöldbegärligt och bör hållas under uppsikt, helst inlåst.

Priset nu var 84 baht per kilo.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite, när man planterar ett gummiträd hur pass viktigt är det med vattning, gödsel och hålla plantan fri från ogräs tills när trädet börjar producera gummi?

Och kan man lagra rågummi (tänkte ifall det går att lagra när priserna är låga)?

Ja det råder ju tvivlade meningar om detta?

Men jag dubbade däck för fulla muggar i aug BKK hakki p :ironi:

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Guest Isan Lover

Hej

Regeringen i Thailand satsar vidare på gummiträds odling, och kommer att erbjuda 8 miljarder baht i lån till låg ränta för att få ytterligare

800 000 rai planterade med gummiträd.

Mvh Isan Lover

Govt will fund rubber to meet world demand

Published on August 17, 2010

The government is planning to obtain a Bt8-billion loan to fund an extended project to plant rubber in an area totalling 800,000 rai across the country, Deputy Agriculture Minister Supachai Phosu said yesterday.

The money will be granted as soft-loans to rubber planters participating in the scheme, which was aimed at boosting rubber production volume to cope with growing global demand, he said.

The scheme will be implemented by the Office of the Rubber Replanting Aid Fund (RRAF) under the ministry's supervision. Rubber planters can repay the loan through a revenue scheme contributed to by rubber exporters who will profit from the rise in global rubber prices.

In its previous phase, RRAF subsidised rubber plantations for the first three years, with planters shouldering the cost for the next four years, in the seven-year period when rubber trees began to yield harvests.

In this phase, the RRAF will offer loans at low-interest rates throughout the seven-year period while planters and exporters share the profits, which are also raised to ensure a minimum profit for the planters.

Supachai said he could guarantee there would be no profiteering by politicians or anyone involved in the scheme.

Worrathep Wongsasutthikul, who serves on a national committee on promotion of administrative decentralisation, said rubber would be a key product in high demand across the globe, as synthetic rubber becomes rarer while the world's petroleum supply begins to run out.

Thailand has been and will be a major rubber production hub in the long run, because of a growing world population and 90 per cent of raw rubber produced in Asia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Regeringen i Thailand satsar vidare på gummiträds odling, och kommer att erbjuda 8 miljarder baht i lån till låg ränta för att få ytterligare

800 000 rai planterade med gummiträd.

Mvh Isan Lover

...

Supachai said he could guarantee there would be no profiteering by politicians or anyone involved in the scheme.

...

Så uppfriskande att ingen ska sko sig! Thailand kanske är inne på rätt väg?

Å andra sidan lite oroande att Supachai känner behovet att uttala sig om just det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är tanken då att du ska låna ut dom pengarna till din tjej ?

Hej

Jag förmodar att det var mig du avsåg och svarar därför.

Vi ska inte låna några pengar men hade vi gjort det så hade det varit gemensamt eftersom vi delar allt i livet även ekonomin.

Men det är kul att se att dom tror på gummi som en forsatt näring i Thailand, och att dom är beredda att ge fler möjlighet att satsa på detta via billiga lån, misstänker att några släktingar kommer att hoppa på detta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag förmodar att det var mig du avsåg och svarar därför.

Vi ska inte låna några pengar men hade vi gjort det så hade det varit gemensamt eftersom vi delar allt i livet även ekonomin.

Men det är kul att se att dom tror på gummi som en forsatt näring i Thailand, och att dom är beredda att ge fler möjlighet att satsa på detta via billiga lån, misstänker att några släktingar kommer att hoppa på detta.

Mvh Isan Lover

Frågan va faktiskt ställd till trådskaparen men ditt svar va intressant ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte nyss kris och överetablering i gummiträdsodlingarna? Verkar rätt riskfyllt eller räknar alla kallt med att peak oil skall öka behovet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Var det inte nyss kris och överetablering i gummiträdsodlingarna? Verkar rätt riskfyllt eller räknar alla kallt med att peak oil skall öka behovet?

Hej

Priset för gummit är konjukturkänsligt och rasade ca 50% i samband med den senaste lågkonjukturen (krisen) och har nu gått upp ca 25% igen.

Och förmodligen kommer det att gå upp till lika höga nivåer som tidigare om konjukturuppgången fortsätter.

Men på längre sikt är det nog svårare att gissa rätt.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

66,000 baht per Rai och år. I princip skulle man då tjäna in kostnaden för köp av mark och träd under ett enda år.

Kanske du menar att 1 Rai kan inbringa en försäljning på 66,000 baht utan att man tar med kostnader och eget arbete i beräkningen.

Om saker verkar för bra för att vara sant så är det oftast inte sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu i okt-nov när jag åker ner nästa gång är det dags att börja skörda gummi från våra träd för första gången, träden är ca 6-8 år gamla.

Svärmor har lovat att lära mig hur man skär etc...

Gödslingen är gratis på Phuket, provinsen bjuder på gödningen för de vill gynna gummiindustrin, vet inte om det finns andra provinser som gör likadant?

Vi har ju inte köpt marken utan ägt den sedan innan så då blir det nog vinst, hur mycket vinst vet jag inte men blir väl alltid något!

Om man i framtiden lejer ut arbetet så blir det ju en någorlunda passiv inkomst.

Skall berätta mer efter svärmor lärt mig :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu i okt-nov när jag åker ner nästa gång är det dags att börja skörda gummi från våra träd för första gången, träden är ca 6-8 år gamla.

Svärmor har lovat att lära mig hur man skär etc...

Gödslingen är gratis på Phuket, provinsen bjuder på gödningen för de vill gynna gummiindustrin, vet inte om det finns andra provinser som gör likadant?

Vi har ju inte köpt marken utan ägt den sedan innan så då blir det nog vinst, hur mycket vinst vet jag inte men blir väl alltid något!

Om man i framtiden lejer ut arbetet så blir det ju en någorlunda passiv inkomst.

Skall berätta mer efter svärmor lärt mig :)

Hej

Låter spännande, ser fram emot forsättningen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Lånar tråden lite med några frågor om odling.Hur många plantor planteras per/rai och vad kostar plantorna att köpa?Jag har googlat lite med svaren jag hittar är inte helt eniga eller aktuella ang pris.

Mvh Jocke :wai:

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lånar tråden lite med några frågor om odling.Hur många plantor planteras per/rai och vad kostar plantorna att köpa?Jag har googlat lite med svaren jag hittar är inte helt eniga eller aktuella ang pris.

Mvh Jocke :wai:

Hej

Plantorna har kostat ca 20 baht st en längre tid i vår by, vi har en morbror som säljer plantor.

Exakta måtten vid plantering har jag inte i huvudet, men dom uppgifterna borde gå att få fram på nätet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppskattningsvis är det c:a 4 m mellan träden i raderna och avståndet mellan raderna är c:a 5-6 m så att när de är uppväxta får ljus och plats för trädkronan. Sedan skall de även planteras så att när man står i hörnorna av fältet utgör en spikrak linje även på diagonalen. Det får man genom att man startar raderna 2,4,6 osv mitt emellan de första 2 träden i föregående rad.

En rai är ju som vi vet 1.600 kvm vilket innebär att det alltså går att plantera c:a 70-80 träd, beroende på hur mycket space man har i ytterkanterna.

Priset på plantorna varierar kraftigt beroende på kvalitet men startade för några år sedan på de 20 Bt som IL nämner.

Tack f.ö. till Ericsson för gummiprissiten.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt damen min så måste man räkna med några procents "spill" också när man beräknar antalet plantor man behöver. Dvs plantor som är skadade eller på annat sätt oanvändbara. Hennes släkt har planteringar så de bör veta vad de talar om.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...