Jump to content
IGNORERAD

Gummiträd


ARO

Recommended Posts

Enligt damen min så måste man räkna med några procents "spill" också när man beräknar antalet plantor man behöver. Dvs plantor som är skadade eller på annat sätt oanvändbara. Hennes släkt har planteringar så de bör veta vad de talar om.

Mvh

BBJ

:wai:

Det är säkert riktigt, ett visst spill får man nog räkna med - i alla sammanhang.

Ett hjälpmedel vid nyplantering och den långa mödosamma tiden fram till att träden kan börja tappas på gummit, men som alldeles för få thaiare har anammat är att samla på sig en massa PET- flaskor som man skär av botten på och sticker ned i jorden bredvid plantan med flaskhalsen nedåt. Då behöver man bara fylla på med vatten i flaskan och rötterna kan tillgodogöra sig hela mängden vatten vilket reducerar erforderlig vattenmängd till långt mer än hälften. Dels växer rötterna då neråt till fuktigare jord och blir livskraftigare och dels ligger det inte en vattenpöl vid ytskiktet som till stor dunstar bort.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • jack26

    5

  • BaBoo

    4

  • lenno

    3

  • ARO

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Det är säkert riktigt, ett visst spill får man nog räkna med - i alla sammanhang.

Ett hjälpmedel vid nyplantering och den långa mödosamma tiden fram till att träden kan börja tappas på gummit, men som alldeles för få thaiare har anammat är att samla på sig en massa PET- flaskor som man skär av botten på och sticker ned i jorden bredvid plantan med flaskhalsen nedåt. Då behöver man bara fylla på med vatten i flaskan och rötterna kan tillgodogöra sig hela mängden vatten vilket reducerar erforderlig vattenmängd till långt mer än hälften. Dels växer rötterna då neråt till fuktigare jord och blir livskraftigare och dels ligger det inte en vattenpöl vid ytskiktet som till stor dunstar bort.

Hej

Detta sätt att använda pet flaskor för bevattning är vanligt hos oss också, speciellt om man inte har gott om vatten under torrtiden, andra har en sjö, flod eller djupborrad brunn i närheten som dom kan pumpa vatten ifrån, och då brukar man lägga slangar med hål borrade vid varje planta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Plantorna har kostat ca 20 baht st en längre tid i vår by, vi har en morbror som säljer plantor.

Exakta måtten vid plantering har jag inte i huvudet, men dom uppgifterna borde gå att få fram på nätet.

Mvh Isan Lover

Jag tackar för ditt svar :great: Er by ligger norr om Udon om jag har läst rätt? Jag håller till nära Si That och där prata dom om priser runt 35-40b plantan,finns billigare men då är det hybrider eller sämre klass.Men om du har släkt som säljer plantor kanske det kan vara aktuellt att kontakta dig vid eventuellt köp?Mvh Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppskattningsvis är det c:a 4 m mellan träden i raderna och avståndet mellan raderna är c:a 5-6 m så att när de är uppväxta får ljus och plats för trädkronan. Sedan skall de även planteras så att när man står i hörnorna av fältet utgör en spikrak linje även på diagonalen. Det får man genom att man startar raderna 2,4,6 osv mitt emellan de första 2 träden i föregående rad.

En rai är ju som vi vet 1.600 kvm vilket innebär att det alltså går att plantera c:a 70-80 träd, beroende på hur mycket space man har i ytterkanterna.

Priset på plantorna varierar kraftigt beroende på kvalitet men startade för några år sedan på de 20 Bt som IL nämner.

Tack f.ö. till Ericsson för gummiprissiten.

Tackar för ditt svar :great: Uppgifter jag hitta genom google var runt 200plantor/rai.Men det du säger stämmer mer med det jag fått höra lokalt.

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt damen min så måste man räkna med några procents "spill" också när man beräknar antalet plantor man behöver. Dvs plantor som är skadade eller på annat sätt oanvändbara. Hennes släkt har planteringar så de bör veta vad de talar om.

Mvh

BBJ

:wai:

Tack även för ditt svar :great: Jo när jag var ung så planterade jag skog som sommarjobb och även där fick man ju räkna lite spill på plantorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för ditt svar :great: Uppgifter jag hitta genom google var runt 200plantor/rai.Men det du säger stämmer mer med det jag fått höra lokalt.

Om man kan utnyttja precis hela raien ända ut till yttre gränserna blir det ju naturligtvis fler och med mitt exempel på avstånd 110 plantor (om man förenklat räknar med 40x40 m.)

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Plantorna har kostat ca 20 baht st en längre tid i vår by, vi har en morbror som säljer plantor.

Exakta måtten vid plantering har jag inte i huvudet, men dom uppgifterna borde gå att få fram på nätet.

Mvh Isan Lover

Hej hej

Först av allt, ville jag säga några saker. 1 länge sen jag var inne på forum. Ska börja bli aktiv igen.

2. Ang ca 20 bath/plant är grymt billigt. Sköter han plantor åt dig med ?

3. Jag har 32 rai i Petchabun. 15 rai har redan planterat ( stora bjässe som man bygger hus med 8 år ) resten av 32 rai har jag ansökt på kommun för att få bidrag. Fick beviljat, kommun ska hjälpa oss med 20 bath/ plant. Dvs plantorna kostar egentligen 60 bath av säljare. Bli bara 40 bath/plant. Då ingår plantering, de ta hand om mina gummiträd i 1 månad, att de inte dör. Kommun har sagt till oss att de ska hjälpa oss med 80 gummiträ/rai. De kan bara hjälpa oss 15 rai gummiträd. Under tiden vi väntar på att gummiträ växa mellan 5-8år, ska vi plantera majs och ( man-sapa-rang) typ söt potatis liknande. Majs tar det 3 månader att skörda och den där söt potatis tar 8 månader. Mellan gummiträd. Efter 3 månader börja du på nytt igen, då bli majs o potatis gödsel för gummiträd.

Gummiträd kostar i dags läget i Petchabun för 160 bath/liter.

Vi ska plantera under Mars månad.

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga eller tre... :)

Min fru har en gummiodling med c:a 300 träd. Nyplanterade i år, och pedantskötta...

Hur mycket gummi ger ett träd i runda slängar varje år? Skördar man flera ggr/år eller bara en?

Jag har ju läst här att det tar 6-8 år innan man kan börja skörda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej hej

Först av allt, ville jag säga några saker. 1 länge sen jag var inne på forum. Ska börja bli aktiv igen.

2. Ang ca 20 bath/plant är grymt billigt. Sköter han plantor åt dig med ?

3. Jag har 32 rai i Petchabun. 15 rai har redan planterat ( stora bjässe som man bygger hus med 8 år ) resten av 32 rai har jag ansökt på kommun för att få bidrag. Fick beviljat, kommun ska hjälpa oss med 20 bath/ plant. Dvs plantorna kostar egentligen 60 bath av säljare. Bli bara 40 bath/plant. Då ingår plantering, de ta hand om mina gummiträd i 1 månad, att de inte dör. Kommun har sagt till oss att de ska hjälpa oss med 80 gummiträ/rai. De kan bara hjälpa oss 15 rai gummiträd. Under tiden vi väntar på att gummiträ växa mellan 5-8år, ska vi plantera majs och ( man-sapa-rang) typ söt potatis liknande. Majs tar det 3 månader att skörda och den där söt potatis tar 8 månader. Mellan gummiträd. Efter 3 månader börja du på nytt igen, då bli majs o potatis gödsel för gummiträd.

Gummiträd kostar i dags läget i Petchabun för 160 bath/liter.

Vi ska plantera under Mars månad.

// Jack

Hej

Jaså var någonstans där, själv känner jag till området väster om Petchabun åt Chon Daen till, ett vackert område med ganska höga berg.

Förr odlade nästan alla makam (Tamarind) i området runt Petchabun, men även där börjar folk bli intreserade av gummiträd nu förstår jag.

Själva har jag och frugan inte satsat på gummiträd utan vi håller oss till eucalyptus träd, ris och frukt till självhushållning.

Men två av frugans mobröder odlar gummi liksom dom flesta grannarna i byn, och frugans syster och man jobbar med att tappa gummi och får 40% i andel.

En av morbröderna säljer små gummiträds plantor i såna där svarta plastpåsar med jord i som han ympar och driver fram, och han brukar ha anställda som planterar och sköter plantorna fram tills dom säljs för ca 20 baht, den som fyller jord och sätter i plantan får 1 baht av honom, det brukar vara lite kvinnor och skolbarn som gör detta för att tjäna lite extra.

Det är smart att plantera andra grödor mellan trädplantorna som ni har planerat, det är ju roligt att ha lite inkomster under tiden som träden ska växa till sig, så det inte bara är utgifter dom första 6-7 åren.

Lycka till med era gummiträd, det kan nog bli en bra affär.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jaså var någonstans där, själv känner jag till området väster om Petchabun åt Chon Daen till, ett vackert område med ganska höga berg.

Förr odlade nästan alla makam (Tamarind) i området runt Petchabun, men även där börjar folk bli intreserade av gummiträd nu förstår jag.

Mvh Isan Lover

Jag känner dock inte till Chon Daen, däremot känner frugan till.Är ifrån Pattaya. Hon (från Petchabun) sa att det ligger vid Vichen ( Kyckling Vichen) Vi har våran mark i A. Mung ( Stad ) Petchabun är känd som Tamarind, men på sista året har kvalitet blivit mycket dålig resultat. Det börja mögla i de. Kan de vara mark som börja bli dålig ? Nu börja J. (stad )Loy olda också Tamarin.

Det är inte bara Petchabunbo som är intressrad av olda gummiträd, det är mycket folk som bor i ex: Krabi, Phuket m.m. som har börjat dominera att plantera gummiträd i Petchabun. Pga. det funkar bara på ett vissa län att olda dessa träd.

Jag har 22 rai som folk hyr mark av mig som de olda ris ( 60% - 40 % till person som hyr av mig ) Ta riset istället för pengar. Ris oldling är mycket chansning numera, tycker jag, det avgör mycket med vädret, regn o sånt. På sista året har ris oldling varit översvämming eller torkat ut. Därför kostar riset med 40% på marknad. Det kommer att bli ännu dyrare efter denna år pga översvämmning som pågår just nu i Thailand.

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga eller tre... :)

Min fru har en gummiodling med c:a 300 träd. Nyplanterade i år, och pedantskötta...

Hur mycket gummi ger ett träd i runda slängar varje år? Skördar man flera ggr/år eller bara en?

Jag har ju läst här att det tar 6-8 år innan man kan börja skörda.

Våra träd skall skördas för första gången nu när regnperioden är över och de är ca 7 år gamla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag har en fråga eller tre... :)

Min fru har en gummiodling med c:a 300 träd. Nyplanterade i år, och pedantskötta...

Hur mycket gummi ger ett träd i runda slängar varje år? Skördar man flera ggr/år eller bara en?

Jag har ju läst här att det tar 6-8 år innan man kan börja skörda.

Skördar (= tappar sav genom att göra snitt i barken) gör man varenda natt-morgon under större delen av året (Träden får vila under en period av året.) Så det behövs en massa spring :-)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga eller tre... :)

Min fru har en gummiodling med c:a 300 träd. Nyplanterade i år, och pedantskötta...

Hur mycket gummi ger ett träd i runda slängar varje år? Skördar man flera ggr/år eller bara en?

Jag har ju läst här att det tar 6-8 år innan man kan börja skörda.

jag hitta en länk på youtube, lite av svaret där du söker iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=wwiZhec2bB0

Link to comment
Dela på andra sajter

Våra träd skall skördas för första gången nu när regnperioden är över och de är ca 7 år gamla!

Fan va nice! 7 år gamla! Avis jag känner mig! Håll update om de :great:

// Jack

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Läste det här på ThaiVisa och det besvarar en del av frågorna i tråden.

"So as an indication, here is what I have paid recently.

June this year 32 baht per tree for RRIM600, and last year 22 Baht per tree for RRIT251.

Planting was 3 baht/ tree and fertilizer 1000 Baht per Rai.

I did not order my plants, just bought them off the shelf, which was obviously a mistake."

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Guest Isan Lover

Hej

Jag vill berätta om ett för mig nytt sätt att plantera gummiträd, har man eucalyptus odlingar men ville ställa om till gummiträd så brukade man förr dra upp stubbarna och plöja marken efter att eucalyptusen hade avverkats.

Nu har man kommit på att det räcker att avverka eucalyptusen och plantera gummiträd mellan stubbarna, när eucalyptusen får nya skott sprutas dessa och dom dör, stubbar och rötter blir sedan till näring åt gummiträden när dom ruttnar i marken, detta är en stor fördel och det sparar både tid, pengar och minskar behovet av gödsling.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag vill berätta om ett för mig nytt sätt att plantera gummiträd, har man eucalyptus odlingar men ville ställa om till gummiträd så brukade man förr dra upp stubbarna och plöja marken efter att eucalyptusen hade avverkats.

Nu har man kommit på att det räcker att avverka eucalyptusen och plantera gummiträd mellan stubbarna, när eucalyptusen får nya skott sprutas dessa och dom dör, stubbar och rötter blir sedan till näring åt gummiträden när dom ruttnar i marken, detta är en stor fördel och det sparar både tid, pengar och minskar behovet av gödsling.

Mvh Isan Lover

Vi olda inget eucalyptusen, vi har redan oldat " träd som man bygger hus med " va det heter på svenskan vet katten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi olda inget eucalyptusen, vi har redan oldat " träd som man bygger hus med " va det heter på svenskan vet katten!

Furu

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...