Jump to content
IGNORERAD

Vad kommer att hända med Turister respektive expats samt långliggare i Thaialnd


Bike

Recommended Posts

1 hour ago, Esspe said:

STV visum är på 90 dagar med möjlighet till två förlängningar á 90 dagar.

Precis. Och det blir 270 dagar om dom utnyttjar förlägningarna.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    21

  • spooncreek

    15

  • Jive

    12

  • Bike

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 10/1/2020 at 5:02 PM, Bike said:

Läste på ett grannforum att turister med speciellt turistvisum föreslås tvingas bära fotboja för att myndigheterna skall veta var de befinner sig, vad kommer härnäst ?  År detta verkligen bara frågan om Covid 19. Eller finns det en annan agenda hos de styrande 

Vad tror ni andra som ser utvecklingen i Thailand , man vill ju inte tänka så, men nog börjar  det kännas som man trots Thaifamilj är färdig med detta land.:sad: Sälja av sina stora MC samt ev resa till Vietnam, har aldrig varit där, men många som säger man känner att man är varmt välkommen att spendera sina små slantar i det landet   

Tufft i Thailand nu för både thailändare och utlänningar och det kommer nog bara bli marginellt bättre fram till sommaren. Det mest sannolika är nog att det tar ett år innan man som Europee kan resa till Thailand utan någon form av karantän. Dock inget unikt i den här delen av världen; i många andra länder är det ännu svårare. Vi har tre snubbar som ska till Kina på jobb och de behövde inbjudan från regeringen för att ens få ett visa och sedan två veckors karantän i Shanghai när de landar följt av en veckas karantän i provinsen de ska till samt en veckas karantän i Shanghai på vägen hem. Filipinerna, Australien, Nya Zeeland samt alla Söderhavsöar helstängda.

 

När det här tramset är över om ett år, eller mer, tror jag dock Thailand kommer återgå till business as usual men samtidigt med ett öga på att massturism inte är framtiden. Tror dock att alla länder tänker ungefär likadant. Long-stay kommer nog bli svårare i alla länder och det finns nog inget Asiatiskt land som är intresserade av att ha utlänningar i landet som spenderar under 2,000 USD/månad.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Tufft i Thailand nu för både thailändare och utlänningar och det kommer nog bara bli marginellt bättre fram till sommaren. Det mest sannolika är nog att det tar ett år innan man som Europee kan resa till Thailand utan någon form av karantän. Dock inget unikt i den här delen av världen; i många andra länder är det ännu svårare. Vi har tre snubbar som ska till Kina på jobb och de behövde inbjudan från regeringen för att ens få ett visa och sedan två veckors karantän i Shanghai när de landar följt av en veckas karantän i provinsen de ska till samt en veckas karantän i Shanghai på vägen hem. Filipinerna, Australien, Nya Zeeland samt alla Söderhavsöar helstängda.

 

När det här tramset är över om ett år, eller mer, tror jag dock Thailand kommer återgå till business as usual men samtidigt med ett öga på att massturism inte är framtiden. Tror dock att alla länder tänker ungefär likadant. Long-stay kommer nog bli svårare i alla länder och det finns nog inget Asiatiskt land som är intresserade av att ha utlänningar i landet som spenderar under 2,000 USD/månad.

Man ser redan idag tecken på en tuffare attityd i Thailand mot västerländska short- och long stay turister, men frågan är hur långt de kan gå för att inte förlora för mycket. Turismen utgör dock en betydande del av BNP.

Tror du inte att t ex Vietnam och Kambodja ser sin chans att plocka turister från Thailand och kommer Thailand isf att tillåta en sådan utveckling?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Jive:

Man ser redan idag tecken på en tuffare attityd i Thailand mot västerländska short- och long stay turister, men frågan är hur långt de kan gå för att inte förlora för mycket. Turismen utgör dock en betydande del av BNP.

Tror du inte att t ex Vietnam och Kambodja ser sin chans att plocka turister från Thailand och kommer Thailand isf att tillåta en sådan utveckling?

Ska bli intressant att se vem som öppnar upp på riktigt först av turistländerna här. Skulle t.ex. Vietnam öppna nästa vecka utan restriktioner skulle det bli kul att se vad glittergubbarna här gör då. Dom har ju liksom målat in sig i ett hörn genom att skrämma upp befolkningen till den milda grad att folk anser ett öppnande vara en säker väg till massdöd.

 

Kambodja tror jag inte på som någon allvarlig konkurrent. Sihanoukville har dom redan förstört och sen har dom inte så mycket mera hav av erbjuda. Återstår Anchor Wat och lite annat. Vietnam kan ta stora andelar däremot, trevligt land och väldigt trevliga människor. Fina stränder, oerhört vackert och mångfacetterat, ungefär som Thailand.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Ska bli intressant att se vem som öppnar upp på riktigt först av turistländerna här. Skulle t.ex. Vietnam öppna nästa vecka utan restriktioner skulle det bli kul att se vad glittergubbarna här gör då. Dom har ju liksom målat in sig i ett hörn genom att skrämma upp befolkningen till den milda grad att folk anser ett öppnande vara en säker väg till massdöd.

 

Kambodja tror jag inte på som någon allvarlig konkurrent. Sihanoukville har dom redan förstört och sen har dom inte så mycket mera hav av erbjuda. Återstår Anchor Wat och lite annat. Vietnam kan ta stora andelar däremot, trevligt land och väldigt trevliga människor. Fina stränder, oerhört vackert och mångfacetterat, ungefär som Thailand.

Hej

Jag har själv ingen erfarenhet av Vietnam, har aldrig varit där. Jag har däremot talat med några stycken som besökt Vietnam.

Gemensamt från samtliga har varit ett mycket negativt omdöme vad gäller maten i Vietnam.

Kan inte på något sätt jämföras med Thailand har flera sagt.

Någon har t.o.m. sagt att den Vietnamesiska maten är anledning nog att aldrig åka dit igen.

Det finns säkert många här på forumet som besökt Vietnam. Är det verkligen så illa med det Vietnamesiska köket????

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-10-01 at 19:09, skrev Bike:

jag lagar både Frang och Thaimat, inga problem , det gör jag mens min fru tränar som en dåre varje dag , ser ut som en vältränad 25 åring, men är 50 bast 

Jag brukar också tillämpa principen att erbjuda mig laga mat i början av ett förhållande, brukar bli 1-3 tillfällen sen tar tjejen över de sysslorna. Funkar på samma sätt med tvätten och städningen...

 

Det gäller för tjejer av de flesta nationaliteter - inte bara thaitjejer. Det gäller att hitta vad var och en är bra på i ett förhållande och så gör man det!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-10-01 at 18:53, skrev chevrolet-48:

Pucko finns den läsken i Sverige???

Den finns, och de försöker utveckla sig, med bland annat Mint...

Tror jag avstår...

Här är 3 nya 08.or:

 

08.jpg.6a77a4b0327267fc1d4a5c45f87df37b.jpg

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Jive:

Man ser redan idag tecken på en tuffare attityd i Thailand mot västerländska short- och long stay turister, men frågan är hur långt de kan gå för att inte förlora för mycket. Turismen utgör dock en betydande del av BNP.

Tror du inte att t ex Vietnam och Kambodja ser sin chans att plocka turister från Thailand och kommer Thailand isf att tillåta en sådan utveckling?

Hur stor är den delen?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Bananen:

Hur stor är den delen?

Officiellt 12% har jag läst. 

Inofficiellt betydligt större då det är svårt att veta hur kontanta medel fördelas och vart de i slutänden hamnar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

Officiellt 12% har jag läst. 

Inofficiellt betydligt större då det är svårt att veta hur kontanta medel fördelas och vart de i slutänden hamnar. 

Ok, ungefär vad jag läst innan då, däremot har jag hört avsevärt högre "gissningar" där folk pratar om runt 30 procent..

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Bananen:

Hur stor är den delen?

Jag har sett uppgifter på 12-20 %.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago, Jive said:

Man ser redan idag tecken på en tuffare attityd i Thailand mot västerländska short- och long stay turister, men frågan är hur långt de kan gå för att inte förlora för mycket. Turismen utgör dock en betydande del av BNP.

Tror du inte att t ex Vietnam och Kambodja ser sin chans att plocka turister från Thailand och kommer Thailand isf att tillåta en sådan utveckling?

Jag vet inte vilka "tuffare attityder" du sett mot västerländska korttidsturister. Just nu är det givetvis tufft men innan coronan tror jag nog de var väldigt välkomna och så kommer de nog också vara om ett år.

 

Det har dock funnits en diskussion om massturism kontra värdeturism så länge jag har bott här och det känns som att det sakta börjar väga över till värdeturism och där tror jag att coronan kan skynda på processen något. Thailand är dock så stort att de skulle kunna ha både och; säg värdeturism på några av öarna och massturism på fastlandet.

 

Jag har svårt att se att Kambodja någonsin kommer bli ett större hot men Vietnam är väl redan relativt etablerat. Antalet asiatiska turister, framförallt Kineser och Indier, har dock ökat så kraftigt de senaste 10 åren att det än så länge räcker till alla. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Atom:

Jag vet inte vilka "tuffare attityder" du sett mot västerländska korttidsturister.

Sant, de märker nog inget, förutom att det kanske är dyrare nu, men kan ju kvitta vid en 2v charterresa.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, biker said:

Hej

Jag har själv ingen erfarenhet av Vietnam, har aldrig varit där. Jag har däremot talat med några stycken som besökt Vietnam.

Gemensamt från samtliga har varit ett mycket negativt omdöme vad gäller maten i Vietnam.

Kan inte på något sätt jämföras med Thailand har flera sagt.

Någon har t.o.m. sagt att den Vietnamesiska maten är anledning nog att aldrig åka dit igen.

Det finns säkert många här på forumet som besökt Vietnam. Är det verkligen så illa med det Vietnamesiska köket????

 

mvh

biker

 

Förvånad att höra folk är negativa till den vietnamesiska maten; nästan alla jag känner som varit i Vietnam lyfter fram maten som en av anledningarna att åka till Vietnam. Jag har bara gjort 4 kortare business trips till Saigon (Ho Chi Minh City) men jag tycker den vietnamesiska maten är suverän, både på finare restauranger och på gatan. Dessutom är Saigon mer västerländskt än Bangkok så det finns oändligt med västerländska restauranger samt en cafekultur de lånat av fransmännen och som slår allt annat i Asien. Vi äter även ganska ofta vietnamesisk mat här i Thailand.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Atom:

Jag vet inte vilka "tuffare attityder" du sett mot västerländska korttidsturister. Just nu är det givetvis tufft men innan coronan tror jag nog de var väldigt välkomna och så kommer de nog också vara om ett år.

 

Det har dock funnits en diskussion om massturism kontra värdeturism så länge jag har bott här och det känns som att det sakta börjar väga över till värdeturism och där tror jag att coronan kan skynda på processen något. Thailand är dock så stort att de skulle kunna ha både och; säg värdeturism på några av öarna och massturism på fastlandet.

 

Jag har svårt att se att Kambodja någonsin kommer bli ett större hot men Vietnam är väl redan relativt etablerat. Antalet asiatiska turister, framförallt Kineser och Indier, har dock ökat så kraftigt de senaste 10 åren att det än så länge räcker till alla. 

Där fick jag inte många rätt.🙂 Tack för info!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Jive said:

Där fick jag inte många rätt.🙂 Tack för info!

I sådana här diskussioner har man aldrig rätt eller fel, man har bara mer eller mindre underbyggda gissningar 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Jag har själv ingen erfarenhet av Vietnam, har aldrig varit där. Jag har däremot talat med några stycken som besökt Vietnam.

Gemensamt från samtliga har varit ett mycket negativt omdöme vad gäller maten i Vietnam.

Kan inte på något sätt jämföras med Thailand har flera sagt.

Någon har t.o.m. sagt att den Vietnamesiska maten är anledning nog att aldrig åka dit igen.

Det finns säkert många här på forumet som besökt Vietnam. Är det verkligen så illa med det Vietnamesiska köket????

 

mvh

biker

 

Absolut inte. Då har man nog bara käkat fladdermöss. Nu kom vi ju aldrig i väg till Hanoi i våras så där vet jag inte hur det är men södra halvan har alldeles utmärkt foder. Inte lika kryddstarkt och min fru har haft med sig egen chili. Det hon inte gillade var riset men det gör hon aldrig mer än hemma nästan.

 

Saigon, Nha Trang, Da Nang och Hoi An (dom ställen jag har besökt) har dessutom ett stort utbud med väldigt bra internationella restauranger. Ofta fransk inspirerat.

 

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Absolut inte. Då har man nog bara käkat fladdermöss. Nu kom vi ju aldrig i väg till Hanoi i våras så där vet jag inte hur det är men södra halvan har alldeles utmärkt foder. Inte lika kryddstarkt och min fru har haft med sig egen chili. Det hon inte gillade var riset men det gör hon aldrig mer än hemma nästan.

 

Saigon, Nha Trang, Da Nang och Hoi An (dom ställen jag har besökt) har dessutom ett stort utbud med väldigt bra internationella restauranger. Ofta fransk inspirerat.

 

Instämmer till fullo.Tycker tom att maten är bättre i Vietnam än i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan

 

Efter Cov-19 kommer thailändarna definitivt att ha ett enormt behov av farangpengar. Tror att allt kommer att rulla på ungefär som vanligt de första åren.

 

Trots att jag aldrig blivit så väl behandlad på Imm som i år så skulle jag dock inte bli förvånad om de passar på att stuva om lite i visumportföljen där några visumtyper försvinner och nya kommer till.
Min extension av pensionärsvisumet gick som en dans mot tidigare år och min senaste 90-dagars internetanmälan godkändes per email fyra timmar efter att jag skickat in den.
Skulle heller inte bli förvånad om minimikravet på Baht 400,000 / 800,000 för pensionärsvisum höjs till 500,000 / 1,000,000 eller enhetligt 1,000,000 för alla. Vad jag minns så har det aldrig höjts tidigare och själv har jag alltid funderat på varför det krävs ett mindre belopp om man är gift med en thai, det borde ju vara tvärsom.

 

High value turism ligger nog långt bort i tiden trots att de lyckats bra med att glida över från 70 och 80-talets ungkarlsturism från väst till familjeturism och på senare år även få med kineser och indier. Tror att de kommer att satsa betydligt mer på hälsoturism framöver med tanke på demografin i västvärlden och behovet från resten av Asien och  Mellanöstern. Thailändska läkare och sjukhus håller definitivt världsklass, det vet jag av egen erfarenhet. Dessutom ska de tydligen vara världsmästare vad gäller könsbytesoperationer, vilket jag själv dock har obefintlig erfarenhet av, men sådana paketresor kanske skulle ställa till problem i passkontrollerna vid hemresan.

 

Ändrades av Captain Morgan
Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 

Efter Cov-19 kommer thailändarna definitivt att ha ett enormt behov av farangpengar. Tror att allt kommer att rulla på ungefär som vanligt de första åren.

 

Trots att jag aldrig blivit så väl behandlad på Imm som i år så skulle jag dock inte bli förvånad om de passar på att stuva om lite i visumportföljen där några visumtyper försvinner och nya kommer till.
Min extension av pensionärsvisumet gick som en dans mot tidigare år och min senaste 90-dagars internetanmälan godkändes per email fyra timmar efter att jag skickat in den.
Skulle heller inte bli förvånad om minimikravet på Baht 400,000 / 800,000 för pensionärsvisum höjs till 500,000 / 1,000,000 eller enhetligt 1,000,000 för alla. Vad jag minns så har det aldrig höjts tidigare och själv har jag alltid funderat på varför det krävs ett mindre belopp om man är gift med en thai, det borde ju vara tvärsom.

 

High value turism ligger nog långt bort i tiden trots att de lyckats bra med att glida över från 70 och 80-talets ungkarlsturism från väst till familjeturism och på senare år även få med kineser och indier. Tror att de kommer att satsa betydligt mer på hälsoturism framöver med tanke på demografin i västvärlden och behovet från resten av Asien och  Mellanöstern. Thailändska läkare och sjukhus håller definitivt världsklass, det vet jag av egen erfarenhet. Dessutom ska de tydligen vara världsmästare vad gäller könsbytesoperationer, vilket jag själv dock har obefintlig erfarenhet av, men sådana paketresor kanske skulle ställa till problem i passkontrollerna vid hemresan.

Billigare med Thaifamilj ?? Ja kanske om farangen kan konsten att hålla i plånboken, Hotellkostnader faller ju bort, Kanske därför 400 k som garantibelopp

44 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Jive:

Jag har sett uppgifter på 12-20 %.

Och betydligt mer på turistorter. Har sett siffror på 80% för Phuket, vet inte om det stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev gst:

Och betydligt mer på turistorter. Har sett siffror på 80% för Phuket, vet inte om det stämmer.

Kan mycket väl vara så. Vad förutom turismen genererar intäkter på t.ex.Phuket eller Koh Samui, ligger ju inte direkt en massa fabriker där. 

 

Lika lite som turismen är någon stor inkomst i Khon Khen eller Sakon Nakhon. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Jag har själv ingen erfarenhet av Vietnam, har aldrig varit där. Jag har däremot talat med några stycken som besökt Vietnam.

Gemensamt från samtliga har varit ett mycket negativt omdöme vad gäller maten i Vietnam.

Kan inte på något sätt jämföras med Thailand har flera sagt.

Någon har t.o.m. sagt att den Vietnamesiska maten är anledning nog att aldrig åka dit igen.

Det finns säkert många här på forumet som besökt Vietnam. Är det verkligen så illa med det Vietnamesiska köket????

 

mvh

biker

 

Du blandar nog ihop det med Fillipinerna

Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago, biker said:

Hej

Jag har själv ingen erfarenhet av Vietnam, har aldrig varit där. Jag har däremot talat med några stycken som besökt Vietnam.

Gemensamt från samtliga har varit ett mycket negativt omdöme vad gäller maten i Vietnam.

Kan inte på något sätt jämföras med Thailand har flera sagt.

Någon har t.o.m. sagt att den Vietnamesiska maten är anledning nog att aldrig åka dit igen.

Det finns säkert många här på forumet som besökt Vietnam. Är det verkligen så illa med det Vietnamesiska köket????

 

mvh

biker

 

Det mesta har redan sagts om den vietnamesiska maten, och jag instämmer med föregående talare om att den på det stora hela är bra. Sen är det förstås lite beroende på var man befinner sig, på vietnamesisk landsbygd kan det vara lika illa ställt ibland som att befinna sig i Isaan, jag tror att väldigt få faranger uppskattar husmanskost från Isaan. Likaså är de ganska influerade av delar av det stora kinesiska köket, vilket i alla jag inte alltid uppskattar.

 

Sen finns det en hel del bra inslag som vi antagligen får tacka grodätarna för. Baguetterna som nämnts, och som finns att köpa i princip i varje gathörn, kaffet tilll det, gärna espressovarianten där man brygger rätt ner i koppen. Nötkött, oftare tillgängligt och av bättre kvalitet än i Thailand. En favorit är t.ex Bo Kho, som kanske kan beskrivas som en vietnamesisk variant av kalops. Intas helst med en fransk baguette som doppas i såsen. Att efter en middag få en god konjak brukar också gå bra. Vietnameserna blandar gärna den med cola, men det kan man väl försöka undvika för egen del :-) .

 

534058669_vietnamfooddrink.thumb.jpg.5355577660a5244a207a29a71dc8c3bd.jpg

 

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

En reflektion över den ständigt pågående diskussionen om att Thailand kommer att överges av västerländska turister, särskilt long-stayers, till förmån för grannländerna:

 

Jag har hört det ofta,  ända sedan jag gjorde Thailand till bas för snart 11 år sedan. "Thailand är slut som turistland", jag känner flera kompisar som tänker vara bara i Filippinerna nästa år", "polaren tänker flytta till Kambodja". Und so weiter. Särskilt runt stenborden är det mycket tugg kring detta,  främst bland de som verkar ta som sin livsuppgift att på ålderns höst gnälla över det mesta.

 

Men om man synar det där och försöker få en uppfattning av hur många som faktiskt flyttat sina fasta eller tillfälliga bopålar från Thailand till Vietnam, Filippinerna eller Kambodja?  Jag tror jag känner till en under mina 11 år i Thailand. Några fler är det naturligtvis, men någon slags massflykt från Thailand? Knappast. Inte nu, inte förr , inte senare.

 

Pratar vi om nutid, under coronakrisen, så är har väl i alla fall Vietnam och Filippinerna minst lika tuffa restriktioner som Thailand. Inget alternativ för de som inbillar sig att den svenska sommaren är fantastisk, men gärna flyr Sverige under vinterhalvåret.

 

Thailand kommer igen. Förutom under coronakrisen har de egentligen aldrig tappat någon mark, inte totalt sett, inte mot grannländerna, snarare tvärtom.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...