Jump to content
IGNORERAD

Hur lär jag mig gilla Thaimat


Guest Maja

Recommended Posts

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    2

  • Keithan

    2

  • jannegbg

    2

  • Kenneth4618

    1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

_________________

Jättetack

adresserna är nu kopierade och lagda i mina Favoriter

Enklaste sättet är att tex leva med en Thaifamilj & vara med laga mat!

Krydda efter tycke?

Köp aldrig streetfood "finns skitbra om du vet?" men oftas kan dåliga

råvaror täckas av chili!

Jag har ju haft fördelen att fräsa vad jag vill tillsammans med LOS!

Fungerar bra och en annan aspekt är ju språket eller hur!

Fråga? Vad säjer du när du vill ha tex mild eller tex korriander?

MVH Svampen "The man with no pain"! :preved:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Smaklökarna vänjer man in för att klara stark mat, brukar ordna sig av sig självt med tiden om man inte tokrädds att prova på kryddad mat. När man väl är van (efter några år) så finns chilibehovet där och inget tycks smaka något utan en himla massa kryddor i. På mig klagar kompisarna på jobbet i Sverige när vi äter svensk mat och jag kryddar ungefär deras årsbehov i varje portion (med vilken krydda som än finns tllgänglig, måste få smak i massor). wink.gif

Men det finns mycket god thaimat som inte är starkt kryddad också. Det gäller bara att som ovan utlänning "hitta" dom rätterna, "kao man gai", "gäng juud", "pad priawan" "kai jiow, moo sap" är exempel på mycket goda rätter som alla ska vara väldigt milt kryddade. Brukar beställa mycket av just detta åt 3-åriga lillpojken som inte ens tål att få en sked mat från min, i mitt tycke helt rena, men använda sked utan att spotta frenetiskt och skrika "phet".

Men även vanligtvis starka rätter kan ju beställas milt kryddade och en rätt som alla faranger brukar gilla är "gääng massaman", en curryrätt som innehåller potatis. Skitgod, prova gärna, går att få milt kryddad.

Snarlik är "gääng garee", en annan god curryrätt.

Rätter med "kapao" (basilika) funkar dock sällan utan en himla massa chili i, men är otroligt gott för dom som är van. Gissar att thailändarnas favoriträtt nr 1 är "pat kapao moo, kai dao, rat kao" (basilika/grisköttswok över ris, med stekt "stjärnägg" till). Nästan alla thai beställer det hela tiden, även jag ska nämnas. God som tusan, men som sagt, funkar knappast utan en massa chili i så undvik basilikarätter på menyerna.

Nudelsoppa (koitiow) kryddar/smaksätter man ju själv efter att man fått rätten serverad med hjälp av den 4-delade kryddskålen som innehåller smakerna sött (socker), surt (vinäger?), salt (fisksås) samt torkad chili (brukar även finnas lite friterad vitlök). Där väljer du alltså själv hur kryddad din nudelskål ska vara och alla thai har sin specialblandning av smaker som egen favorit.

Tror nog du skulle behöva botanisera runt bland alla rätter tillsammans med en thaibekant, blir lite lättare då. Tar ett bra tag innan man som utlänning börjar få ett grepp på vad som erbjuds egentligen.

Men som andra också påstått redan, det är inte heller fel att inte gilla thaimat. Går lika bra att fortsätta äta svenskt/västerländskt om man nu inte gillar thaimaten. Var och en.

Men normalt sätt så är ju de milda rätterna komplement till ngt starkare rätter (bortsätt om det är till barnen) annars finns det andra starka rätter runt de milda

eftersom hela konceptet bygger på flera rätter! Annars kan man ju äta de svenska med varsin tallrik!

Men en stark tom yam brukar få de flesta till att böja sig för den unika smaken, sen är det bara till att bygga på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...