Jump to content

Viking Line-färja Amorella på grund

Amigo

Recommended Posts

Amigo

Amorella på grund.

Tur att man inte var med.

Viking Line

Viking Line-färja på grund – ska ha ropat ”mayday”

Passagerare: ”Kände en kraftig stöt”

Av: Adam Westin, Josefine Karlsson, Sophie Tanha

Publicerad: mindre än 1 tim sedan
Uppdaterad: mindre än 10 min sedan

NYHETER

Viking Lines färja Amorella har gått på grund utanför Åland.

Enligt uppgifter har nödanropet ”mayday” gått ut från båten, och det talas om att båten tar in vatten.

– För tillfället ser det ut som om vi kommer behöva evakuera alla, säger Jan Nemlander på Västra Finlands sjöräddningscentral.

Vid 11.50 svensk tid larmades om Viking Line-färjan Amorella gått på grund vid Järsö utanför Åland, på finskt vatten.

207 passagerare och 74 besättningsmedlemmar är ombord, uppger svenska sjö- och flygräddningscentralen (JRCC), som står beredda att bistå.

– Våran första prioritet var att erbjuda hjälp till Finland med helikopter och flygplan, säger Jörgen Hansson på JRCC.

Mayday-anrop

Fartyget var på väg från Åbo till Stockholm. Aftonbladet har tagit del av ett anrop där ”mayday” uppges, samt att fartyget tar in vatten.

– Det stämmer nog. Jag kan inte helt säga att det stämmer, men det är en andrahandsuppgift vi fick också, säger Jörgen Hansson.

Enligt uppgifter ska fartyget fått problem och blivit tvunget att köra på grund för att undvika att fyllas med vatten, rapporterar Ålands radio. 2013 gick samma fartyg på grund på Julgrund i närheten av Järsö.

Viking Line bekräftar att någon form av incident inträffat.

– Det verkar som att det ska ha varit någon form av grundstötning. Jag vet inte mer i nuläget men vi kommer att uppdatera informationen. Just nu sammankallar vi krisledning och tar reda på vad som hänt, säger Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line.

Viking Line: ”Läget är stabilt”

Senare uppger Viking Line i ett pressmeddelande att läget är stabilt och att inga personskador har konstaterats.

Västra Finlands sjöräddningscentrals ledningsoperatör Jan Nemlander bekräftar att det är sammanlagt 281 personer ombord.

– För tillfället ser det ut som om vi kommer behöva evakuera alla. Vi har de första enheterna på plats där nu och olika fartyg runtomkring så vi är förberedda, säger han.

Jan Nemlander berättar att fartyget efter grundstötningen styrde in mot land på Järsö för att undvika att ta in vatten.

– Så det finns ingen risk för att den ska sjunka. Det finns inte heller någon som ska ha skadats, säger Jan Nemlander.

Foto: LÄSARBILD

Viking Line-färjan Amorella har gått på grund utanför Åland

Vittne ombord: ”Kraftig stöt”

Ett vittne som befinner sig på båten berättar för Aftonbladet att alla passagerare samlats i en konferenssal ombord.

– Jag låg faktiskt och sov när jag kände en kraftig stöt. Efter någon minut fick vi höra att båten träffat botten och att den kommer stanna, sen gick larmet igång och vi fick samlas i konferensrummet innan det stängdes av.

En av de som är ombord är Eva Vaihinen som låg i sin hytt när båten skakade till.

– Jag hörde ett skrapande och tänkte ”Det här var inte bra”. Då tittade jag ut ur hytten och såg att vi åkte förbi en ö, väldigt nära. Då kände jag bara ”Okej, då är det nog dags att klä på sig” för jag låg i hytten och tog det lugnt. Jag gick till informationen och då kom det i högtalarna att vi haft en grundstötning och att båten skulle åka vidare en bit för att sedan stanna och se vad som var fel och hur skadorna är, säger hon till Aftonbladet.

Ombord på fartyget är bland annat fotbollsklubben IFK Mariehamns a-lag som är på väg hem efter gårdagens match i Helsingfors.

Texten uppdateras.

• Ge karma 2
  • Tråkigt 2
  • Haha 1

--- Karma är garanterat---

• Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Amigo

13

• Nicholas

12

• audirs2

11

• Kenneth4618

7

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det finns en möjlighet som inte diskuterats ännu vad jag vet. I dessa Corona tider har ett flertal anställda hos många rederier blivit permitterade eller fått gå från sina tjänster.   Kanske

Stämmer, sen enl nedan. -Saktar ned efter de kommit utanför leden och skrapat i botten, troligen rätt lång reva(den röda farten visar att de kör sakta) - Sätter båten medvetet på mjukt gr

Det är för att dom går grundligt till väga.....

Posted Images

audirs2
9 minuter sedan, skrev Amigo:

Amorella på grund.

Tur att man inte var med.

Viking Line

Viking Line-färja på grund – ska ha ropat ”mayday”

Passagerare: ”Kände en kraftig stöt”

Av: Adam Westin, Josefine Karlsson, Sophie Tanha

Publicerad: mindre än 1 tim sedan
Uppdaterad: mindre än 10 min sedan

NYHETER

Viking Lines färja Amorella har gått på grund utanför Åland.

Enligt uppgifter har nödanropet ”mayday” gått ut från båten, och det talas om att båten tar in vatten.

– För tillfället ser det ut som om vi kommer behöva evakuera alla, säger Jan Nemlander på Västra Finlands sjöräddningscentral.

Vid 11.50 svensk tid larmades om Viking Line-färjan Amorella gått på grund vid Järsö utanför Åland, på finskt vatten.

207 passagerare och 74 besättningsmedlemmar är ombord, uppger svenska sjö- och flygräddningscentralen (JRCC), som står beredda att bistå.

– Våran första prioritet var att erbjuda hjälp till Finland med helikopter och flygplan, säger Jörgen Hansson på JRCC.

Mayday-anrop

Fartyget var på väg från Åbo till Stockholm. Aftonbladet har tagit del av ett anrop där ”mayday” uppges, samt att fartyget tar in vatten.

– Det stämmer nog. Jag kan inte helt säga att det stämmer, men det är en andrahandsuppgift vi fick också, säger Jörgen Hansson.

Enligt uppgifter ska fartyget fått problem och blivit tvunget att köra på grund för att undvika att fyllas med vatten, rapporterar Ålands radio. 2013 gick samma fartyg på grund på Julgrund i närheten av Järsö.

Viking Line bekräftar att någon form av incident inträffat.

– Det verkar som att det ska ha varit någon form av grundstötning. Jag vet inte mer i nuläget men vi kommer att uppdatera informationen. Just nu sammankallar vi krisledning och tar reda på vad som hänt, säger Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line.

Viking Line: ”Läget är stabilt”

Senare uppger Viking Line i ett pressmeddelande att läget är stabilt och att inga personskador har konstaterats.

Västra Finlands sjöräddningscentrals ledningsoperatör Jan Nemlander bekräftar att det är sammanlagt 281 personer ombord.

– För tillfället ser det ut som om vi kommer behöva evakuera alla. Vi har de första enheterna på plats där nu och olika fartyg runtomkring så vi är förberedda, säger han.

Jan Nemlander berättar att fartyget efter grundstötningen styrde in mot land på Järsö för att undvika att ta in vatten.

– Så det finns ingen risk för att den ska sjunka. Det finns inte heller någon som ska ha skadats, säger Jan Nemlander.

Foto: LÄSARBILD

Viking Line-färjan Amorella har gått på grund utanför Åland

Vittne ombord: ”Kraftig stöt”

Ett vittne som befinner sig på båten berättar för Aftonbladet att alla passagerare samlats i en konferenssal ombord.

– Jag låg faktiskt och sov när jag kände en kraftig stöt. Efter någon minut fick vi höra att båten träffat botten och att den kommer stanna, sen gick larmet igång och vi fick samlas i konferensrummet innan det stängdes av.

En av de som är ombord är Eva Vaihinen som låg i sin hytt när båten skakade till.

– Jag hörde ett skrapande och tänkte ”Det här var inte bra”. Då tittade jag ut ur hytten och såg att vi åkte förbi en ö, väldigt nära. Då kände jag bara ”Okej, då är det nog dags att klä på sig” för jag låg i hytten och tog det lugnt. Jag gick till informationen och då kom det i högtalarna att vi haft en grundstötning och att båten skulle åka vidare en bit för att sedan stanna och se vad som var fel och hur skadorna är, säger hon till Aftonbladet.

Ombord på fartyget är bland annat fotbollsklubben IFK Mariehamns a-lag som är på väg hem efter gårdagens match i Helsingfors.

Texten uppdateras.

Man tänker direkt på Estonia nä sånt här händer!

• Ge karma 1

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

Amigo
11 minuter sedan, skrev Nicholas:

Ofarligt. 

Inomskärs antar jag. 

Nära till land. 

Dagtid. 

Vackert väder. 

Jhaa, jag skulle aldrig uppskatta en grundstöttning som ofarlig med dessa färjor. Men det som jag undrar är varför har båten fått grundkontakt? De har ju åkt samma rut i evigheter. Denna båt klarar 7 meters djuo, kan därför åka annan rutt än de som kräver djupare vatten. Amorella hade ju fått grundkontakt innan o båten hade styrts till grunden för att inte sjunka helt.

• Ge karma 1

Nicholas
47 minutes ago, Amigo said:

Jhaa, jag skulle aldrig uppskatta en grundstöttning som ofarlig med dessa färjor. Men det som jag undrar är varför har båten fått grundkontakt? De har ju åkt samma rut i evigheter. Denna båt klarar 7 meters djuo, kan därför åka annan rutt än de som kräver djupare vatten. Amorella hade ju fått grundkontakt innan o båten hade styrts till grunden för att inte sjunka helt.

Fick den grundkänning innan dom körde den på grund med flit? 

Passagerarna verkar bara märkt av det som skedde med flit. 

Vi får väl se vad som framkommer. 

• Ge karma 2
Mr Ning Ning

Det finns en färsk film på You Tube nu.

Båten står mkt nära land med stäven.

• Ge karma 1

Veteran

Tommy
8 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Från Amigos inlägg: Enligt uppgifter till Ålands radio ska fartyget ha fått problem och man blev tvungen att köra upp det på grund för att undvika att det skulle fyllas med vatten.

Min första tanke när jag hörde det där var "Nåt har gått fel i maskinrummet (alla fartygs hjärta), och de tar in en massa vatten genom ett sprucket kylvattenrör eller en brusten ventil"...

Bara min tanke, när jag hörde rapporten från Ålands radio.

MVH

• Ge karma 2

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Amigo
18 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

alandstidningen.ax

bamorella.jpg

b3amorella.jpg

Edited by Amigo
  • Ge karma 3

audirs2
2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Ofarligt. 

Inomskärs antar jag. 

Nära till land. 

Dagtid. 

Vackert väder. 

Kall bira och biffar väntar!

• Haha 1

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

evert 1

Inte för jag har fakta men det troliga är väl att styrningen gått kaputt.

Inte första gången detta inträffat på Finlandsfärjorna.

Du/ni som är insatta, idag finns det väl ingen möjligt att styra en Finlandsfärja manuellt utan allt går väl endast via elektroniska signaler.

• Ge karma 1
Nicholas
2 minutes ago, audirs2 said:

Kall bira och biffar väntar!

Lapinkulta utan kolsyra. 

Kapten måste ju ha oroat sig för att dom skulle sjunka eftersom han ställde den på backen. 

Uppenbarligen var dom på det klara med att det var nosen som läckte. 

Han kanske bara ville kunna ta fram kempin och svetsa ihop den utan ha en massa vatten i vägen. 

Sedan full back och tillbaka på tidtabellen. 

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 1
Nicholas
1 minute ago, evert 1 said:

Inte för jag har fakta men det troliga är väl att styrningen gått kaputt.

Inte första gången detta inträffat på Finlandsfärjorna.

Du/ni som är insatta, idag finns det väl ingen möjligt att styra en Finlandsfärja manuellt utan allt går väl endast via elektroniska signaler.

Skulle inte kunnat ställt den så fint på backen utan styrning. 

• Ge karma 1
Mr Ning Ning
Precis nyss, skrev Nicholas:

Skulle inte kunnat ställt den så fint på backen utan styrning. 

Jo då.

Med bogproppar fram och bak så går det bra.

Men dom har säkert ställt den på grund medvetet.

Det är inte ovanligt och sparar stora kostnader för rederiet.

• Ge karma 3

Veteran

Mr Ning Ning

Enligt Mayday signalen så hade dom läckage i flera avdelningar i båten.

Så skepparen tog nog beslutet att ställa den på botten för att förhindra att den skulle sjunka.

Så den har nog en rejäl spricka i botten.

• Ge karma 3

Veteran

evert 1

Trodde de hade dubbla bottnar (dubbelskrov)

Inbillar mig detta eftersom de får köra under isförhållanden vintertid.

Tallviking

En kvinna dom intervjuade sa att hon kände ett kraftigt skrap och båten passerade väldigt nära en liten ö så troligen uppstod rejäla skador då som orsakade vatteninträngning i flera sektorer i botten och det var det som gjorde att skepparen valde att stranda den för att inte sjunka på djupare vatten och hindra mer vatteninträngning

Blir rejält komplicerad att täta den innan dom kan få den till varv om det är stora skador och den står delvis på botten redan

• Ge karma 4

Being nice is overrated - Garfield

Mr Ning Ning
17 minuter sedan, skrev evert 1:

Trodde de hade dubbla bottnar (dubbelskrov)

Inbillar mig detta eftersom de får köra under isförhållanden vintertid.

Moderna tankfartyg har dubbelbotten som säkerhet vid grundstötning.

Normal isförstärkning är tjockare plåt och tätare mellan spanten.

• Fint 1

Veteran

Nicholas

Dom tappade nog styrningen iallafall temporärt. 

Alla gröna linjer är där amorella brukar gå (covid rutt) den gröna färgen är cirka 12knop. 

Där strax innan grundstöttning på styrbords sida så ligger den iofs inte så långt ifrån farled men riktningen är riktigt dålig och man gör allt för att bromsa. 

Dock räcker inte det. 

281 är ungefär 13 grader fel. 

Typ obra. 

IMG-194344c46d307cd90d710cf6d93b6b32-V.jpg

Edited by Nicholas
  • Ge karma 3
  • Ojojoj 1
audirs2
19 minuter sedan, skrev Nicholas:

Dom tappade nog styrningen iallafall temporärt. 

Alla gröna linjer är där amorella brukar gå (covid rutt) den gröna färgen är cirka 12knop. 

Där strax innan grundstöttning på styrbords sida så ligger den iofs inte så långt ifrån farled men riktningen är riktigt dålig och man gör allt för att bromsa. 

Dock räcker inte det. 

281 är ungefär 13 grader fel. 

Typ obra. 

IMG-194344c46d307cd90d710cf6d93b6b32-V.jpg

Kanske "Somsäng"  som var uppe och provkörde lite?:lipa:

• Haha 5

Tallviking

Såg någon likna det med "Costa Concordia" som också kom för nära en liten ö

• Ge karma 1

Being nice is overrated - Garfield