Jump to content
IGNORERAD

Nu har man lärt sig att skratta åt saker och ting.


honken

Recommended Posts

You live and you learn.

Men nu har man lärt sig att skratta åt saker och ting hur thai's tänker.

Exempel 1:

Hon har kontantkort, helt nytt från den dagen hon kom hit.

En kvinnlig person råkar göra en fel ringning och det blir svartsjuke drama över detta på följande sätt.

SMS log:

T= Thai

H= Jag

T: How you can do this to me?

H: Do what? you can come to meeting if you want (det var möte inför BRF bildning denna dag, hon var informerad att jag skulle komma hem sent).

T: I know you have other lady, i have number.

H: Eh what? What name lady, and what number?

T: She call and say wrong number.

H: Hahaha, okey, happens everyday someone call wrong number.

T: ohh.

Slut där.

Exempel 2:

Efter hon vart på tigern i sthlm och kommit hem, ett vanligt samtal face2face.

Jag var för övrigt ej med, men fick sms från en person som såg henne där, så jag visste vart hon var.

T: I know you take that from tiger.

H: Take what?

T: *pekar på en filt som ligger i soffan, svart med fransar*

H: Okey, so you think i take this from tiger no?

T: Yes, when you take home lady.

H: haha, ok, you not think i buy this IKEA long time ago?

T: No, you take from tiger, i see same tiger, i not stupid you know.

H: Well up2you, but this i buy from IKEA long time ago.

Men fortfarande svårt att tro på detta, men slutsats är väl då att alla som har en liknande 50kr's filt från IKEA vart på tigern och snott en varsin eller?

Måste blivit höga kostnader för tigern med alla dessa stulna filtar som de köpt in en gång i tiden.

Numera skrattar jag bara åt hennes mest skumma slutsatser.

Ingen aning om hur hon ens kommer fram till dessa, måste vara någon handbok som finns att köpa där man drar pilar från punkt ett till två och sedan är det så.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • korp

    8

  • Tujtuj

    5

  • måne

    4

  • honken

    4

Mest aktiva i denna tråd

mdr.gif

Ja, ibland är det inte lätt!

Så ni kämpar på fortfarande, har för mig att det var nära ögat för någon månad sedan? Lycka till med fortsättningen.

jap.gif

Ändrades av UT006

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju dock att det slutar vara roligt tillslut, att bli beskylld utan större belägg och känna sig skyldig utan att ha gjort nått tär på en och man kan bli lite paranoid och tillslut riktigt förbannad.

Personligen tycker jag att du ska prata med henne om att det inte är bra det hon gör, har hon misstankar om något så borde hon prata med dig om vad hon kännervoch tänker, inte börja beskylla dig för saker. Det vore ju även bra att prata om vad det är som gör att hon är så orolig och svartsjuk. Det hon känner är ju inte direkt roligt för henne heller.

Jag kanske är lite PK, men det är inte speciellt komiskt. Speciellt inte om det är en relation som du och hon anser är viktig och som ni vill vårda.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt snacka, men går inge vidare.

Dock har jag misstankar om att det finns en tredje person som brer på hennes sätt att tänka.

Det är en annan Thai flicka som är i 30-40 års åldern som jag avskyr sedan länge och som jag tror hjälper till.

Men jag tänker inte säga till henne vem hon får hänga med och inte, den bedömningen får hon själv göra.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt snacka, men går inge vidare.

Dock har jag misstankar om att det finns en tredje person som brer på hennes sätt att tänka.

Det är en annan Thai flicka som är i 30-40 års åldern som jag avskyr sedan länge och som jag tror hjälper till.

Men jag tänker inte säga till henne vem hon får hänga med och inte, den bedömningen får hon själv göra.

Det finns många olika sätt att prata på, det du försökt kanske inte fungerar så bra? Det beror ju på hur hon är som person och hur du är som person. Med tanke på att hon är svartsjuk så bryr hon sig ju iaf om dig och det om något är ju ett tecken på att hon vill prata om det, men att det kan vara svårt för henne av olika orsaker.

Jag vet noll och inget om er, men en bra början är ofta att "ta ner" diskussionen från en generell nivå till en mer specifik händelse och prata om den, tex den med filten. Att inte fråga "varför är du svartsjuk". Det låser hjärnan på flera sätt, det blir anklagade och för generellt.

Sedan tycker jag personligen att det låter konstigt att du accepterar en person i era liv som du tror försöker förstöra din och din partners relation. Varför skulle du acceptera det? Er relation är väl viktigare än denna person, det borde väl även din partner kunna se, iaf efter lite dialog.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt på alla möjliga sätt jag kan.

Avancerat - icke lyckat.

Thai engelska - icke lyckat.

Tecken språk - icke lyckat.

Ordboken ord för ord - icke lyckat.

Skrift - icke lyckat.

Men hon säger "i understand" på allt, men jag märker att det inte går in i huvut.

Så jag försöker igen, och då blir hon sne för att hon tycker hon förstår medans jag märker att hon inte förstått.

moment 22 här.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt på alla möjliga sätt jag kan.

Avancerat - icke lyckat.

Thai engelska - icke lyckat.

Tecken språk - icke lyckat.

Ordboken ord för ord - icke lyckat.

Skrift - icke lyckat.

Men hon säger "i understand" på allt, men jag märker att det inte går in i huvut.

Så jag försöker igen, och då blir hon sne för att hon tycker hon förstår medans jag märker att hon inte förstått.

moment 22 här.

Kommunikation är nästan alltid svårt i alla relationer, extra komplicerat blir det med stora kulurella skillnader, samt språkskillnader. Jag antar att din partner tror att hon förstår, men att hon kanske inte förstår innebörden av vad du vill säga. Vid denna typ av problem är det ofta väldigt bra att återge vad man hört till varandra med egna ord, det visar sig då fort vad som kan ha missats, eller missförståt.

Först förklara du lite vad du tänker, sedan ber du henne återge med egna ord vad hon hörde från dig samt hur hon tolkar det. Att säga "I understand" säger ju egentligen inget. Sedan kan ju hon göra samma, hon förklarar först sedan återger du. Med lite övning brukar detta gå ganska bra, det kan ge en stor insikt hur ens partner tänker och tolkar det man säger och man brukar förstå bättre varför det blir fel helt i onödan ibland.

Komunikation i relationer är något man ofta måste jobba med, det är speciellt sant vid interkulturella relationer. Många tror att det bara "går bra av sig själv" så är det väldigt sällan.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med 3:je person är inte nytt, stundom känns det som om en Thaitjen kan sabba för en annan har dom uppnått ett eftersträvsvärt måt, nämligen att vara nr 1 igen. Då kan dom skrodera för sina väninnor om hur skickligt dom utmanövrerat en annan och passa er jäkligt noga annars kan det hända Dig med.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa:

Tackar för varningen, och kan säga att jag är jävligt försiktig sedan en tid tillbaka.

Umgås inte med hennes nya vänner.

Bara de jag känner till och de jag litar på är jag runt omkring om det är nått speciellt.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Honken,kan du inte åka ut till IKEA och se om dom har en sådan filt fortfarande,om så är fallet så torde hon tappa facet och det vore en halv "vinst"eller är det kanske att komma till samma låga nivå ??Måste vara jobbigt att hela tiden tänka på vad man gör och säger,hoppas du fixar det :great: Nu känns väl livet lite lättare när AIK blev svenska mästare (GRATTIS)det gäller att suga på de goda karamellerna så långt det går.Lycka till med relationen.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta belöna henne genom att ge henne den uppmärksamhet som hon kräver genom dessa utspel så tröttnar hon snart.

Lättare sagt än gjort eftersom hennes reaktion till en början kommer att vara att öka på intensiteten i dem men värt det i längden! Lite viljornas krig m.a.o.

Lycka till... :P

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite intressant att två personer nu beskriver situationen i termer som: tävling, vinst-förlust och krig. Kan inte vara roligt att vara er partner :huh:

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

korp: Jag vet såklart inget om dig och din situation, men jag utgår ifrån dina inlägg i denna tråden att du vare sig har barn eller thailändsk partner?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

korp: Jag vet såklart inget om dig och din situation, men jag utgår ifrån dina inlägg i denna tråden att du vare sig har barn eller thailändsk partner?

Menar du med det att en relation med en Thailändska är en tävling, ett krig där man försöker få den andra att tappa ansiktet?

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Korp,jag vet vad hon håller på med och ja det handlar om vinst eller förlust.Här handlar det om utspel för att vinna fördelar.Och ja,jag har ett 17-årigt förhållande som har innehållit samma kryddor men som nu fungerar perfekt för oss båda.Och det finns inga utspel längre(det behövs inte)Ej heller behövs utspel av amatörpsykologer och s.k.relationsexperter.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Korp,jag vet vad hon håller på med och ja det handlar om vinst eller förlust.Här handlar det om utspel för att vinna fördelar.Och ja,jag har ett 17-årigt förhållande som har innehållit samma kryddor men som nu fungerar perfekt för oss båda.Och det finns inga utspel längre(det behövs inte)Ej heller behövs utspel av amatörpsykologer och s.k.relationsexperter.Mvh Måne

Varför skulle dina erfarenheter vara så otroligt mycket bättre än mina att du får ge råd, men när jag gör det blir jag kallad amatörpsykolog?

Om nu mina råd var så fel och oproduktiva så bemöt då dem istället för att komma med patetiska förolämpningar mot mig som person.

Personligen skiter jag i din 17 åriga relation utan "utspel", du kanske vet hur din relation nu fungerar (troligen knappt det) men det är inget som gör dig till någon större expert eller bättre på att ge råd än mig. Du vet inget om min bakgrund, mina relationer eller min utbildning, så återigen om du anser att jag har fel i mina råd, bemöt då dem för de är det enda du vet om mig. Iaf gav jag råd, du erbjöd en beskrivning av situationen med termer som "tävling" och få henne att "förlora ansiktet". Vad gav det?

Om din relation handlar om vinst, förlust och utspel för att vinna fördelar kan jag inte göra mycket än att beklaga, men det är extremt sällan det handlar om det när människor i relationer beter sig som beskrivet i det första inlägget. Jag och de flesta andra brukar inte beskriva kärleks relationer som tävlingar eller krig, men tydligen vann du ditt krig så jag hoppas du är glad nudå. :no:

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det väl egentligen inte frågan om vem som får ge råd eller inte. Däremot fäster nog en del större vikt vid råd från någon som själv har erfarenhet av ett förhållande med en thaidam.

Därav frågan till dig korp, en fråga som du dock undvek att besvara.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hur var det med det Korpen? Egna erfarenheter från förhållande med thaidam?

Själv är jag benägen att hålla med Måne, att det ofta handlar om vinst och förlust och om att skaffa sig någon slags fördel. Om man ser på ett svenne/thai-förhållande genom enbart sina svenneglasögon så är man garanterat in for a surprise.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det väl egentligen inte frågan om vem som får ge råd eller inte. Däremot fäster nog en del större vikt vid råd från någon som själv har erfarenhet av ett förhållande med en thaidam.

Därav frågan till dig korp, en fråga som du dock undvek att besvara.

Herr Chang har talat.

Jag svarade, även om det nu var indirekt. Nej, jag har varken Thailändsk partner för tillfället eller Thailändskt barn.

Vilket råd man lägger större vikt på spelar väl egentligen ingen roll, dock bör man väl ha förmågan att kunna ifrågasätta råden om man tycker de är fel utan att kalla varandra namn?

Jag tänker inte försöka börja förklara varför jag har en viss åsikt via egna relationer eller vad det nu kan vara, det blir bara löjligt. Jag försökte presentera mina råd på ett så konstruktivt sätt möjligt. Men det kanske är bättre att ha ett forum fyllt med felstavade oneliners?

Så en relation med en Thailändska är alltså generellt en tävling, ett krig där vinst-förlust är i fokus? Är det så, får jag erkänna mitt råd att försöka förbättra kommunikationen och förståelsen inte är speciellt viktigt.

Jag anser dock att råd som innefattar att öka och förbättra kommunikationen och förståelsen ofta fungerar bra generellt i de flesta relationer gällande problem med svartsjuka och kontrollerande beteenden. Men eftersom jag nu specifikt inte har en Thailändsk partner så antar jag att jag kan ha fel gällande dem då. Om man nu ens kan säga att man känner en hel grupp baserat på ett par eller flera relationer inom den gruppen.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag svarade, även om det nu var indirekt. Nej, jag har varken Thailändsk partner för tillfället eller Thailändskt barn.

Vilket råd man lägger större vikt på spelar väl egentligen ingen roll, dock bör man väl ha förmågan att kunna ifrågasätta råden om man tycker de är fel utan att kalla varandra namn?

Jag tänker inte försöka börja förklara varför jag har en viss åsikt via egna relationer eller vad det nu kan vara, det blir bara löjligt. Jag försökte presentera mina råd på ett så konstruktivt sätt möjligt. Men det kanske är bättre att ha ett forum fyllt med felstavade oneliners?

Så en relation med en Thailändska är alltså generellt en tävling, ett krig där vinst-förlust är i fokus? Är det så, får jag erkänna mitt råd att försöka förbättra kommunikationen och förståelsen inte är speciellt viktigt.

Jag anser dock att råd som innefattar att öka och förbättra kommunikationen och förståelsen ofta fungerar bra generellt i de flesta relationer gällande problem med svartsjuka och kontrollerande beteenden. Men eftersom jag nu specifikt inte har en Thailändsk partner så antar jag att jag kan ha fel gällande dem då. Om man nu ens kan säga att man känner en hel grupp baserat på ett par eller flera relationer inom den gruppen.

Du är duktig på retorik Korp, men någon Thaiexpert framstår Du inte som.

JO...DET ÄR EN TÄVLING.

Sedan kan den ta sig uttryck i olika former men kulturen i Thailand skiljer sig en hel del från den svenska och utan att kalla mig för expert så kan jag ge råd utifrån min egen situation som exemplifierar många av de situationer som Honken beskriver, inte alltid mina egna men goda vänners, såväl här i Thailand som i Sverige.

Det har i detta forum beskrivits allehande former av emotionella utspel, typ Tysta leken, och jag försäkra Herr Korp om att det är en av de lindrigaste formerna, själv har jag blivit mordhotad (bara verbalt) lämnad vid en P Plats, utlåst från sovrummet m.m. för rena bagateller i vår kultur men "facemissing" i LOS. Då gäller det att bevara lugnet och ta fram amatörpsykologien, annars kan det bli jobbigt, men, det tillhör "Tävlingen" att ge och ta så att ALLA kan behålla ansiktet.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte Korps råd var värre än någon med massor av thailändska förhållanden bakom sig. Snarare tvärtom. Det verkar finnas två skolor när det gäller åsikter om thaidamer om man hårddrar det hela. Den vanligaste verkar vara att man ser dem som en helt annan art och att de flesta är likadana. Sedan finns det dom som tycker sig se lika stora skillnader mellan olika thaitjejer som mellan olika svenska tjejer plus att det finns thaitjejer som inte alls passar in i ramen om hur de förväntas vara.

Jag kan villigt erkänna att jag själv trodde på mycket jag läste om thaitjejer som tex hos Stickman och även Trink. Därför trodde jag aldrig att jag skulle falla för en tjej från Thailand eftersom i stort sett all information jag hade var så negativ och som turist var det svårt att komma i kontakt med någon som inte hade med turistindustrin att göra på ett eller annat vis. Så det tog ett tag innan jag kunde se igenom de förutfattade meningar jag själv hade skapat. Fast ibland undrar jag verkligen om min fru är thailändska. Hur kommer det sig att just jag har hittat en dam som inte passar in i den bild som beskrivs så ofta och så utförligt? Eller rättare sagt, jag undrade det, för här på mpr så finns det ju ett flertal som verkar ha liknande åsikter och erfarenhet som mig.

Så därför anser i alla fall jag att det bara är bra med en mängd olika erfarenheter och åsikter från så många olika skribenter som möjligt. Det bidrar till att göra forumet bättre, bredare och intressantare och man kan då bilda sig en egen uppfattning baserad på ett mycket bättre underlag än en ensidig stickman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser ofta med forundran over hur thaitjejer och forhållanden med thaitjejer beskrivs. Nästan alla thaitjejer jag känner beter sig som mina kompisar i Sverige och jag har inte en endaste rolig/hemsk/märklig berättelse efter 10-års giftemål med en thailändska som är direkt kulturrelaterad. Det är klart att vi också haft våra kontroverser men de har varit av det mer vardagliga slaget som man knappt kan undvika när man lever med en annan person.

Risken att diverse dråpliga situationer uppstår okar givetvis med stora skillnader i utbildningsnivå, ålder, ekonomi, bakgrund mm så jag ifrågasätter inte att "tysta leken", knivhot mm existerar. Att man inte tycker att thailändskor är särskilt annorlunda svenskor är dock en lika riktig observation som att det skulle vara en stor skillnad. En persons erfarenhet från sitt forhållande är därmed heller inte mer värd än någon annans om man inte kan se specifika likheter med sitt "fall". Enbart tid är heller inget mått på erfarenhet. Vissa personer kan ha lika mycket erfarenhet att formedla efter ett år som en annan lyckas få ihop på 30 år.

Personligen skulle jag inte orka leva i ett forhållande med en person som är alltfor olik mig i värderingar men å andra finns ju uttrycket Opposites Attract så uppenbarligen finns det andra uppfattningar även i denna fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart att se hur en hobby KBT:are med en steg ett i bagaget(verkar det som) stangas med "praktikerna" som har snav men lang och hogst personlig erfarenhet i amnet. Blir en intressant om an omojlig diskussion.

Sen vet jag inte om Tuj Tuj jamfor thaitjejer och deras emotiinella utveckling med bars dito. Men visst, nar det galler barn sa blir det ibland viljornas kamp aven om man aktivt forsoker undvika det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamenförfaaan.

När blev förhållanden lätta? I en Svenne-Svenne relation så finns det åxå språkproblem typ-

Du ska inte bry dej om vad jag säger du ska förstå vad jag menar???

Exempel: du och Britta är ute och åker bil och hon säger -titta där är ett cafe' då ska du per automatik hajja att hon vill fika.

Nu har jag med min ringa erfarenhet av Thaitjejer inte sett dom tendenserna, men dom kanske finns vad vet jag.

Ett par problem som jag vet existerar är:

1. Att en Thaimänniskas ord alltid väger mer än en farrang's i deras ögon, så om hennes Thaipolare säger en sak så är det så vad du än försöker bevisa.

2.Om hon inte förstår något så fyller hon på med en som jag kallar Thaisanning dvs. hon tänker själv (eller med hjälp av sina vänner)ihop glappen i det tänkta skeendet så att det blir begripligt för henne, å det kan bli hur jäkla tokigt som helst. Och det är dessutom praktiskt taget omöjligt att få henne att förstå att hon har fel. (en Thaimänniskas ord alltid väger mer än en farrang's)

Och vad är då kontentan av detta? Hmm ja för min egen del så har jag gjort ett val och det är: Språkförbittringar och kulturkrockar till trots så ska jag ALDRIG ha ett förhållande med en Svensk kvinna igen.

Man kan inte annat än älska dom små ettriga liven.

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamenförfaaan.

När blev förhållanden lätta? I en Svenne-Svenne relation så finns det åxå språkproblem typ-

Du ska inte bry dej om vad jag säger du ska förstå vad jag menar???

Exempel: du och Britta är ute och åker bil och hon säger -titta där är ett cafe' då ska du per automatik hajja att hon vill fika.

Nu har jag med min ringa erfarenhet av Thaitjejer inte sett dom tendenserna, men dom kanske finns vad vet jag.

Ett par problem som jag vet existerar är:

1. Att en Thaimänniskas ord alltid väger mer än en farrang's i deras ögon, så om hennes Thaipolare säger en sak så är det så vad du än försöker bevisa.

2.Om hon inte förstår något så fyller hon på med en som jag kallar Thaisanning dvs. hon tänker själv (eller med hjälp av sina vänner)ihop glappen i det tänkta skeendet så att det blir begripligt för henne, å det kan bli hur jäkla tokigt som helst. Och det är dessutom praktiskt taget omöjligt att få henne att förstå att hon har fel. (en Thaimänniskas ord alltid väger mer än en farrang's)

Och vad är då kontentan av detta? Hmm ja för min egen del så har jag gjort ett val och det är: Språkförbittringar och kulturkrockar till trots så ska jag ALDRIG ha ett förhållande med en Svensk kvinna igen.

Man kan inte annat än älska dom små ettriga liven.

Oj vad man känner igen detta.

Skall bli kul att kolla kommande inlägg från andra medlemmer som försvarar thaiarna och aldrig upplevt detta fenomen. :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...