Jump to content
IGNORERAD

Flygindustrin går på knäna. Regeringen gör ingenting.


janne_h

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Jed:

Tja jag fick just ett erbjudande via mail från Jade.se om att Qatar har bra priser till Phuket Bkk och Krabi i höst vinter? så dom kanske vet nått vi inte vet :sure:.  Tydligen flyger dom till alla 3 flygplatserna från november minst om inte tidigare?  det lär knappast gå med tomma plan precis..

Skulle inte lägga mina pengar på en biljett där.... 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    11

  • SatanG

    10

  • Jive

    5

  • Nicholas

    5

Mest aktiva i denna tråd

9 minuter sedan, skrev Jed:

Tja det kan bli en ombokning kanske? 

Om du köper en biljett till ett land som i princip är stängt så får du i bästa fall boka om.

 

Om du uppfyller kraven för mig inresa så boka enligt angivna kanaler. Annars så avvakta tills landet öppnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Jive:

Jag har just kollat på ett nyhetsinslag i thaiTV och har svårt att finna ord för vad jag känner, men jag kan beskriva vad jag såg.

Reportaget var från ett stort universitet i Bangkok med många tusen studenter - Thammasat University.

Universitetet, som är omringat av höga stängsel, har fyra in/utgångar med breda och höga stålgrindar.

I eftermiddags stängdes dessa grindar och ingen student tillåts att lämna universitetsområdet förrän efter 19 september när demonstrationerna är över.

 

Hittar inget på Bangkok Post om detta?

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, janne_h said:

Kubaner??? 

Dom var lika glada när Castro kastade ut sin företrädare med vapen som några var när prayuth kastade ut taxen. 

 

Sedan fick dom aldrig rösta mer. 

 

Det som sker i Thailand är på intet sätt unikt, historia av liknande art har redan skrivits i andra länder. 

 

Att Prutten inte hade någon tanke på att avgå stod klart redan för 2år sedan. 

 

Det glädjer mig att även du har noterat detta nu. 

 

Själv är jag av den åsikten att om nu taxen sög pung så var det ju ett ordinarie val på G, och såsom jag minns opinionen skulle han förlorat det valet. 

 

Möjligen var hans siffror bättre än vad opinionen i Bangkok ville ge sken av men att sköta maktskifte via val är så himla mycket bättre. 

 

Nu är vi där vi är. 

Hur dom lyckats upprätthålla sin växelkurs har jag inte en aning om. 

Att nåt litet korvöre skulle finnas kvar i nån valutareserv är högst osannolikt, dom pengarna har nog runnit in i olika personers fickor redan. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, janne_h said:

Problemet vilket även uppenbarar sig i denna tråd. Är att du inte verkar läsa dom artiklar jag faktiskt länkar till (alternativt inte förstår hur dom är skrivna) . Och som nu och ett flertal gånger. Försöker få det till något helt annat än vad som skrivits. 

Jag har flertal gånger ställts frågor att svara på saker jag aldrig skrivit 

I artikeln står det att bolagen nu betalar 0,20 baht per liter. Vilket i oktober går upp till 5.1 baht per liter. Vilket motsvarar en ökning på 2600% även om det är från subventionerade nivåer. 

Prayuth har dessutom lovat lån på 24 miljarder. Dock har dom inte fått en enda baht. Och Prayuth leker nu tysta leken. 

 

Jag kan inte hjälpa dig med att läsa. Men om du gång efter annan vill ställa mig till svars för saker jag faktiskt inte skrivit eller länkat till. Då är det ditt problem. Inte mitt. 

Förstår du inte vad som skrivs, är det faktiskt bättre att du inte citerar mig över huvudtaget. Men med största respekt gör du vad du vill. 

Om du sen noterar att jag länkar till artiklar som är negativa till Prayuth (det här kanske kommer som en kioskvältare för dig?). 

Men Prayuth är ganska impopulär bland Thai idag. Så det jag speglar är det verkliga läget i Thailand idag. Varken mer eller mindre. När Prayuth tog över 2014 så försvarade jag honom på forumet. Läget är ganska annorlunda idag. 

Jag har aldrig påstått att du skrivit något du inte gjort. Jag har däremot undrat hur ditt förslag på skattehöjningar praktiskt ska lösas i en annan tråd. Sen om du var sarkastiskt eller helt enkelt korkad när du skrev det är svårt att veta i text, har du ännu inte fattat det? 

 

Här ylar du om att flygindustrin inte får någon hjälp alls varvid jag ger dig ett flertal exempel på motsatsen, dessa lägger du ingen vikt på då det stör din negativa uppfattning om regeringen. Här drar du istället upp en prisökning på 2600%, för att bevisa din tes antar jag, men har så totalmissuppfattat även detta. Priset går inte upp med 2600% Janne, skatten återgår till priset som var innan subventionen startade till flygindustrin. Problemet med det är att det inte verkar bestämt att priset återgår, andra problemet är ju att rubriken på din tråd faller igen. Regeringen gjorde ju inget för flygindustrin, sa du snabbare än du tänkte i vanlig ordning. Dubbelfel hela tiden, sen blir du förnärmad när man försöker förklara vissa av dina feltänk. 

 

Det är ju så oerhört lätt att kritisera denna regeringen och kudos till alla som gör det men överdrifter och förvanskningar behövs ju knappast mot denna regering,

 

/ SatanG

 

    

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Dom var lika glada när Castro kastade ut sin företrädare med vapen som några var när prayuth kastade ut taxen. 

 

Sedan fick dom aldrig rösta mer.

Nja, kubanerna hade förlorat sin rösträtt redan 1952 när Batista tog makten genom en militärkupp.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Fritz:

Nja, kubanerna hade förlorat sin rösträtt redan 1952 när Batista tog makten genom en militärkupp.

Vad har vi sagt om att faktagranska... det passar inte när någon "förstå-sig-påare-tror-han-har-en-bra-tanke" skall göra en enkel poäng. 

 

Personligen blev jag förvånad att parallellen till Hitler inte kom... och om jag minns rätt så var det ett "demokratiskt" val där Prutten fick ihop en del röster ändå. Visserligen hade han dessförinnan ändrat grundlagen så han skulle kunna vinna... men ändock är det ganska många miljoner som röstat på honom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, SatanG said:

Jag har aldrig påstått att du skrivit något du inte gjort. Jag har däremot undrat hur ditt förslag på skattehöjningar praktiskt ska lösas i en annan tråd. Sen om du var sarkastiskt eller helt enkelt korkad när du skrev det är svårt att veta i text, har du ännu inte fattat det? 

 

Här ylar du om att flygindustrin inte får någon hjälp alls varvid jag ger dig ett flertal exempel på motsatsen, dessa lägger du ingen vikt på då det stör din negativa uppfattning om regeringen. Här drar du istället upp en prisökning på 2600%, för att bevisa din tes antar jag, men har så totalmissuppfattat även detta. Priset går inte upp med 2600% Janne, skatten återgår till priset som var innan subventionen startade till flygindustrin. Problemet med det är att det inte verkar bestämt att priset återgår, andra problemet är ju att rubriken på din tråd faller igen. Regeringen gjorde ju inget för flygindustrin, sa du snabbare än du tänkte i vanlig ordning. Dubbelfel hela tiden, sen blir du förnärmad när man försöker förklara vissa av dina feltänk. 

 

Det är ju så oerhört lätt att kritisera denna regeringen och kudos till alla som gör det men överdrifter och förvanskningar behövs ju knappast mot denna regering,

 

/ SatanG

 

    

Dig går det ju inte att diskutera med. Då svenska språket blir en definitionsfråga hela tiden. Jag har aldrig skrivit något förslag på skattehöjningar. Vilket jag nu försökt förklara ett otal gånger för dig.

Vad jag skrev var att det vore billigare att ta pengar från dom välbärgade bolagen och ge dom direkt till turistindustrin. 

Då bara en bråkdel av dom som berörs av en ledighet skulle åka och bo på hotell mm. 

Vilket i sig inte betyder att jag förespråkar skattehöjningar. Utan sätter en sarkastisk matematisk modell i jämförelse, hur korkad beräkningen är att hjälpa landet ekonomiskt med ledighet. 

 

Att du sen yrar till det, till att jag föreslår att dom ska beskatta mer. Och kräver mig på förklaring hur detta ska finansieras, är ju mer än lovligt korkat. 

 

Vad gäller bränslet så är ju det subventionerat som en följd av regeringens politik. Som får flygbolagen att gå på knäna.

Jag tror nog knappast att flygbolagen hade haft något emot att betala normala brännslepriser, så länge dom hade kunnat flyga normalt. 

Att dom nu planerar att ta bort den beror ju inte på att situationen återgått till det normala. Utan flygbolagen har det väl än kämpigare idag.

Med andra ord om regeringen inte fortsätter att subventionera tills något sånär normal läge för flygbolagen uppstår. Så är ju dom tidigare subventionera totalt bortkastade. Då dom går ju putten i alla fall. 

Att sen Prayuth personligen går ut och lovar en massa stödlån. Som sen inte infrias. Och Prayuth är bara tyst. Det är väl lika med att regeringen inte gör nånting. I alla fall i mina ögon. Ungefär som att någon kör in i din bil, och storslaget kan tänka sig att ge en liten betydelselös rabatt på reparationskostnaden på 10%. 

Så länge gränserna är öppna så spelar nog brännslepriset ingen roll. Då bolagen snart är i konkurs utan stödlån. Vilket knappast är till någons favör. 

 

Till slut. Det finns faktiskt en liten möjlighet att jag är så korkad. Att jag skriver så dåligt att det inte går att förstå vad jag skriver. 

Men med tanke på att dom flesta verkar förstå det jag skriver glasklart, förutom du. 

Så är oddsen åt det hållet att det är du som har problem att förstå det du läser, snarare än tvärtom. 

Men jag är inte förvånad om du inte håller med mig. 😀😎

Vill du diskutera sakfråga med mig i framtiden så är du välkommen. Men mumbojumbo om hur min hjärna funkar eller hur korkad du anser jag är kommer jag fortsättningsvis låta vara obesvarade. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, samet said:

Vad har vi sagt om att faktagranska... det passar inte när någon "förstå-sig-påare-tror-han-har-en-bra-tanke" skall göra en enkel poäng. 

 

Personligen blev jag förvånad att parallellen till Hitler inte kom... och om jag minns rätt så var det ett "demokratiskt" val där Prutten fick ihop en del röster ändå. Visserligen hade han dessförinnan ändrat grundlagen så han skulle kunna vinna... men ändock är det ganska många miljoner som röstat på honom. 

Nu är det ju ett tag till nästa val. Och vi har ju inte sett en till kupp ännu. 

Men den stora frågan idag är ju inte hur han kom till makten. Utan snarare hur makten förvaltas. Att styra landet med undantagslagar trots att landet officiellt inte har något corona hot över sig.

Det anstår ju knappast en premiärminister som vill kalla sig själv demokratisk. 

Hela valet handlade ju bara om att legitimera juntan som demokratisk i omvärldens ögon. 

Och jag tror att Priyuth tröttnade på att förhandla som demokratisk vald politiker. Då är det ju praktiskt att skramla med corona för att i praktiken upprätthålla diktatur. Där vi är idag i praktiken. Fast man inte vill erkänna det. 

Vi får se efter idag och i morgon, vad som händer efter studenternas demonstration. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev samet:

Vad har vi sagt om att faktagranska... det passar inte när någon "förstå-sig-påare-tror-han-har-en-bra-tanke" skall göra en enkel poäng. 

 

Personligen blev jag förvånad att parallellen till Hitler inte kom... och om jag minns rätt så var det ett "demokratiskt" val där Prutten fick ihop en del röster ändå. Visserligen hade han dessförinnan ändrat grundlagen så han skulle kunna vinna... men ändock är det ganska många miljoner som röstat på honom. 

Hitler kom ju också ( till skillnad från Batista och Castro ) till makten på ett demokratiskt sätt och var Tysklands mest populäre ledare genom tiderna............ ända tills krigslyckan vände vid slaget om Stalingrad.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, janne_h said:

Dig går det ju inte att diskutera med. Då svenska språket blir en definitionsfråga hela tiden. Jag har aldrig skrivit något förslag på skattehöjningar. Vilket jag nu försökt förklara ett otal gånger för dig.

Vad jag skrev var att det vore billigare att ta pengar från dom välbärgade bolagen och ge dom direkt till turistindustrin. 

Då bara en bråkdel av dom som berörs av en ledighet skulle åka och bo på hotell mm. 

Vilket i sig inte betyder att jag förespråkar skattehöjningar. Utan sätter en sarkastisk matematisk modell i jämförelse, hur korkad beräkningen är att hjälpa landet ekonomiskt med ledighet. 

 

Att du sen yrar till det, till att jag föreslår att dom ska beskatta mer. Och kräver mig på förklaring hur detta ska finansieras, är ju mer än lovligt korkat. 

 

Vad gäller bränslet så är ju det subventionerat som en följd av regeringens politik. Som får flygbolagen att gå på knäna.

Jag tror nog knappast att flygbolagen hade haft något emot att betala normala brännslepriser, så länge dom hade kunnat flyga normalt. 

Att dom nu planerar att ta bort den beror ju inte på att situationen återgått till det normala. Utan flygbolagen har det väl än kämpigare idag.

Med andra ord om regeringen inte fortsätter att subventionera tills något sånär normal läge för flygbolagen uppstår. Så är ju dom tidigare subventionera totalt bortkastade. Då dom går ju putten i alla fall. 

Att sen Prayuth personligen går ut och lovar en massa stödlån. Som sen inte infrias. Och Prayuth är bara tyst. Det är väl lika med att regeringen inte gör nånting. I alla fall i mina ögon. Ungefär som att någon kör in i din bil, och storslaget kan tänka sig att ge en liten betydelselös rabatt på reparationskostnaden på 10%. 

Så länge gränserna är öppna så spelar nog brännslepriset ingen roll. Då bolagen snart är i konkurs utan stödlån. Vilket knappast är till någons favör. 

 

Till slut. Det finns faktiskt en liten möjlighet att jag är så korkad. Att jag skriver så dåligt att det inte går att förstå vad jag skriver. 

Men med tanke på att dom flesta verkar förstå det jag skriver glasklart, förutom du. 

Så är oddsen åt det hållet att det är du som har problem att förstå det du läser, snarare än tvärtom. 

Men jag är inte förvånad om du inte håller med mig. 😀😎

Vill du diskutera sakfråga med mig i framtiden så är du välkommen. Men mumbojumbo om hur min hjärna funkar eller hur korkad du anser jag är kommer jag fortsättningsvis låta vara obesvarade. 

 

Tror inte alls du är korkad Janne, men ibland får svar efter hur man ropar.

 

Tänk till lite nu och fråga dig samma saker som säkert diskuterats i regeringens sandlåda.

- Kan vi öka någon skatt/avgifter för att få in mer pengar?

- Knappast, de företag som går med vinst betalar redan in till skattkistan. Detsamma gäller inkomstskatten.

- Hur ska vi finansiera alla subventioner och ser till att den mest krisande sektorn överlever?

-  Vi skapar en kampanj som heter "Vi reser tillsammans" som där de som turistar bara behöver betala 60% av priset som lockbete. Den gruppen som har råd att resa är i stort sett samma grupp som redan håller landet under armarna så detta vore ett mycket smart sätt att dels kunna ge tillbaka lite till dom samt hjälpa den krisande sektorn.

- Ok, på vilket sätt hjälper detta den krisande sektorn?

- Det lyfter hotell, ger återanställningar, personalen lyfts extra genom att de i de flesta fall får dela på serviceavgiften 10% på rum, mat, service och annat. Ringarna sprids, transportsektorn som krisar får lite extra skjuts,flygbiljetter, turismattraktioner sponsras, bränsle går åt etc etc. Mat och souvenirer köps på marknaden etc etc.

Och det bra är inte bara att de som betalar skatt i Thailand verkligen får något tillbaka, även turismsektorn gynnas och det bästa av allt, VAT/inkomsskatt/företagsskatt kommer rakt tillbaka till oss. Alla nöjda.

 

En förenkling förstås men kanske en hyffsad gissning, vad tror du :-)

Hade det bara givits bidrag till t.ex. hotellen hade det inte alls nåtts ut till så många led alltså.

 

Själv tror jag, kan ju ha fel, att regeringen och Prayuth inte alls är samma sak. Han sitter knappast där och blir spottad på för att det är ett kul jobb, särskilt inte nu. Tror inte han väljer att vara där han är, inte heller alla gapande clowner runt honom som alla ska ha sitt. Han är inte den som bestämmer allt utan är nog i många fall den som istället får se till att saker händer samt släta över skandaler/uttalanden från sina "medarbetare". Hade han fått bestämma hade han sannolikt gått i pension för länge sen. Men det är ju självklart bara mina 5 cent om detta.

 

/ SatanG

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, SatanG said:

Tror inte alls du är korkad Janne, men ibland får svar efter hur man ropar.

 

Tänk till lite nu och fråga dig samma saker som säkert diskuterats i regeringens sandlåda.

- Kan vi öka någon skatt/avgifter för att få in mer pengar?

- Knappast, de företag som går med vinst betalar redan in till skattkistan. Detsamma gäller inkomstskatten.

- Hur ska vi finansiera alla subventioner och ser till att den mest krisande sektorn överlever?

-  Vi skapar en kampanj som heter "Vi reser tillsammans" som där de som turistar bara behöver betala 60% av priset som lockbete. Den gruppen som har råd att resa är i stort sett samma grupp som redan håller landet under armarna så detta vore ett mycket smart sätt att dels kunna ge tillbaka lite till dom samt hjälpa den krisande sektorn.

- Ok, på vilket sätt hjälper detta den krisande sektorn?

- Det lyfter hotell, ger återanställningar, personalen lyfts extra genom att de i de flesta fall får dela på serviceavgiften 10% på rum, mat, service och annat. Ringarna sprids, transportsektorn som krisar får lite extra skjuts,flygbiljetter, turismattraktioner sponsras, bränsle går åt etc etc. Mat och souvenirer köps på marknaden etc etc.

Och det bra är inte bara att de som betalar skatt i Thailand verkligen får något tillbaka, även turismsektorn gynnas och det bästa av allt, VAT/inkomsskatt/företagsskatt kommer rakt tillbaka till oss. Alla nöjda.

 

En förenkling förstås men kanske en hyffsad gissning, vad tror du :-)

Hade det bara givits bidrag till t.ex. hotellen hade det inte alls nåtts ut till så många led alltså.

 

Själv tror jag, kan ju ha fel, att regeringen och Prayuth inte alls är samma sak. Han sitter knappast där och blir spottad på för att det är ett kul jobb, särskilt inte nu. Tror inte han väljer att vara där han är, inte heller alla gapande clowner runt honom som alla ska ha sitt. Han är inte den som bestämmer allt utan är nog i många fall den som istället får se till att saker händer samt släta över skandaler/uttalanden från sina "medarbetare". Hade han fått bestämma hade han sannolikt gått i pension för länge sen. Men det är ju självklart bara mina 5 cent om detta.

 

/ SatanG

 

Min svärfar dog för 2 veckor sedan. 

Så jag var uppe på begravningen uppe i vårat hus i yasothon. En av gästerna där, var en rektor från buriram. Som var klasskompis med Anutin, och ingår i den kretsen. Enligt honom så är det Prayuth som kör showen helt själv angående allt som har med corona att göra. Om det stämmer vet ingen egentligen. 

Men med alla utspel så låter det inte helt otroligt. Sen att anutin ibland öppnar käften så alla inblandade får skämmas, är en annan sak. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, janne_h said:

Min svärfar dog för 2 veckor sedan. 

Så jag var uppe på begravningen uppe i vårat hus i yasothon. En av gästerna där, var en rektor från buriram. Som var klasskompis med Anutin, och ingår i den kretsen. Enligt honom så är det Prayuth som kör showen helt själv angående allt som har med corona att göra. Om det stämmer vet ingen egentligen. 

Men med alla utspel så låter det inte helt otroligt. Sen att anutin ibland öppnar käften så alla inblandade får skämmas, är en annan sak. 

Ja jag tror jag såg en blänkare om att han tog över bestämmandeklubban i Bkk Post, sannolikt till stor del av Anutins cirkus.

Han har det ju annars varit tyst från, han är väl i Buriram och lär sig alla fula knep som finns av sin läromästare.

En liten tröst i alla korkade utspel från Anutin var någon som sa "Anutin har alltid öppnat käften med div. aggresiva utspel innan han kopplat på hjärnan. Alla vet det och få tar hans utspel särskilt seriöst"

I Prayuth är det många som drar och inte ens han är toppen på näringspyramiden vad jag förstår. Han har själv gått ut med uttalanden liknande "Varför hålla på med detta och bara få spott för det när jag kunde levt ett lugnt liv istället"

Han har ju pengar och allt för att kunna kliva ner och leva lugnt, gör han det hoppas jag det okejas i Tyskland och sedan val först så det inte bara blir en ny cirkusmedlem som ska hålla i klubban.  

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, janne_h said:

Min svärfar dog för 2 veckor sedan. 

Så jag var uppe på begravningen uppe i vårat hus i yasothon. En av gästerna där, var en rektor från buriram. Som var klasskompis med Anutin, och ingår i den kretsen. Enligt honom så är det Prayuth som kör showen helt själv angående allt som har med corona att göra. Om det stämmer vet ingen egentligen. 

Men med alla utspel så låter det inte helt otroligt. Sen att anutin ibland öppnar käften så alla inblandade får skämmas, är en annan sak. 

Thailändare är experter på att hitta en vinkel där de på något sätt kan claima att de känner någon som lyckats. Att en rektor från Buriram varit klasskompis och hänger med Anutin ser jag som ytterst osannolikt men har nog med att Bhumjaithai, och därmed Anutin, ofta förknippas med Buriram och deras grundare Newin. Anutin är dock född och uppväxt i Bangkok och utbildad i USA och hans helgaktiviteter skulle nog kosta en Buriramrektor en årslön eller två.

 

Jag vet givetvis inte men jag har oerhört svårt att tro att hela Covid-köret skulle vara Prayuths ide. Jag tror inte någon tvivlar på att Pravit är de-facto statsminister och att Prayut bara är en av ett dussintal personer på trappsteget under. Mellan Pravit och Prayuts nivå finns det dessutom en tysk och minst ett halvdussin mångmiljardärer som finansierade kuppen.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev SatanG:

Tror inte alls du är korkad Janne, men ibland får svar efter hur man ropar.

 

Tänk till lite nu och fråga dig samma saker som säkert diskuterats i regeringens sandlåda.

- Kan vi öka någon skatt/avgifter för att få in mer pengar?

- Knappast, de företag som går med vinst betalar redan in till skattkistan. Detsamma gäller inkomstskatten.

- Hur ska vi finansiera alla subventioner och ser till att den mest krisande sektorn överlever?

-  Vi skapar en kampanj som heter "Vi reser tillsammans" som där de som turistar bara behöver betala 60% av priset som lockbete. Den gruppen som har råd att resa är i stort sett samma grupp som redan håller landet under armarna så detta vore ett mycket smart sätt att dels kunna ge tillbaka lite till dom samt hjälpa den krisande sektorn.

- Ok, på vilket sätt hjälper detta den krisande sektorn?

- Det lyfter hotell, ger återanställningar, personalen lyfts extra genom att de i de flesta fall får dela på serviceavgiften 10% på rum, mat, service och annat. Ringarna sprids, transportsektorn som krisar får lite extra skjuts,flygbiljetter, turismattraktioner sponsras, bränsle går åt etc etc. Mat och souvenirer köps på marknaden etc etc.

Och det bra är inte bara att de som betalar skatt i Thailand verkligen får något tillbaka, även turismsektorn gynnas och det bästa av allt, VAT/inkomsskatt/företagsskatt kommer rakt tillbaka till oss. Alla nöjda.

 

En förenkling förstås men kanske en hyffsad gissning, vad tror du :-)

Hade det bara givits bidrag till t.ex. hotellen hade det inte alls nåtts ut till så många led alltså.

 

Själv tror jag, kan ju ha fel, att regeringen och Prayuth inte alls är samma sak. Han sitter knappast där och blir spottad på för att det är ett kul jobb, särskilt inte nu. Tror inte han väljer att vara där han är, inte heller alla gapande clowner runt honom som alla ska ha sitt. Han är inte den som bestämmer allt utan är nog i många fall den som istället får se till att saker händer samt släta över skandaler/uttalanden från sina "medarbetare". Hade han fått bestämma hade han sannolikt gått i pension för länge sen. Men det är ju självklart bara mina 5 cent om detta.

 

/ SatanG

 

Det är mycket vi och oss, är du redan thailänsk medborgare ?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fritz:

Hitler kom ju också ( till skillnad från Batista och Castro ) till makten på ett demokratiskt sätt och var Tysklands mest populäre ledare genom tiderna............ ända tills krigslyckan vände vid slaget om Stalingrad.

Well, så enkelt var det väl inte. Hitler tog över makten efter riksdagshus branden i Berlin då von Hindenburg gav upp och överlät all makt åt nazisterna. Demokratiskt på pappret kanske, men inte hela sanningen...........

 

Lite OT kanske då tråden handlar om Thailand och flygindustrin.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Atom said:

Thailändare är experter på att hitta en vinkel där de på något sätt kan claima att de känner någon som lyckats. Att en rektor från Buriram varit klasskompis och hänger med Anutin ser jag som ytterst osannolikt men har nog med att Bhumjaithai, och därmed Anutin, ofta förknippas med Buriram och deras grundare Newin. Anutin är dock född och uppväxt i Bangkok och utbildad i USA och hans helgaktiviteter skulle nog kosta en Buriramrektor en årslön eller två.

 

Jag vet givetvis inte men jag har oerhört svårt att tro att hela Covid-köret skulle vara Prayuths ide. Jag tror inte någon tvivlar på att Pravit är de-facto statsminister och att Prayut bara är en av ett dussintal personer på trappsteget under. Mellan Pravit och Prayuts nivå finns det dessutom en tysk och minst ett halvdussin mångmiljardärer som finansierade kuppen.   

Faktiskt ingen aning. Ingen jag kände förut. Däremot polare med mina svågrar. Kan vara så att jag blandade ihop saker. Då spriten flödade ganska hårt vid dess tillfälle när detta berättades. Kan ha varit newin han gått i skolan med? 

 

Oavsett om snubben är polare med dessa. Så är ju det ingen garanti att han får hela sanningen från dom, om saker berättas. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

21 hours ago, conservator said:

Det är mycket vi och oss, är du redan thailänsk medborgare ?

 

Nä inte vad jag vet iaf :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/19/2020 at 8:47 AM, Fritz said:

Hitler kom ju också ( till skillnad från Batista och Castro ) till makten på ett demokratiskt sätt och var Tysklands mest populäre ledare genom tiderna............ ända tills krigslyckan vände vid slaget om Stalingrad.

Batista kom i allra högsta grad till makten på ett demokratiskt sätt första gången. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

Batista kom i allra högsta grad till makten på ett demokratiskt sätt första gången. 

 

Jasså det säger du. Men så var det ju inte när han kom till makten en andra gång, den gången som Castro och hans polare senare gjorde revolution. Jag trodde det var så uppenbart att det var den gången jag menade så jag nämnde det inte ens.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Fritz said:

Jasså det säger du. Men så var det ju inte när han kom till makten en andra gång, den gången som Castro och hans polare senare gjorde revolution. Jag trodde det var så uppenbart att det var den gången jag menade så jag nämnde det inte ens.

Mja. 

Det var inte Castros första revolution heller. 

Vid attacken på moncada baracken så var Batista så storsint att han släppte dom ur fängelse efter en stund. 

 

Så storsinta var inte Castro och che Guevara som sköt sina ovänner och gamla kumpaner i huvudet. 

 

Dödsstraff på rot.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...