Jump to content
IGNORERAD

Flygindustrin går på knäna. Regeringen gör ingenting.


janne_h

Recommended Posts

Prayuth har tydligen lovat 24 miljarder i lån till 7 flygbolag i kris. 

Detta till trots verkar pengarna inte komma. 

Och Prayuth säger ingenting. 

Den tystnaden vittnar om det dom flesta börjar befara. Att pengarna i stadskassan är slut. Ekonomisk kollaps är nära. 

 

https://thethaiger.com/hot-news/economy/budget-airlines-ask-for-lifeline-no-answers-from-pm

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    11

  • SatanG

    10

  • Jive

    5

  • Nicholas

    5

Mest aktiva i denna tråd

21 minuter sedan, skrev janne_h:

Prayuth har tydligen lovat 24 miljarder i lån till 7 flygbolag i kris. 

Detta till trots verkar pengarna inte komma. 

Och Prayuth säger ingenting. 

Den tystnaden vittnar om det dom flesta börjar befara. Att pengarna i stadskassan är slut. Ekonomisk kollaps är nära. 

 

https://thethaiger.com/hot-news/economy/budget-airlines-ask-for-lifeline-no-answers-from-pm

Jag skulle inte vilja vara i Preyuths kläder i detta läge, när alla skriker efter pengar och statskassan är tom.

Hur i h.....te kan bahten vara så stark.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minutes ago, Jive said:

Jag skulle inte vilja vara i Preyuths kläder i detta läge, när alla skriker efter pengar och statskassan är tom.

Hur i h.....te kan bahten vara så stark.

 

Nä den sitsen vill man knappast byta med.

Tror bahten håller sig stark bl.a. pga deras enorma valutareserv, går ju plocka från den när det krisar antar jag. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Nä den sitsen vill man knappast byta med.

Tror bahten håller sig stark bl.a. pga deras enorma valutareserv, går ju plocka från den när det krisar antar jag. 

 

/ SatanG

Ja det sägs att den är stor, men har du sett några officiella siffror?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, Jive said:

Ja det sägs att den är stor, men har du sett några officiella siffror?

Såg en siffra på 230 miljarder us-dollar i början på 2020. 

Långt större än sveriges vad jag förstod.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev SatanG:

Såg en siffra på 230 miljarder us-dollar i början på 2020. 

Långt större än sveriges vad jag förstod.

 

/ SatanG

Men Sverige har 11 milj innevånare och Thailand 70

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Jive:

Men Sverige har 11 milj innevånare och Thailand 70

Per innevånare har Sverige något större....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:

Per innevånare har Sverige något större....

Ja, index 4,18 mot Thailand 3,28

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är kris när till och med kungen lämnat landet 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, SatanG said:

 

Nä den sitsen vill man knappast byta med.

Tror bahten håller sig stark bl.a. pga deras enorma valutareserv, går ju plocka från den när det krisar antar jag. 

 

/ SatanG

Om det vore så? Är det ju konstigt att Pensionerna vart försenade. Dom måste väl kunna parera så det finns pengar att betala ut isåfall. 

En reserv som inte används isåfall. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev janne_h:

Om det vore så? Är det ju konstigt att Pensionerna vart försenade. Dom måste väl kunna parera så det finns pengar att betala ut isåfall. 

En reserv som inte används isåfall. 

Kan ju vara så. Norge har ju en enorm reserv, men ingen mat till skolbarnen. Det kan man ju tycka att det borde finnas resurser till. Fast nu blev det lite OT, sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, kalasbullen said:

Kan ju vara så. Norge har ju en enorm reserv, men ingen mat till skolbarnen. Det kan man ju tycka att det borde finnas resurser till. Fast nu blev det lite OT, sorry.

Nja skolmat går väl inte på stadskassan. Pensionerna i Thailand däremot är vad jag vet statliga. 

Sen är det klart att det är budget mellan olika departement. Men att pengarna skulle ta slut borde ju inte kunna ske om dom är budgeterade, normalt sett. Såtillvida man inte brännt pengar så hårt den sista tiden. Samtidigt som skatteinkomstdtna minskat. 

Men om man då har en reserv, så är det väl då om något som den borde användas? 

Kan ju vara så att reserven finns på pappret. Samtidigt som den saknas i verkligheten. Inte helt otroligt scenario med korrumperade militärer vid makten. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, janne_h said:

Nja skolmat går väl inte på stadskassan. Pensionerna i Thailand däremot är vad jag vet statliga. 

Sen är det klart att det är budget mellan olika departement. Men att pengarna skulle ta slut borde ju inte kunna ske om dom är budgeterade, normalt sett. Såtillvida man inte brännt pengar så hårt den sista tiden. Samtidigt som skatteinkomstdtna minskat. 

Men om man då har en reserv, så är det väl då om något som den borde användas? 

Kan ju vara så att reserven finns på pappret. Samtidigt som den saknas i verkligheten. Inte helt otroligt scenario med korrumperade militärer vid makten. 

 

Kan ju vara så att ett system som som består av många delar kan bli lite förändrat/försenat vid globala pandemier.

Börjar bli lite hysteriskt nu vad det gäller den thailändska regeringen. Luta dig tillbaka, andas lugnt och låt thailändare sköta den thailändska politiken. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Jive said:

Men Sverige har 11 milj innevånare och Thailand 70

Gissar bara men den värderas nog vanligtvis efter storleken. Även om Sveriges vore större per person skulle den sannolikt räcka till längre i Thailand om man tänker på prisnivåer och kostnadsnivåer om man delade ut den.

Den räknas som mycket stor iaf, elfte största i världen nyligen, det påverkar säkert bahtens värde. Kommer det en total krasch i Thailand så kommer det nog hända intressanta valutarörelser samt annat smått o gott :-)

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev janne_h:

Nja skolmat går väl inte på stadskassan. Pensionerna i Thailand däremot är vad jag vet statliga. 

Sen är det klart att det är budget mellan olika departement. Men att pengarna skulle ta slut borde ju inte kunna ske om dom är budgeterade, normalt sett. Såtillvida man inte brännt pengar så hårt den sista tiden. Samtidigt som skatteinkomstdtna minskat. 

Men om man då har en reserv, så är det väl då om något som den borde användas? 

Kan ju vara så att reserven finns på pappret. Samtidigt som den saknas i verkligheten. Inte helt otroligt scenario med korrumperade militärer vid makten. 

Mia noi kan va dyra!:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minutes ago, SatanG said:

 

Kan ju vara så att ett system som som består av många delar kan bli lite förändrat/försenat vid globala pandemier.

Börjar bli lite hysteriskt nu vad det gäller den thailändska regeringen. Luta dig tillbaka, andas lugnt och låt thailändare sköta den thailändska politiken. 

 

/ SatanG

Mycket du tycks störa dig över. 

Ganska trött på trådar som dagens mat vad gjorde du idag. 

Och vad är ett Thai forum om det inte även behandlar politik i Thailand. Med den inställningen är jag förvånad att du ens skriver i en tråd som denna. Eller kan det vara så att det du skriver inte får ifrågasättas? 

Verkar nästan så. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, janne_h said:

Mycket du tycks störa dig över. 

Ganska trött på trådar som dagens mat vad gjorde du idag. 

Och vad är ett Thai forum om det inte även behandlar politik i Thailand. Med den inställningen är jag förvånad att du ens skriver i en tråd som denna. Eller kan det vara så att det du skriver inte får ifrågasättas? 

Verkar nästan så. 

 

Kan hålla med dig om att många trådar är ganska trötta, så bara bra att vem som vill startar nya,

Men dina verkar ju mest handla om hur hemsk Prayuth är och hur illa han sköter allt. En fullt normal uppfattning men oftast är det ju enorma faktafel i det du skriver och startar man trådar bör väl andra få påpeka detta.

Förstår inte varför mina inlägg skulle uppfattas som obesvarbara, du svarar/hackar ju på de flesta av dom.

Fortsätt bara ifrågasätt vad du vill men tänk till lite innan du hasplar ur dig vilka trådstarter som helst.

 

Tar du denna t.ex. så påstår du att regeringen inget gör för flygindustrin. Har du missat att de mer eller mindre tagit bort skatten på flygbränsle, sponsrar flygbiljetterna med 40% (max 2000B), lovat miljarder i softa lån etc? Du verkar ju t.o.m. mena att Thailands valutareserv är påhittad.

Personligen undrar jag mer hur det står ställt med enonomin i Sverige framöver men det får man väl inte säga för @Soengsang

 

Nu är det ju rena fågelboet där den som skriker högst får först verkar det som. Det ordnar sig nog.

 

/ SatanG 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minutes ago, SatanG said:

 

Kan hålla med dig om att många trådar är ganska trötta, så bara bra att vem som vill startar nya,

Men dina verkar ju mest handla om hur hemsk Prayuth är och hur illa han sköter allt. En fullt normal uppfattning men oftast är det ju enorma faktafel i det du skriver och startar man trådar bör väl andra få påpeka detta.

Förstår inte varför mina inlägg skulle uppfattas som obesvarbara, du svarar/hackar ju på de flesta av dom.

Fortsätt bara ifrågasätt vad du vill men tänk till lite innan du hasplar ur dig vilka trådstarter som helst.

 

Tar du denna t.ex. så påstår du att regeringen inget gör för flygindustrin. Har du missat att de mer eller mindre tagit bort skatten på flygbränsle, sponsrar flygbiljetterna med 40% (max 2000B), lovat miljarder i softa lån etc? Du verkar ju t.o.m. mena att Thailands valutareserv är påhittad.

Personligen undrar jag mer hur det står ställt med enonomin i Sverige framöver men det får man väl inte säga för @Soengsang

 

Nu är det ju rena fågelboet där den som skriker högst får först verkar det som. Det ordnar sig nog.

 

/ SatanG 

Problemet vilket även uppenbarar sig i denna tråd. Är att du inte verkar läsa dom artiklar jag faktiskt länkar till (alternativt inte förstår hur dom är skrivna) . Och som nu och ett flertal gånger. Försöker få det till något helt annat än vad som skrivits. 

Jag har flertal gånger ställts frågor att svara på saker jag aldrig skrivit 

I artikeln står det att bolagen nu betalar 0,20 baht per liter. Vilket i oktober går upp till 5.1 baht per liter. Vilket motsvarar en ökning på 2600% även om det är från subventionerade nivåer. 

Prayuth har dessutom lovat lån på 24 miljarder. Dock har dom inte fått en enda baht. Och Prayuth leker nu tysta leken. 

 

Jag kan inte hjälpa dig med att läsa. Men om du gång efter annan vill ställa mig till svars för saker jag faktiskt inte skrivit eller länkat till. Då är det ditt problem. Inte mitt. 

Förstår du inte vad som skrivs, är det faktiskt bättre att du inte citerar mig över huvudtaget. Men med största respekt gör du vad du vill. 

Om du sen noterar att jag länkar till artiklar som är negativa till Prayuth (det här kanske kommer som en kioskvältare för dig?). 

Men Prayuth är ganska impopulär bland Thai idag. Så det jag speglar är det verkliga läget i Thailand idag. Varken mer eller mindre. När Prayuth tog över 2014 så försvarade jag honom på forumet. Läget är ganska annorlunda idag. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just kollat på ett nyhetsinslag i thaiTV och har svårt att finna ord för vad jag känner, men jag kan beskriva vad jag såg.

Reportaget var från ett stort universitet i Bangkok med många tusen studenter - Thammasat University.

Universitetet, som är omringat av höga stängsel, har fyra in/utgångar med breda och höga stålgrindar.

I eftermiddags stängdes dessa grindar och ingen student tillåts att lämna universitetsområdet förrän efter 19 september när demonstrationerna är över.

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Ja det är kris när till och med kungen lämnat landet 😉

huvudet på spiken....

 

eller så tar han allvarligt på det här att inte arbeta på jobbet utan "hemmifrån"

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minutes ago, Jive said:

Jag har just kollat på ett nyhetsinslag i thaiTV och har svårt att finna ord för vad jag känner, men jag kan beskriva vad jag såg.

Reportaget var från ett stort universitet i Bangkok med många tusen studenter - Thammasat University.

Universitetet, som är omringat av höga stängsel, har fyra in/utgångar med breda och höga stålgrindar.

I eftermiddags stängdes dessa grindar och ingen student tillåts att lämna universitetsområdet förrän efter 19 september när demonstrationerna är över.

 

Det är för djävligt helt enkelt! 

Juntan gör vad som helst för att stoppa protesterna. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ens Thailand vill kasta miljarder i sjön. 

 

Kunde likaväl elda upp dom som Gudrun Schyman. 

 

Förutom på thai airways då, det eviga slukhålet. 

 

Är det det slutgiltiga beviset på att ett land är bankrutt att man inte eldar upp pengar på flygbolag?

 

Att man stänger sjukhus, skolor och BB skulle man alltså stå ut med, men inte uteblivit stöd till flygbolag, där går gränsen. 

 

Dags att gå man ur huse. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minutes ago, janne_h said:

Problemet vilket även uppenbarar sig i denna tråd. Är att du inte verkar läsa dom artiklar jag faktiskt länkar till (alternativt inte förstår hur dom är skrivna) . Och som nu och ett flertal gånger. Försöker få det till något helt annat än vad som skrivits. 

Jag har flertal gånger ställts frågor att svara på saker jag aldrig skrivit 

I artikeln står det att bolagen nu betalar 0,20 baht per liter. Vilket i oktober går upp till 5.1 baht per liter. Vilket motsvarar en ökning på 2600% även om det är från subventionerade nivåer. 

Prayuth har dessutom lovat lån på 24 miljarder. Dock har dom inte fått en enda baht. Och Prayuth leker nu tysta leken. 

 

Jag kan inte hjälpa dig med att läsa. Men om du gång efter annan vill ställa mig till svars för saker jag faktiskt inte skrivit eller länkat till. Då är det ditt problem. Inte mitt. 

Förstår du inte vad som skrivs, är det faktiskt bättre att du inte citerar mig över huvudtaget. Men med största respekt gör du vad du vill. 

Om du sen noterar att jag länkar till artiklar som är negativa till Prayuth (det här kanske kommer som en kioskvältare för dig?). 

Men Prayuth är ganska impopulär bland Thai idag. Så det jag speglar är det verkliga läget i Thailand idag. Varken mer eller mindre. När Prayuth tog över 2014 så försvarade jag honom på forumet. Läget är ganska annorlunda idag. 

Har du varit naiv ? 

 

Fråga kubanerna dom har inte fått rösta på 60+ år. 

 

Demokrati är på utdöende. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Nicholas said:

Har du varit naiv ? 

 

Fråga kubanerna dom har inte fått rösta på 60+ år. 

 

Demokrati är på utdöende. 

 

Kubaner??? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja jag fick just ett erbjudande via mail från Jade.se om att Qatar har bra priser till Phuket Bkk och Krabi i höst vinter? så dom kanske vet nått vi inte vet :sure:.  Tydligen flyger dom till alla 3 flygplatserna från november minst om inte tidigare?  det lär knappast gå med tomma plan precis..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...