Jump to content
IGNORERAD

Tankar om Udonthani


John Khonken

Recommended Posts

Ska försöka att ge min bild om stora och små saker i udonthani. Detta är bara mina tankar. men hoppas på flera som vill göra samma sak.

Vad som är kanon är klimatet. Kan vara lite varmt på dagen . Men framåt kvällen när en lätt bris kommer är det helt underbart. Priset på öl. Leo kostar 40-60bath. Chang 40-60 bath. Dom tog 40 bath på flygplatsen i udon. Det ni. Det är grymt billigt. Isaan maten är lite enkel men god. Framför allt fisken. Men ät ALDRIG PIZZA. Så jävla dåligt. Men thaiarna kör för skiten

När det gäller mat är Irish Clock helt suverän. Vilken mat. Deras lamm från Nya Z är helt grym.

En annan sak är alla vänliga människor. Faranger som thai. Väldigt lätt att få kontakt med andra icke thai. Alla verkar vara av samma skrot och korn. Det är suveränt.

Vi börjar så här. Sedan ska jag lägga in en del kul saker från udon. Saker som förgyller livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första lilla saken som jag gillar skarpt är från mitt hotell. Visst är skylten för skönUdonoktober2009Baby027.jpg

Så det är helt Ok före 12

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak som Thailand har som är grymt överlägset är spolanordningen dom har på toaletten. Så jävla bra. det märks nu när man kommit hem och allt är i olag.

jag spelade också två rundor golf med Baa. Kvaliteten på bannorna var inte så bra just nu. men dom blir säkert bättre om någon månad för det arbetades på dom. Det som var bra var att pris och tillgång var helt suveränt. Självklart också sällskapet. Att spela golf i Thailand är bara för jävla roligt. Tyvär är inte utveckling på min golf den bästa. Man ska ju bli bättre och bättre men här är det tvärtom. Udonoktober2009Baby053.jpg

MED PÅ DENNA BILD ÄR JOHN K-BAA OCH CLIVE FRÅN AUSTRALIEN VI SPELADE JUNGELGOLF. SKITKUL BANA OCH VÄLDIGT SVÅR

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ska försöka att ge min bild om stora och små saker i udonthani. Detta är bara mina tankar. men hoppas på flera som vill göra samma sak.

Vad som är kanon är klimatet. Kan vara lite varmt på dagen . Men framåt kvällen när en lätt bris kommer är det helt underbart. Priset på öl. Leo kostar 40-60bath. Chang 40-60 bath. Dom tog 40 bath på flygplatsen i udon. Det ni. Det är grymt billigt. Isaan maten är lite enkel men god. Framför allt fisken. Men ät ALDRIG PIZZA. Så jävla dåligt. Men thaiarna kör för skiten

När det gäller mat är Irish Clock helt suverän. Vilken mat. Deras lamm från Nya Z är helt grym.

En annan sak är alla vänliga människor. Faranger som thai. Väldigt lätt att få kontakt med andra icke thai. Alla verkar vara av samma skrot och korn. Det är suveränt.

Vi börjar så här. Sedan ska jag lägga in en del kul saker från udon. Saker som förgyller livet.

Hej

Jag tycker att du hittade lite väl dyra öl, normalt får man tre stora flaskor för 100 baht,

och t.o.m fyra stora flaskor för 100 baht om det är promotion, men det är på dom ställen som vänder sig

till thailändare.

Något annat som jag gillar i Udon Thani är dom stora och billiga buffe`er som finns runt om i stan,

mycket god mat till kanonpriser.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som bott där ett tag, vilket område skulle ni välja att bo i om ni fick bestämma nu. Alltså vilket råd ger ni till den som vill flytta dit. För oss ska det vara barnvänligt och trevliga grannar, inte så mycket trafik, fin natur och självklart överkomliga hyror.

Pele

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tycker att du hittade lite väl dyra öl, normalt får man tre stora flaskor för 100 baht,

och t.o.m fyra stora flaskor för 100 baht om det är promotion, men det är på dom ställen som vänder sig

till thailändare.

Något annat som jag gillar i Udon Thani är dom stora och billiga buffe`er som finns runt om i stan,

mycket god mat till kanonpriser.

Mvh Isan Lover

Sorry IL, LEO är nästa omöjligt att hitta under 45 bath, om Du har Macrokort runt 40, sen finns ju Chang runt 40 och Archa runt 35 men, riktiga Issanbor dricker LEO :whistle: även om den är DYR.

Det var visst nån ny skatt på ädla drycker som förorsakade höjningen, eller också är det en skäring för att tjäna lite mer. :angry:

Vi får väl testa prisläget om en eller annan månad IL.

Hade

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 Chang för hundra har gällt i många herrans år även här i Surin men jag undrar om det inte är slut med det nu. Vi inhandlar i alla fall 12 flaskors lådor till affären för 420 baht vilket blir 35 baht per flaska i inköpspris. Jag utesluter dock inte att det finns handlare som inhandlar den aningen billigare (men även dyrare).

Påslaget hos en byhandlare är dock inte stort och frågan är om man inte fortfarande här och där kan få tre flaskor för 110 baht. Men gissar att dom flesta lägger sig på ett pris av 115-120. Alltså 40-60 bahts vinst per försåld låda.

Enligt svärmor så kostar en låda Leo 500 baht i inköp hos grossisten. Men hon var aningen osäker på uppgiften eftersom hon sa sig ha glömt. Men jag tror nog att det åtminstone är väldigt nära sanningen. Och kundpåslaget på Leo bör vara samma summa i baht som för Chang.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Update angående ölpriserna hos grossistförsäljaren. Vi inhandlade några 12 flaskors lådor i går (640 ml flaskor alltså). Chang hade höjt pris till 425 per låda och Leo kostade 480.

Skiljer alltså ca 5 baht per stor flaska mellan sorterna hos grossisten, vilket väl bör utgöra skillnaden även hos kund.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

de va ett jäkla drickande kim :crazy::blink:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

de va ett jäkla drickande kim crazy.gifblink.gif

Vi säljer öl Clion, vi säljer. Fast jag dricker förstås till grossistpris om jag blir sugen på en kall just här hemma vid huset.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som bott där ett tag, vilket område skulle ni välja att bo i om ni fick bestämma nu. Alltså vilket råd ger ni till den som vill flytta dit. För oss ska det vara barnvänligt och trevliga grannar, inte så mycket trafik, fin natur och självklart överkomliga hyror.

Pele

Jag har bott sedan 1,5 år efter en vanlig "soi" centralt inne i Udon och har trivts jättebra. Jag tycker att det är urmysigt att tassa upp i gryningen och se gatan vakna till liv. Alla grannar är vänliga och blir jätteglada när jag försöker hälsa på thailändska. Vi bor nära den stora parken Nong Prajak och utställningsområdet vilket innebär att det nästan alltid är nånting på gång där. Smaken är som sagt olika, andra kanske föredrar att bo mer ute på landet men jag tycker nog att centralt är bäst även om det kanske kostar lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Update angående ölpriserna hos grossistförsäljaren. Vi inhandlade några 12 flaskors lådor i går (640 ml flaskor alltså). Chang hade höjt pris till 425 per låda och Leo kostade 480.

Skiljer alltså ca 5 baht per stor flaska mellan sorterna hos grossisten, vilket väl bör utgöra skillnaden även hos kund.

Det var mycket ölsnack så jag kanske kan få hjälp med följande fråga. Jag gillar både Chang och Tiger och för att få lite ordning i köket vill jag gärna köpa en låda av vardera för att kunna ställa ner tompavorna lite ordentligt. Mitt problem, jag vill ha Tiger i småflaskor men var i hel------ kan man köpa små Tiger på låda, jag har inte lyckats hitta några och då har jag ändå varit på personalen i alla dom stora butikerna. Att bära hem 24 pavor i plastpåsar blir ju väldigt skramligt. Hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Sorry IL, LEO är nästa omöjligt att hitta under 45 bath, om Du har Macrokort runt 40, sen finns ju Chang runt 40 och Archa runt 35 men, riktiga Issanbor dricker LEO :whistle: även om den är DYR.

Det var visst nån ny skatt på ädla drycker som förorsakade höjningen, eller också är det en skäring för att tjäna lite mer. :angry:

Vi får väl testa prisläget om en eller annan månad IL.

Hade

Baa

Hej

Vi anländer till Udon den 19 november och vi stannar nog där 3-4 dagar.

Så då är det läge för lite test av prisläget, vi kan ju ses då om du är i närheten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bott sedan 1,5 år efter en vanlig "soi" centralt inne i Udon och har trivts jättebra. Jag tycker att det är urmysigt att tassa upp i gryningen och se gatan vakna till liv. Alla grannar är vänliga och blir jätteglada när jag försöker hälsa på thailändska. Vi bor nära den stora parken Nong Prajak och utställningsområdet vilket innebär att det nästan alltid är nånting på gång där. Smaken är som sagt olika, andra kanske föredrar att bo mer ute på landet men jag tycker nog att centralt är bäst även om det kanske kostar lite mer.

Visst låter det mysigt att gå upp tidigt och se staden vakna. Men vi har en liten grabb på 2 år och vill ha lite barnsäkerhet runtomkring boendet. Hur är det för barn i ert område?

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Update angående ölpriserna hos grossistförsäljaren. Vi inhandlade några 12 flaskors lådor i går (640 ml flaskor alltså). Chang hade höjt pris till 425 per låda och Leo kostade 480.

Skiljer alltså ca 5 baht per stor flaska mellan sorterna hos grossisten, vilket väl bör utgöra skillnaden även hos kund.

Var köper du Chang för 425?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst låter det mysigt att gå upp tidigt och se staden vakna. Men vi har en liten grabb på 2 år och vill ha lite barnsäkerhet runtomkring boendet. Hur är det för barn i ert område?

Det är väl lika livsfarligt överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl lika livsfarligt överallt.

HeHe.

Fast de flesta fastigheter har ju rätt bastanta murar och gallergrindar så en tvååring ska man väl kunna låsa in :whistle:

Baa som bor i ett i mitt tycke väldigt barnvänligt område, har dessutom turen att på på den sista soien så trafiken är minimal.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi lägga in en bild på frugans nya indragna vattenUdonoktober2009Baby066.jpg

Tiracen var väldigt nöjd över detta. Om ni inte ser vad det är så kan jag förklara. Själv trodde jag såklart att hon skulle få en kran inomhus

Link to comment
Dela på andra sajter

Udonoktober2009Baby028.jpg. Utökat utbud i mjölkaffären. För det är väl mjölk han häller i. Eftersom det är en livsmedelsbutik
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

undrar om inte det e bensin för mopparna i dom röda flaskorna :unsure:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Clion

Jag bara skojade. Det är bensin såklart. Men tänk dig själv. Stå och hälla i bensin på Ica. Kul tyckte jag

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ännu en rolig sak. Gissa var detta är taget. Om det skulle vara i stockholm skulle maffian bryta ihopUdonoktober2009Baby001.jpg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...