Jump to content
IGNORERAD

Regeringens hjärntrust öppnar gränsen.


janne_h

Recommended Posts

42 minuter sedan, skrev hobbe:

 

Det är väl egentligen bara i Portugal som det varit lyckat

 

Hobbe

Troligtvis beroende på att det var en militärdiktatur som kuppades bort.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    20

  • Bike

    18

  • Esspe

    11

  • Nicholas

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev Bike:

Ibland är det så, men de kan ibland klamra sig kvar med all medel 😉

Ja jag sa ju lättare men det innebär ju inte att det är lätt.

 

Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
13 timmar sedan, skrev hobbe:

Hur det är nu vet jag inte men när dom tog makten så var det en hel del här som höjde dom till skyarna 

och sa att nu minsann var det slut på korruptionen och att det snudd på skulle regna manna från himmelen.

 

Hobbe

Att dom gick in var bra, att dom inte vill utgå är inte bra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte bra att Preyut rog tag i Boss-fallet (Red Bull) och rensade upp lite i korruptionsträsket?

 

 

17 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Att dom gick in var bra, att dom inte vill utgå är inte bra. 

 

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Att dom gick in var bra, att dom inte vill utgå är inte bra. 

Kanske signifikant för en diktatur, jag tror mig veta  att äve sk. demokratiskt valda kan agera likadant, klamra sig fast alltså 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev spooncreek:

Det här blir som en diskussion på repeat, men det mest "märkbara" för mig med protesterna inför förra kuppen var att de som som sedermera tog över, juntan alltså, var med och supportade protesterna. De medverkade alltså till "dödandet av oskyldiga människor på gatorna" för att få makten. Men har det ljuset inte gått upp för dig ens nu, sex år senare, så kommer det väl aldrig att ske.

Att det inte blev bra när de inte vill släppa makten är väl de flesta överens om.

Sen vilka som låg bakom skjutningar etc där oskyldiga blev offer har väl diskuteras och ältas i trådar för flera år sen, förstår inte riktigt vart du vill komma?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Att det inte blev bra när de inte vill släppa makten är väl de flesta överens om, jag är en av de som trodde det skulle bli bättre och att riktiga val skulle hållas där alla deltar på samma villkor, men som sagt det blev inte så, tyvärr inget jag kan gör något åt.

Sen vilka som låg bakom skjutningar etc där oskyldiga blev offer har väl diskuteras och ältas i trådar för flera år sen, förstår inte riktigt vart du vill komma?

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Att det inte blev bra när de inte vill släppa makten är väl de flesta överens om.

Sen vilka som låg bakom skjutningar etc där oskyldiga blev offer har väl diskuteras och ältas i trådar för flera år sen, förstår inte riktigt vart du vill komma?

Det är väldigt sällan juntor vill släppa makten speciellt då dom fått smak på den och kan utnyttja 

den till att tillfredsställa sina behov ( mera krigsmaterial typ ubåtar mm).

 

Då gör dom som prutten och blir politiker vilket dom sällan eller aldrig har förmågan till.

Finns åtskilliga exempel på kuppmakare som bytt till kostym efter en kupp främst i afrika och sydamerika

för att sedan driva landet med ett enda syfte ,att berika sig själva och dom som bistod dom vid kuppen.

 

Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev hobbe:

Det är väldigt sällan juntor vill släppa makten speciellt då dom fått smak på den och kan utnyttja 

den till att tillfredsställa sina behov ( mera krigsmaterial typ ubåtar mm).

 

Då gör dom som prutten och blir politiker vilket dom sällan eller aldrig har förmågan till.

Finns åtskilliga exempel på kuppmakare som bytt till kostym efter en kupp främst i afrika och sydamerika

för att sedan driva landet med ett enda syfte ,att berika sig själva och dom som bistod dom vid kuppen.

 

Hobbe

Är det inte stefan löfven och hans junta du beskriver? Som panikartat håller sig fast vid makten, så desperat att han har ihop det med MP?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Jive:

Var det inte bra att Preyut rog tag i Boss-fallet (Red Bull) och rensade upp lite i korruptionsträsket?

 

 

 

Han var nog så illa tvungen. Missnöjet var extremt stort runt om i landet. 

 

Hans son fick nyligen ett stort kontrakt från armén och hans bror har ju varit i ordentligt blåsväder tidigare så om han rensat upp i korruptionsträsket är väl tveksamt. Kanske flyttat om lite pengar? Jag har iaf inte märkt någon skillnad sen dom tog makten.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Esspe:

Han var nog så illa tvungen. Missnöjet var extremt stort runt om i landet. 

 

Hans son fick nyligen ett stort kontrakt från armén och hans bror har ju varit i ordentligt blåsväder tidigare så om han rensat upp i korruptionsträsket är väl tveksamt. Kanske flyttat om lite pengar? Jag har iaf inte märkt någon skillnad sen dom tog makten.

Inte jag heller. Tycker att man som farang många gånger har ganska stor nytta av korruptionen,  så det får gärna vara som det är, för min del.😇

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

Inte jag heller. Tycker att man som farang många gånger har ganska stor nytta av korruptionen,  så det får gärna vara som det är, för min del.😇

Exakt, korruptionen är ju en av fördelarna här, begriper inte varför så många falanger vill att Thailand ska utvecklas och få det bättre, det är ju bara till nackdel för oss falanger. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev LTD:

Exakt, korruptionen är ju en av fördelarna här, begriper inte varför så många falanger vill att Thailand ska utvecklas och få det bättre, det är ju bara till nackdel för oss falanger. 

Precis!😀

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Jive said:

Inte jag heller. Tycker att man som farang många gånger har ganska stor nytta av korruptionen,  så det får gärna vara som det är, för min del.😇

Så om polisen står vid vägen som syfte att få dig att betala mutor. Mot att dom annars inte stått där överhuvudtaget är något positivt. Eller på landsbygden, där vissa mutkolvar vägrar att göra sitt jobb, om dom inte får ett bidrag. 

Såååå stor nytta. Dom har tydligen fått dig att tro att du faktiskt har nytta av korruption. Fantastiskt! 

Lite som att betala för beskydd. Vilket är hot och vad är skydd? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev janne_h:

Så om polisen står vid vägen som syfte att få dig att betala mutor. Mot att dom annars inte stått där överhuvudtaget är något positivt. Eller på landsbygden, där vissa mutkolvar vägrar att göra sitt jobb, om dom inte får ett bidrag. 

Såååå stor nytta. Dom har tydligen fått dig att tro att du faktiskt har nytta av korruption. Fantastiskt! 

Lite som att betala för beskydd. Vilket är hot och vad är skydd? 

Det är klart att du har rätt, men ibland är det inte så dumt att kunna sticka till en tusing för att få nåt gjort.😉

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 hours ago, Bike said:

GM och Toyota ,vad tillverkar dem om inte bilar, men förlåt, det var ju helt uppåt väggarna då den ena då stänger och inte flyttar, sån tur att det fanns något att påpeka lol 😉

Hade för mig att Chevroletfabriken skulle tas över av en kinesisk tillverkare men vet inte vad fabriken skulle producera.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

Exakt, korruptionen är ju en av fördelarna här, begriper inte varför så många falanger vill att Thailand ska utvecklas och få det bättre, det är ju bara till nackdel för oss falanger. 

Har väl aldrig haft några fördelar av detta, inte heller nackdelar då de inte får några extra mygelböter böter av mig , 500 thbt körde mot trafiken i Pattis på en av smågatorna + samt 1400 på migrationen för utebliven adressändring, helt ok och korrekt, har man gjort fel så har man, allt mot klvitto dessutom 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Jive said:

Precis!😀

Om man har en framförhållning på 5 sekunder och inte har några andra ambitioner än att förlänga ett visum och klara sig utan fortkörningsböter så kanske korruption är bra. 

 

Inte så kul kanske när man inte får äga mark och i övrigt är helt rättslös. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Bike said:

Har väl aldrig haft några fördelar av detta, inte heller nackdelar då de inte får några extra mygelböter böter av mig , 500 thbt körde mot trafiken i Pattis på en av smågatorna + samt 1400 på migrationen för utebliven adressändring, helt ok och korrekt, har man gjort fel så har man, allt mot klvitto dessutom 

En polis försökte få mig att betala på plats i Bangkok för några år sedan. Jag rykte mitt körkort ur handen på honom. Sa till honom att mutor är olagligt. Startade min motorcykel, och åkte därifrån. Han stod bara och gapade. Han hade förmodligen aldrig varit med om något liknande. 🤣

 

En annan gång för typ 20 år sedan, vart jag stoppad av fyra poliser. Jättetrevliga. Dom började med att fråga om jag druckit öl. Vilket svaret var nej. Då förklarade dom att jag kört i omkörnongsfilen med motorcykeln vilket var förbjudet. Efter det sa dom att det var krångligt att hitta till polis stationen. Så jag kunde lika bra betala på plats. Visst sa jag. Är det ok om jag först ringer turist polisen, och frågar om det är ok. Dom började prata på Thai vad dom skulle göra med den snåla farang idi*ten. Efter det frågar en av dom, om jag pratade thai. Vilket jag nekade till. Fast jag kunde tillräckligt för att förstå vad dom pratade om. Han lämnar tillbaka mitt körkort, och önskar mig en trevlig dag. 🤣😀😎🇹🇭

Så visst går det att slippa undan korrumperade poliser. 

 

En snubbe jag träffade på i Pattaya, som bor där berättade en rolig episod ur hans liv. 

Han tog med sig en brud hem. Och dagen efter så vart det av någon anledning tjafs om betalningen. 

Så bruden fick dra utan stålar. Då kommer hon tillbaka lite senare med en polis hon känner. Som krävde att han skulle betala. Då säger snubben till polisen. Vad jag vet så är prostitution olagligt i Thailand. Så nu åker vi ner på polisstationen, och reder ut detta. Jag insisterar på det sa snubben. Polisen drog som en avlöning. Och bruden fick gå därifrån med svansen mellan benen. 🤣🤣

Nu kanske det inte var moraliskt riktigt vad snubben gjorde mot bruden. 

Men det visar att korrupta poliser oftast inte är speciellt tuffa när det gäller. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Att GM stängde fabriker lite här och där, har att göra med att de slutade tillverka högerstyrda bilar helt och hållet.

 

Så i grunden inget med Thailand att göra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nicholas:

Om man har en framförhållning på 5 sekunder och inte har några andra ambitioner än att förlänga ett visum och klara sig utan fortkörningsböter så kanske korruption är bra. 

 

Inte så kul kanske när man inte får äga mark och i övrigt är helt rättslös. 

 

Vad har markägandet för faranger med korruption att göra?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev janne_h:

En polis försökte få mig att betala på plats i Bangkok för några år sedan. Jag rykte mitt körkort ur handen på honom. Sa till honom att mutor är olagligt. Startade min motorcykel, och åkte därifrån. Han stod bara och gapade. Han hade förmodligen aldrig varit med om något liknande. 🤣

 

En annan gång för typ 20 år sedan, vart jag stoppad av fyra poliser. Jättetrevliga. Dom började med att fråga om jag druckit öl. Vilket svaret var nej. Då förklarade dom att jag kört i omkörnongsfilen med motorcykeln vilket var förbjudet. Efter det sa dom att det var krångligt att hitta till polis stationen. Så jag kunde lika bra betala på plats. Visst sa jag. Är det ok om jag först ringer turist polisen, och frågar om det är ok. Dom började prata på Thai vad dom skulle göra med den snåla farang idi*ten. Efter det frågar en av dom, om jag pratade thai. Vilket jag nekade till. Fast jag kunde tillräckligt för att förstå vad dom pratade om. Han lämnar tillbaka mitt körkort, och önskar mig en trevlig dag. 🤣😀😎🇹🇭

Så visst går det att slippa undan korrumperade poliser. 

 

En snubbe jag träffade på i Pattaya, som bor där berättade en rolig episod ur hans liv. 

Han tog med sig en brud hem. Och dagen efter så vart det av någon anledning tjafs om betalningen. 

Så bruden fick dra utan stålar. Då kommer hon tillbaka lite senare med en polis hon känner. Som krävde att han skulle betala. Då säger snubben till polisen. Vad jag vet så är prostitution olagligt i Thailand. Så nu åker vi ner på polisstationen, och reder ut detta. Jag insisterar på det sa snubben. Polisen drog som en avlöning. Och bruden fick gå därifrån med svansen mellan benen. 🤣🤣

Nu kanske det inte var moraliskt riktigt vad snubben gjorde mot bruden. 

Men det visar att korrupta poliser oftast inte är speciellt tuffa när det gäller. 

Ska man få bort korruptionen i Thailand, så måste det börjas i rätt ände. Se till att alla har ekonomi så de kan överleva om inkomstkällan skulle försvinna, som är så vanligt nu i coronatider.

 

En familj på 5 personer, som hade sin utkomst från ett företag de gemensamt ägde och jobbade i, blev igår utplånad.

Företaget stod, i det här nedstängda landet, plötsligt med tom orderbok.

Fadern i huset sköt sin fru, sin son och sonens båda morföräldrar och därefter sig själv.

Det är lätt för oss välbärgade svenskar att förakta en fattig polis, som har en familj att försörja eller en bartjej utan utbildning, som försöker sno åt sig en slant när tillfälle ges.

Det thailändska systemet, eller ickesystemet, innebär att att alla skall ta hand om sig själva i alla lägen.

Många gånger står valet mellan en korruptionsslant och att svälta ihjäl.

Kanske värt att tänka på innan man fördömer.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Esspe said:

Vad har markägandet för faranger med korruption att göra?

 

Har väl ganska mycket att göra med ens praktiska möjligheter att kunna bo i Thailand. 

 

Vilka andra länder förvägrar dig att köpa land? 

 

Inte speciellt många. 

 

Att man inte kan äga land är en stor nackdel där många falanger har förlorat mycket pengar. 

 

Har du svenska barn kommer dom i praktiken aldrig kunnat ärva nåt som befinner sig i Thailand. 

 

Även dina möjligheter att jobba i landet är starkt begränsade. 

 

Processen för medborgarskap är också ganska omöjlig. 

 

Korruptionen är knappast en bonus såvida man inte lever i kappsäck. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Har väl ganska mycket att göra med ens praktiska möjligheter att kunna bo i Thailand. 

 

Vilka andra länder förvägrar dig att köpa land? 

 

Inte speciellt många. 

 

Att man inte kan äga land är en stor nackdel där många falanger har förlorat mycket pengar. 

 

Har du svenska barn kommer dom i praktiken aldrig kunnat ärva nåt som befinner sig i Thailand. 

 

Även dina möjligheter att jobba i landet är starkt begränsade. 

 

Processen för medborgarskap är också ganska omöjlig. 

 

Korruptionen är knappast en bonus såvida man inte lever i kappsäck. 

 

Thailands lagar är skrivna så och det har ju inget med korruption att göra.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...