Jump to content
IGNORERAD

Besökare från Thailand som besöker Sverige.


thaikonsult

Recommended Posts

Besökare från Thailand som besöker Sverige.

Du som är från Thailand och besöker Sverige, tänk på att du måste kontakta Thailändska Ambassaden i Stockholm före du ska resa hem igen så att ambassaden får ge dig villkoren för din hemresa. Gör du inte detta kan du få problem med hemresan.

 

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    25

  • Esspe

    8

  • Jive

    5

  • Tekkor

    5

Mest aktiva i denna tråd

5 timmar sedan, skrev thaikonsult:

Besökare från Thailand som besöker Sverige.

Du som är från Thailand och besöker Sverige, tänk på att du måste kontakta Thailändska Ambassaden i Stockholm före du ska resa hem igen så att ambassaden får ge dig villkoren för din hemresa. Gör du inte detta kan du få problem med hemresan.

 

Mvh Thaikonsult

Jag har en bekant vars dam försökt komma i kontakt med ambassaden i över en vecka nu. Verkar helt omöjligt. En eftermiddag hamnade hon i alla fall i en telefonkö men den bröts när de stängde för dagen. Finns det andra sätt att kontakta dem? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste hon kanske besöka ambassaden personligen för att hämta ut ett papper fullt med stämplar som intyg på att hon är informerad om villkoren? Huva

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-14 at 17:42, skrev thaikonsult:

Besökare från Thailand som besöker Sverige.

Du som är från Thailand och besöker Sverige, tänk på att du måste kontakta Thailändska Ambassaden i Stockholm före du ska resa hem igen så att ambassaden får ge dig villkoren för din hemresa. Gör du inte detta kan du få problem med hemresan.

 

Mvh Thaikonsult

Någon som varit med om detta?  Går det att komma fram på telefon till ambassaden och ifall det lyckas räcker det med det eller måste hen göra ett personligt besök ? Någon bestämmelse om visst antal dagar innan hemresan kontakt måste ske?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Någon som varit med om detta?  Går det att komma fram på telefon till ambassaden och ifall det lyckas räcker det med det eller måste hen göra ett personligt besök ? Någon bestämmelse om visst antal dagar innan hemresan kontakt måste ske?

Ja du Fritz....

 

 

verkar var otroligt krångligt då nu visumansökningar avslås pga av att den långa ledtiden för att kunna få en hemresa godkänd tillbaka till Thailand av den Thailändska Ambasaden.

 

Enis

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Enis:

Ja du Fritz....

 

 

verkar var otroligt krångligt då nu visumansökningar avslås pga av att den långa ledtiden för att kunna få en hemresa godkänd tillbaka till Thailand av den Thailändska Ambasaden.

 

Enis

 

 

Frugan är hos mig nu i norra norrlands inland och fjälltrakter. Hon har biljett tillbaka med Qatar tillbaka den 12/10:e och visumet går ut den 27:e samma månad. Ska jag vara orolig över att hon inte kommer iväg?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Fritz:

Frugan är hos mig nu i norra norrlands inland och fjälltrakter. Hon har biljett tillbaka med Qatar tillbaka den 12/10:e och visumet går ut den 27:e samma månad. Ska jag vara orolig över att hon inte kommer iväg?

Jag skulle ta ett snack med Quatar och försöka få en garanti. Om inte det skulle gå, så skulle jag försöka få visat förlängt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla thailändska besökare som ska resa hem ska kontakta thailändska ambassaden före hemresan. Det gäller speciella regler för tillfället när det gäller thailändska medborgares hemresor till Thailand.

 

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fritz:

Frugan är hos mig nu i norra norrlands inland och fjälltrakter. Hon har biljett tillbaka med Qatar tillbaka den 12/10:e och visumet går ut den 27:e samma månad. Ska jag vara orolig över att hon inte kommer iväg?

Det är nog stor risk att du får dras med henne här ett par månader till. 😉

Biljetten går att boka om i minst ett år. Går även att få återbetalning om hon inte kan använda den. 

Surfa runt lite på migrationsverkets hemsida och skicka in om förlängning. De vill inte ha besök nu under pandomin. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-17 at 20:05, skrev rolba:

Det är nog stor risk att du får dras med henne här ett par månader till. 😉

Biljetten går att boka om i minst ett år. Går även att få återbetalning om hon inte kan använda den. 

Surfa runt lite på migrationsverkets hemsida och skicka in om förlängning. De vill inte ha besök nu under pandomin. 

Det ser inte bättre ut hörru du du. Frugan har biljett tillbaka till Bangkok den 12:e okt och hennes turistvisum går ut den 27:e samma månad. Vi har haft lite svårt för att få grepp om vad som krävs av henne för att få komma tillbaka enligt deras ambassad så i dag hade en av hennes kompisar i Sthlm knallat dit och frågat för hennes skull. Beskedet hon fick var att gränsen var stängd och att hon inte kunde komma tillbaka och oklart när !!!  Är det nåt nytt för i veckan eller släpper dom in faranger men inte sina egna medborgare i landet?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

Det ser inte bättre ut hörru du du. Frugan har biljett tillbaka till Bangkok den 12:e okt och hennes turistvisum går ut den 27:e samma månad. Vi har haft lite svårt för att få grepp om vad som krävs av henne för att få komma tillbaka enligt deras ambassad så i dag hade en av hennes kompisar i Sthlm knallat dit och frågat för hennes skull. Beskedet hon fick var att gränsen var stängd och att hon inte kunde komma tillbaka och oklart när !!!  Är det nåt nytt för i veckan eller släpper dom in faranger men inte sina egna medborgare i landet?

Har ni inte utnyttjat möjligheten att köpa till ytterligare 3 månader så är det kanske dags. Det kommer thai varenda dag nu, det är ju dom som tar med sig covid hit ;) Thai ska ju börja flyga repatriation flighter från CPH i oktober så då borde det ju lösa sig. Med alla dom konstiga besked som kommer från regimen här så kan jag förstå att ambassaderna har svårt att hänga med. Vad jag förstått så måste hon först och främst anmäla sig till ambassaden att hon vill åka hem, sen har dom en kölista. Det senaste jag hörde var att väntetiden är över 3 månader och därför utfärdar svenska ambassaden inga visum från Thailand för tillfället.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Esspe:

Har ni inte utnyttjat möjligheten att köpa till ytterligare 3 månader så är det kanske dags. Det kommer thai varenda dag nu, det är ju dom som tar med sig covid hit ;) Thai ska ju börja flyga repatriation flighter från CPH i oktober så då borde det ju lösa sig. Med alla dom konstiga besked som kommer från regimen här så kan jag förstå att ambassaderna har svårt att hänga med. Vad jag förstått så måste hon först och främst anmäla sig till ambassaden att hon vill åka hem, sen har dom en kölista. Det senaste jag hörde var att väntetiden är över 3 månader och därför utfärdar svenska ambassaden inga visum från Thailand för tillfället.

Tack, har du eller nån annan nån länk till var hon kan köpa sig mer tid på sitt visum? Jag fattar ingenting. Hon har ju biljett med Qatar och i går fick jag mejl från dom om en liten förändring vid mellanlandningen i Doah.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Fritz:

Tack, har du eller nån annan nån länk till var hon kan köpa sig mer tid på sitt visum? Jag fattar ingenting. Hon har ju biljett med Qatar och i går fick jag mejl från dom om en liten förändring vid mellanlandningen i Doah.

Det gör du hos Migrationsverket. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Fritz:

Tack, har du eller nån annan nån länk till var hon kan köpa sig mer tid på sitt visum? Jag fattar ingenting. Hon har ju biljett med Qatar och i går fick jag mejl från dom om en liten förändring vid mellanlandningen i Doah.

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Forlanga-besok.html

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Esspe:

Tack för det, precis vad jag efterlyste. Så här står det bl.a

"På grund av det osäkra reseläget rekommenderar dock Migrationsverket att du i första hand ansöker om ett uppehållstillstånd för besök i stället för att förlänga ditt visum. På så sätt behöver du inte först förlänga ditt visum för att senare eventuellt även behöva ansöka om ett uppehållstillstånd för besök.

Om du ansöker om ett uppehållstillstånd för besök innan ditt visum, din viseringsfria tid eller ditt nuvarande uppehållstillstånd för besök har slutat gälla har du rätt att stanna kvar i Sverige tills Migrationsverket har fattat ett beslut."

 

Men tanke på vad som står i den sista meningen så är det väl smartast att vänta tills tiden för att visumet går ut närmar sig innan hon skickar in sin ansökan eller tänker jag fel där?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja inte klok blir man

 

en väninna till frugan fick beskedet att det var bara att åka då hon hade en tur och retur biljett från Sverige

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Fritz:

Tack för det, precis vad jag efterlyste. Så här står det bl.a

"På grund av det osäkra reseläget rekommenderar dock Migrationsverket att du i första hand ansöker om ett uppehållstillstånd för besök i stället för att förlänga ditt visum. På så sätt behöver du inte först förlänga ditt visum för att senare eventuellt även behöva ansöka om ett uppehållstillstånd för besök.

Om du ansöker om ett uppehållstillstånd för besök innan ditt visum, din viseringsfria tid eller ditt nuvarande uppehållstillstånd för besök har slutat gälla har du rätt att stanna kvar i Sverige tills Migrationsverket har fattat ett beslut."

 

Men tanke på vad som står i den sista meningen så är det väl smartast att vänta tills tiden för att visumet går ut närmar sig innan hon skickar in sin ansökan eller tänker jag fel där?

Jag kan inte se att du (hon) tjänar på att vänta, eftersom hon har rätt att stanna kvar tills mig har fattat beslut. Den nuvarande tiden i visat försvinner ju inte för att hon ansöker.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Enis:

Ja inte klok blir man

 

en väninna till frugan fick beskedet att det var bara att åka då hon hade en tur och retur biljett från Sverige

 

enis

Lämnade hon ett bidrag till ambassadens kaffekassa? :crazy:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Lämnade hon ett bidrag till ambassadens kaffekassa? :crazy:

Eller så är det skillnad för Thai som bor i Thailand och skall återvända till  dit  eller de som bor i Sverige och skall besöka Thailand....

 

ingen aning..

 

@thaikonsultkanske kan reda ut alla frågetecken i denna tråd.

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Enis:

Eller så är det skillnad för Thai som bor i Thailand och skall återvända till  dit  eller de som bor i Sverige och skall besöka Thailand....

 

ingen aning..

 

@thaikonsultkanske kan reda ut alla frågetecken i denna tråd.

 

Enis

Min fru bor ju i Thailand och är här bara på besök men fick ändå nobben. Jepps, det vore fint om thaikonsult kunde bringa lite klarhet...om det nu går att göra det.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Tack för det, precis vad jag efterlyste. Så här står det bl.a

"På grund av det osäkra reseläget rekommenderar dock Migrationsverket att du i första hand ansöker om ett uppehållstillstånd för besök i stället för att förlänga ditt visum. På så sätt behöver du inte först förlänga ditt visum för att senare eventuellt även behöva ansöka om ett uppehållstillstånd för besök.

Om du ansöker om ett uppehållstillstånd för besök innan ditt visum, din viseringsfria tid eller ditt nuvarande uppehållstillstånd för besök har slutat gälla har du rätt att stanna kvar i Sverige tills Migrationsverket har fattat ett beslut."

 

Men tanke på vad som står i den sista meningen så är det väl smartast att vänta tills tiden för att visumet går ut närmar sig innan hon skickar in sin ansökan eller tänker jag fel där?

Det bästa är nog att sätta sig i kö till migrationsverket eller skicka ett mail, det är ju ganska gott om tid kvar.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Tack för det, precis vad jag efterlyste. Så här står det bl.a

"På grund av det osäkra reseläget rekommenderar dock Migrationsverket att du i första hand ansöker om ett uppehållstillstånd för besök i stället för att förlänga ditt visum. På så sätt behöver du inte först förlänga ditt visum för att senare eventuellt även behöva ansöka om ett uppehållstillstånd för besök.

Om du ansöker om ett uppehållstillstånd för besök innan ditt visum, din viseringsfria tid eller ditt nuvarande uppehållstillstånd för besök har slutat gälla har du rätt att stanna kvar i Sverige tills Migrationsverket har fattat ett beslut."

 

Men tanke på vad som står i den sista meningen så är det väl smartast att vänta tills tiden för att visumet går ut närmar sig innan hon skickar in sin ansökan eller tänker jag fel där?

Dessa ärenden brukar bara ta några dagar. Ni har en relation, så inget att ifrågasätta. Så för att köpa maximalt med tid så gör du det dagarna innan hennes visum går ut. 

 

Det är ett drop-in besök på ditt migrationskontor. Ta ett kort, fingeravtryck, betala avgiften sedan får ni en lapp som visar att ni ansökt om som gäller som uppehållsrätt fram tills beslutet. 

 

Men som sagt, beslutet brukar bara ta några dagar. Sedan får hon ett rosa kort som är hennes tillfälliga uppehållstillstånd. 

 

Man kan även söka ett riktigt uppehållstillstånd nu. Normalt sett skall det göras från hemlandet om det inte föreligger särskilda skäl, vilket det nu med Corona gör, då hon inte kan återvända hem. 

 

Vad gäller väntetiden på hemresa verkar den kraftigt överdrivas. Har hört 3 månader. Men alla som jag vet har åkt har fått resa inom 2-6 veckor. 

 

 

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev samet:

Dessa ärenden brukar bara ta några dagar. Ni har en relation, så inget att ifrågasätta. Så för att köpa maximalt med tid så gör du det dagarna innan hennes visum går ut. 

Dom gamla dagarna förfaller väl inte vid förlängning utan byggs bara på?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Esspe:

Dom gamla dagarna förfaller väl inte vid förlängning utan byggs bara på?

Helt olika dagar. Hon är här på ett schengenvisum. Ansökan nu gäller ett uppehållstillstånd för besök. Tiden för uppehållstillståndet räknas från att det beslutas, helt oberoende av om hon har visum eller ej. 

 

Därför, söker man så sent som möjligt. Då uppehåller man sig först på visum, sedan på väntan på beslut för att därefter uppehålla sig på tillfälligt UT för besök. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...