Jump to content
IGNORERAD

UT fler frågor


Bo Fink

Recommended Posts

Hejsan, på förkommen anledning ställer jag följande fågor om UT som en thailändsk medborgare har!

1. Får/kan hon/han anlända till annat schengen land vid första inresan från Thailand ?

2. Är det tillåtet att besöka schengen stater utan visum från Sverige?

3. Om hon/han åker till Thailand på besök under UT tiden, kan hon/han då åka tillbaka till annat schengen land än Sverige? (stanna där!)

4. När senast från att UT upphör kan hon/han åka från Thailand till Sverige (schengen)?

OBS. Gällande UT är på ett år.

Tack på förhand.

BF

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska försöka svara på dina frågor kring en person med ett giltigt UT.

1. Svar ja.

2. Svar ja som besökare under max 3 månader.

3. Svar ja som besökare under max 3 månader.

4. När hon får ett nytt schengenvisum för besök.

Vissa schengenländer kan ha krav på anmälningsplikt vid ankomsten.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har UT. Gällande tom 4:e dec. Vi har bott Stockholm i hela tiden. I början av september måste vi av personliga skäl flyga till Thailand. Vi besökte MIG och lämnade in ansökan för PUT. Men det kan man inte göra förrän gällande UT har gått ut.Men MIG var hjälpsamma och tog emot ansökan och sa att Ambassaden I Bangkok kan vara behjälplig. Vid vårt första besök sa Ambassaden nej. Jag sa att MIG föreslagit att vi gör en sanningsförsäkran men även till det sa Ambassaden nej. Vi läämnade samtidigt in ansökan om PUT till dotter.Hon blev intevjuvad och vid det tillfället sa Ambassaden att visst kan dom göra en sanningsförsäkran. Det blev då ett tredje besök för att göra sanningsförsäkran.Men då fick vi veta att mamman måste till Sverige för att intervjuvas angående dottern. Nu tvingas mamman flyga till Stockholm för att bli intervjuvad. Ambassaden kunde inte pga av tidsbrist. Det har blivit 4 besök som slla känns onödiga. Vi bor 24 mil från Bangkok.Både Thai och Qatar fullbokade.Ska kolla med Finair i morgon. Men flygbiljetten kostar cirka 40.000 Baht för 3-4 veckor.

Plutten

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...