Jump to content
IGNORERAD

Hjälp Björn hem


acarls

Recommended Posts

  • Svar 214
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • flor

    24

  • Fritz

    14

  • måne

    11

  • noBuzz

    10

Mest aktiva i denna tråd

Såg en kommentar på bloggen:

"Norge förbjuder dubbelt medborgarskap sedan 2005. Så Björn skall söka stöd hos UDI i Norge och inte hos UD i Sverige eftersom han avsade sig sitt svenska medborgarskap när han blev norsk medborgare."

Stämmer det så kan man väl säga att saken för svenska UD:s del är avslutad.

Intressant det där med medborgarskap - hur gör norrmän med thaifru då? Man vill väl kunna äta kakan och ha den kvar även där; norsk sjukvård, pension m m samtidigt som man vill kunna äga mark i Thailand?

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det tragiskt, men han får stå sitt kast som alla andra.

Han kunde ha investerat i en försäkring men valde att inte göra det.

Tough luck.

Alla vill väl käka kakan men samtidigt ha den kvar, men det funkar ju inte riktigt så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg en kommentar på bloggen:

"Norge förbjuder dubbelt medborgarskap sedan 2005. Så Björn skall söka stöd hos UDI i Norge och inte hos UD i Sverige eftersom han avsade sig sitt svenska medborgarskap när han blev norsk medborgare."

Stämmer det så kan man väl säga att saken för svenska UD:s del är avslutad.

Intressant det där med medborgarskap - hur gör norrmän med thaifru då? Man vill väl kunna äta kakan och ha den kvar även där; norsk sjukvård, pension m m samtidigt som man vill kunna äga mark i Thailand?

jap.gif

Om jag kommer ihåg vad jag läste tidigare så hade väl skrivit sig i Norge och då automatiskt skrivit ut sig från Sverige. Det är dock inte samma sak som att han bytte medborgarskap. I så fall hade väl hans familj knappast brytt sig om att kontakta UD.

Det florerar en hel del märkvärdiga påståenden på den bloggen. Hon som bott utomlands och därför vet hur det fungerar med MC-försäkring i Thailand är ju ganska lustig.

Link to comment
Dela på andra sajter

... men han får stå sitt kast som alla andra.

I princip kan jag hålla med dig, men här innebär "stå sitt kast" närmast att man drar ur sladden och låter honom dö. Känns spontant väldigt tragiskt, nästan som att dömma någon till döden.

Borde inte rika Norge känna något för en invandrad "nynorsk" och kunna betala en slant för att få hem sina medborgare.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet fortfarande inte vad jag får för mina skattepengar, men har fått pm från en medlem här (har dock tryckt på fel knapp och raderat hennes telnr.) och hon har upplyst mig att jag inte är berättigad till sjukersättning (tror det heter så) fd. sjukpension om jag befinner mig utomlands mera än 6 månader vilket innebär , hemska tanke att jag måste åka tillbaka till härliga sverige i januari, vore iof. kul att träffa odin men trodde i min enfald att det bara var nordkorea , cuba och liknande stater som vägrade sitt folk att bosätta sig där de vill. Ha en bra onsdag hälsar flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet fortfarande inte vad jag får för mina skattepengar, men har fått pm från en medlem här (har dock tryckt på fel knapp och raderat hennes telnr.) och hon har upplyst mig att jag inte är berättigad till sjukersättning (tror det heter så) fd. sjukpension om jag befinner mig utomlands mera än 6 månader vilket innebär , hemska tanke att jag måste åka tillbaka till härliga sverige i januari, vore iof. kul att träffa odin men trodde i min enfald att det bara var nordkorea , cuba och liknande stater som vägrade sitt folk att bosätta sig där de vill. Ha en bra onsdag hälsar flor

Att man inte skulle få sjukpension bara för att man bosätter sig utomlands tror jag nog inte på. Nog finns det många jantar i Sverige som skulle önska att det var så, men det låter osannolikt att det faktiskt skulle förhålla sig så i verkligheten.

Men om du nu har sjukpension så är det väl en typ av återbetalning av dina tidigare högt beskattade inkomster, eller?

I övrigt så är det väl så att i Sverige betalar vi efter förmåga och får efter behov. Själv hoppas jag innerligt att jag aldrig jag får något större behov.

Ps Rent allmänt i den tidigare diskussionen så skulle jag vilja hävda att alla skatter och pålagor en företagare betalar ju inte betalas av företagaren själv utan av hans kund, dvs alla vi konsumenter. Jag tror inte en sekund på att företagarens vinstutrymme skulle vara ett enda uns större om det var 0-skatt i landet, däremot skulle det vara bra mycket billigare för kunderna eftersom priset för tjänsten/varan skulle sjunka rejält.

Finns väl ingen företagare som skulle kunna debitera samma pris som dom gör idag om inte skatterna fanns där för någon annan i samma branch.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet fortfarande inte vad jag får för mina skattepengar, men har fått pm från en medlem här (har dock tryckt på fel knapp och raderat hennes telnr.) och hon har upplyst mig att jag inte är berättigad till sjukersättning (tror det heter så) fd. sjukpension om jag befinner mig utomlands mera än 6 månader vilket innebär , hemska tanke att jag måste åka tillbaka till härliga sverige i januari, vore iof. kul att träffa odin men trodde i min enfald att det bara var nordkorea , cuba och liknande stater som vägrade sitt folk att bosätta sig där de vill. Ha en bra onsdag hälsar flor

Varför får du inte bosätta dig var du vill? Har pensionskassan dragit in ditt pass? :)

Tror att du gör ett litet tankefel i frågan pension & skatt.

Du fick ett fint trygghetspaket då du tjänade ihop till din pension. Och du slapp betala skatt för pensionspengen då.

Istället får du göra det nu när du tar ut den.

Se pensionen som ett sparande med framskjuten skatt staten tvingat dig till istället.

Om du hade skattat fram sparpengen när du tjänade ihop till din pension så hade du inte behövt betala skatt nu.

Du tjänar alltså egentligen inte några pensionspengar nu. Och har egentligen ingen inkomst. Du får bara pension utbetald.

Att sedan skattemyndigheten/staten kallar pension för inkomst beror på förvirringstekniska och medborgarbedrägliga anledningar.

Allt för att hålla medborgarna i schack med lite lagom blandning av förvirring och skrämsel.

"Se vad snälla vi är - vi garanterar alla inkomst när de är gamla!"

Att sedan pensionen räcker till en nudelsoppa om dagen gör inte så mycket.

Gamla och trötta pensionärer med näringsbrist orkar inte gnälla så mycket.

Dessutom dör de snabbare. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Heter inte sjukpension längre tror att det heter sjukersättning och enligt henne som fö. verkar insatt kan min sjukersättning bli indragen om jag befinner mig utanför sverige mera än sex månader per år. Hoppas någon insatt kan upplysa mig att jag har fel. Ha en bra onsdag hälsar flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nerike ! Som svar på din fråga så spelade vi i början på min vistelse här (många år sedan) på the Mall på översta våningen, den lades ned för några år sedan och då spelade vi på Klangplaza, när vi nu var dit var även den nedlagd och om det finns någon annat ställe att spela på gör det inte det enligt min fru, om hon missunnar mig det nöjet eller om det är sant vet jag inte, men om någon annan vet så slår jag gärna några klot och tar en tillbringare öl.Ha de flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller sjukersättning är det nog ingen absolut rättighet att vistas var man vill när man får sådan. Jag har en bekant som hade dam, hus och bil i Thailand, och klarade sig ganska bra på sin sjukersättning. Men så kommer kallduschen från Försäkringskassan. Dom anser att han ska vistas i Sverige så att han kan få ta del av rehabilitering för att eventuellt så småningom kunna återvända till arbetsmarknaden. Denna rehabilitering var ingen heltidssysselsättning, men han måste vara i Sverige för att få den, och om han avböjde så blev det ingen sjukersättning...

Allmänt sett kan man ju tycka att detta är en ganska sund inställning från Försäkringskassan, men för min bekant fick det förstås den tråkiga konsekvensen att han blev tvungen att återvända till Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissa om jag inte blir förvånad av vad dom kan hitta på efter att jag fått brev från en statlig myndighet i Sverige att dom anser att jag ska söka ett arbete där jag inte behöver använda händer, fötter eller huvud så tror jag vad som helst om svenska myndigheter, tror dom att dom kan rehablisera mig så åker jag så klart till sverige, men jag tvivlar och hoppas att om dom har fel att dom betalar vresan hem igen för mig. ha en bra onsdag hälsar flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller sjukersättning är det nog ingen absolut rättighet att vistas var man vill när man får sådan. Jag har en bekant som hade dam, hus och bil i Thailand, och klarade sig ganska bra på sin sjukersättning. Men så kommer kallduschen från Försäkringskassan. Dom anser att han ska vistas i Sverige så att han kan få ta del av rehabilitering för att eventuellt så småningom kunna återvända till arbetsmarknaden. Denna rehabilitering var ingen heltidssysselsättning, men han måste vara i Sverige för att få den, och om han avböjde så blev det ingen sjukersättning...

Allmänt sett kan man ju tycka att detta är en ganska sund inställning från Försäkringskassan, men för min bekant fick det förstås den tråkiga konsekvensen att han blev tvungen att återvända till Sverige.

Herr Chang har talat.

Är man sjuk och uppbär sjukpenning från svenska staten skall man vara i Sverige.

Ingen sjuk person skall behöva utsättas för de vedermödor en resa på 12-20 timmar till Thailand innebär! :yes:

Har själv en f.d. vän som bor här i Thailand sedan 2 år tillbaka.

49 år och gymnastiklärare som inte längre kan jobba p.g.a. värk i ben och höfter.

Han kan dock spela golf 5 dagar i veckan och festa dygnet runt. :kort:

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa herr vax kan du förklara för mig varför du tycker att jag ska befinna mig i sverige där jag överhuvudtaget inte kan gå ut på vintern. Här kan jag gå ut utan risk att halka med min rullator, att din vän kan spela golf har jag ingen som helst åsikt om kan bara hoppas att han mår så bra som han kan, är själv tacksam att jag kan lyfta glaset med chang och få i mig nödvändig vätska. Ha de bra alla medmäniskor önskar flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt tycker jag att alla töntiga golfare med hansken halvvägs utanför bakfickan kan skickas hem på egen bekostnad, att dom till råga på allt kan bli stenrika på eländet är för mig en gåta. Avundsjuk jag? never. Har jobbat för mina pengar hälsar flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa herr vax kan du förklara för mig varför du tycker att jag ska befinna mig i sverige där jag överhuvudtaget inte kan gå ut på vintern. Här kan jag gå ut utan risk att halka med min rullator, att din vän kan spela golf har jag ingen som helst åsikt om kan bara hoppas att han mår så bra som han kan, är själv tacksam att jag kan lyfta glaset med chang och få i mig nödvändig vätska. Ha de bra alla medmäniskor önskar flor

Mycket enkelt att förklara !

Är du så sjuk att du inte kan gå ut i Sverige, så får garanterat du förtidspension.

Då kan du bosätta dig precis var du vill, eftersom du gjort ditt i arbetslivet.

Vad det gäller min golfspelande f.d. vän så mår han oerhört bra och sitter många gånger och skryter om hur han lyckats lura svenska myndigheter och försäkringskassan.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte så enkelt eftersom förtidspension eller sjukpension är borttaget i sverige, har man som jag sjukersättning altså inte sjukpenning tycker svenska staten att dom kan bestämma att jag ska vara kvar i sverige, gjorde en liten jämförelse med nordkorea cuba och andra likvärdiga länder. Kan du bevisa att jag har fel ska jag stanna här i Thailand, krypa till korset och be dig om ursäkt. Ha en bra onsdag önskar jag er all, flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir omöjligt att prata regler för generell välfärd om man baserar sina åsikter om dessa regler på individuella situationer.

Naturligtvis kan det tyckas orättvist, och onödigt, att reglerna drabbar olika enskilda på olika sätt.

Å andra sidan är det orättvist att olika åkommor drabbar olika enskilda på olika sätt.

Försäkringskassan kan inte hantera enskilda fall individuellt eftersom det alltid finns ifrågasättande människor som inte litar på deras omdömme.

Och det är ju inte så konstigt med tanke på den golfande idrottsläraren.

Men vad gäller människor som är svårt drabbade av olycka och som därigenom inte kan jobba så tycker man ju självklart att de

kan få ha lite vardagslyx som motvikt till lidandet genom sitt handikapp.

Men då ska det nog vara så att det faktiskt är omöjligt för dem att jobba och inte bara att de givit upp eller är deprimerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja deprimerad är jag definitivt inte, svärfar knackade nyss på dörren med en nyöppnad chang och tyckte att jag måste tänka på vätskebalansen och jag var ju inte sen att hålla med, tror ni man kan skriva till fk och begära hiss eftersom jag har stora svårigheter att ta mig till nedervåningen, går ju bra när svärfar och svåger bär mig men annars är jag ju låst här på övervåningen, ska ju inte gnälla vi har ju toa här på övervåningen och dit tar jag mig själv. många hälsningar från en trots allt ganska lycklig flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heter inte sjukpension längre tror att det heter sjukersättning och enligt henne som fö. verkar insatt kan min sjukersättning bli indragen om jag befinner mig utanför sverige mera än sex månader per år. Hoppas någon insatt kan upplysa mig att jag har fel. Ha en bra onsdag hälsar flor

Hej..du har helt rätt, det heter sjukersättning och inte sjukpension numera. Jag är ett levande bevis på att man visst kan vistas utomlands mer än

6 mån/år och fortfarande uppbära denna. Jag kontaktade försäkringskassan innan jag åkte ner och fick "grönt ljus" till att vara här hur länge jag ville och dom skulle snällt fortsätta göra sina insättningar på mitt konto varje månad. Jag är 57 och har en del år kvar till ålderspension.

Nu över till saker som jag inte är riktigt 100 på men näst intill.

I min "dom" från FK från 2004 står det "sjukersättning utan tidsbegränsning" eller nåt sånt i en ruta. Enligt tjänstekvinnan på FK betydde det att dom anser mig inte vara rehabiliteringsbar.

Minns jag rätt så var det nya regler från 1:a jan 2009 och numera är sjukersättningen alltid tidsbegränsad.

Det sista är jag inte ens i närheten av 100 på utan bara en minnesbild jag har av samtalet med FK.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gjorde du ? Kan ju inte säga att jag längtar att få åka till sverige i januari. Om jag måste åka hade det passat bättre för mig i juni eller juli. För övrigt har jag ingen som helst längtan tillbaka. Ha de bra hälsar flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man sjuk och uppbär sjukpenning från svenska staten skall man vara i Sverige.

Ingen sjuk person skall behöva utsättas för de vedermödor en resa på 12-20 timmar till Thailand innebär! yes.gif

Har själv en f.d. vän som bor här i Thailand sedan 2 år tillbaka.

49 år och gymnastiklärare som inte längre kan jobba p.g.a. värk i ben och höfter.

Han kan dock spela golf 5 dagar i veckan och festa dygnet runt. 1zgarz5.gif

Det var värst vad du vet. Du har tydligen bättre kunskaper om min hälsa än överläkare på ortopedi respektive neurokirurgi på Umeå universitetssjukhus samt försäkringskassans egen förtroendeläkare har. Samtliga ansåg att det var ett klokt beslut av mig att flytta till Thailand och det klimat som finns här. Anledningen anser jag mig inte behöva redovisa.

Har ingen susning om man kan ge minuskarma men du har tappat all min respekt i alla fall...om det nu spelar nån roll.

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var värst vad du vet. Du har tydligen bättre kunskaper om min hälsa än överläkare på ortopedi respektive neurokirurgi på Umeå universitetssjukhus samt försäkringskassans egen förtroendeläkare har. Samtliga ansåg att det var ett klokt beslut av mig att flytta till Thailand och det klimat som finns här. Anledningen anser jag mig inte behöva redovisa.

Har ingen susning om man kan ge minuskarma men du har tappat all min respekt i alla fall...om det nu spelar nån roll.

Fritz...

Kära Fritz!

Jag vet inget om dig, har inte skrivet något om dig, kan absolut inget om din situation samt har inga problem med var du vill bo.

Är man så sjuk att man inte kan bli rehabiliterad så skall man skrivas ut från arbetslivet och sedan kunna bosätta sig var man vill.

Detta tycks ju vara fallet med dig, enligt dig och dina läkare.

Och vill du skicka minuskarma så vet jag heller inte hur man gör, men det är dock först ikväll som jag förstått att du flyttat till Pattaya bara för det fina klimatets skull, samt att detta gör dig friskare.

Ha det så gott

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...