Jump to content
IGNORERAD

Hjälp Björn hem


acarls

Recommended Posts

Nerike!

Håll dig till fakta! Svensken som fick stroke hade ingen reseförsäkring. ej heller sjukförsäkring utan bara en olyksfallsförsäkring.

Om staten skulle stå för alla kostnader för alla svenskar som råkar ut för något i utlandet skulle alla egna försäkringar bli överflödiga.

Detta skulle i sin tur resultera i en skattehöjning och sådan ogillar jag skarpt.

Jag är för den egna valfriheten såväl som jag är för det egna ansvaret att se om sig själv och sitt skydd.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 214
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • flor

    24

  • Fritz

    14

  • måne

    11

  • noBuzz

    10

Mest aktiva i denna tråd

Fortfarande ingen som kan upplysa mig vad jag får för dessa pengar som jag betalar i skatt som utskriven från Sverige? Enligt mig är det rena stölden. Måste väl finnas nån anledning. Påminner mig om ett samtal med en fackföreningsledare som efter att jag frågasatt varför jag måste betala gransknings avgift för mina anställda förklarade för mig att du måste vara dum i huvudet, " vi räknar ju för fan ut vad du ska betala"

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får till exempel träffa mej när du är hemma... Räknas inte det???

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo såklart det räknas men kanske inte just nu när vintern är i antågande, föreslår hellre att du (ni) hälsar på oss i ett mycket mera gynnsammare klimat. Hoppas vi ses snart hälsninger flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo för f-n de e klart jag ska, som jag sa i pm'et så har Tjejen jag umgås med hus utanför Korat så jag meddelar när jag vet säkert när jag kommer så får du förvarna Changfabriken...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja så länge jag bor här går garanterat changfabriken bra, men dom är faktiskt lite beroende av mig för när jag åkte till Sverige sist gick bowlinghallen i konkurs så nu kan man inte spela mera här i Korat.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig fullständigt flor.

Varför skall ni utlandssvenskar betala skatt för förmåner man normalt har som boende i Sverige, men ni ej har inte rätt till sjukvård, sjukersättning, skolor, åldringsvård etc.

Sink skatten är väl en gammal förlegad sak från gammal tid då sossepamparna satte stop för förmögna människor att fly undan skatt i sverige, men idag är det är det väl mest vanliga arbetare som har jobbat hela sitt liv som flyttar utomslands för att dom skall få ut mer av sin pension.

För mig verkar det vara en ren stöld av staten eftersom ni är utskrivna från sverige, och ni betalar för nåt ni inte får nyttja.

Mvh

Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

flor!

Vad säger du har bowlinghallen i Korat gått hädan, finns väl fler än en i Korat eller har jag fel.

Mvh

Nerike

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande ingen som kan säga vad jag som utskriven från Sverige kan upplysa mig vad jag får för dessa pengar som jag betalar i skatt ?

Tja, som redan konstaterats så får du just ingenting.

Om jag tillåts spekulera så är nog myndighternas inställning vad gäller pension att dessa pengar är intjänade i Sverige och ska därmed beskattas där oavsett var man befinner sig när pension betalas ut. Dvs, när du får lön i Sverige beskattas bruttoinkomsten, men arbetsgivaren betalar även in ytterligare 18,5 % av bruttolönen (vilket ingår i de sociala avgifterna) som ska gå till pension och inte beskattas vid lönetillfället. Arbetsgivaren kanske även betalar in för tjänstepension till något försäkringsbolag. På dessa pengar blir det omedelbar särskild löneskatt 28%, att jämföra med sociala avgifter på vanlig lön. Dock ingen beskattning av själva tjänstepensionsavsättningen, det görs när pensionen tas ut. Oavsett var man befinner sig då...

Se det som en uppskjuten skatt som du inte slipper. Bara min teori.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan så vara Herr Chang men 18 % och 30 % på det blir 5 % alltså borde man beskattas med 5 % istället för 25 % som nu är fallet.Bara jag som leker med siffror och kan vara helt fel tänkt.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså borde man beskattas med 5 % istället för 25 % som nu är fallet.

Ungefär den nivån som Norge har för sina utskrivna, samt att de betalar, tror jag, 75% av kostnaden för sjukvård (i Thailand).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, vill man nu kalla sig svensk så får man allt betala, det kostar att ligga på topp.

Alternativt bränn passet och bli Nigerian.

Afro Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde i min okunskap att skatten pa pension var inraknad i statspensionsersattningen dvs. om skatt inte betalas sa skulle ersattningen vara betydligt lagre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige har en stadsskuld på i runda slängar 1000 miljarder

Norge har ung det dubbla beloppet i sina oljefonder och därmed betydligt större möjligheter vara generösa med sina medborgare.

Visst är det en orättvis värld vi lever i rtfm.gif

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige har en stadsskuld på i runda slängar 1000 miljarder

Norge har ung det dubbla beloppet i sina oljefonder och därmed betydligt större möjligheter vara generösa med sina medborgare.

Visst är det en orättvis värld vi lever i rtfm.gif

Mvh Fritz..

Men sen så är det detta med att mycket vill ha mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan så vara Herr Chang men 18 % och 30 % på det blir 5 % alltså borde man beskattas med 5 % istället för 25 % som nu är fallet.Bara jag som leker med siffror och kan vara helt fel tänkt.Mvh Måne

Nja Måne, då har du tänkt fel. Det har avsatts obeskattade pengar till din pension, pengar som ej börjar beskattas förrän du får ut pensionen. Det spelar ingen roll vilken skatt du betalade när du hade inkomst. Ej heller vilken procentandel denna pensionsavsättning utgjorde av din bruttoinkomst.

Däremot skulle man förstås kunna tänka sig att man höjde de sociala avgifterna med 5 procentenheter och låta det vara skatt på pensionsavsättningen. Sedan skulle då pensionen kunna vara skattefri när den tas ut. Men då blir det inga skatteavdrag typ räntor, hushållsnära arbete etc för pensionärerna... Komplicerad fråga detta ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Herr Chang,men som pensionär har man förhoppningsvis inga husräntor och dyligt kvar att betala och hushållsnära tjänster betalar man ju ändå som gift med en thai :whistle: så JAG tycker att pensionen borde vara skattefri :great: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe Måne,

Jag skulle nog också vilja slippa skatt på min pension när det blir dags för det ;-)

Observera att jag inte framför någon åsikt om huruvida dagens system är rätt eller fel, jag bara försöker gissa hur myndigheterna tänker.

Det vore dock intressant att veta hur stor andel skatteintäkterna från pensionärer utgör av de totala inkomstskatterna... större och större för varje år i och med ökande antal pensionärer?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja Måne, då har du tänkt fel. Det har avsatts obeskattade pengar till din pension, pengar som ej börjar beskattas förrän du får ut pensionen. Det spelar ingen roll vilken skatt du betalade när du hade inkomst. Ej heller vilken procentandel denna pensionsavsättning utgjorde av din bruttoinkomst.

Däremot skulle man förstås kunna tänka sig att man höjde de sociala avgifterna med 5 procentenheter och låta det vara skatt på pensionsavsättningen. Sedan skulle då pensionen kunna vara skattefri när den tas ut. Men då blir det inga skatteavdrag typ räntor, hushållsnära arbete etc för pensionärerna... Komplicerad fråga detta ;-)

Herr Chang har talat.

Ser faktiskt inga egentliga fel med beskattning av pensioner, även om man är utflyttad, om avsättningen till pensionen inte skattebelastades.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart tar pensionspengarna vägen när man dör,ponera att jag har arbetat i 40 år och betalat in skatt hela tiden.Men så dör jag när jag är 66 år,alltså fick jag min pension i ett år,änkepensionen är väl borta och hur är det med efterlevandeskyddet??Går ev.pensionspengar in i systemet eller.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Vart tar pensionspengarna vägen när man dör,ponera att jag har arbetat i 40 år och betalat in skatt hela tiden.Men så dör jag när jag är 66 år,alltså fick jag min pension i ett år,änkepensionen är väl borta och hur är det med efterlevandeskyddet??Går ev.pensionspengar in i systemet eller.Mvh Måne

I det svenska pensionssystemet betalar väl dagens arbetande till dagens pensionärer uppbackat av avkastning från diverse fonder. Läs här : http://sv.wikipedia.org/wiki/ATP-fr%C3%A5gan .Tacka de som röstade 1957 för att du inte har några sparade pengar. Dagens PPM system skulle ju förbättra det men blev istället ett svart hål där man vräker in pengar till en aktiebörs som mest liknar Titanic. PPM systemet ger förmodligen bara tillgångar till fondförvaltare och aktiemäklare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tacka de som röstade 1957 för att du inte har några sparade pengar.

PPM systemet ger förmodligen bara tillgångar till fondförvaltare och aktiemäklare.

Ja den där folkpartisten skäms vi rejält över här i Gbg. Han var väl rädd att han skulle få bonk av såzzarna på Götaverken om han inte röstade för.

Det vidriga med dagens fondpensionssystem är att bankerna i slutändan har tagit ungefär 40% av dina 40-45 års besparingar. Om du hade fått spara själv, utan avgifter, så hade din pension antagligen varit rejält mycket större - men fru Falkengrens bonus mycket mindre. suicide.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Går ev.pensionspengar in i systemet eller.Mvh Måne

Precis så är det. Det blir då problem om folk börjar leva längre än man hade räknat med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...