Jump to content
IGNORERAD

Viktminskning i Thailand


Bäckis

Recommended Posts

Jag undrar kort och gott: Hur kan man gå ner i vikt när man är i Thailand?

Jag äter MKT mer än jag gör här hemma och dricker MKT mer öl än här hemma...ändå går jag ner i vikt...

Är det värmen eller hettan i maten eller hur upplever ni det?

Jag gick ner 3 kg på en månad...

Iofs inget bröd eller godis å andra sidan mer ris och alkohol...

JAG FATTAR INGENTING!

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bäckis

    7

  • conservator

    7

  • Sabura

    4

  • Tujtuj

    2

Mest aktiva i denna tråd

Först, varför fråga? Det verkar ju som du har svaret på frågan? Är väl bara att forstsätta på den inslagna vägen.

Är själv är en aning skeptisk till att det går att hålla vikten eller tom gå ner i vikt med ökat kaloriintag spec om

du käkar mycket ris och dricker mycket öl. Men du kanske är ett unikum. Eller rör på dig och gör av med mer energi

nere i Thailand än i Sverige.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Man vill ju inte framstå som en messerschmidt, men är det inte så att Bäckis snarare uttrycker en undran kring hur det är möjligt att han/hon går ner i vikt, sin thailändska kosthållning till trots, snarare än en fråga om hur han/hon skall göra för att gå ner i vikt? :unsure:

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp!

Därmed anser jag det bekräftat vad jag alltid har anat- tätt återkommande gymnastiserande av höftmuskulaturen kombinerat med stora mängder Chang är hälsosamt!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är INTE missnöjd tvärtom...men jag förstår INTE!!!

HUR ÄR DET MÖJLIGT?

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är inte jag någon Paulún. Men enligt min erfarenhet så är kolhydraterna i ris inte lika fettbildande eller farligt som spannmåls produkter. Sen så äter man eller dricker inga mejeriprodukter heller i Thailand. Vad det gäller ölen har jag ingen vettig teori mer än att om man dricker tomma ölkolhydrater och inte äter mycket så tar det längre tid att gå upp i vikt. Håller man sig till Issan mat så kan man nog dricka en och annan öl och ändå gå ner i vikt.

Om man är överviktig från början.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag läste någonstans att öl INTE innehåller så mkt kolhydrater...

Det består lixom mest av vattenwhistle.gif

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja öl innehåller nästan bara vatten men även lite alkohol och en mindre mängd kolhydrater. Bara 4-5 gram /dl och det är inte mycket - om man nu nöjer sig med att dricka en dl.

Tyvärr så brukar det bli mer än 1 dl öl när man väl börjat hinka, så sockerintaget kan på en helkväll bli ganska betydande.

Nu finns det dock öl som har låg kolhydrathalt och i ett fåfängt försök att minska på mitt numera ganska betydande omfång så övergick till San Mig Light. Givetvis helt utan resultat.

Min nuvarande matchvikt ligger nog på + 15 kg sen jag flyttade till Thailand för gott, så visst kan man gå upp även med thaimat som basföda. Förvisso nersköljd med en och annan flaska öl.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går ner lite drygt ett kilo i veckan när jag är i Thailand och det tror jag beror på framförallt de ändrade matvanorna. Jag äter i stort sett bara thaimat och äter mindre men oftare. Och som BanFang sa så blir det ju heller inte några mejeriprodukter.

I början så köpte jag ofta bröd och ost som jag hade på rummet och sköljde ner det med någon drickbar yoghurt som frukost. Annars beställde jag ofta en club sandwich med lite pommes. Men numer blir det bara några koppar med kaffe och några cigg tills gumman behagar vakna. Då går vi ut och äter frukost tillsammans. Den består ofta av antingen någon sorts nudelsoppa eller rissoppa och kanske till och med stekt ris.

Senare under dagen fylls det på med en del frukt och något senare blir det ofta kyckling i någon form tillsammans med "sticky rice". Sedan ska ju hon ha sin dagliga dos av papayasallad men jag avstår denna delikatess till förmån för ytterligare frukt. Vatten och juice åker också ner under dagen och på kvällen går vi ut och äter på någon liten restaurang. Dagen avslutas oftast med en knippe av små grillspett och varsin påse ris.

Tiden innan jag träffade tjejen beställde jag ofta in glass till kaffet efter middagen men det var det snart slut med. En liten bricka med blandad frukt som efterätt är bättre enligt henne och jag har inga argument som kan få henne att ändra uppfattning. Hon köpte "thaiglass" till mig en gång men det var för sött och sliskigt för att tilltala min smak. Nu äter jag sällan vanlig glass heller utan nöjer mig med frukten som i ärlighetens namn smakar minst lika bra om inte bättre.

Hemma hade jag ofta problem med magen som surade ihop då och då så en daglig dos av samarin hörde till vanligheterna. I Thailand har jag inga problem med det men om det beror på att man äter flera gånger om dagen där eller om det beror på minskat intag av bröd ock mejeriprodukter vet jag inte. Efter en veckas vistelse på hemmaplan kom det tillbaka som ett brev på posten.

Man svettas ju också en hel del så en del av viktminskningen borde ju vara vätska som inte ersätts på samma sätt. Sist när jag var nere i en tre månaders period märkte jag också att muskelmassan hade minskat främst i armarna vilket kan relateras till inaktivitet.

Nästa gång jag åker på en längre semester har jag lovat mig själv att gå på gym för att underhålla kroppen lite bättre. Trots att det gör ont att säga det så måste jag erkänna för mig själv att man inte blir yngre och att man inte kan leva på samma sätt som när man var 20 år.

Ett gymkort kan vara ett bra sätt för att aktivera sig lite. Oddsen för att jag ska få med mig henne till gymmet är förmodligen så oerhört höga att jag får ta det som en morgonaktivitet medan hon fortfarande ligger och sover.

Jag kommer i alla fall att dagligen erbjuda henne att följa med mig, om inte annat så för att få lära mig några nya thailändska svordomar.

Ändrades av Welder
Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla lär mig några svordomar whistle.gif

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar kort och gott: Hur kan man gå ner i vikt när man är i Thailand?

Jag äter MKT mer än jag gör här hemma och dricker MKT mer öl än här hemma...ändå går jag ner i vikt...

Är det värmen eller hettan i maten eller hur upplever ni det?

Jag gick ner 3 kg på en månad...

Iofs inget bröd eller godis å andra sidan mer ris och alkohol...

JAG FATTAR INGENTING!

I stort sett samma effekt som vi har i Sverige på somrarna...dvs att värmen gör att vi dels äter mindre, dricker mer...samt förbränner mer och ämnesomsättningen höjs. Kroppen bränner fett utan att du gör något pga värmen. Orkar du inget göra i värmen så ät ris. :dance1:

Det är ju också allmänt känt att de starka kryddorna ökar förbränningen och ämnesomsättningen. Chili är en mycket effektiv krydda. Detsamma gäller vitlök. Två av de absolut mest använda kryddorna i ett thailändskt kök. Nyttiga och välgörande. Ett thailändskt kök har ingredienser som är mycket väl genomtänkta och balanserade.

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

vad skall de användas till? har några på lager!

Alltid kul att lära sig nya ord...

Tyvärr är det mest fulord som fastnar i min teflonhjärna hehe

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

även dessa kan vara bra att ha i vissa utvalda sammanhang!

Kom igen nu då!

Lär mig några.

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

ai baa, ai satt, ai quaj, ai hia till att börja med-spara på dem så du kommer hem hel o fin

Jag drar hela rasket när jag kliver innanför dörren när jag kommer hem om 45 min Ok?

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

ai baa, ai satt, ai quaj, ai hia till att börja med-spara på dem så du kommer hem hel o fin

Betyder inte samtliga "galen", "tokig"? Ai baa säger man ju om man tycker någon är tokig i huvet...sjuk i huvet. Ai hia detsamma...eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

baa-galen, satt-djur, quaj-buffel, Hia-en speciell ful ödla av ngt slag

ai-djävla (ungefär) ii om det skall användas mot det kvinnliga könet ai-mot man

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drar hela rasket när jag kliver innanför dörren när jag kommer hem om 45 min Ok?

Nej nej nej, jag vill inte bidra till några separationen eller sjukhusbesök!!

Link to comment
Dela på andra sajter

baa-galen, satt-djur, quaj-buffel, Hia-en speciell ful ödla av ngt slag

ai-djävla (ungefär) ii om det skall användas mot det kvinnliga könet ai-mot man

Haha..ok.

"Ai baa" har jag fått sagt till mig några gånger och jag vet att thai tjejerna kallat varandra för "Ai hia" vid tillfällen...så nu ramlade poletten ned ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tur för dig då, baa är det mildaste av de fyra nämnda hia det starkaste!

med ai quaj menas mest att du är korkad!

Link to comment
Dela på andra sajter

tur för dig då, baa är det mildaste av de fyra nämnda hia det starkaste!

med ai quaj menas mest att du är korkad!

Jo men så är jag snäll också. :wai: "Galet" skämtsam som upplevs som "baa" på skoj av thai.

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...