Jump to content
IGNORERAD

Mera ledighet åt Thailändare


janne_h

Recommended Posts

17 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag tror nog att folket i Pukhet vill öppna. Men eftersom man utmålat corona som typ dödligt för var en som blir sjuk. Så är det ju isåfall av rädsla dom svarar så. 

Vad gäller pensionsavsättningar mm som du nämner. Så är ju detta frivilliga avtal mellan arbetsgivare och anställd. Och det har ju ingenting med vad som är lagstadgat att göra. 

Vad jag läst om Nok, så ligger väl dom väldigt pyrt till ekonomiskt. Och det behöver väl nödvändigtvis inte vara öppnandet av landet som styr när dom flyger.

Då typ inte ens regeringen vet när landet öppnar. 

 

Ja självklart styrs många av vad de läst och sett på tv men majoriteten jobbar inte inom turism och har därför inte alls samma lust att öppna upp Coronaburken om de inte måste. En stor del av de som jobbar/jobbade på turistorter är ju från Isaan och till viss del grannländerna, vad de tycker skiter nog de flesta i. De högljudda fastboende ville inte vara med i experimentet med covidbubblor om de själva måste sitta i samma bubbla. Det kan man ju ha en viss förståelse för :-)

 

Förresten, vilka helgdagar är det som du pratar om som det är så orättvist att arbetarna får. Det kan väl inte vara den uppskjutna Songkran för det är ju en lagstadgad officiell helg sedan många år tillbaka? 

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    30

  • SatanG

    20

  • Alarik

    13

  • andrejsdenruskige

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

12 minuter sedan, skrev Alarik:

Ja, nu var det ju ledigheter utöver de, av arbetsgivaren betalda, fastställda helgdagarna det gällde.

 

 

Och hur vanligt tror du det är att en anställd vid ett företag i Thailand, och som vill ha kvar sitt jobb, vänder sig till Department of Labour för att klaga på sin arbetsgivare.......?

 

 

Det är nog vanligare än du tror. 

Ungefär som att svenska arbetare vänder sig till facket. 

Om regeringen utlyser en dag som officiell helgdag. Då måste arbetsgivaren dega. Sådan är lagen. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Självklart hjälper det företag på turistorter om folk reser. Men inte är det en boost för ekonomin i stort med 2 extra dagar ledighet. 

Interna turismen är väldigt liten del av den totala turismen. Och då är nog ett par extra dagars ledighet som piss i missisippi. 

Bara för att turistbranchen lider svårt. Betyder det inte att andra företag inte förlorat stora belopp på grund av regeringens nedstängning. Kort sagt hela landet går just nu på halvfart. 

Vilket gör förslaget kontraproduktivt. 

Det du kallar piss i mississippi är livsavgörande för många. Ex Pattaya, Hua Hin har precis knökfullt på helgerna och det gör att dom klarar veckan tills nästa helg, även stolsuthyrare på stränder mm får del av detta och det gäller massor av platser i landet, Thai turistar även till ställen som inte har stränder. 

 

Självklart går det inte att jämföra med när gränsen är öppen men klart bättre än ingenting. Att som du förespråkar öppna gränsen och släppa in corona är inte ett alternativ så glöm det. Man kämpar med allt annat man kommer på i väntan på ett vaccin och att stimulera folk till att spendera är extremt viktigt. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Nu är det ju inte "dom vanliga arbetarna" Prayut siktar in sig på för att boosta ekonomin, vilket är tanken med förslaget. Dom kan möjligen utnyttja ledigheten till att åka hem till familjen men har i övrigt inga pengar att spendera på hotell eller restauranger. Inte heller åker dom till Pattaya eller Phuket utan till Isaan. Så deras bidrag blir enbart en kostnad. Därmed inte sagt att dom inte jobbar hårt, har dåligt betalt och ett tufft liv. Fabriksarbetare har det definitivt tufft, ofta också långa resor till jobbet. Dom har dock ofta en årlig bonus som utdelas och den kan motsvara 3-4 månadslöner.

 

Du verkar dra en parallell mellan turistindustrin och sexindustrin och skriver fortfarande "näringsidkare", varför det? Är det inte riktiga jobb inom turistnäringen? Dom som hyr ut stolar, säljer krabbor, masserar, serverar, jobbar i bar, kör taxi, hyr ut mc m.fl. är det inte riktiga jobb?

 

 

 

Finns en stor grupp även mindre medelklass som fått gå och de 5000B/mån från socialförsäkringen räcker inte långt, allt krut behövs ju inte läggas på de som aldrig betalat skatt heller kanske. Men tycker det verkar satsas rätt mycket på den gruppen, igen.

Hmmm, frugan är registrerad i programmet, sedan några dagar tillbaka då hon som skattebetalare inte bara vill bekosta andras turistande. Ska man se det som någon slags skatteåterbäring?

https://www.bangkokpost.com/business/1982795/b3-000-cash-handout-develops

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev janne_h:

Det är nog vanligare än du tror. 

Ungefär som att svenska arbetare vänder sig till facket. 

Om regeringen utlyser en dag som officiell helgdag. Då måste arbetsgivaren dega. Sådan är lagen. 

 

Ja, de kan ju alltid gå till sin fackförening och åberopa LAS.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ja självklart styrs många av vad de läst och sett på tv men majoriteten jobbar inte inom turism och har därför inte alls samma lust att öppna upp Coronaburken om de inte måste. En stor del av de som jobbar/jobbade på turistorter är ju från Isaan och till viss del grannländerna, vad de tycker skiter nog de flesta i. De högljudda fastboende ville inte vara med i experimentet med covidbubblor om de själva måste sitta i samma bubbla. Det kan man ju ha en viss förståelse för :-)

 

Förresten, vilka helgdagar är det som du pratar om som det är så orättvist att arbetarna får. Det kan väl inte vara den uppskjutna Songkran? 

 

/ SatanG

Jag har aldrig sagt att det är orättvist. Däremot hävdar jag med bestämdhet att Prayuths påstående om att skapa extra helgdagar är en boost för ekonomin är felaktig. 

Oavsett huruvida arbetsgivaren måste betala lön eller inte. Så får man ju ett produktions tapp på 2 dagar den månaden. 

Och dom företag som då förlorar pengar, jämfört med dom bolag som får inhemska turister är nog bra mycket fler. Vilket gör att det i verkligheten blir ett minus i ekonomin i det stora hela. 

Din fru jobbar väl på segaste till exempel. Och får dom lägga ner 2 dagar. Så slås ju det på lönsamheten. Och antingen får man då skära mer på personalen. Eller så får man höja priset. Vilket påverkar konkurrensen. Många tycks tro att företag oavsett storlek. Har en egen sedelpress. Som man använder så fort det går lite sämre. 

Eller är vi inte överens om att mera ledighet påverkar företagens ekonomi? Och därmed även landets ekonomi i stort? 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Alarik:

Ja, de kan ju alltid gå till sin fackförening och åberopa LAS.

Eller i Thailand där man går till Department of Labour. Som tillvaratar arbetares rätt gentemot arbetsgivare. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

Det är nog vanligare än du tror. 

Ungefär som att svenska arbetare vänder sig till facket. 

Om regeringen utlyser en dag som officiell helgdag. Då måste arbetsgivaren dega. Sådan är lagen. 

 

Nu var det väl inte helgdagar

utan det var fler semesterdagar det gällde.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag har aldrig sagt att det är orättvist. Däremot hävdar jag med bestämdhet att Prayuths påstående om att skapa extra helgdagar är en boost för ekonomin är felaktig. 

Oavsett huruvida arbetsgivaren måste betala lön eller inte. Så får man ju ett produktions tapp på 2 dagar den månaden. 

Och dom företag som då förlorar pengar, jämfört med dom bolag som får inhemska turister är nog bra mycket fler. Vilket gör att det i verkligheten blir ett minus i ekonomin i det stora hela. 

Din fru jobbar väl på segaste till exempel. Och får dom lägga ner 2 dagar. Så slås ju det på lönsamheten. Och antingen får man då skära mer på personalen. Eller så får man höja priset. Vilket påverkar konkurrensen. Många tycks tro att företag oavsett storlek. Har en egen sedelpress. Som man använder så fort det går lite sämre. 

Eller är vi inte överens om att mera ledighet påverkar företagens ekonomi? Och därmed även landets ekonomi i stort? 

Produktion ska helst ske i storleksordning av efterfrågan.

Tappar man efterfrågan så är det ytterst korkat att producera och konsumeras det inte så blir det till slut ingen efterfrågan...förutom efterfrågan på jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Du verkar inte vara medveten om hur många dagar och timmar vanliga arbetare arbetar i Thailand, och hur lite de tjänar.

Betald semesterdagar?  Ytterst få har mer än en vecka om året.

 

En vanlig arbetare i tex en fabrik eller i jordbruket arbetar sex dagar per vecka,dvs 48 timmar.

Lönen per månad, utan övertid,  blir då ca 8000 baht. I svenska kronor mindre än 2.500 per månad.

 

Menar du på alvar att det är en  ``populistisk vänstertagenda`` att ge dessa människor ett par extra semesterdagar?

 

Du, Frogfish, Spooncreek, Esspe och några till har i tråden Tomt och Tyst krävt att vi känner empati

for   ``näringsidkare`` i  Pattaya som nu förlorar pengar på att sexturismen minskar.

Visa nu lite  empati för  de hårt arbetande thailändarna i  tex fabrikerna och jordbruket!

 

 

 

 

Nu vet jag inte om jag krävt nåt av dig, men det visar kanske mer på hur du läser vad andra skriver.

 

Men jag har vidarebefordrat ditt förslag att alla arbetslösa inte ska oroa sig, och arbetslösheten ger bara mer tid att tänka över vilket högavlönat jobb de ska välja när de tröttnat på att vara arbetslösa. De hälsade att svenska pensionärer med garanterad inkomst skulle hålla k*ften....

 

Sen undrar även jag vad du menar när du skriver "näringsidkare"? Varför citationstecken?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige:

Produktion ska helst ske i storleksordning av efterfrågan.

Tappar man efterfrågan så är det ytterst korkat att producera och konsumeras det inte så blir det till slut ingen efterfrågan...förutom efterfrågan på jobb.

Visst är det så. Men företagets kostnader ska väl anpassas till det hela på lång sikt. 

En fabrik anpassar väl sin personal till vad som beställs på lång sikt. Då fabriks produktion knappast dimensioneras på dags beställningar. Utan order inkommer oavsett corona på längre sikt. Och då är det väl skälv klart att ett produktionsstopp på 2 dagar kostar pengar för det företaget. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag har aldrig sagt att det är orättvist. Däremot hävdar jag med bestämdhet att Prayuths påstående om att skapa extra helgdagar är en boost för ekonomin är felaktig. 

Oavsett huruvida arbetsgivaren måste betala lön eller inte. Så får man ju ett produktions tapp på 2 dagar den månaden. 

Och dom företag som då förlorar pengar, jämfört med dom bolag som får inhemska turister är nog bra mycket fler. Vilket gör att det i verkligheten blir ett minus i ekonomin i det stora hela. 

Din fru jobbar väl på segaste till exempel. Och får dom lägga ner 2 dagar. Så slås ju det på lönsamheten. Och antingen får man då skära mer på personalen. Eller så får man höja priset. Vilket påverkar konkurrensen. Många tycks tro att företag oavsett storlek. Har en egen sedelpress. Som man använder så fort det går lite sämre. 

Eller är vi inte överens om att mera ledighet påverkar företagens ekonomi? Och därmed även landets ekonomi i stort? 

Begriper du verkligen inte att det är en omfördelning av pengar, man tar från företag som inte drabbats så hårt av corona och ger till dom som drabbats hårdast. Har du bättre förslag? 

Kom inte med att öppna gränsen för det finns inte. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev janne_h:

Jag har aldrig sagt att det är orättvist. Däremot hävdar jag med bestämdhet att Prayuths påstående om att skapa extra helgdagar är en boost för ekonomin är felaktig. 

Oavsett huruvida arbetsgivaren måste betala lön eller inte. Så får man ju ett produktions tapp på 2 dagar den månaden. 

Och dom företag som då förlorar pengar, jämfört med dom bolag som får inhemska turister är nog bra mycket fler. Vilket gör att det i verkligheten blir ett minus i ekonomin i det stora hela. 

Din fru jobbar väl på segaste till exempel. Och får dom lägga ner 2 dagar. Så slås ju det på lönsamheten. Och antingen får man då skära mer på personalen. Eller så får man höja priset. Vilket påverkar konkurrensen. Många tycks tro att företag oavsett storlek. Har en egen sedelpress. Som man använder så fort det går lite sämre. 

Eller är vi inte överens om att mera ledighet påverkar företagens ekonomi? Och därmed även landets ekonomi i stort? 

 

Hur kan det vara extra ledighet om det varit lagstadgad i många år?

Visst är det produktionstapp för företag om folk får ledigt extra, men jag tycker inte man kan säga det om en uppskjuten ledighet.

 

Inte många som går till arbetsdomstolen, tyvärr alltför få enligt hörsägen, vilket beror på okunskap samt rädsla att stå upp mot någon högre. En stor majoritet får rätt, detta vet företagare ofta mycket väl.

 

Ja frugan jobbade på Seagate till 2014 sedan dess på ett annat MNC baserat i UK.

 

/ SatanG 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev janne_h:

Eller i Thailand där man går till Department of Labour. Som tillvaratar arbetares rätt gentemot arbetsgivare. 

Ja, det är förståeligt att du, påpassad som du är eftersom du inte är thai, är orolig för att någon av dina anställda skall vända sig dit.

Något som inte infödda, mindre företagare är ängsliga för.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev LTD:

Begriper du verkligen inte att det är en omfördelning av pengar, man tar från företag som inte drabbats så hårt av corona och ger till dom som drabbats hårdast. Har du bättre förslag? 

Kom inte med att öppna gränsen för det finns inte. 

Om man nu ville ha en omfördelning så vore det billigare att besluta om en extra skatt mot vissa företag som omfördelades till dom som inte går så bra. 

Jag kan använda mig av samma hårda ord som dig. 

Begriper du inte om att detta bara handlar om att Prayuth försöker lägga fram ett populistiskt förslag till alla arbetare. Då han och regeringen ligger pyrt till just nu. 

Tror nog att han skiter i ekonomin i stort. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Alarik:

Ja, det är förståeligt att du, påpassad som du är eftersom du inte är thai, är orolig för att någon av dina anställda skall vända sig dit.

Något som inte infödda, mindre företagare är ängsliga för.

 

Då jag låter Thailändarna sköta detta. Så är det inte så mycket för mig att vara orolig för. Upp till var och en om man ska följa lagen eller inte. 

Dock tror jag inte stora fabriker. Eller till exempel bilindustrin struntar i detta. Då dom nog är minst lika påpassade som mitt företag. 

Det är företaget som får problem om lagen inte följs. Inte jag personligen vad jag vet. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Har du besökt en familj i Vittangi? Skapar det någon bild av Sverige?

Om du inte har besökt en familj i Vittangi så har du absolut ingen aning om hur Sverige fungerar.

168t-48t=120t 

Det finns gott om tid att fråga folk

För att inte tala om Tavelsjö.  Norrlands Bullerby

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev SatanG:

Finns en stor grupp även mindre medelklass som fått gå och de 5000B/mån

Även de längst ned på stegen utan arbete har fått dessa bidrag, men nu sist var det 3000......

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev janne_h:

Då jag låter Thailändarna sköta detta. Så är det inte så mycket för mig att vara orolig för. Upp till var och en om man ska följa lagen eller inte. 

Dock tror jag inte stora fabriker. Eller till exempel bilindustrin struntar i detta. Då dom nog är minst lika påpassade som mitt företag. 

Det är företaget som får problem om lagen inte följs. Inte jag personligen vad jag vet. 

Så kan det helt säkert vara när det gäller stora företag.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev frogfish:

Nu vet jag inte om jag krävt nåt av dig, men det visar kanske mer på hur du läser vad andra skriver.

 

Men jag har vidarebefordrat ditt förslag att alla arbetslösa inte ska oroa sig, och arbetslösheten ger bara mer tid att tänka över vilket högavlönat jobb de ska välja när de tröttnat på att vara arbetslösa. De hälsade att svenska pensionärer med garanterad inkomst skulle hålla k*ften....

 

Sen undrar även jag vad du menar när du skriver "näringsidkare"? Varför citationstecken?

@ArneMorales, du har inte lust att svara på frågorna istället för att snurrgubba? Så svåra var de väl inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina snurrgubbar till dig är svar på de snurrgubbar du get  mina seriosa inlägg.

Inser nu, tyvärr ,  att dessa snurrgubbar är det enda du har att bidra med, och forstår, i denna och flera andra diskussioner.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Soengsang:

Även de längst ned på stegen utan arbete har fått dessa bidrag, men nu sist var det 3000......

 

Prayuth dementerade dessa 3000 igår som ryktesspridning. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev janne_h:

Visst är det så. Men företagets kostnader ska väl anpassas till det hela på lång sikt. 

En fabrik anpassar väl sin personal till vad som beställs på lång sikt. Då fabriks produktion knappast dimensioneras på dags beställningar. Utan order inkommer oavsett corona på längre sikt. Och då är det väl skälv klart att ett produktionsstopp på 2 dagar kostar pengar för det företaget. 

Stängde inte Ford ned sin fabrik i Thailand? Där fick många gå i så fall?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Mina snurrgubbar till dig är svar på de snurrgubbar du get  mina seriosa inlägg.

Inser nu, tyvärr ,  att dessa snurrgubbar är det enda du har att bidra med, och forstår, i denna och flera andra diskussioner.

Ska vi be nån yngre förmåga lära dig citeringsfunktionen?

 

Mina snurrgubbar till dig är för att jag uppfattar dina inlägg som snurriga, inte hämndgubbar som dina. Och om du vill kalla dem (inläggen) seriösa, så kan vi kanske enas om seriöst snurriga....

 

Sen undrar jag varför du inte svarar på frågorna? Du har ju tid att tramsa om annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev audirs2:

Stängde inte Ford ned sin fabrik i Thailand? Där fick många gå i så fall?

Traditionellt är det väl så att man har hittat utbildad arbetskraft i Thailand. Detta till låga löner. Detta har väl förändrats dom senare åren ur ett globalt perspektiv. På senare vad jag vet har flera biltillverkare dragit sig ur Thailand.

Kommer dock inte ihåg vilka exakt. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...