Jump to content
IGNORERAD

Mobilt Bank ID


hasseryd

Recommended Posts

21 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Det är smidigre än två telefoner och utifall att bägge telefonerna brakar ihop så har du ett tredje alternativ.

 

Ingen fara... man har ju tre telefoner och tre bilar och tre cyklar och tre tv-apparater... för alla är väl kriminella? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    9

  • Tallviking

    8

  • Mankan

    8

  • Nicholas

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

44 minuter sedan, skrev Jordbromannen:

Jag upplever det som att Handelsbanken är litet omoderna från vad jag hört från kompisar som har dem som bank. Vissa saker verkar det som att man måste ha t ex dosa med sladd o s v. Hur som helst så tror jag rådet att alltid ha två mobila bankid på olika enheter kan vara smart. Ett problem jag upplevt är att det är svårt att veta vilket bankid som gäller till vilken enhet om man kanske laddat ner dem samma dag. För man kan ju logga in och spärra ett visst bankid, men som sagt svårt att skilja dem åt. Då har jag märkt att man kan ange felaktig kod på enheten man vill byta på tre gånger i rad. Då spärras rätt bankid och man kan börja om och ladda ner ett nytt.

Det står ju på minuten exakt klockslag när BankID är skapat så om du mot förmodan inte lyckats skapa 2 st inom samma minut så kan du lätt skilja mellan dem.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Handelsbanken med dosa och kan använda den med eller utan kabel. Med mobilt bankID kan jag lätt göra "enklare" saker på banken o logga in på myndigheternas etc wwebsidor. Att man inte kan göra alla kommandon tex. lägga nya betalningsmottagare på mobilt bankID är en säkerhetsåtgärd, som jag anser är mycket bra. Okey jag har inte dosan med kabel med mig överallt men mindre summor t..ex 5 loppor kan jag swisha om det bråskar. Annars får motparten vänta vackert tills jag kommer hem till datorn.

Har två mobila bankID, i telefon, använder dagligen, och i plattan som jag använder mycket sällan, bara när jag ska längre bort och ska stanna ett par dagar. Jag är så nöjd och glad för detta utveckling, kan sköta en massa saker hemifrån med bankID:s hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Amigo:

Jag har Handelsbanken med dosa och kan använda den med eller utan kabel. Med mobilt bankID kan jag lätt göra "enklare" saker på banken o logga in på myndigheternas etc wwebsidor. Att man inte kan göra alla kommandon tex. lägga nya betalningsmottagare på mobilt bankID är en säkerhetsåtgärd, som jag anser är mycket bra. Okey jag har inte dosan med kabel med mig överallt men mindre summor t..ex 5 loppor kan jag swisha om det bråskar. Annars får motparten vänta vackert tills jag kommer hem till datorn.

Har två mobila bankID, i telefon, använder dagligen, och i plattan som jag använder mycket sällan, bara när jag ska längre bort och ska stanna ett par dagar. Jag är så nöjd och glad för detta utveckling, kan sköta en massa saker hemifrån med bankID:s hjälp.

Ok men då anser du och Handelsbanken att BankID inte är säkert. Nordea verkar resonera annorlunda vilket jag tycker är bra.

 

Enligt nedanstående länk är BankID en bättre säkerhetslösningar än bankdosan dessutom är bedrägerier med bankdosa betydligt vanligare.

 

https://internetkunskap.se/it-brott/oroar-du-dig-for-bankid-bedragerier-sa-har-far-du-koll/

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Mankan:

Ok men då anser du och Handelsbanken att BankID inte är säkert. Nordea verkar resonera annorlunda vilket jag tycker är bra.

 

Enligt nedanstående länk är BankID en bättre säkerhetslösningar än bankdosan dessutom är bedrägerier med bankdosa betydligt vanligare.

 

https://internetkunskap.se/it-brott/oroar-du-dig-for-bankid-bedragerier-sa-har-far-du-koll/

 

Handelsbankens dosa är en dosa med kortläsare. I dosans kortläsare har man ett Bank-ID fysiskt kort (typ kreditkort) utgivet av Handelsbanken med en viss giltighetstid

Man kan dessutom använda den dels utan sladd och dels med USB-sladd till datorn och då pratar datorn och kortet direkt via ett speciellt program i datorn

 

Den lösningen med bankdosa/fysiskt kort med bank-ID/specialprogram är det absolut säkraste jag sett av de olika bankernas lösningsalternativ

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Mankan:

Ok men då anser du och Handelsbanken att BankID inte är säkert. Nordea verkar resonera annorlunda vilket jag tycker är bra.

 

Enligt nedanstående länk är BankID en bättre säkerhetslösningar än bankdosan dessutom är bedrägerier med bankdosa betydligt vanligare.

 

https://internetkunskap.se/it-brott/oroar-du-dig-for-bankid-bedragerier-sa-har-far-du-koll/

 

 

Det är väl bara Swedbank som fortfarande har bankdosa. Både Nordea och Handelbanken har BankID med kortläsare. 

 

Edit: Två på bollen ser jag. 

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev samet:

 

Det är väl bara Swedbank som fortfarande har bankdosa. Både Nordea och Handelbanken har BankID med kortläsare. 

 

Edit: Två på bollen ser jag. 

Det problem som uppstår med dessa dosor och bank-id på kort om man är utlandsboende eller till och med utskriven ur Sverige är om dosan går sönder eller kortets giltighet går ut

 

Kan vara svårt att få dessa till annan adress än en svensk folkbokföringsadress

 

Ett tips till er som flyttar utomlands eller skriver ut er är att innan dess gå och ha ett möte med er bank och diskutera hur ni hanterar detta sedan och ha en dokumenterad överenskommelse gjord

 

Kan vara via släkting i Sverige eller att dom skickar utomlands p.g.a uppgörelsen

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Tallviking said:

Handelsbankens dosa är en dosa med kortläsare. I dosans kortläsare har man ett Bank-ID fysiskt kort (typ kreditkort) utgivet av Handelsbanken med en viss giltighetstid

Man kan dessutom använda den dels utan sladd och dels med USB-sladd till datorn och då pratar datorn och kortet direkt via ett speciellt program i datorn

 

Den lösningen med bankdosa/fysiskt kort med bank-ID/specialprogram är det absolut säkraste jag sett av de olika bankernas lösningsalternativ

Nåt måste ändå vara uppkopplat emot nätet och det är telefonen. 

 

Så palla släpa på dosa och övriga tvångstankar. 

 

Skandiabanken har mig veterligen ingen dosa och verkar klara sig bra. 

 

Även mitt kort är ju numera i telefonen med Samsung pay. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

58 minuter sedan, skrev Mankan:

Ok men då anser du och Handelsbanken att BankID inte är säkert. Nordea verkar resonera annorlunda vilket jag tycker är bra.

 

Enligt nedanstående länk är BankID en bättre säkerhetslösningar än bankdosan dessutom är bedrägerier med bankdosa betydligt vanligare.

 

https://internetkunskap.se/it-brott/oroar-du-dig-for-bankid-bedragerier-sa-har-far-du-koll/

 

Glömde nämna, som det framkommit i tråden, att min HB dosa är med bankID kort med chips och är nog den säkraste systemet som finns idag. Har även ICA banken och denär med koderhit o dit utan kort. MobiltBankID är "spärrat" på vissa tjänster pga man kan tappa eller bliav med telefonen och den har en pinkod på 6 siffror.

 

Kortet som är kopplat till dosan (kortläsare) är giltig i fem år i taget så det är nog inte så ofta man behöver byta den? Sen kan man låna en likadan kortläsare av nån bekant tex om man får fel på sitt.

bankid_dosa.thumb.jpg.534d6e6b7f5967fa3196a02c811cb866.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Swedbank och dosa men den använder knappast längre utan kör mobilt bank id.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Tallviking:

Det problem som uppstår med dessa dosor och bank-id på kort om man är utlandsboende eller till och med utskriven ur Sverige är om dosan går sönder eller kortets giltighet går ut

 

Kan vara svårt att få dessa till annan adress än en svensk folkbokföringsadress

 

Ett tips till er som flyttar utomlands eller skriver ut er är att innan dess gå och ha ett möte med er bank och diskutera hur ni hanterar detta sedan och ha en dokumenterad överenskommelse gjord

 

Kan vara via släkting i Sverige eller att dom skickar utomlands p.g.a uppgörelsen

Banken skickar till morsan och morsan till mig i Thailand.

Jag har 3st kortläsare ifall nån skulle paja. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev LTD:

Banken skickar till morsan och morsan till mig i Thailand.

Jag har 3st kortläsare ifall nån skulle paja. 

Jag har Handelsbanken.

Bank-idkortet har 5 års giltighetstid och när giltigheten går ut, så skickar de ett nytt kort till mig i Thailand.

Hur det blir om bankdosan skulle paja, vet jag inte.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Jive:

Jag har Handelsbanken.

Bank-idkortet har 5 års giltighetstid och när giltigheten går ut, så skickar de ett nytt kort till mig i Thailand.

Hur det blir om bankdosan skulle paja, vet jag inte.

Ny dosa måste du hämta personligen och legitimera dig.

Ombud tillåts inte att hämta ut dosan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-09 at 22:45, skrev Bibben:

 

Du kanske borde fundera på vad det är för telefoner du köper, och hur du använder dem. 

Låter inte normalt.

Har du två bilar ifall en pajar eller försvinner?

Två fruar...

 

 

 

 

Du verkar lite efterbliven, tappad som barn?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

Ny dosa måste du hämta personligen och legitimera dig.

Ombud tillåts inte att hämta ut dosan.

Då får jag vara rädd om dosan.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Jive:

Då får jag vara rädd om dosan.

Jag har tre nya i kartong. Krashar din kan du få en av mig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev samet:

Jag har tre nya i kartong. Krashar din kan du få en av mig. 

Wow, så bussigt!

Bor du i Pattaya?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev samet:

Jag har tre nya i kartong. Krashar din kan du få en av mig. 

Är inte varje dosa kopplad till ett specifikt bankkonto?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Abercrombie:

Är inte varje dosa kopplad till ett specifikt bankkonto?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Jive:

Wow, så bussigt!

Bor du i Pattaya?

Nej, men när landet är öppet så passerar jag Fucktaya några gånger per år...

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Är inte varje dosa kopplad till ett specifikt bankkonto?

Nope, fördelen med shb att man kan låna dosa av vem som helst som har en. Bank id sitter i kortet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev LTD:

Nope, fördelen med shb att man kan låna dosa av vem som helst som har en. Bank id sitter i kortet. 

Fördelen med de flesta andra banker är att de inte har någon dosa och bank id kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-11 at 13:34, skrev Amigo:

 

Glömde nämna, som det framkommit i tråden, att min HB dosa är med bankID kort med chips och är nog den säkraste systemet som finns idag. Har även ICA banken och denär med koderhit o dit utan kort. MobiltBankID är "spärrat" på vissa tjänster pga man kan tappa eller bliav med telefonen och den har en pinkod på 6 siffror.

 

Kortet som är kopplat till dosan (kortläsare) är giltig i fem år i taget så det är nog inte så ofta man behöver byta den? Sen kan man låna en likadan kortläsare av nån bekant tex om man får fel på sitt.

bankid_dosa.thumb.jpg.534d6e6b7f5967fa3196a02c811cb866.jpg

Har samma kortläsare från Nordea, fungerar okey.

Och det är lätt att byta batteri på den.

 

Swedbank har en mindre som har mer svårlästa siffror

och man inte kan byta batteri på den, då nollställs dosan.

 

Nordea har sällan frågor om penningtvätt.

Swedbank har ofta och mer frågor om vad man gör

med sina egna pengar.

 

BankID har jag inte på mina mobiler, sköter det mesta hemifrån med BankID

på paddan. Man skall vara försiktig vad man har på sin mobil, man kan tappa

den eller bli råna av löfvens barn...

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Fördelen med de flesta andra banker är att de inte har någon dosa och bank id kort.

Olika hur man ser på det, jag uppskattar den högre säkerheten för att göra vissa saker. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 hours ago, LTD said:

Nope, fördelen med shb att man kan låna dosa av vem som helst som har en. Bank id sitter i kortet. 

Fördelen med skandiabanken är att ingen dosa alls krävs. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...