Jump to content
IGNORERAD

Mobilt Bank ID


hasseryd

Recommended Posts

22 hours ago, LTD said:

Olika hur man ser på det, jag uppskattar den högre säkerheten för att göra vissa saker. 

Vilken högre säkerhet? 

Var kom den ifrån? 

Svammel. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    9

  • Tallviking

    8

  • Mankan

    8

  • Nicholas

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2020-09-12 at 09:17, skrev Swift 4X4:

Ny dosa måste du hämta personligen och legitimera dig.

Ombud tillåts inte att hämta ut dosan.

När har detta införts?

Sist jag behövde ny dosa så skickades den med posten, men det var några år sedan och i Sverige.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Glädjande nyhet från Handelsbanken. Ni kan nu beställa nytt mobilt bank-id direkt från appen och måste inte göra det med bankdosa med sladd längre

 

Ladda bara ned nya mobilbank-appen

 

 

 

 

20201210_091010000_iOS.png

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tallviking:

Glädjande nyhet från Handelsbanken. Ni kan nu beställa nytt mobilt bank-id direkt från appen och måste inte göra det med bankdosa med sladd längre

 

Ladda bara ned nya mobilbank-appen

 

 

 

 

20201210_091010000_iOS.png

Jag har vart över ett år i Thailand. Tanken var att stanna 7 månader men covi19...

 

Jag upptäckte för ca en månad sen att mitt bank-id går ut innan nyåret. Jag kunde ladda ner ett nytt bank-id när jag var inloggad utan att behöva dosan. Detta gäller Nordea.

 

Det känns som Handelsbanken är väldigt konservativa i många fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Wanchai:

Jag har vart över ett år i Thailand. Tanken var att stanna 7 månader men covi19...

 

Jag upptäckte för ca en månad sen att mitt bank-id går ut innan nyåret. Jag kunde ladda ner ett nytt bank-id när jag var inloggad utan att behöva dosan. Detta gäller Nordea.

 

Det känns som Handelsbanken är väldigt konservativa i många fall.

Så är det, men mig veterligen så är dosan ett krav när man t.ex byter telefon som jag o frugan gjorde nyss. 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

21 hours ago, Tallviking said:

Glädjande nyhet från Handelsbanken. Ni kan nu beställa nytt mobilt bank-id direkt från appen och måste inte göra det med bankdosa med sladd längre

 

Ladda bara ned nya mobilbank-appen

 

 

 

 

20201210_091010000_iOS.png

Nämen, nämen.... det var ju helt osäkert utan dosa läste jag här på MPR nyss. 

Hur ska det gå nu? 

Vojne Vojne. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus
On 2020-09-13 at 11:25, skrev Tekkor:

Har samma kortläsare från Nordea, fungerar okey.

Och det är lätt att byta batteri på den.

 

Swedbank har en mindre som har mer svårlästa siffror

och man inte kan byta batteri på den, då nollställs dosan.

 

Nordea har sällan frågor om penningtvätt.

Swedbank har ofta och mer frågor om vad man gör

med sina egna pengar.

 

BankID har jag inte på mina mobiler, sköter det mesta hemifrån med BankID

på paddan. Man skall vara försiktig vad man har på sin mobil, man kan tappa

den eller bli råna av löfvens barn...

Mycket frågor om pengatvätt om man inte är rysk maffia. Swedbank 🤪

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev hamnoi:

Så är det, men mig veterligen så är dosan ett krav när man t.ex byter telefon som jag o frugan gjorde nyss. 

Vanför skulle det vara ett krav när du byter telefon? Har du bara ett fungerande bank-id behöver du väl inte dosan på Nordea. Jag har som sagt inte använt min dosa på flera år.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
14 timmar sedan, skrev hamnoi:

Så är det, men mig veterligen så är dosan ett krav när man t.ex byter telefon som jag o frugan gjorde nyss. 

Kan bara svara för Nordea men där kan du använda bank-id från din gamla tel och logga in på nordea och där och begära nytt bank-id sen kommer det upp en qr kod som du scannar in på din nya tel o voila så har du ett bank-id på din nya tel

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Efraim Barkbit:

Kan bara svara för Nordea men där kan du använda bank-id från din gamla tel och logga in på nordea och där och begära nytt bank-id sen kommer det upp en qr kod som du scannar in på din nya tel o voila så har du ett bank-id på din nya tel

Visste jag inte👍

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Glömt var du lagt bankdosan? Nu kan du förnya mobilt bank-id med ansiktsigenkänning

 

Swedbank lanserade i veckan en ny metod att förnya sitt mobila bank-id. Det görs genom att ditt nationella id-kort eller pass verifieras och matchas med ditt ansikte.

 

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.774236/glomt-var-du-lagt-bankdosan-nu-kan-du-fornya-mobilt-bank-id-med-ansiktsigenkanning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Nu kan man "skanna" eller lägga till ID kortet i Mobilt bankID. Endast om man har nationell ID eller svensk pass.

image.thumb.png.100688647d67cb2616f177de57c3ac27.png

Var den gäller har jag ingen aning om? 

image.thumb.png.8141ec2ebcf03d01a1de403f22c70b46.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Återstår bara frågan vad man rent praktiskt i verkligheten ska använda den till

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

På krogen eller bolaget kanske ? När man hämtar ut paket duger mobilt bank id som det är.

Hittat på en till funktion som inte behövs ? (Det går ju att släpa med sig ett litet plastkort lixom)

Ändrades av Chrille Columbus
Missade lite text

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev apknug:

Redan inför lanseringen har Postnord och DHL gått ut med att det inom kort kommer att gå att hämta ut paket med ett digitalt id-kort.

 

https://www.dn.se/ekonomi/nu-slapper-bankid-digitala-id-kort-i-mobilen/

 

Har man deras appar signerar man ju avin redan tidigare med mobilt bank-id i appen så man behövde inte legget sedan tidigare ändå

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Har man deras appar signerar man ju avin redan tidigare med mobilt bank-id i appen så man behövde inte legget sedan tidigare ändå

Konstigt att Postnord och Dhl hänger på detta då......

 

Detta är ytterligare ett alternativ. Ett fysiskt idkort fast digitalt. 

 

Heja den digitala revolutionen och de som annammar den!  

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Apoteket tar bank-id så ett plastleg i fickan känns rätt så onödigt numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om polisen godkänner den? Om man nu skulle bli stoppat o bes legitimera sig! 

Gäller inte som resedokument inom EU i alla fall. Även körkort borde digitaliseras, polisen kör ändå via transportstyrelsens register när de kollar giltigheten. Har för mig att det var på G nåt år sedan för en testgrupp?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Undrar om polisen godkänner den? Om man nu skulle bli stoppat o bes legitimera sig! 

Gäller inte som resedokument inom EU i alla fall. Även körkort borde digitaliseras, polisen kör ändå via transportstyrelsens register när de kollar giltigheten. Har för mig att det var på G nåt år sedan för en testgrupp?

Digitalt KK kommer nog att ta ca 2 år till. Ska samordnas med övriga  länder i Europa och deras körkortsregister och förmodligen även brottsregister?

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Amigo:

Undrar om polisen godkänner den? Om man nu skulle bli stoppat o bes legitimera sig! 

Gäller inte som resedokument inom EU i alla fall. Även körkort borde digitaliseras, polisen kör ändå via transportstyrelsens register när de kollar giltigheten. Har för mig att det var på G nåt år sedan för en testgrupp?

Du behöver inte vara orolig. Polisen får upp dig i deras handdator när du uppger personnummer. Med största sannolikhet behöver du inte heller betala böter för att du glömt körkortet hemma heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev wavis:

ID på posten borde det iaf funka till...

 

Finns posten ens kvar?

Jag har bara hittat utlämningsställen de senaste troligen 10 åren, vårt utlämningsställe har jävligt snorkiga ägare(speciellt kärringen) så är det någon av ägarna som jag ska hämta ut paket av så visar jag upp mitt nationella ID-Kort som inte går att scanna så de får knappa in allt manuellt, är det någon av tjejerna i personalen så blir det körkortet som de kan scanna in snabbt och lätt...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Rasamus:

Du behöver inte vara orolig. Polisen får upp dig i deras handdator när du uppger personnummer. Med största sannolikhet behöver du inte heller betala böter för att du glömt körkortet hemma heller.

Gangstas paradise. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...