Jump to content
IGNORERAD

Saltvattefisk


nikuku

Recommended Posts

Hejsan!

Kanske en lite annorlunda fråga här på forumet!!! :rolleyes:

Åker ner till Thailand nu i november,frågan är då: om jag lyckas hitta nåt ställe som säljer saltvattenfisk till akvarium får man ta med sig dem till sverige?Får ju paketeras med syrgas naturligtvis...Nån som vet nåt om detta??? :dance1:

MVH Nikuku

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Är osäker om man får föra in något levande, Har själv lekt med tanken då jag har en saltvattens burk hemma.

bedriver man handel med fisk så måste man ha tillstånd för import.

Sedan är det troligt att fisken inte klarar sig hela vägen hem möjligen om du har den som handbagage,

Har i o försig inte letat efter saltvattens affärer i Thailand utan bara sett sötvattens fisk till salu.

Troligen är det inte rätt land o ha ett salt kar då strömmen går lite då o då. Det viktigaste med en saltburk är ju kraftig cirkulation då det syresätter vattnet o det är ju väldigt varmt o då krävs det kraftiga kyl aggregat iallafall om man har ett större kar .

Nu när jag tänker på det så har jag för mig att jag såg ett salt kar vid resturangerna på Paragon i BKK men det var ingen skönhet o troligen så är det folk ifrån ocean world som finns längst ner i huset som ger en hjälpande hand

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

Bangkok är Thailands saltvattens mecca (ja det är hela thailands mecca för allt :) ) . .finns otroligt bra och stora butiker i jatujaks fiskdel..

men att ta hem i handbagage lagligt går icke! gott om folk smugglar men det är en annan sak.

vill du få hem så gäller laglig import och det är inte billigt å det gör folk enbart för att det finns saker som inte går att få tag på hemma. .

hemtransport via smuggling är inget direkt problem då det finns påsar som andas etc. nuförtiden. .

Link to comment
Dela på andra sajter

Vildfångat, det vore nåt!

Tag med akvariehåven och ta clownfiskarna by your self runt anemonerna på reven. Blir förvisso något bökigt att förvara/transportera ändå från korallrevet till burken i Sverige, men gratisfiskar. ;)

Skämt åsido, finns det inte stora saltvattensfiskhandlare i Thailand så skulle jag förvånas storligen. Självklart måste landet vara något av ett mecka för akvarister, både söta och salta.

Kim - som åt torkade och friterade gurami + andra labyrintfiskar till riset igår, mums!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

omöjligt :blink: tullen slår bakut böter fisken dör :angry:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

labyrint fiskar är ju en smuggel-klassiker då dom kan andas luft, bara öppna påsen / flaskan då och då . . men juste vi får ju inte ha vätskor på planen längre så då blir det i riktiga bagaget och då behövs självandasde påsar. . har varit sugen på å ta en en flower horn (är ju förviso sötvattensfisk men ändå) men aldrig blivit av..

å självklart är det stort, en av alla sidor som finns http://www.siamreefclub.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, att turister skall plocka koraller eller fisk med sig hem från reven som de snorklar på är ju nog inte så bra.

Är säkert även straffbart i Thailand.

Bättre att i så fall åka till Pattis och ta en torsk med sig hem, dessutom helt lagligt.

Gösen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ni kan ej ta in nåt levande djur till Sverige, absolut förbjudet ni kan åka på mycket dryga böter tänk en gång innan ni gör nåt sådant.

Men ni kan importera fiskar till Sverige men då krävs att exportören är godkänd av EU och har dom certi... som krävs för att exportera till EU.

Min systers man äger en Akvarie affär och han importerar ibland bla. från Asien både söt och salt vattens fisk och växter.

När det gäller koraller så finns det mycket strickta regler för det och dom gäller hela världen, hade själv en saltvattensburk och beställde via han då han importera från Asien och det var just korallrev som man ville ha i burken.

Och dom kostar en del i Sverige men fick då vara med när han beställde, men kommer ihåg att just koraller var det mycket regler för.

Men annars är det som ni skriver packa fisken med syrgas då klarar dom en transport på ca 24 timmar, salt är mycket mer känslig både fisk och korall tog skada ca 30 % dog från Asien.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

nu är det många år sen jag höll på.. men borde den inte i princip gå att "tillverka" idag också? låta "död" sten gå länge nog med levande så den börjar leva. . men kanske bli för tidskrävande. . å skulle ngo själv välja riktig i framtiden också så man vet att man får med sig alla små roliga kryp å grejjer!

Link to comment
Dela på andra sajter

gosatta dom har försökt bla. med lava sten då den är porös men det blir inte som levande sten.

För det första tar det så lång tid så priset blir dyrare är riktig sten, men det finns levande sten runt grekland som inte förstör korallrev.

Var inne på att ta hem därifrån då priset på levande sten ligger på 150 kr/kilo, men som sagt det finns mycket hårda regler för korall/levande sten.

Men som sagt har man inga skrupler så finns det pengar att tjäna, skulle tro att priset där är ca 10 kr/kilo sedan skall man ha nerver att smuggla in det till Sverige.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!!!

Ser ju mörkt ut att ta med sig nån fisk om man ska göra det på lagligt sätt.

Inget som man vågar chansa med... :suicide:

MVH Nikuku

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var några år sedan jag var vid helgmarknaden vid Mo Chit, men har för mig att det fanns mycket fisk å akvarieprodukter att köpa där

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...