Jump to content
IGNORERAD

Äta ris


Oregistrerad

Recommended Posts

57 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Vi har testat det här havreriset några gånger och blev positivt överraskade. Bra tuggmotstånd och mycket fibrer. Lite annan smak än vad man är van vid men ett bra alternativ om man tröttnat på vitt ris. Runt 20 kronor kilot.

20211119_091132.thumb.jpg.6611dde7da717c4db165adf89075459a.jpg

Jag trodde att havre är havre, och ris är ris.

Det hindrar ju inte att det smakar bra.

Men tycker det är ett konstigt namn.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    16

  • Tommy

    10

  • Atom

    9

  • Kenneth4618

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Landet ris. 

 

กินข้าวขาว

Kin k̄ĥāw k̄hāw

 

Äta ris = äta. 

Färg ris = vitt. 

 

Stort fokus på ris kan man säga. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2021-04-02 at 04:24, skrev stefan5300:

Det hjälper nog inte att skölja riset mot arsenik då det sägs att giftet finns i marken, näringen sugs ju upp från marken till kornet och då bör ju giftet finnas i kornet men jag kan ju ha helt fel.

Det gick för något år sedan en Brittisk serie på SVT som hette Medicin med Mosley(Trust me i am a doctor) där man i ett avsnitt gjorde olika försök att minska mängden arsenik i riset och genom att låta riset ligga i vatten så minskades arsenik halten, mera ju längre riset låg i vattnet, över natten gav ganska bra resultat.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Det gick för något år sedan en Brittisk serie på SVT som hette Medicin med Mosley(Trust me i am a doctor) där man i ett avsnitt gjorde olika försök att minska mängden arsenik i riset och genom att låta riset ligga i vatten så minskades arsenik halten, mera ju längre riset låg i vattnet, över natten gav ganska bra resultat.

Får riset ligga dra till sig och mjukna i vatten så drar det säkert ur arsenik men om man bara sköljer riset försvinner nog bara de gifter som finns på utsidan av kornet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

Får riset ligga dra till sig och mjukna i vatten så drar det säkert ur arsenik men om man bara sköljer riset försvinner nog bara de gifter som finns på utsidan av kornet.

De gjorde flera test dels att skölja och dels att låta ligga olika länge och givetvis så bytte man vattnet innan kok, kanske serien finns på SVT-play.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev UglyFarang:

De gjorde flera test dels att skölja och dels att låta ligga olika länge och givetvis så bytte man vattnet innan kok, kanske serien finns på SVT-play.

Äh bryr mig inte så mycket, äter ris några gånger i månaden.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-19 at 10:16, skrev biker:

Jag trodde att havre är havre, och ris är ris.

Det hindrar ju inte att det smakar bra.

Men tycker det är ett konstigt namn.

mvh

biker

 

Än konstigare med benämningen köttfria köttbullar

 

1995057696_Kttfriakttbullar.jpg.7c6b6f2c9b5a03f97adff57f485d7735.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Alarik:

Än konstigare med benämningen köttfria köttbullar

 

1995057696_Kttfriakttbullar.jpg.7c6b6f2c9b5a03f97adff57f485d7735.jpg

Ja, det visste jag inte att det fanns.

Är ju helknäppt!

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev stefan5300:

Äh bryr mig inte så mycket, äter ris några gånger i månaden.

Nej men man kan ju bry sig om sin fru som förmodligen äter ris lite oftare. Men det kan ju förstås vara svårt att få gehör som falang i Thailand att lära thai hur man ska koka ris.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Nej men man kan ju bry sig om sin fru som förmodligen äter ris lite oftare. Men det kan ju förstås vara svårt att få gehör som falang i Thailand att lära thai hur man ska koka ris.

Frugan äter nästan bara klibbriset och det ligger i vattenbad över natten som hälls av och sedan sköljer hon det innan hon ångkoker det, jag äter aldrig klibbris.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Asiatisk vecka nu på Lidl. Passa på att köpa svart ris.

DSC_0015.thumb.JPG.604d9b564462209d7a7b342a140b32d2.JPG

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Asiatisk vecka nu på Lidl. Passa på att köpa svart ris.

DSC_0015.thumb.JPG.604d9b564462209d7a7b342a140b32d2.JPG

Bra där, tack för tipset!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

Asiatisk vecka nu på Lidl. Passa på att köpa svart ris.

DSC_0015.thumb.JPG.604d9b564462209d7a7b342a140b32d2.JPG

Hmmmmm tillverkad i Polen 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev goli006:

Hmmmmm tillverkad i Polen 😱

Man blir verkligen lite förundrad över den totala bristen på professionalism.

 

1. Om man kan säga att ris är "tillverkat", se punkt två, så heter det just "tillverkat", inte "tillverkad" i fallet ris. Eller menar de att påsen var tillverkad i Polen? I så fall var det ju rätt.

2. Man tillverkar inte ris. Man sår ris, man skördar ris, man förädlar ris och man förpackar ris. Jag skulle tror att just förpackningen skedde i Polen men någonstans på påsen måste det också stå var riset faktiskt kom från.

3. Varför har man pinnar på bilden? Finns ingen thailändare som skulle äta ris med pinnar och inte ens en japan eller kines skulle äta svart ris med pinnar. 

4. "Svart ris" är, åtminstone i Thailand, väldigt mycket dyrare än vitt ris. Istället för att proklamera "tillverkad i Polen", precis som om det vore en fördel, så borde de väl sagt något om de, fortfarande diskutabla, hälsofördelarna.

 

Vi flyttar "hem" till Sverige om 2 år; här ser jag en enorm business potential 😉 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Man blir verkligen lite förundrad över den totala bristen på professionalism.

 

1. Om man kan säga att ris är "tillverkat", se punkt två, så heter det just "tillverkat", inte "tillverkad" i fallet ris. Eller menar de att påsen var tillverkad i Polen? I så fall var det ju rätt.

2. Man tillverkar inte ris. Man sår ris, man skördar ris, man förädlar ris och man förpackar ris. Jag skulle tror att just förpackningen skedde i Polen men någonstans på påsen måste det också stå var riset faktiskt kom från.

3. Varför har man pinnar på bilden? Finns ingen thailändare som skulle äta ris med pinnar och inte ens en japan eller kines skulle äta svart ris med pinnar. 

4. "Svart ris" är, åtminstone i Thailand, väldigt mycket dyrare än vitt ris. Istället för att proklamera "tillverkad i Polen", precis som om det vore en fördel, så borde de väl sagt något om de, fortfarande diskutabla, hälsofördelarna.

 

Vi flyttar "hem" till Sverige om 2 år; här ser jag en enorm business potential 😉 

Var inne på samma sak, att det är förädlat och paketerat i Polen. Läste det finstilta men det står inget om ursprungsland. Men uppe i vänstra hörnet står det ju Thai och även en rad på thailändska så man får ju hoppas att det är äkta. Hursom gillar vi svart ris mycket.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...