Jump to content
IGNORERAD

Äta ris


Oregistrerad

Recommended Posts

13 timmar sedan, skrev Nicholas:

Thai-tanter har en gubbe. 

 

Gubben har en resväska. 

Resväskan innehåller 20 kg ris vid incheckning på suvarnabhumi. 

 

Ungefär så. 

 

Vad gör man då efter en månad när den säcken är slut? 

 

SamboSamet och GubbenSamet har satt i sig 30kg ris på 6 veckor, visserligen lite gäster då och då också...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    16

  • Tommy

    10

  • Atom

    9

  • Kenneth4618

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

17 hours ago, samet said:

Vad gör man då efter en månad när den säcken är slut? 

 

SamboSamet och GubbenSamet har satt i sig 30kg ris på 6 veckor, visserligen lite gäster då och då också...

Ja, det får ju bli en del stödköp här hemma, speciellt i dessa tider. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Oregistrerad
On 2020-10-25 at 22:52, skrev samet:

Vad gör man då efter en månad när den säcken är slut? 

 

SamboSamet och GubbenSamet har satt i sig 30kg ris på 6 veckor, visserligen lite gäster då och då också...

30 kilo på 6 veckor! Oh my Buddha!   😆

Nu är det ju så att ris innehåller (kan innehålla) arsenik som inte är bra för oss. Och överallt görs reklam för risalternativ. Det liksom "ligger lite i tiden" just nu.

Man pratar om matvete och quinoa till exempel. Påverkar inte blodsockret lika mycket, mycket kostfibrer, lättare att förlora vikt, billigt, låg miljöpåverkan osv...

Är det helt omöjligt att få thailändskorna att prova alternativ till ris? Någon som har fastnat för något alternativ? 

Nu är jag främst nyfiken, är inget hälsofreak själv. :-)   

 

8.thumb.jpg.7d05dc0fb4a70335f6a7413d0108775f.jpg

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Naam kaeng said:

30 kilo på 6 veckor! Oh my Buddha!   😆

Nu är det ju så att ris innehåller (kan innehålla) arsenik som inte är bra för oss. Och överallt görs reklam för risalternativ. Det liksom "ligger lite i tiden" just nu.

Man pratar om matvete och quinoa till exempel. Påverkar inte blodsockret lika mycket, mycket kostfibrer, lättare att förlora vikt, billigt, låg miljöpåverkan osv...

Är det helt omöjligt att få thailändskorna att prova alternativ till ris? Någon som har fastnat för något alternativ? 

Nu är jag främst nyfiken, är inget hälsofreak själv. :-)   

 

8.thumb.jpg.7d05dc0fb4a70335f6a7413d0108775f.jpg

 

 

 

Jag tror många thailändskor redan idag äter ganska lite ris; det handlar nog mest om hur traditionsbenägen man är. För min far; 70+, från en mindre ort och enkla förhållande, så är en måltid utan någon form av potatis inte mer än ett mellanmål och så är det också för många thailändare (fast angående ris då), exempelvis mina svärföräldrar. För en 18-åring uppvuxen på en fin adress i Djursholm är dock potatis inget mer än en sidedish som hen kanske äter någon gång i veckan och för många ungdomar i Bangkoks finare kvarter gäller detsamma för ris.

 

Thailändare kommer nog alltid ha ris som sitt huvudsakliga kolhydratintag men ju rikare de blir ju mindre viktigt blir givetvis riset.   

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter vi gick skilda vägar jag och exet så behöver jag inte köpa 20 kilos Jasmin

Kommer inte ihåg hur mycket de kostade 

Men jag blandar och ger nu ibland ris tiil 

Kalops och pommes till kare eller kottlet

Spagetti med egen gjord sås är nog det jag äter mest

20210320_142620.thumb.jpg.cef4036156da2047213fc66d7875a527.jpg

Nu när man inte har darlingen kvar så kan jag slå på stort Smakar nästan som jasmin för en bråkdels pris20210320_142625.thumb.jpg.2082ea453c2e67e2e8ff4011bc749f52.jpg

Den lämna hon kvar funkar Bonden köpte väl en ny till na

Link to comment
Dela på andra sajter

Kastrull ? BRÄNNER det inte fast i botten ? 

Trycker 2 ggr på den rosa knappen sen när riset har kokat färdigt slår den över på den blå och värmer brukar låta riset värma sig i 2 timmar

Tar ut bunken och ställer på disk bänken

sen ställer jag bunken i kylen där kan den stå i upp til 2 veckor

När jag vil äta ris med köttgryta tar jag ut bunken och lastar på en liten tallrick  och

in i micron i 1. 5 minuter tar ut salltar lite

Gör samma prosedur med kötter

Nu gjorde jag ett mistag med kött grytan 

måste ha hällt ut såsen 😆var väll och sniffa på Kung och Fosterland

20210320_162950.thumb.jpg.0bc354174752e0e7cda62334b7bc114d.jpg

20210320_161603.jpg

20210320_161634.jpg

20210320_161740.jpg

20210320_161946.jpg

20210320_162335.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev clion:

Kastrull ? BRÄNNER det inte fast i botten ? 

Trycker 2 ggr på den rosa knappen sen när riset har kokat färdigt slår den över på den blå och värmer brukar låta riset värma sig i 2 timmar

Tar ut bunken och ställer på disk bänken

sen ställer jag bunken i kylen där kan den stå i upp til 2 veckor

När jag vil äta ris med köttgryta tar jag ut bunken och lastar på en liten tallrick  och

in i micron i 1. 5 minuter tar ut salltar lite

Gör samma prosedur med kötter

Nu gjorde jag ett mistag med kött grytan 

måste ha hällt ut såsen 😆var väll och sniffa på Kung och Fosterland

20210320_162950.thumb.jpg.0bc354174752e0e7cda62334b7bc114d.jpg

20210320_161603.jpg

20210320_161634.jpg

20210320_161740.jpg

20210320_161946.jpg

20210320_162335.jpg

Blir inte riset fruktansvärt torrt?

Testat att täcka med plast folie?

2 veckor även om det är i kylen är inte att rekommendera, det växer bakterier i gammalt ris, men om det funkar för dej, så ok!

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Blir inte riset fruktansvärt torrt?

Testat att täcka med plast folie?

2 veckor även om det är i kylen är inte att rekommendera, det växer bakterier i gammalt ris, men om det funkar för dej, så ok!

Nja inte som nykokt men helt ok efter micron Tog väll i med 2 veckor 7 8 dagar ska det vara

Bakterier ellr mögel har jag inte sett

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev clion:

Efter vi gick skilda vägar jag och exet så behöver jag inte köpa 20 kilos Jasmin

Kommer inte ihåg hur mycket de kostade 

Men jag blandar och ger nu ibland ris tiil 

Kalops och pommes till kare eller kottlet

Spagetti med egen gjord sås är nog det jag äter mest

20210320_142620.thumb.jpg.cef4036156da2047213fc66d7875a527.jpg

Nu när man inte har darlingen kvar så kan jag slå på stort Smakar nästan som jasmin för en bråkdels pris20210320_142625.thumb.jpg.2082ea453c2e67e2e8ff4011bc749f52.jpg

Den lämna hon kvar funkar Bonden köpte väl en ny till na

Det där är en förbannat fin maskin kolla recept på makaroner etc... bästa köpet jag tvingats till...😃

Never forget: Robots will kill you.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

30 kilo på 6 veckor! Oh my Buddha!   😆

Nu är det ju så att ris innehåller (kan innehålla) arsenik som inte är bra för oss. Och överallt görs reklam för risalternativ. Det liksom "ligger lite i tiden" just nu.

Man pratar om matvete och quinoa till exempel. Påverkar inte blodsockret lika mycket, mycket kostfibrer, lättare att förlora vikt, billigt, låg miljöpåverkan osv...

Är det helt omöjligt att få thailändskorna att prova alternativ till ris? Någon som har fastnat för något alternativ? 

Nu är jag främst nyfiken, är inget hälsofreak själv. :-)   

 

8.thumb.jpg.7d05dc0fb4a70335f6a7413d0108775f.jpg

 

 

 

Nja, det var en hel del besök under den tiden också. Så riktigt så illa var det inte. Men visst gick det mycket ris i början, går fortfarande en hel del men äts ganska mycket pasta, nudlar och potatis också nu. 

 

SamboSamet är lite periodare när der gäller mat. Ett tag käkade hon kebabrulle 3-4 gånger i veckan. Just nu är det Koreanska starka snabbnudlar som är "drogen". Det blir ris i någon form kanske 5 gånger i veckan nu. 

 

Den 20kg säcken vi har nu har stått sedan början av året, så varit låg förbrukning en tid nu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2021-03-20 at 13:29, skrev Atom:

Jag tror många thailändskor redan idag äter ganska lite ris; det handlar nog mest om hur traditionsbenägen man är. För min far; 70+, från en mindre ort och enkla förhållande, så är en måltid utan någon form av potatis inte mer än ett mellanmål och så är det också för många thailändare (fast angående ris då), exempelvis mina svärföräldrar. För en 18-åring uppvuxen på en fin adress i Djursholm är dock potatis inget mer än en sidedish som hen kanske äter någon gång i veckan och för många ungdomar i Bangkoks finare kvarter gäller detsamma för ris.

 

Thailändare kommer nog alltid ha ris som sitt huvudsakliga kolhydratintag men ju rikare de blir ju mindre viktigt blir givetvis riset.   

Frun är ingen direkt risfantast. Hon är inte ens noga med vad det är för ris hon trycker i sig. 
Somtam är det däremot annat med. Den klarar hon sig inte utan. Ris klara hon sig utan en lång stund så länge det finns grönsaker. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/23/2021 at 2:06 AM, andrejsdenruskige said:

Frun är ingen direkt risfantast. Hon är inte ens noga med vad det är för ris hon trycker i sig. 
Somtam är det däremot annat med. Den klarar hon sig inte utan. Ris klara hon sig utan en lång stund så länge det finns grönsaker. 

Jag behöver en somtam i veckan men frugan är nöjd om nästa somtam kommer 2050.

 

Efter två veckor i Europa eller USA så brukar suget efter asiatiskt (inte nödvändigtvis Thai, men helst) komma men då är det framförallt namplaaprik som är viktigt. Är vi hemma i Tibro så kan det räcka bra med en kai jiaow täckt i ett centimetertjockt lager av chili för att stilla abstinensen.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
10 minuter sedan, skrev Atom:

Jag behöver en somtam i veckan men frugan är nöjd om nästa somtam kommer 2050.

 

Efter två veckor i Europa eller USA så brukar suget efter asiatiskt (inte nödvändigtvis Thai, men helst) komma men då är det framförallt namplaaprik som är viktigt. Är vi hemma i Tibro så kan det räcka bra med en kai jiaow täckt i ett centimetertjockt lager av chili för att stilla abstinensen.

Här hemma är det all möjlig blandning. 
Koreanskt har det blivit mycket av. 
En hel del pasta (dottern ska ha sin carbonara) och all möjlig fusion (det som finns i kylskåpet). 
Ris eller potatis (i sin grundform) är det dock ingen större åtgång på. 
 

Ibland kommer det cravings och det kan bestå av McDonalds om man är i Thailand eller thailändsk inälvsmat om man är i Sverige. 
 

Skönt att man inte enbart kör thai eller svenskt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, andrejsdenruskige said:

Här hemma är det all möjlig blandning. 
Koreanskt har det blivit mycket av. 
En hel del pasta (dottern ska ha sin carbonara) och all möjlig fusion (det som finns i kylskåpet). 
Ris eller potatis (i sin grundform) är det dock ingen större åtgång på. 
 

Ibland kommer det cravings och det kan bestå av McDonalds om man är i Thailand eller thailändsk inälvsmat om man är i Sverige. 
 

Skönt att man inte enbart kör thai eller svenskt. 

Absolut; blandat är bäst. Både frugan och dottern är inne i någon form av Koreansk spell och personligen så ser jag all annan Koreansk mat än deras BBQ som hundmat så då smiter jag gärna ut för lite somtam. Skulle uppskatta att betalningar via Grab till Bibimbap är vår största utgift de senaste två månaderna; 400 Baht för en skål med ris och blandade grönsaker (och givetvis någon magisk Koreansk sås) när man kan få en Belgisk IPA för 250 Baht känns helt enkelt som ett rån.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
42 minuter sedan, skrev Atom:

Absolut; blandat är bäst. Både frugan och dottern är inne i någon form av Koreansk spell och personligen så ser jag all annan Koreansk mat än deras BBQ som hundmat så då smiter jag gärna ut för lite somtam. Skulle uppskatta att betalningar via Grab till Bibimbap är vår största utgift de senaste två månaderna; 400 Baht för en skål med ris och blandade grönsaker (och givetvis någon magisk Koreansk sås) när man kan få en Belgisk IPA för 250 Baht känns helt enkelt som ett rån.

Koreans BBQ är riktigt fint. 
Nu blev jag hungrig. 
 

Frun beställde ofta en massa nudelrätter när vi var i Korea. 
gött som satan, men allting hamnade i skuggan av en massa kött på bordsgrillen. 
Nu blir det att leta i fotoalbumet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-03-20 at 16:13, skrev Naam kaeng:

30 kilo på 6 veckor! Oh my Buddha!   😆

Nu är det ju så att ris innehåller (kan innehålla) arsenik som inte är bra för oss. Och överallt görs reklam för risalternativ. Det liksom "ligger lite i tiden" just nu.

Man pratar om matvete och quinoa till exempel. Påverkar inte blodsockret lika mycket, mycket kostfibrer, lättare att förlora vikt, billigt, låg miljöpåverkan osv...

Är det helt omöjligt att få thailändskorna att prova alternativ till ris? Någon som har fastnat för något alternativ? 

Nu är jag främst nyfiken, är inget hälsofreak själv. :-)   

 

8.thumb.jpg.7d05dc0fb4a70335f6a7413d0108775f.jpg

 

 

 

Det där arseniklarmet kommer med jämna mellanrum och jag brukar alltid undra varför man inte får några siffror på utbredningen av arsenikförgiftning i sydostasien. Hursomhelst brukar jag skölja riset ordentligt, minst 3 gånger och så får det vara bra med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Det där arseniklarmet kommer med jämna mellanrum och jag brukar alltid undra varför man inte får några siffror på utbredningen av arsenikförgiftning i sydostasien. Hursomhelst brukar jag skölja riset ordentligt, minst 3 gånger och så får det vara bra med det.

Det hjälper nog inte att skölja riset mot arsenik då det sägs att giftet finns i marken, näringen sugs ju upp från marken till kornet och då bör ju giftet finnas i kornet men jag kan ju ha helt fel.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Mycket sallan jag ater ris, blir fan inte matt..hur mycket jag an ater..

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, stefan5300 said:

Det hjälper nog inte att skölja riset mot arsenik då det sägs att giftet finns i marken, näringen sugs ju upp från marken till kornet och då bör ju giftet finnas i kornet men jag kan ju ha helt fel.

Du har helt rätt. Att skölja riset är givetvis bra för att bli av med diverse gifter men gällande arsenik gör det varken till eller från då det sitter i själva kornet. Jag har hört flera thailändare som säger att de bara köper speciellt organiskt ris odlade på arsenikfria marker men det fungerar heller inte. Det är en mikroskopiskt liten del av arseniken i Thailand som kommer från utsläpp; förmodligen är mer än 99.99% naturligt förekommande så det finns inga arsenikfria marker.

 

Jag har, eller snarade hade, en ytlig bekant som jobbat med arsenikfrågor för något FN-organ och enligt henne kan man komma ned i runt 50% av den naturliga arseniknivån om man kokar riset i superhög temperatur och med runt 10 gånger högre vattenmängd som man kontinuerligt häller av; men det blir givetvis rätt svårt i hemmet. Det enda man kan göra är att begränsa mängden ris till max en gång om dagen. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Mycket sallan jag ater ris, blir fan inte matt..hur mycket jag an ater..

Du ser mätt ut, på alla nytagna bilder!

 

😉

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
4 timmar sedan, skrev Tommy:

Du ser mätt ut, på alla nytagna bilder!

 

😉

Men det ar fan inte pa grund av ris

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Men det ar fan inte pa grund av ris

Jag ser proppmätt ut tack vare ÖL!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tommy:

Jag ser proppmätt ut tack vare ÖL!

 

MVH

Öl är jättenyttigt!

Två flaskor mellanöl motsvarar näringsmässigt sex brödskivor.

Helt korrekt kallas öl för "flytande bröd".

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lade ner riset för ett gäng år sen. Arsenik väljer jag numera bort. Säkert för sent nu. Men jag får se 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Vi har testat det här havreriset några gånger och blev positivt överraskade. Bra tuggmotstånd och mycket fibrer. Lite annan smak än vad man är van vid men ett bra alternativ om man tröttnat på vitt ris. Runt 20 kronor kilot.

20211119_091132.thumb.jpg.6611dde7da717c4db165adf89075459a.jpg

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...