Jump to content
IGNORERAD

Äta ris


Oregistrerad

Recommended Posts

Jag äter ofta ris har riskokare som blir bättre när jag kokar än min andra hälft mindre vatten i mitt tror ja.

Klibbris finns också men det gillar jag inte själv, bara det som är grillat i fyrkantiga platta bitar som är penslat med smör, olja.

Köper 10-20 kg säckar på thai shoppen i Liljeholmen, ibland pallar jag inte ta den tunga 20 kg påsen på cykeln, en påse ris är ju helt ”död”.

Potatis ibland, men som min lillebror sa när han var liten.

-Tänk om jag skulle tvinga i er kokt söt lera!!

Det var hans förklaring till hur mycket han ogillade potatis.

Pasta käkar jag inte det grejar inte min mage bara mjöl.

Men kan vara otroligt sugen på stuvade makaroner och köttbullar.

Har en påse surrogat makaroner men inte alls samma som riktiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    16

  • Tommy

    10

  • Atom

    9

  • Nicholas

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Utan 

vektorillustration-av-en-rolig-och-leende-potatis-i-teckningsstil-insamling-vegetabiliska-tecken-164356443.jpg.5e0a479e540cae6009746fe89149e292.jpg

Är livet inte värt att leva

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Mankan:

Det är väl förstås lite olika tillgång vart i Sverige man bor men Stockholm har ju gått om affärer som säljer importerat ris från Thailand så att släpa ris från Thailand i resväskan är inget som ens kommit på tal. Det borde väl även finnas i många andra svenska städer.

 

Här hemma finns det nog mist 20kg av vardera sort (jasmin och sticky). Min riskorkerska sköter tillagningen och äter även det mesta själv.

Willys finns ju nästan överallt , de har ett Thairis som är ganska ok , men hemma riset slår det med råga , luktar till och med på ett annat sätt 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Rillex:

 

Har en påse surrogat makaroner men inte alls samma som riktiga.

Jag hade ingen susning om vad surrogatmakaroner var för nåt men efter lite googlande så hittade jag svaret. ;)

image.png.87aaa1b69c4ba792920ce98d09bfd2d9.png

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Bike:

Willys finns ju nästan överallt , de har ett Thairis som är ganska ok , men hemma riset slår det med råga , luktar till och med på ett annat sätt 

Jo jag vet att det finns ris och annan Thaimat på Willys och har även sett att CityGross har men här föredras det Thaiaffärens ris. De gula är någon billigare variant än vad hon köpt tidigare som tydligen dock duger bra.  Många Thai är nog ganska kräsna på att det ska vara "rätt" märke.

 

Det dagliga öskaret 

ris2.thumb.jpg.0e8f3be92c8c1759382146c68fd3f9c1.jpg

Och nedan risförrådet i hallgarderoben. Har ett par säckar i garaget också.

ris1.thumb.jpg.6a9b6cfabb52c33c09ebbadda57aa9f3.jpg

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar inte vara någon större risk att ha massor av ris under långt tid hemma. Detta finns att läsa på nätet;

 

Ris av sorterna arborio, jasmine och basmati håller för evigt, så länge du förvarar det torrt och inte för varmt. Det gäller däremot inte för brunt ris eftersom det innehåller mer olja och därför riskerar att härskna

Om det förvaras svalare än rumstemperatur håller de oftast längre än bäst före-datum. En torrvara blir inte farlig när den blir gammal - däremot kan smaken påverkas.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Benriach:

Jag gillar mest påskris, typ...

Hans o Greta.png

 

Hans har slagit sig till ro numera.......

Så det är fritt fram för dig

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Klibbigt ris ska det vara så att man kan knåda ihop en liten klump som man suger upp såsen med.
Ungefär som man annars brukar göra men en brödbit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappt någon ovan som berört arsenikproblemet! Tror personligen att det är hysteriskt överdrivet för var det allvar skulle stora delar av befolkningen i Sydostasien lida av arsenikförgiftning men någon statistik om detta har jag inte sett till. 

För att minska riskerna bör man åtminstone skölja riset och det brukar jag göra ordentligt, typ 3 gånger och vad man ser då, särskilt i Thailand, är att riset kan vara väldigt smutsigt.

 

Kan tillägga att även i Thailand kokar jag alltid riset i kranvatten, jag vet att det finns dom som kokar ris i flaskvatten!

 

Slutligen tycker jag inte om att riset skall stå på i riskokaren hela tiden utan när jag kokar och riset är klart låter jag det svalna och sen in i kylskåpet i någon burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi äter svart ris. Visst, betydligt dyrare än det vita men mer hälsosamt då det är mer fibrer. Dessutom bättre smak och lite tuggmotstånd. Det behövs mer vatten att koka jämfört med vanliga riset. 

Vill man gå All In på hälsotemat kan man blanda i lite quinoa och koka samtidigt.

IMG_20200907_115526.thumb.jpg.37cba7356c2f2c2a81340dc04eaec901.jpg

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Vi äter svart ris. Visst, betydligt dyrare än det vita men mer hälsosamt då det är mer fibrer. Dessutom bättre smak och lite tuggmotstånd. Det behövs mer vatten att koka jämfört med vanliga riset. 

Vill man gå All In på hälsotemat kan man blanda i lite quinoa och koka samtidigt.

IMG_20200907_115526.thumb.jpg.37cba7356c2f2c2a81340dc04eaec901.jpg

Är det gjort på Får?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Många Thai är nog ganska kräsna på att det ska vara "rätt" märke.

 

Här är det Royal Umbrella som gäller 😀

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Mankan:

Är det gjort på Får?

Nej det tror jag inte.Kan vara så, att man vänder sig till fårskallar, som gärna betalar det högre priset😆

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Här är det Royal Umbrella som gäller 😀

Ja Royal Umbrella är vad hon har kört med förut men vart rekommenderad den där gula Tonkaow när Umbrella var slut.

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Vi äter svart ris. Visst, betydligt dyrare än det vita men mer hälsosamt då det är mer fibrer.

 

IMG_20200907_115526.thumb.jpg.37cba7356c2f2c2a81340dc04eaec901.jpg

Hur är förhållandet när det gäller hälsosamt om man jämför svart ris kontra råris?

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Mankan:

Är det gjort på Får?

Kanske bäst att inte forska vidare i det. Bättre att leva i ovisshet. Precis som med rismärket Royal Umbrella som nämnts här. Eller magmedicinen White Rabbit. 😁

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev born41:

Hur är förhållandet när det gäller hälsosamt om man jämför svart ris kontra råris?

 

Born41

Ingen aning. Svart eller råris är nog nästan samma sak. Tror jag i alla fall.

Det är väl att skalet är kvar så det blir mer fibrer och man äter inte lika mycket då detta mättar mer.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Peolito:

Här vill jag inflika att nypotatis ska ätas med skal på och simmandes i såsen. Det är mumma.

Det skall de inte alls.

Däremot skall de kokas med skal på.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Alarik:

Inte fel med någon deciliter kokt ris som ingrediens i kålpuddingen.

Ris i kålpudding 😭   Nä fy bubblan 

Och skalad färskpotatis.  Nu får du allt skärpa till dig 😉😉😉

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Ris i kålpudding 😭   Nä fy bubblan 

Prova Kenneth.

Du blir glatt överraskad.

Gissa vems recept.

 

image.png.f85f78a96c75580f6775be61ac5b72f2.png

 

Kokt vitt ris 1½ dl

Vitkål 800 g

Arla® Svenskt Smör 25 g

Sirap 2 msk

Salt ½ tsk

Vatten 1 dl

Gul lök 1

Arla® Svenskt Smör 1 msk

Blandfärs 300 g

Salt 1 tsk

Peppar 1 krm

Ägg 1

Arla® mjölk 1 dl

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Och skalad färskpotatis.  Nu får du allt skärpa till dig 😉😉😉

Nypotatis Kenneth. Nypotatis.

Enligt nypotatis.se angående nypotatis alternativt färskpotatis, så är det är enbart skördetiden som bestämmer namnet.

Den potatis vi äter till midsommar kallas färskpotatis och sedan får den namnet nypotatis fram till den 30 september.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Alarik:

Nypotatis Kenneth. Nypotatis.

Enligt nypotatis.se angående nypotatis alternativt färskpotatis, så är det är enbart skördetiden som bestämmer namnet.

Den potatis vi äter till midsommar kallas färskpotatis och sedan får den namnet nypotatis fram till den 30 september.

 

 

Här i Uppsala heter det färskpotatis heeeeeeela tiden tills den byter namn till mjölig eller fast potatis🙂

Nypotatis är nått som södersörlänningarna hittat på 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Mankan:

Det är väl förstås lite olika tillgång vart i Sverige man bor men Stockholm har ju gått om affärer som säljer importerat ris från Thailand så att släpa ris från Thailand i resväskan är inget som ens kommit på tal. Det borde väl även finnas i många andra svenska städer.

 

Här hemma finns det nog mist 20kg av vardera sort (jasmin och sticky). Min riskorkerska sköter tillagningen och äter även det mesta själv.

Vad man ev. kan tjäna på de att ta hem eget ris från egna fälten är att du slipper de besptutningsmedel som garanaterat finns i det importerade , Det ligger ofta länge på lagerlokaler i Thailand och sprutas med inte alltför trevliga saker för att hålla skadedjuren borta 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...