Jump to content
IGNORERAD

Vattenfestival?


Bäckis

Recommended Posts

När är det festligheter i Thailand när man kastar vatten på allt och alla?

Har för mig att det ska vara nu nån gång...

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är sex månader för tidigt. Det religiösa songkran är den 12/13- april buddistiska nyåret, men i turistgettona kör man oftast en hel vecka

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

2010 är det 13 - 15de och det ändras varje år, utan att vara insatt så antar jag att det har med månen att göra.

3 dagar är nationell helgdag i hela Thailand och 3 dagar håller det på i större delen av landet förutom i Chiang Mai där dom håller på längre om jag inte har fel? (och det har knappast med något turist gettho att göra)

Link to comment
Dela på andra sajter

2010 är det 13 - 15de och det ändras varje år, utan att vara insatt så antar jag att det har med månen att göra.

3 dagar är nationell helgdag i hela Thailand och 3 dagar håller det på i större delen av landet förutom i Chiang Mai där dom håller på längre om jag inte har fel? (och det har knappast med något turist gettho att göra)

Nej, Song Khran har inte med månen att göra. Det thailändska nyåret infaller alltid 13 april, och i Chiang Mai brukar officiella dagar vara 13-15 april. Men förstås även före och efter i mindre grad, beroende på vilken veckodag 13 april är. I Pattaya håller man på till 19 april...

Loy Krathong är däremot styrd av månens cykler och infaller detta år 2 november.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Song Khran har inte med månen att göra. Det thailändska nyåret infaller alltid 13 april, och i Chiang Mai brukar officiella dagar vara 13-15 april. Men förstås även före och efter i mindre grad, beroende på vilken veckodag 13 april är. I Pattaya håller man på till 19 april...

Loy Krathong är däremot styrd av månens cykler och infaller detta år 2 november.

Herr Chang har talat.

Hallå Herr Chang.Själv landar jag i C-mai 3 nov och får vara med i slutfasen på festivalen. ska va där 2v nu. De tog skruv m Thailand efter din 50års fest. Tack igen, de va mkt trevlig. Jag hann med 3v i augusti också å har bokat 4v i feb/mars. dyrt blir de men kul e de. MVH MR ning ning.= lennart

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Song Khran har inte med månen att göra. Det thailändska nyåret infaller alltid 13 april, och i Chiang Mai brukar officiella dagar vara 13-15 april. Men förstås även före och efter i mindre grad, beroende på vilken veckodag 13 april är. I Pattaya håller man på till 19 april...

Loy Krathong är däremot styrd av månens cykler och infaller detta år 2 november.

Herr Chang har talat.

Vad är Loy Krathong då?

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest gosatta

Nej, Song Khran har inte med månen att göra. Det thailändska nyåret infaller alltid 13 april, och i Chiang Mai brukar officiella dagar vara 13-15 april. Men förstås även före och efter i mindre grad, beroende på vilken veckodag 13 april är. I Pattaya håller man på till 19 april...

Loy Krathong är däremot styrd av månens cykler och infaller detta år 2 november.

Herr Chang har talat.

ere så?? se där då har man lärt sig något nytt även på en söndag :)

var tvungen å googla, "The date of the festival was originally set by astrological calculation, but it is now fixed"

så nu har man lärt sig nått (även fast min gissning kunde varit rätt :) )

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är Loy Krathong då?

Loy, eller looi [ลอย] betyder att flyta. Krathong [กระทง] är vad det, traditionellt av bananstam gjorda, flytetyget kallas.

Krathongen dekoreras med bananblad skurna i intrikata mönster och blommor. Innan man sätter ut den i vattnet tänder man ljus och rökelse och lägger i några mynt, som offer till flodgudinnan och som tack för livet hon gett genom vattnet.

Man antar att festivalen ursprungligen uppstod i Indien, för att hedra Ganges flodgud och den kom till Thailand som en brahmansk rit.

När man släpper iväg krathongen ses det som att man symboliskt låter allt det onda från det gågna året flyta iväg så att man kan starta om på ny kula.

post-3935-125647983537_thumb.jpg

post-3935-125647983537_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tilläggas kan att det också är ganska spektakulära parader på gatorna i samband med Loy Krathong... finns mycket att vila ögonen på, åtminstone i Chiang Mai!

Hallå Herr Chang.Själv landar jag i C-mai 3 nov och får vara med i slutfasen på festivalen. ska va där 2v nu. De tog skruv m Thailand efter din 50års fest. Tack igen, de va mkt trevlig. Jag hann med 3v i augusti också å har bokat 4v i feb/mars. dyrt blir de men kul e de. MVH MR ning ning.= lennart

Hej Lennart,

Härligt att du fastnat för Thailand, även om det förstås inte är så nyttigt för plånboken ;-)

Missa inte hakancnx som åker dit ungefär samtidigt. Om du hänger på Boomerang lär du träffa honom...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

första gången jag var med på Loy Krathong hörde jag dom sjunga

"loy loy KATOY" och katoy viste jag vad det var så jag fick inte ihop det :whistle:

det tog ett tag innan 10-öringen trillade ner :preved:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tilläggas kan att det också är ganska spektakulära parader på gatorna i samband med Loy Krathong... finns mycket att vila ögonen på, åtminstone i Chiang Mai!

Hej Lennart,

Härligt att du fastnat för Thailand, även om det förstås inte är så nyttigt för plånboken ;-)

Missa inte hakancnx som åker dit ungefär samtidigt. Om du hänger på Boomerang lär du träffa honom...

Herr Chang har talat.

Som en uppl. om du inte vet redan heter den NEW BOOMERANG nu men de är samma stil. (kanske ägarbyte). Vore kul å träffa honom där. Jag ska iväg till Lampang några dagar med kärleken å träffa familjen. De sprack med hon som var med på din fest. Men de är ju gott om dom..HI HI. Rapport kommer efter resan. Mr ning ning

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...