Jump to content
IGNORERAD

Gripande bilder från fattigdomens Manila


Broskan

Recommended Posts

Mycket proffsiga bilder från vardagen i Manila.

http://fiveprime.org/hivemind/Tags/manila,street

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Undrar om det har blivit fattigare på dom senaste 5 åren?? märkte inte nåt specielt när jag var där78-79 men man kanske

inte rörde sig i dom sämsta ställena.Kan det ha blivit fattigare sen markos störtades?

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det har blivit fattigare på dom senaste 5 åren?? märkte inte nåt specielt när jag var där78-79 men man kanske

inte rörde sig i dom sämsta ställena.Kan det ha blivit fattigare sen markos störtades?

78-79 är ju klart mer än fem år sedan.. Jag har inte märkt att det blivit fattigare sedan jag för första gången kom till Manila i början av 2006. Det var för jävligt redan då. Men det beror ju mycket på vart i stan man åker - stannar man i affärsdistrikten ser man ju inte så mycket av misären. Tycker att de länkade bilderna visar hur det ser ut. Fotografer man f ö har mycket att lära av.. :bag:

Här är en månadsgammal bild från ingången till gården till ett hus i Quezon City där jag hälsade på. De flesta som bor här har jobb, även om det är enkla jobb. Gissa hur det ser ut i de områden där de flesta är utan arbete? Där jag hälsade på, delar gravid mamma, pappa, en liten tjej, farmor och en inackorderad kvinna på ett litet rum med en säng (masonitplattform c:a 2 x 2 meter). Dass/dusch/tvätt på gården. Pappa i familjen har jobb, men bättre standard än så är ändå inte möjligt.

(Att det står så mycket grejor på gatan utanför beror på att en tyfon som drog förbi dagen innan dränkte kvarteret. Bara 24 timmar tidigare stod vattnet i jämnhöjd med det övre av de två vita märkena på väggen. En person i kvarteret omkom.)

IMG_9310smRomblon.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det har blivit fattigare på dom senaste 5 åren?? märkte inte nåt specielt när jag var där78-79 men man kanske

inte rörde sig i dom sämsta ställena.Kan det ha blivit fattigare sen markos störtades?

Det var ju bra mycket mer än 5 år sedan Marcos störtades? det var ju 23 år sedan Cory tog över efter honom. Och en sak till! Filippinernas befolkning växer med nästan 2 miljoner människor per år. 5,6 barn per fertil kvinna föds, vilket är ett av de högsta talen i världen, och det är klart ett stort problem i ett u-land. Så tacka fan för att det finns många fler fattiga människor nu än när du var där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämfört med resten utav asien så har filipinerna blivit alltmer fattigt sedan 60'talet då endast Japan hadde

högre BNP/capita.

Tyvärr så ser det ut som denna utveckling kommer att fortsätta .

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...