Guest Isan Lover Inlagd Juli 24, 2008 Dela Inlagd Juli 24, 2008 Hej Jag undrar om det finns några falanger med släkt, vänner eller som vistas i detta område i Bangkok. Själv tycker jag att det känns precis som att vara i Isaan fastän man är i Bangkok, och att stället har oförtjänt dåligt rykte. Jag har hamnat där av två anledningar, nämligen en kompis som är duktig på biljard och hans tjej kände folk där, och en annan kompis vars tjej bodde där. Det område som jag har besökt mest är närmast hamnen i Bangkok. Vi var där i en vecka när min fru skulle ta emot diplom från Prinsen för avslutade studier, min fru hade aldrig varit där tidigare utan blev glatt överaskad, första gångerna stirrade folk litegrann när jag och min kompis Steven promenerade omkring där, men efter ett tag började folk le och hälsa på oss. Vi blev bjudna på fest 2 gånger, En som skulle bli munk och ett bröllopp, all mat och dryck var gratis och vi dansade med gästerna som tyckte det var roligt med falanger där. Den familj vi var hos bodde i ett risigt hus, det var en tant som tog hand om föräralösa barn, hon hade 9 st där, allt finansierades av en biljardhall hon ägde, fint gjort tycker jag. Det fanns även en hyresgäst som var heroinist i en tillbyggnad, han märkte vi inte mycket av förutom när han ibland kom ut ur sitt rum och körde huvudet i en hink med vatten, plötsligt den 4 dagen kom han ut och gick fram till mig med en armlänk som han hade gjort, den var flätad och knuten med en patronhylsa från en magnum fastsatt på, denna satte han på min vänstra arm, och sa några ord och försvann igen, är det någon som känner till denna typ av armlänk? Jag har haft nytta av den flera gånger och den brukar väcka en del uppmärksamhet hos folk i Bangkok, speciellt i närheten av floden. Tanten i familjen hade en revolver inom rächåll i huset, och hon hängde plåtburkar ovanför dörren och fönstren om natten, men vi kände oss aldrig illa till mods utan var välkommna överallt, och mötte bara vänliga människor. Deras marknad är också värd ett besök, ganska stor och livlig. Besök gärna Klong Toey om ni inte redan har gjort det. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zwa Inlagd Juli 24, 2008 Dela Inlagd Juli 24, 2008 "Jag har haft nytta av den flera gånger och den brukar väcka en del uppmärksamhet hos folk i Bangkok, speciellt i närheten av floden." Hur då menar du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Juli 24, 2008 Dela Inlagd Juli 24, 2008 Hej En gång när vi skulle hyra båt borta vid Thaksin pir, vi var två grupper som skulle ha två båtar, den som jag inte var med i fick betala 1500 baht, och våran båt begärde detsamma tills han fick syn på armbandet (han hade ett likadant runt sin handled), han bad att få se det närmare och frågade var jag hade fått det, jag svarade av en kompis i Klong Toey, till min frus och min förvåning prutade han nu priset själv till 600 baht och han stod och höll mig i handen hela tiden och verkade så nöjd och glad. Det var en händelse, sedan har det kommit fram folk både På marknader, Monchit och andra platser som har varit vänliga och tittat på den och dom har alla frågat var den kommer ifrån. Så den har gjort att man kommer i samtal med för mig och min fru helt okända människor och även fått priset sänkt frivilligt. Det är därför jag är lite nyfiken på det här, kanske finns det någon på forumet som kan förklara. Min kompis som var med i Klong Toey ville också ha ett likadant men det gav dom honom aldrig. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plattan Inlagd Augusti 4, 2008 Dela Inlagd Augusti 4, 2008 Bodde ett stenkast från Klong Toey förut men va bara inne där nån gång och besökte marknaden under dagtid. Den tyckte jag påminde om en marknad i nån mindre stad på landet. Mycket folk som verkade leva på marginalen och inte en enda farang såg man till. Området hur ju mycket dåligt ryckte bland Bangkok borna men jag kände mig aldrig otrygg i området runt omkring på kvällarna. Den värsta delen av klong toey utifrån sett verkar va den som ligger snett mitt i mot marknaden på andra sidan den stora korsningen. Ser ut som ett bombnedslag där när man tittar in mellan husen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 4, 2008 Dela Inlagd Augusti 4, 2008 Hej Plattan Roligt att höra att du inte kände dig hotad där heller, man har ju hört att polisen går in i grupper om 4 eller mer, men det är väl ungefär som när polisen går in i Kristiania i Danmark. Det är ju väldigt trångt så bilar kommer ju inte fram mer än på några platser. Och folk var nog nästan till 100% från isaan, jag tog fram lite foto i helgen och tittade på, när vi satt där och åt somtam och drack öl. Många hus är i väldigt dåligt skick men det beror mest på att dom inte äger marken och kan bli ivägkörda när som helst. Jag bedömde folk som avvaktande och sedan vänliga när dom förstod att man var där för att man gillade isan bor och inte var där för att se på dom som en turist attraktion, när man sedan åt deras mat och drack tillsammans väckte det stor uppmärksamhet. Och vi blev en attraktion för dom och deras grannar i stället. Jag skulle gärna åka dit igen men vi har tagit flyget direkt till Udon Thani på senare år. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
XpoSweden Inlagd Augusti 5, 2008 Dela Inlagd Augusti 5, 2008 Hej, Isaan Lover, Vad du fått av killen i Klong Thoey kallas TakRut, normalt är det en buddhistisk taliman, ofta små plåtbitar ihop rullade under tiden munkarna mässar / chantar. Men det finns också på "marknaden" hyllsor av ammo. som är inflätade i snöre, oftast också fråm munkar, denna TakRut är speciell då den skyddar mot att bli skjuten. Är du säker på att killen gjort denna TakRut själv? han kanske hade fått den i sin tur av en munk? Har själv några TakRut, en fick jag av Luang Pho Koon, Wat Baan Rai, Korat. va där och hälsa på LPK, och fick också en sk. Kho Hua. LPK "blässa" mig med heligt vatten på huvudet. kändes stort. Sen har jag en speciell TakRut från Luang Phor Charm från Ayutthaya, mycket speciell, finns en liten film på Ytube, när han visar dess styrka. Men god "metta" att du har denna TakRut. ps. är inte själv buddist, men hängiven samlare av amuletter o.dyl. Kan lägga in bilder på TakRut, både "vanliga" och hyls-takrut. Om ni vill. Ha det ... Ps har varit många gånger i Klong Thoey.aldrig varit rädd, mer vanliga Thailand bara Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 5, 2008 Dela Inlagd Augusti 5, 2008 Hej Roligt att få höra vad det är, om han hade gjort den själv kan jag inte veta, men det är en tomhylsa inga plåtbitar, enligt vapen intresserade från en magnum. Jag har inte sett dom i Isaan än. Lägg gärna in en bild om du har. Tack för infon. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
XpoSweden Inlagd Augusti 5, 2008 Dela Inlagd Augusti 5, 2008 Hej, Lite bilder ... TakRut bullet och en vanlig. Ha det ...takrut7.jpgtakrut bullet.jpgtakrut.jpg takrut7.jpgtakrut bullet.jpgtakrut.jpg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 6, 2008 Dela Inlagd Augusti 6, 2008 Hej Tack för bilderna det är lite likt, men min är flätad av flera snören och är bredare och har en tomhylsa fast satt på ovansidan av handleden. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.